reklama


Test Auto.cz

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 – Když zlatá není střední

7.5. 2014
Verdikt
 

Z trojice dvoulitrových verzí SUV Škoda Yeti jsme se tentokrát vrhli na prostřední provedení s výkonem 103 kW a zjišťovali jeho přednosti a nedostatky.

Ačkoli je Škoda Yeti nabízena se širokou škálou pohonných jednotek, v očích českých chalupářů bude zřejmě navždy dominovat dvoulitrový turbodiesel a pohon všech kol. Ve dvou ze tří verzí se totiž dostává přes pomyslnou stokilowattovou laťku a za rozumné náklady nabídne překvapivě dobrou jízdní dynamiku.

Nutno však podotknout, že zlatá střední cesta není v očích zákazníků Škodovky tou nejpreferovanější. Ti totiž podle vyjádření automobilky více kupují slabší variantu s výkonem 81 kW a pohonem všech kol (Ambition Outdoor stojí 554.900 Kč), která jenom v letošním roce dosáhla více než pětinového podílu v rámci vznětových agregátů. Čím to? Dost možná kvůli poměrně vysokému příplatku ve výši 70.000 korun, který mezi oběma zmíněnými verzemi stojí.

Honba zákazníků za co nejnižší základní cenou pak znamená odsunutí lepší jízdní dynamiky a nižších provozních nákladů na druhou kolej. Testovaný dvoulitr s výkonem 103 kW ve 4200 otáčkách za minutu je přitom jeden ze tří agregátů vůbec, který v rámci modelové řady Yeti Outdoor umožní akceleraci z klidu na 100 km/h v čase pod deset sekund (9,9 sekundy s manuální převodovkou, rychlejší je pouze 2.0 TDI/125 kW a 1.8 TSI/118 kW) a v kombinovaném cyklu si řekne pouze o 5,6 l na 100 kilometrů. Myšleno tedy podle tabulkových hodnot.

obrázek [600 x 378]  :

Základní charakteristika prostředního z dvoulitrových čtyřválců je velmi jednoduchá – dálniční držák a okreskový šetřílek. Díky dostatečné výkonové rezervě a mohutnému točivému momentu 320 N.m v rozmezí 1700 až 2500 min-1 se nemusíte bát role brzdy provozu a ani dlouhé dálniční přesuny rychlostmi okolo 180 km/h nejsou problémem. Motor spolehlivě pracuje až do samotného výkonového maxima, nejlépe se však cítí po zvolnění na zákonem povolenou stotřicítku. To se pak otáčky ležérně pohybují okolo 2500 min-1 a spotřeba nepřesahuje šest litrů na 100 km.

Na plnou šedesátilitrovou nádrž tedy bez větších obtíží dojedete z Prahy až do Paříže a pokud by cesta vedla po okresních silnicích, oranžový piktogram rezervní zásoby nafty byste zahlédli až na zpáteční cestě. Při běžném stylu jízdy totiž není problém stlačit spotřebu pod pět litrů, musíte však počítat s tendencemi rádce vhodných rychlostních stupňů udržovat co nejnižší otáčky motoru. Ten je schopen pracovat zhruba od 1300 min-1, do kabiny se však v tomto případě přenášejí vibrace a zvukovým projevem také nevyniká. Naprosto žádnou výtku nemáme k manuální šestistupňové převodovce – řadicí páka se pohybuje v krátkých a přesných drahách a nízkou úroveň hlučnosti můžeme s klidným svědomím označit za příkladnou.

Držák za všech okolností

Testovaná verze Outdoor si na terénní automobil pouze nehraje - na nástrahy přírody je perfektně připravena. V souvislosti s modernizací dostal vůz nejnovější generaci mezinápravové spojky Haldex, které sekundují systémy XDS a EDS v rolích náhrady klasických závěrů diferenciálů. Kompaktní systém (pátá generace spojky nepotřebuje tlakový zásobník) funguje skvěle, zadní nápravu připojuje nepostřehnutelně a v krizových situacích zcela odpadá protáčení některého z kol. Když se k tomu přidá světlá výška 180 milimetrů, nájezdové úhly 17,1° vpředu a 30° vzadu a elektronická kontrola sjíždění svahů, máme před sebou univerzální automobil, který se nezalekne ani tvrdšího terénu.

Ostatně i na silnici je jízda se „čtyřkolkou“ diametrálně odlišná od verzí s pohonem pouze předních kol. Automobil se i při ostřejších průjezdech zatáček tváří naprosto neutrálně, o nedotáčivých tendencích systému původně využívajícím pouze jednu nápravu nejsou ani památky.

obrázek [600 x 321]  

Sebejisté chování v zatáčkách si však vybírá svou daň na méně kvalitních silnicích. Tužší podvozek upozorňuje především na ostré příčné nerovnosti v takové míře, že to ovlivňuje komfort posádky. Situace se navíc nemění ani při použití kol menšího průměru která jsme měli k dispozici v únorovém testu městské verze s přední hnanou nápravou.

Některé vrtochy facelift nezměnil

Prostorný a dílensky výborně zpracovaný interiér doznal v rámci faceliftu jenom pramálo změn. Pohodlné startování tlačítkem získáte v rámci výbavové linie Elegance bez příplatku, ušetřené peníze však doporučujeme vynaložit na zadní parkovací kameru (8.000 Kč) s výborným obrazovým výstupem.

Nicméně některé vrtochy, které jsme kritizovali dříve, zůstaly. Na mysli máme například nízko usazenou řadicí páku a průměrný zavazadelník o základním objemu 321 litrů (s rezervou, bez ní 416). Na obranu Yeti je však třeba vyzdvihnout skvěle fungující systém sklápění a posouvání zadních sedadel a dopředu sklopné spolujezdcovo opěradlo. Díky množství odkládacích prostor (napočítali jsme jich více než deset) s protiskluzovou úpravou dna se navíc nemusíte bát, že budete drobné předměty schovávat po kapsách.

obrázek [600 x 402]  

Závěr

Přestože tuzemští příznivci vznětové verze SUV Škoda Yeti preferují nejslabší variantu dvoulitru TDI o výkonu 81 kW, prostřední „sto-trojka“ nebude stát opodál. Pro její koupi nabádá nejen větší výkonová rezerva, ale také nižší provozní náklady, jejichž návratnost je však vzhledem k sedmdesátitisícovému příplatku podmíněna vyšším kilometrovým proběhem.

Po technické stránce vzali Škodováci to nejlepší z předchozí verze Yeti a okořenili pořádnou dávkou nových technologií. Především práce pohonu 4x4 s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace zaslouží díky kooperaci s užitečnými elektronickými pomocníky velkou pochvalu. Připojení zadních kol je pro běžné uživatele takřka nepostřehnutelné, průchodnost terénem však funkci odhaluje v plném rozsahu.

Nejlevnější verze modelu354.900 Kč (Active/1.2 TSI 77 kW)
Základ s testovaným motorem554.900 Kč (Ambition/2.0 TDI 103 kW )
Testovaný vůz s výbavou801.600 Kč (Elegance Outdoor/2.0 TDI 103 kW)

Plusy

  • Úsporný a kultivovaný motor
  • Přesné řazení
  • Skvělý výhled z kabiny
  • Variabilita zadních sedadel
  • Jisté chování v zatáčkách
  • Spolehlivý systém 4x4

Minusy

  • Cenový odstup od 2.0 TDI/81 kW
  • Menší zavazadlový prostor
  • Tlumení ostrých nerovností
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4

Cena v základní výbavě: 554 900 Kč Cena v testované výbavě: 801 600 Kč

Základní výbava:Asistent rozjezdu do kopce, zatmavená zadní okna, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního okna, ostřikovače světlometů, sedm airbagů, litá 17” kola, přední mlhovky s natáčecí funkcí, malý kožený paket, vyhřívání předních sedadel, zadní sedadla VarioFlex, elektrické stahování bočních oken, osvětlení nástupního prostoru, bezklíčový vstup KESSY, dvouzónová klimatizace, parkovací čidla vpředu a vzadu, autorádio Swing a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Elegance Plus: bixenonové světlomety, diody denního svícení, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka s automatickým stmíváním u řidiče, osvětlení nástupního prostoru Boarding Spots, autorádio Bolero s MP3 (+18.000,-), metalíza (+13.900,-), stříbrné ližiny (+3.900,-), panoramatické střešní okno (+29.500,-), interiér Gobi Sand kůže/Alcantara (+47.800,-), navigační systém Columbus (+28.500,-), bluetooth + Maxi Dot (+7.100,-), vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním, světelný a dešťový senzor (+1.700,-), Sound System Canton (+10.100,-), zadní parkovací kamera (+8.000,-), parkovací čidla (+12.400,-), sklopné opěradlo u spolujezdce (+2.900,-).

Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost

Bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer (48)…

Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

 
Technické údaje
Motor Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 5.1 / 5.6
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1760
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1535 / 570
Rozměr pneu:225/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4222
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 – Když zlatá není střední



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32 mrtvých, včetně dětí

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32…

V Kyrgyzstánu se dnes ráno při pokusu o přistání v husté mlze zřítilo turecké nákladní letadlo. Zahynulo…

 

iSport.cz

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo, řekla Plíšková

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo,…

PŘÍMO Z MELBOURNE | V tom vedru na ni šly mrákoty, po druhém setu musela odejít z kurtu, pak jí lékař měřil…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama