Test Auto.cz

Subaru Forester 2.0i-L – Králem i bez turba

15.11. 2013
Verdikt
 

Subaru Forester je ztělesněním všeho, co je pro automobilku charakteristické. Testovaná verze navíc dokazuje, že umí skvěle fungovat i bez přeplňování.

Čtvrtou generaci Subaru Forester není třeba na Auto.cz blíže uvádět. Redakčním testem již prošla vrcholná verze XT s dvoulitrovým turbomotorem, zkraje roku jsme vůz dokonce postavili proti Toyotě RAV4. Forester, který prověříme tentokrát, je výborný i bez nutnosti přeplňování. Když se k motoru přidá skvělá manuální převodovka, je o zábavu postaráno.

Největší radost pocítíte při zjištění, že se vlastně jedná o základní verzi motoru. Atmosférický dvoulitrový čtyřválec typu boxer má výkon 110 kW v 6200 otáčkách za minutu, maximální točivý moment 198 N.m je položen o 2000 otáček níže. Základní údaje mohou na vůz o hmotnosti 1581 kilogramů vypadat nedostatečně, opak je však pravdou. Kdo totiž alespoň trochu zná motory Subaru a jejich základní charakteristiku, ví, že k dosažení nejlepších výkonů je potřeba vysokých otáček. Fungovat okolo 6000 min-1 není problém, ale naopak radost. Zátah se projevuje od nízkých otáček a plynule graduje až do omezovače. Tam jste navíc odměněni perfektním zvukovým projevem, typickým pro motory boxer. Pokud vůz neberete pouze jako spotřební zboží a dokážete se do řízení trochu vžít, budete benzinový Forester milovat.

Srovnávací test: Toyota RAV4 vs. Subaru Forester

Třetí generace čtyřválcového agregátu prošla oproti předchůdci řadou vylepšení, optimalizovalo se především vnitřní tření. To má za následek hladší průběh akcelerace, výrazně lepší spotřebu a čistější emise. Novinkou je spojení atmosférického motoru s manuální šestistupňovou převodovkou. Dosud byl k dispozici pouze pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat.

obrázek [600 x 349]  

Přestože je motor FB20 lačný po otáčkách, což je z řidičského hlediska jenom dobře, nepřekvapí vysokou spotřebou. Mimo město můžete jezdit i za 6 l na 100 km, dálniční přesuny odběr zvýší asi o litr. Horentních hodnot se však nemusíte bát ani ve městě: zde jsme dosahovali spotřeby okolo 8,5 l na 100 km, což má za následek standardně dodávaný systém Start/Stop a perfektně odstupňovaná manuální převodovka. Nejvyšší stupeň můžete zařadit již okolo 60 km/h, kde si motor spokojeně bublá. V případě potřeby náhlého zrychlení však počítejte s podřazením i o dva rychlostní stupně.

Design: Neočekávané podlehnutí

Upřímně řečeno, čtvrtá generace Subaru Forester se nám na papíře příliš nelíbila. Pár dnů za volantem však způsobilo dokonalý zvrat. Chválíme vyváženost hlavních proporcí karoserie, velkou prosklenou plochu a sedmnáctipalcová kola, která jsou pro vůz základem. Dokonce ani nemusíte mít sportovní přední nárazník s vertikálními diodovými pásy (u verze 2.0 XT a 2.0 D-S), aby se vůz zalíbil. Stačí jenom pečlivě vybrat jeden z metalických laků karoserie, který je pro všechny verze a výbavy Foresteru bez příplatku.

Interiér

Vnitřky vozů Subaru nikdy nebyly tím, pro co byste si je kupovali. Nutno však podotknout, že v novém Foresteru značně zevropštěl. Horní polovina přístrojové desky je vyrobena z měkčených plastů, zbytek je tvrdý jako kámen. To však souvisí s univerzálním zaměřením vozu. Forester totiž není žádný fintil a nezalekne se většiny životních situací. Tvrdé a snadno omyvatelné plasty proto oceníte při údržbě interiéru po převozu dětí, zvířat či jízdě v terénu, kdy si do vozu občas chtě nechtě nanesete spoustu nečistot. Chválíme vysoký posaz a perfektní rozhled o dění kolem vozu. Kůží potažená sedadla jsou pro výbavový stupeň Executive standardem, zasloužila by si však delší sedáky a výraznější boční vedení. Nicméně plusové body sbírají za vyhřívání pro řidiče a spolujezdce.

obrázek [600 x 402]  

Středové konzoly vévodí jednoduchost a účelnost - vyjma dotykového displeje multimediálního systému zde najdeme pouze ovládání klimatizace. Všemu tomu velí velký palubní počítač, který informuje o spotřebě, zbylém množství paliva nebo třeba úhlu natočení předních kol, což oceníte především v terénu. Trochu utopená jsou tlačítka vyhřívání sedadel a ovládání systému Start/Stop.

Tříramenný multifunkční volant by si zasloužil tlustší věnec, i drží se však velice příjemně. Pochvala putuje na vnitřní prostornost. Subaru Forester je totiž jedno z mála aut v segmentu, u kterého nebudete řešit absenci centimetrů v oblasti loktů, kolen či nad hlavou, a to ani na zadních sedadlech. Vůz pohodlně převeze pět cestujících a 488 litrů zavazadel. Sklopením zadních opěradel do roviny docílíte zvětšení zavazadelníku na 1573 litrů. Uvítali bychom háčky na upevnění nákladu a zrychlení cyklu elektrického ovládání pátých dveří. Občas si totiž připadáte, že u kufru strávíte mládí…

Jízda: Univerzální voják

Pokud vás ještě nový Forester nestihnul zaujmout, doporučujeme krátkou projížďku. V běžném režimu si užijete houpavý charakter podvozku, skvělé filtrování nerovností, přesné řazení a návykový projev atmosférického boxeru. Auto je stabilní také ve vysokých rychlostech, i přes vysokou stavbu karoserie se nenechá ovlivnit bočním větrem.

To však neznamená, že by se Forester nenakláněl. V nájezdech do oblouků si citelně zaklekává na jedno z předních kol, pneumatiky se však zakusují do asfaltu velmi urputně a auto skvěle drží zvolenou stopu. Ani s rodinným SUV si navíc nepostesknete při chuti po ostřejší jízdě. Stačí jenom tlačítkem na volantu přepnout do režimu Sport a auto okamžitě zbystří. Pak už je jen na vás, jak dlouho budete na okreskách dovádět. Limity vozu jsou totiž nastaveny velmi vysoko, a pokud už některou ze zatáček přeženete, o nápravu se postará stabilizační systém.

obrázek [600 x 333]  

Zatímco některá SUV se nemohou na terén ani podívat, Forester funguje výborně i tam. Ať už se plahočíte v bahnitých kolejích nebo zdoláváte lesní cesty s množstvím nástrah, stále cítíte velmi silnou oporu. Hlavní podíl na tom má symetrický pohon 4x4, který chytře posílá výkon tam, kde je ho aktuálně potřeba.

Přestože vůz nemá redukční převodovku, dokáže zdolat skutečně mnoho. V praxi jsme proto ani nepocítili absenci elektronického systému X-Mode, kterým kromě výbavy Active disponují verze s převodovkou Lineartronic. Pokud nepřeženete nájezdové úhly (přední 25°, zadní 26°), zastaví Subaru Forester skutečně máloco. Je až neuvěřitelné, co všechno si můžete k autu dovolit a ono přitom nehne ani brvou. Při vystupování navíc oceníte ryze praktickou věc – prahy karoserie jsou kryté bočními dveřmi, takže si nezašpiníte oblečení.

Video

Závěr

Čtvrtá generace Subaru Forester jednoznačně dokázala, že není potřeba přeplňování, aby se mohla měřit s nejlepšími. V podstatě existuje jen málo důvodů, proč se pro Forester nerozhodnout. Jedním z nich jsou několikrát omílaná přední sedadla, pomalé elektrické dovírání víka zavazadelníku, které dostanete k výbavě Executive, nebo skutečně titěrná tlačítka multimediálního systému. Pokud se však přes tyto nedostatky přenesete, zjistíte, že máte v garáži velmi schopné SUV, které vás nenechá ve štychu v drtivé většině jízdních situací. Subaru Forester má charakter a rozhodně není pro fajnovky. Když na to však přijde, dokáže majitele dokonale reprezentovat.

Jake.auto.cz: Vše o Subaru Forester na jednom místě

Nejlevnější verze modelu679.000 Kč (2.0i / 110 kW Active)
Základ s testovaným motorem764.000 Kč (2.0i-L / 110 kW Comfort
Testovaný vůz s výbavou849.000 Kč (2.0i-L / 110 kW Executive)

Plusy

  • Prostorný a přehledný interiér
  • Jízdní komfort na rozličných površích
  • Silný motor s charakterem
  • Přesná manuální převodovka
  • Přijatelná spotřeba paliva
  • Základní výbava

Minusy

  • Boční vedení předních sedadel
  • Pomalé dovírání víka zavazadelníku
  • Titěrná tlačítka informačního systému
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Forester 2.0i-L

Cena v základní výbavě: 764 000 Kč Cena v testované výbavě: 849 000 Kč

Základní výbava:Xenonové světlomety, elektricky sklopná vnější zrcátka, litá 17“ kola, elektricky ovládané střešní okno, automatické vyrovnávání světlé výšky na zadní nápravě, metalický lak, kožená sedadla, vyhřívání předních sedadel, elektrické ovládání bočních oken, bezklíčové startování, elektrické ovládání dveří zavazadelníku, duální automatická klimatizace, přehrávač CD, navigační systém, bluetooth handsfree, USB, parkovací kamera, start/stop a další.

Výbava testovaného vozu:základní

Babišův muž chystal v ČEPS obří transakci Babišův muž chystal v ČEPS obří transakci

Člen představenstva ČEPS Jakub Skavroň plánoval, že…

Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

 

Štítky SUV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru Forester 2.0i-L
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 198 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 6.1 / 7
Emise CO2:162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1573
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1552 / 463
Rozměr pneu:225/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4595
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1735
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Forester 2.0i-L – Králem i bez turba







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Subaru Forester vs. Škoda Kodiaq – Duel lesníka a medvěda Subaru Forester vs. Škoda Kodiaq – Duel lesníka a medvěda

Další modelový rok znamená u Subaru další jemné retuše.…

Subaru Forester: S faceliftem přijde EyeSight, pro Evropu ale zatím ne Subaru Forester: S faceliftem přijde EyeSight, pro Evropu ale zatím ne

Subaru na blížícím se tokijském autosalonu představí…

 



 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

Táta by byl spokojený, že jsme to s Heidi dali dohromady, říká Adam Pavlík

Táta by byl spokojený, že jsme to s Heidi dali…

V neděli to bylo přesně 12 měsíců, kdy se pro muzikanta Adama Pavlíka (42) uzavřel zatím nejtragičtější rok. Jen…

 

iSport.cz

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík chce zlato z olympiády

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík…

Už více než čtyři měsíce utekly ode dne tragické nehody autobusu kanadského hokejového týmu Humboldt Broncos.…

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub raději řeší posily

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub…

Největší soupeři vesele sčítají body, Zbrojovka inkasované góly. Favorit FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY vstoupil do nové…

 

Reflex.cz

Vzpomínky na Srpen 68: Jak jsme se ve Švýcarsku rozhodli, že neemigrujeme a přece nás někdo udal

Vzpomínky na Srpen 68: Jak jsme se ve Švýcarsku…

Bylo mi patnáct. Léto jsem trávil ve Švýcarsku, kde táta v té době půl roku pracoval. Ale 20. 8. jsem již byl s…

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…