Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Forester 2.0i-L – Králem i bez turba

Jan Mička
Diskuze (119)
Subaru Forester je ztělesněním všeho, co je pro automobilku charakteristické. Testovaná verze navíc dokazuje, že umí skvěle fungovat i bez přeplňování.

Čtvrtou generaci Subaru Forester není třeba na Auto.cz blíže uvádět. Redakčním testem již prošla vrcholná verze XT s dvoulitrovým turbomotorem, zkraje roku jsme vůz dokonce postavili proti Toyotě RAV4. Forester, který prověříme tentokrát, je výborný i bez nutnosti přeplňování. Když se k motoru přidá skvělá manuální převodovka, je o zábavu postaráno.

Největší radost pocítíte při zjištění, že se vlastně jedná o základní verzi motoru. Atmosférický dvoulitrový čtyřválec typu boxer má výkon 110 kW v 6200 otáčkách za minutu, maximální točivý moment 198 N.m je položen o 2000 otáček níže. Základní údaje mohou na vůz o hmotnosti 1581 kilogramů vypadat nedostatečně, opak je však pravdou. Kdo totiž alespoň trochu zná motory Subaru a jejich základní charakteristiku, ví, že k dosažení nejlepších výkonů je potřeba vysokých otáček. Fungovat okolo 6000 min-1 není problém, ale naopak radost. Zátah se projevuje od nízkých otáček a plynule graduje až do omezovače. Tam jste navíc odměněni perfektním zvukovým projevem, typickým pro motory boxer. Pokud vůz neberete pouze jako spotřební zboží a dokážete se do řízení trochu vžít, budete benzinový Forester milovat.

Třetí generace čtyřválcového agregátu prošla oproti předchůdci řadou vylepšení, optimalizovalo se především vnitřní tření. To má za následek hladší průběh akcelerace, výrazně lepší spotřebu a čistější emise. Novinkou je spojení atmosférického motoru s manuální šestistupňovou převodovkou. Dosud byl k dispozici pouze pětistupňový manuál nebo čtyřstupňový automat.

suv subaru testy suv subaru testy  

Přestože je motor FB20 lačný po otáčkách, což je z řidičského hlediska jenom dobře, nepřekvapí vysokou spotřebou. Mimo město můžete jezdit i za 6 l na 100 km, dálniční přesuny odběr zvýší asi o litr. Horentních hodnot se však nemusíte bát ani ve městě: zde jsme dosahovali spotřeby okolo 8,5 l na 100 km, což má za následek standardně dodávaný systém Start/Stop a perfektně odstupňovaná manuální převodovka. Nejvyšší stupeň můžete zařadit již okolo 60 km/h, kde si motor spokojeně bublá. V případě potřeby náhlého zrychlení však počítejte s podřazením i o dva rychlostní stupně.

Design: Neočekávané podlehnutí

Upřímně řečeno, čtvrtá generace Subaru Forester se nám na papíře příliš nelíbila. Pár dnů za volantem však způsobilo dokonalý zvrat. Chválíme vyváženost hlavních proporcí karoserie, velkou prosklenou plochu a sedmnáctipalcová kola, která jsou pro vůz základem. Dokonce ani nemusíte mít sportovní přední nárazník s vertikálními diodovými pásy (u verze 2.0 XT a 2.0 D-S), aby se vůz zalíbil. Stačí jenom pečlivě vybrat jeden z metalických laků karoserie, který je pro všechny verze a výbavy Foresteru bez příplatku.

Interiér

Vnitřky vozů Subaru nikdy nebyly tím, pro co byste si je kupovali. Nutno však podotknout, že v novém Foresteru značně zevropštěl. Horní polovina přístrojové desky je vyrobena z měkčených plastů, zbytek je tvrdý jako kámen. To však souvisí s univerzálním zaměřením vozu. Forester totiž není žádný fintil a nezalekne se většiny životních situací. Tvrdé a snadno omyvatelné plasty proto oceníte při údržbě interiéru po převozu dětí, zvířat či jízdě v terénu, kdy si do vozu občas chtě nechtě nanesete spoustu nečistot. Chválíme vysoký posaz a perfektní rozhled o dění kolem vozu. Kůží potažená sedadla jsou pro výbavový stupeň Executive standardem, zasloužila by si však delší sedáky a výraznější boční vedení. Nicméně plusové body sbírají za vyhřívání pro řidiče a spolujezdce.

suv subaru testy suv subaru testy  

Středové konzoly vévodí jednoduchost a účelnost - vyjma dotykového displeje multimediálního systému zde najdeme pouze ovládání klimatizace. Všemu tomu velí velký palubní počítač, který informuje o spotřebě, zbylém množství paliva nebo třeba úhlu natočení předních kol, což oceníte především v terénu. Trochu utopená jsou tlačítka vyhřívání sedadel a ovládání systému Start/Stop.

Tříramenný multifunkční volant by si zasloužil tlustší věnec, i drží se však velice příjemně. Pochvala putuje na vnitřní prostornost. Subaru Forester je totiž jedno z mála aut v segmentu, u kterého nebudete řešit absenci centimetrů v oblasti loktů, kolen či nad hlavou, a to ani na zadních sedadlech. Vůz pohodlně převeze pět cestujících a 488 litrů zavazadel. Sklopením zadních opěradel do roviny docílíte zvětšení zavazadelníku na 1573 litrů. Uvítali bychom háčky na upevnění nákladu a zrychlení cyklu elektrického ovládání pátých dveří. Občas si totiž připadáte, že u kufru strávíte mládí…

Jízda: Univerzální voják

Pokud vás ještě nový Forester nestihnul zaujmout, doporučujeme krátkou projížďku. V běžném režimu si užijete houpavý charakter podvozku, skvělé filtrování nerovností, přesné řazení a návykový projev atmosférického boxeru. Auto je stabilní také ve vysokých rychlostech, i přes vysokou stavbu karoserie se nenechá ovlivnit bočním větrem.

To však neznamená, že by se Forester nenakláněl. V nájezdech do oblouků si citelně zaklekává na jedno z předních kol, pneumatiky se však zakusují do asfaltu velmi urputně a auto skvěle drží zvolenou stopu. Ani s rodinným SUV si navíc nepostesknete při chuti po ostřejší jízdě. Stačí jenom tlačítkem na volantu přepnout do režimu Sport a auto okamžitě zbystří. Pak už je jen na vás, jak dlouho budete na okreskách dovádět. Limity vozu jsou totiž nastaveny velmi vysoko, a pokud už některou ze zatáček přeženete, o nápravu se postará stabilizační systém.

suv subaru testy suv subaru testy  

Zatímco některá SUV se nemohou na terén ani podívat, Forester funguje výborně i tam. Ať už se plahočíte v bahnitých kolejích nebo zdoláváte lesní cesty s množstvím nástrah, stále cítíte velmi silnou oporu. Hlavní podíl na tom má symetrický pohon 4x4, který chytře posílá výkon tam, kde je ho aktuálně potřeba.

Přestože vůz nemá redukční převodovku, dokáže zdolat skutečně mnoho. V praxi jsme proto ani nepocítili absenci elektronického systému X-Mode, kterým kromě výbavy Active disponují verze s převodovkou Lineartronic. Pokud nepřeženete nájezdové úhly (přední 25°, zadní 26°), zastaví Subaru Forester skutečně máloco. Je až neuvěřitelné, co všechno si můžete k autu dovolit a ono přitom nehne ani brvou. Při vystupování navíc oceníte ryze praktickou věc – prahy karoserie jsou kryté bočními dveřmi, takže si nezašpiníte oblečení.

Video se připravuje ...

Závěr

Čtvrtá generace Subaru Forester jednoznačně dokázala, že není potřeba přeplňování, aby se mohla měřit s nejlepšími. V podstatě existuje jen málo důvodů, proč se pro Forester nerozhodnout. Jedním z nich jsou několikrát omílaná přední sedadla, pomalé elektrické dovírání víka zavazadelníku, které dostanete k výbavě Executive, nebo skutečně titěrná tlačítka multimediálního systému. Pokud se však přes tyto nedostatky přenesete, zjistíte, že máte v garáži velmi schopné SUV, které vás nenechá ve štychu v drtivé většině jízdních situací. Subaru Forester má charakter a rozhodně není pro fajnovky. Když na to však přijde, dokáže majitele dokonale reprezentovat.

Nejlevnější verze modelu 679.000 Kč (2.0i / 110 kW Active)
Základ s testovaným motorem 764.000 Kč (2.0i-L / 110 kW Comfort
Testovaný vůz s výbavou 849.000 Kč (2.0i-L / 110 kW Executive)

Plusy

  • Prostorný a přehledný interiér
  • Jízdní komfort na rozličných površích
  • Silný motor s charakterem
  • Přesná manuální převodovka
  • Přijatelná spotřeba paliva
  • Základní výbava

Minusy

  • Boční vedení předních sedadel
  • Pomalé dovírání víka zavazadelníku
  • Titěrná tlačítka informačního systému

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (119)
Subaru Forester 2.0i-L
Cena základní sestavy 764 000 Kč
Výbava základní sestavy Xenonové světlomety, elektricky sklopná vnější zrcátka, litá 17“ kola, elektricky ovládané střešní okno, automatické vyrovnávání světlé výšky na zadní nápravě, metalický lak, kožená sedadla, vyhřívání předních sedadel, elektrické ovládání bočních oken, bezklíčové startování, elektrické ovládání dveří zavazadelníku, duální automatická klimatizace, přehrávač CD, navigační systém, bluetooth handsfree, USB, parkovací kamera, start/stop a další. Kč
Cena testované sestavy 849 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 198 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 6.1 / 7
Emise CO2: 162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1573
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1552 / 463
Rozměr pneu: 225/50 R17
Subaru Forester 2.0i-L
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4595
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1735
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - ludvajz
10. 4. 2016 08:10
zrovna ho zajíždim .. s průměrnou spotřebou 7,6
mimo město s lehkou nohou 6,6 .. město 8,2 .. mám pochopení pro královské označení v titulku článku .. má to svojí logiku .. projeď se v lese s lesníkem, zajeď na dovču s rodinou a pochopíš ..
27. 9. 2014 17:15
Subaru? ...
... obyčajný mýtus!
[odkaz]
:-(
1. 2. 2014 21:21
Mam tento Forester
Spotreba pri 75% mimo mesto a 25% Bratislava je 7.4-7.6l/100 km. Nie je to megakonfortne ani supersonicke auto. Je to skor na take 'zavriem sa do vnutra a vonku nech sa deje co chce'. A nema rad panelove cesty, kde sa neprijemne rozhoupa (asi kvoli razvoru). Vybral som si ho hlavne kvoli bezpecnosti. pozri link [odkaz] alebo [odkaz]
22. 11. 2013 10:48
Re: Spotrebu si najdi na spritmonitore
Nemas celkom pravdu:
1. vodiči jazdiaci na autách v rámci jednej triedy určite nebudú mať tak diametrálne odlišný štýl jazdy, aby si Spritmonitor nemohol použiť ako zdroj objektívnych informacií (proste šoféri golfu, ceedu, meganu a 308čky budú mať veľmi podobný štýl jazdy. A záujemca o 911 si asi nebude pozerať štatistiky spotreby meganu :), ten si pozrie co ja viem napr. M3, takže znovu objektívne info.
2. štatistiky Spritmonitoru obsahujú aj histogram, takže si môžeš pozrieť nielen priemer ale aj početnosť iných hodnôt spotreby, než je aritm. priemer. A krom toho, každý majiteľ pri udaní spotreby ešte uvázda akým štýlom jazdy bola dosiahnuta.
Osobne si myslím, že sa jedná o veľmi objektívny nástroj monitorovania spotreby.
19. 11. 2013 22:49
Re: Spotrebu si najdi na spritmonitore
Možná si toho filtru nevšiml. :-)