Subaru Legacy Kombi 2,0D – Větší, než obvykle

Subaru Legacy Kombi 2,0D – Větší, než obvykle

 
 

"Miluji agresi a barvu zvuku motorů Subaru, nedokážu si v nich naftu představit..." Podobně znějící vyjádření se psala na diskusních fórech před několika lety. Svět se ale mění. Vyzkoušeli jsme Legacy Kombi s úsporným vznětovým dvoulitrem pod kapotou.

Subaru Legacy páté generace oproti předchozí čtvrté generaci řádně narostlo, největší radost z toho budou mít zejména cestující na zadních sedadlech. Celková délka kombíku mezigeneračně poskočila o 55 na 4775 milimetrů, rozvor se ovšem zvětšil o úctyhodných 80 mm. Když k tomu přidáte o 65 mm větší výšku vozu a o 50 mm větší šířku je výsledek rovnice jasný: více místa pro všechny.

I s karoserií, která délkově za těmi největšími ve střední třídě zaostává o pěkných pár centimetrů, se konstruktérům podařilo vytvořit velmi prostorný a vzdušný interiér. Změna je znát už při samotném nastupování, kdy se nemusíte tolik hrbit a na přední i zadní sedadla tak vklouznete o poznání pohodlněji.

obrázek [555 x 405]  

Nad hlavou je místo div ne na klobouk (zde nebudou mít problém snad ani nymburští pivoti), ohromné překvapení nás ale čekalo před zadními sedadly. Tolik místa pro nohy ve střední třídě rozhodně nebývá standardem. Nebývalý, až superbovský komfort sezení naštěstí není vykoupen malým zavazadelníkem ani stísněným místem na předních sedadlech. Komu by nestačilo základních 526 l (+61 l proti předchůdci), může sklopením zadních sedadel dosáhnout zvětšení až na 1726 litrů. Zavazadlový prostor je sice nyní o 20 mm kratší, současně je ovšem širší (1090 mm mezi podběhy) i vyšší (815 mm).

V praxi je asi opravdu lepší disponovat praktičtějším širším a vyšším prostorem, než se za každou cenu honit za rekordními délkami ložné plochy, na jejíž konec nebývá obvykle snadné dosáhnout.

Praktická je možnost sklopení sedadel jediným zatažením táhla na straně zavazadelníku.

Interiérový skok kupředu

Po usednutí za volant stále bezpečně poznáváme, že sedíme v Legacy, nyní nás ovšem obklopuje zase o něco kvalitněji působící interiér.

I v nižším stupni výbavy (bez obrazovky navigace), který dnes testujeme, nevypadá vůbec špatně. Mírně futuristický design palubní desky poměrně dobře koresponduje s exteriérem vozu, určitě ale neodradí ani ty nejkonzervativnější příznivce značky.

Materiály, slícování i ergonomie jsou na velmi vysoké úrovni, jediným slabším místem je ovládání palubního počítače pomocí „nulovacích“ tyčinek trčících z kapličky přístrojů. Jsou sice docela dobře na dosah, pohodlnější a hlavně bezpečnější (takto musíte pustit jednou rukou volant) by bylo využití některého tlačítka na výrazně multifunkčním tříramenném volantu.

Když už jsme u ergonomie, Legacy už umí i oblíbený „trojblik“, chce to ale trochu cviku. Je škoda, že mezi tlačítky pro ovládání bočních oken najdeme jednodotykové tlačítko pouze pro okno řidiče, ostatní je nutno pěkně postaru držet až do konce.

Na středovém tunelu najdeme více odkládacích míst díky využití služeb elektronické parkovací brzdy, která si umí při rozjezdu (i na zpátečku) sama odbrzdit.

obrázek [250 x 412] Zajímavé a poměrně zvláštní je zakomponování ukazatele okamžité ekonomičnosti jízdy do přístrojového panelu. Systém funguje tak, že ručička ukazuje odchylku vaší okamžité spotřeby od té průměrné, kterou máte uloženu v palubním počítači. Pokud jedete za méně, ručička ukazuje dolů ke znaménku mínus, pokud přidáte plyn přesune se takřka okamžitě do plusových hodnot a vy si tak začínáte zhoršovat průměr. Myšlenka to není špatná, raději bychom ale mezi budíky viděli například větší multifunkční displej.

Velkoryse dimenzovaný interiér doplňují i dostatečně velká sedadla, která jsou oproti minulé generaci položena výše a mají delší sedák i opěradla. Průměrně vzrostlý Evropan tak nebude mít žádný důvod k nespokojenosti a to ani v zatáčkách. Snad jen použitá látka nevzbuzuje ve voze s cenovkou přes 850 tisíc Kč příliš důvěry, podobně smíšené pocity jsme ovšem měli třeba i u základní verze prémiového Mercedesu třídy E.

Potrpíte si na luxus? Pak si pořiďte verzi s koženým čalouněním. Standardem je i u základní verze Active (pro vznětový motor) kožený volant i hlavice řadicí páky, vyhřívání sedadel, v 10ti směrech elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, audio s měničem na 6 CD, tempomat, dvouzónová klimatizace. Výbava opravdu není slabinou ani nejlevnější varianty...

Komfort nyní na prvním místě

Subaru Legacy čtvrté generace bylo zaměřeno na spíše sportovní řidiče, doba se ale mění. Došlo zde ke znatelnému posunu směrem ke komfortu, což samozřejmě není na škodu, jen je potřeba o tom při nákupu vozu vědět. Lehčí řízení a měkčí podvozek znamenají pohodlnější, o poznání houpavější jízdu.

Komfortní nastavení podvozku bohužel u Subaru znamená (stejně jako tomu tak bylo u Imprezy) velké náklony, takže navzdory nízko položenému těžišti, vycházejícímu z konstrukčních předností zástavby plochého motoru, se Legacy Kombi náklonů neštítí. Kola zůstávají v kontaktu s asfaltem dostatečně dlouho, u dříve sportovně orientované značky nás ale toto naladění překvapilo. Odhadujeme, že pro příští modelový rok můžeme přeci jen čekat o něco tužší stabilizátory.

Dobré je, že brzdy jsou stále velmi nekompromisní a dokáží japonské kombi velmi dobře držet na uzdě. Řízení ztratilo vinou elektrického posilovače (hydraulický je vyhrazen pouze pro model 2.5 GT) něco ze své komunikativnosti, při parkování naopak lehčí manipulaci s volantem oceníte. Při dálničních rychlostech posilovač spořádaně sníží svůj účinek, okolo okreskových osmdesáti km/h ovšem stále hraje prim komfort.

obrázek [555 x 362]  

Velkou změnou k lepšímu je zavedení šestistupňové ručně řazené převodovky. Dříve se i naftová Legacy musela spokojit s pětistupňovým manuálem, který mnohdy sklízel kritiku za zadrhávání v kulise. Šestistupňová skříň je jen o 5 kg těžší než předchůdce, řazení je hladké a celkem přesné, jistá gumovost nám u vznětové verze zase až tolik nevadila. Převodovka je také poměrně citlivá na plné vyšlápnutí spojky, bez kterého se s řazením budete občas prát.

Subaru a nafta? Nechme mluvit čísla!

Čekali jsme dlouho, ale stálo to za to. Tak nějak by se dal čtyřválcový dieselový boxer pod kapotou zřejmě nejlépe popsat, pokud bychom měli k dispozici jedinou větu. Naštěstí máme místa mnohem více.

Ačkoliv papírové hodnoty (110 kW, 350 Nm) nevypadají nikterak závratně, jízda s naftovým boxerem je opravdu velmi příjemná. Charakter agregátu dává vzpomenout na diesely od BMW, kdy se motor chová téměř jako zážehová atmosféra a na rozdíl od naftových motorů dřívějška se otáček vůbec nebojí; ba naopak. Díky lineárnímu projevu a velmi dobré pružnosti je radost jej vytáčet, ve vyšších otáčkách agregát ostatně podává velmi dobré výkony. Jistým negativem může být absence „okamžité hrubé síly“ pod plynovým pedálem v nízkých otáčkách, která mnoha zájemcům o vznětové motorizace učarovala. Zde si pro maximální efekt musíte podřadit.

Zvukový a vibrační projev dieselového boxeru je charakteristický – nejde o klepání nebo hučení, spíš by se to dalo nazvat mechanicky více zabarveným projevem, kdy na neutrál agregát pro boxer specificky poblafává. Nelibý zvuk se do kabiny dostane pouze při vyšlápnutí spojky při stále ještě lehce stlačeném pedálu akcelerátoru – to je (hlavně při studeném motoru) doprovázeno nepěkným šelestem.

Opravdu silným je ale vznětový agregát na poli spotřeby. Při reálné stokilometrové rychlosti ukazuje otáčkoměr hodnotu 1900 min-1 a palubní počítač vykázal spotřebu 4,5 litru nafty na 100 kilometrů, což je pro prostorné kombi střední třídy výborná reálná (!) hodnota. Zrychlíme-li na hranici tuzemského dálničního limitu zvednou se otáčky motoru o 600 min-1, apetit ovšem zůstane stále příjemně nízký – jen 6,8 litru paliva na 100 ujetých kilometrů. Okolo sedmi litrů ostatně oscilovala i naše dlouhodobá spotřeba během testu a to s nejedním průjezdem ucpanou Prahou.

obrázek [555 x 427]  

Nová osobnost

Subaru Legacy páté generace je od té předchozí velmi odlišná – pohodlnější, prostornější, s kvalitnějším interiérem...ale také méně řidičsky přitažlivá (alespoň v tomto provedení) a v podstatě dokonale „mainstreamová“. Nabízí vznětový agregát, na druhou stranu ale také přeplňovanou verzi 2.5 GT. Širší nabídka motorů je dalším logickým krokem k cestě za vyššími prodejními čísly, které se nepochybně dostaví. Na skalní subaristy, kteří jen tak tak překousli diesel s protiběžnými písty, to asi už bude moc – jenže ti si stejně kupují vozy jako je výborné WRX 265, nebo ne?

Posledním otazníkem v našich očích je cena. Vznětovou Legacy kombi totiž na rozdíl od stejně výkonné dvoulitrové zážehové verze nelze pořídit v nejnižším stupni výbavy Trend, minimem je solidně vybavený stupeň Active s cenovkou 855 tisíc Kč. Samo o sobě se jedná o dobrou nabídku, vzhledem k nenáročným zákazníkům, či fleetovým programům je ale nutno podotknout, že konkurence startuje (byť s horší výbavou, či slabšími diesely) o mnoho desítek tisíc níže.

První cena vozu715.000,-Kč (2.0i Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací855.000,-Kč (2.0D Active)
Základní cena testovaného vozu855.000,-Kč (2.0D Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků855.000,-Kč (2.0D Active)

Plusy

  • Mimořádně prostorný interiér
  • Kultivovaný motor se snadným ovládáním
  • Vysoká kultura cestování, jízdní pohodlí
  • Nízká spotřeba
  • Dobrý zvuk standardní audiosoustavy
  • Řešení pohonu všech kol

Minusy

  • Ovládání palubního počítače kolíčkem
  • Minimální možnost individualizace výbavy
  • Vyšší startovní cena
  • Náklony při sportovní jízdě
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru Legacy Kombi 2,0D

Cena v základní výbavě: 855 000 Kč Cena v testované výbavě: 855 000 Kč

Základní výbava:Automatické rozsvěcení světel, HID (xenonové) světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky, výsuvné ostřikovače světlometů, mlhovky vpředu, vzadu, boční spoilery, střešní spoiler, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s integrovaným LED blikačem, čelní sklo a boční skla s UV ochranou, rozmrazovač stíračů předního okna, automatická funkce předních stíračů (dešťový senzor), zadní stírač s cyklovačem, kola z lehkých slitin 16", kožený volant, kožená hlavice řadicí páky, elektricky v 10 směrech nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívání předních sedadel, doplňky interiéru, stříbrné provedení, loketní opěrka s dvojitou odkládací schránkou, středová loketní opěrka na zad. sedadle s integ. držákem nápojů, dělení zadních opěradel 60/40 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, praktická schránka na opěradlech předních sedadel, elektrické ovládání oken, Smart key systém - bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, čtecí lampičky, osvětlení zavazadlového prostoru, sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky a lampičkam, odkládací schránka na středové konzoli, přední držáky nápojů, schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, ovládání víčka nádrže z místa řidiče, zásuvka 12V ve středové konzoli, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru – roleta, Multibox v zavazadlovém prostoru, dvouzónová automatická klimatizace s prachovým filtrem, ukazatel venkovní teploty, ventilační systém vzadu, elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, Audio s měničem na 6 CD, 6 reproduktorů, ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, AUX vstup (ve středové konzoli), LCD displej a 4 měřící přístroje a kovovou povrchovou úpravou orámování, ECO ukazatel (ukazatel ekonomičnosti provozu, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, multi-informační displej, ve dvou osách seřiditelný volant, tempomat, VDC systém - kontrola stability vozu s možností vypnutí, 4 kanálové ABS, elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill holder - systém pro snadné rozjezdy v kopci, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol, SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpitu, řízení s bezpečnostním sloupkem, opěrky hlavy pro všechny cestující, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, dvojitý předpínač bezp. pásu řidiče s omezovačem tahu, bezpečnostní pás spolujezdce s předpínačem a omezovačem tahu, výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, bezpečnostní konzole pedálů, uchycení dětské sedačky ISO-FIX, dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách), imobilizér, opravná sada na pneumatiky

Výbava testovaného vozu:základní

Termínový kontrakt na bitcoin stoupl při svém debutu o více než dvacet procent Termínový kontrakt na bitcoin stoupl při svém debutu o více než dvacet procent

Termínový kontrakt na internetovou měnu bitcoin při svém…

Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka

Čína užívá falešné účty na profesní síti LinkedIn ke…

Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů

Stavbu elektráren žene vzhůru už zase Čína, k níž se…

 
Technické údaje
Motor Subaru Legacy Kombi 2,0D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.3 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1726
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1556 / 519
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Subaru Legacy Kombi 2,0D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 



Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení Subaru Legacy a Outback: Další svolávačka kvůli vadnému řízení

Řízení dává modelu Subaru Legacy zabrat. U současné…

Video: Design nového Subaru Legacy podrobně Video: Design nového Subaru Legacy podrobně

Proč nové Subaru Legacy vypadá tak, jak vypadá? Dominick…

 



 
To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

Dnes 08:00

Švýcarská automobilka Monteverdi v dobách své největší slávy patřila k výrobcům těch nejluxusnějších automobilů.




Blesk.cz

Kocián z Luneticu o drogách: Utekl z detoxu a léčit se chce sám!

Kocián z Luneticu o drogách: Utekl z detoxu a léčit…

Zažil vyprodané koncerty a davy fanynek. Pak ale propadl drogám a jeho někdejší sláva už je v nedohlednu.…

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové vyhlašují pátrání

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové…

Astronomové prosí veřejnost o spolupráci. Hledají meteority, které měly minulý týden dopadnout poblíž Českých…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba, která se nebála svléknout před kamerou

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba,…

Za jednu z nejúchvatnějších brunet vděčil Hollywood režiséru Gustavu Machatému. V jeho Extasi ukázala Rakušanka…