Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy

Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy

 
 

XV je zajímavá alternativa k běžným kompaktním crossoverům, ale zákazník by měl dobře zvážit, pro jakou kombinaci motoru a převodovky se rozhodne.

Nový crossover od Subaru jsme na Auto.cz už testovali – a možná si pamatujete, že kombinace atmosféricky plněného čtyřválce a převodovky s plynule měnitelným převodem v nás nezanechala bezvýhradné nadšení. Motorizace 1,6i XS tedy nenastupovala k redakčnímu testu jako horký favorit. I ona se totiž v lepší výbavě dodává výhradně s převodovkou typu CVT.

Motor nevychází z jednotky 1,6 l konstrukční řady EJ, který Subaru montovalo do různých Imprez do roku 2006, ani z pozdější patnáctistovky. Stejně jako dvoulitr v XV je členem nové rodiny FB, vyvíjené s ohledem na aktuální i připravované emisní normy.

Má nové, lehčí pohyblivé díly, delší zdvih (při zachování stavební šířky), přepracované sání i výfuk a systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Rozvody jsou poháněny řetězem. Koncepce samozřejmě zůstala, jedná se o plochý čtyřválec s protiběžnými písty neboli boxer.

Na papíře má takto postavený motor slibný potenciál, který však v případě testovaného vozu zanikl v hnacím řetězci. Převodovka s plynule měnitelným převodem (v marketingovém názvosloví Subaru Lineartronic) je sice vhodným řešením pro normovaný nový evropský jízdní cyklus NEDC, ale nikoliv pro reálný provoz.

obrázek [600 x 396]  

Ve městě může být klidný řidič bez nároků na svižnější akceleraci ještě spokojen, ale v kopcích nebo na dálnici již CVT naplno demonstruje, že přenos výkonu třením je řešení pro automobilové převodovky principiálně nevhodné – zvlášť když se spojí s vysokými jízdními odpory robustně stavěné karoserie.

I při banální snaze udržet v dálničním stoupání indikovaných 140 km/h drží převodovka motor v oblasti nejvyššího točivého momentu (4000 ot./min.) a jak je u převodovek CVT obvyklé, otáčky motoru nestoupají a neklesají lineárně s rychlostí jízdy. Vedle „skútrového“ zvukového projevu je hlavním důsledkem takového chování nepříjemně vysoká provozní spotřeba. Indikovaných 10,2 l/100 km na mojí běžné trase s podílem 50 % dálnice/50 % město se u zákazníků stěží setká s pochopením.

Na rozdíl od motorizace 2,0i dnes zkoušený model neumožňuje volbu předdefinovaných „převodů“ páčkami pod volantem – žádné tu nejsou. K dispozici je alespoň režim L, vhodný pro sportovnější jízdu nebo na silnice s náročnějším výškovým profilem.

Při všech sympatiích k malé značce, kráčející srdnatě vlastní cestou, nemůžeme zájemcům o Subaru XV nedoporučit jinou motorizaci. CVT jednoduše vyžaduje příliš mnoho kompromisů, a to nejen v otázkách hospodárnosti a vnímané spotřeby.

Není čtyřkolka jako čtyřkolka

Zatímco vozy Subaru s ručně řazenými převodovkami mají mezi nápravami tradiční samosvorný diferenciál (nikoliv diferenciál s „omezenou svorností“, jak se píše v oficiálních materiálech – omezená svornost je terminologický nesmysl), modely osazené převodovkou CVT se musí spokojit s elektronicky řízenou lamelovou spojkou.

Nic proti ní – pro většinu řidičů a většinu situací jsou vlastnosti lamelové spojky (v našich končinách nejčastěji reprezentované známým Haldexem) zcela adekvátní. Faktem ale zůstává, že toto řešení neumožňuje kolům na přední a zadní nápravě odvalovat se různými rychlostmi a neuděluje vozu takové jízdní vlastnosti, jaké si patrně zákazníci od „stálého pohonu všech kol Subaru“ slibují.

Technika v automobilech: Systémy pohonu všech kol

Nehledě na specifika tohoto konkrétního hnacího řetězce model XV zachraňuje situaci svými jízdními vlastnostmi. Na rozdíl od většiny evropských značek Subaru zatím nepodlehlo módě tlumičů tuhých v kompresi, které skvěle fungují v losím testu ADACu, ale jízdnímu komfortu rozhodně neprospívají.

XV se sice nakloní, ale v oblouku drží srdnatě a díky dlouhým zdvihům pérování dokáže ladně klusat i po rozbitých českých okreskách. Světlá výška 220 mm pak umožňuje volit nikoliv opatrné tempo i při výletech na těch několika málo polních cestách, kde nebrání vjezdu dopravní značení, závora či horlivý myslivec.

obrázek [600 x 349]  

Coby základní motorizace je 1,6i k dispozici pouze ve dvou nižších z celkem tří úrovní výbavy. Stupeň Comfort nicméně obsahuje řadu prvků obvykle považovaných za luxusní, od výbojkových světlometů přes dvouzónovou klimatizaci přes elektricky sklopná zrcátka a Bluetooth (který se nám však podařilo zprovoznit jen pro audio, nikoliv pro telefonování) až po zadní parkovací kameru. Mimochodem, senzory by neškodily ani vpředu, karoserie je tímto směrem poněkud nepřehledná. Výrobce je ovšem nenabízí.

Jak je naším nedlouhým, ale dobrým zvykem, čtenáře lačné podrobnějšího hodnocení funkční výbavy a užitných vlastností XV odkážeme na podrobnější první test Subaru XV 2,0i XS.

Závěr

Pokud vám nevadí některé typicky japonské vlastnosti jako neútulný dojem z interiéru či malý důraz na kultivovanost v rychlostech obvyklých na zdejších dálnicích, ukazuje se Subaru XV jako nadějný crossover s unikátním místečkem na trhu. Kombinace atmosféricky plněného motoru 1,6 l a bezestupňové převodovky nicméně nárokům Evropana připraveného utratit za auto sedm set tisíc korun nevychází vstříc tím nejlepším možným způsobem.

Řešením by mohlo být ruční řazení, jenže Subaru ho nabízí výhradně ve spojení s chudší výbavou Active. Zákazník neochotný akceptovat kompromisy plynoucí z převodovky CVT tak má na výběr dvě možnosti: smířit se s menším luxusem na palubě, nebo si připlatit za povedený diesel.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Subaru XV má mířit především na “městské kovboje”, tedy zákazníky, kteří chtějí vyšší auto z důvodů jiných, než je zdolávání terénních úseků, a zároveň se po většinu času pohybují v intravilánu. Z tohoto pohledu je převodovka CVT poměrně logickou volbou, protože si s městem docela hezky rozumí. Za cedulí s přeškrtnutým názvem obce však bohužel převládají spíše negativa.
První cena vozu569.000 Kč (1,6i 84 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací569.000 Kč (1,6i 84 kW Active)
Základní cena testovaného vozu689.000 Kč (1,6i 84 kW CVT Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků689.000 Kč (1,6i 84 kW CVT Comfort)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Audiosystém
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
  • Převodovka CVT
  • Spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru XV 1,6i XS

Cena v základní výbavě: 689 000 Kč Cena v testované výbavě: 689 000 Kč

Základní výbava:HID (xenonové) světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky a světelným senzorem, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Tónovaná skla s UV ochranou, Kola z lehké slitiny 17", Metalický lak (10 800 Kč, v ceně vozu), Kožený volant, Kožená hlavice řadící páky, Vyhřívání předních sedadel, Loketní opěrka s odkládací schránkou, Dělení zadních opěradel 60/40, Praktická schránka na opěradle předního sedadla spolujezdce, Elektrické ovládání oken, okno řidiče s automatikou,
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Děšťový a světelný senzor, Podsvícení spínací skříňky,
Čtecí lampičky, Osvětlení zavazadlového prostoru, Sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky, Odkládací schránka na středové konzoli, Přední držáky nápojů, Schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, Ovládání víčka nádrže z místa řidiče, Zásuvka 12V (ve středové konzoli, loketní opěrce), Upevňovací oka v zavazadlovém prostoru (2), Upevňovací háčky v zavazadlovém prostoru (4), Kryt zavazadlového prostoru - roleta, Odkládací schránky pod podlahou v zavazadlovém prostoru, Duální automatická klimatizace, Prachový filtr, Ukazatel venkovní teploty, Rozmrazovač stíračů předního okna, Elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, Rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, Elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, Stereo 1 CD audio (2DIN), SRS Circle Surround Automotive: 6 reproduktorů, Ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, USB vstup (ve středové konzoli), AUX vstup (ve středové konzoli)
Parkovací kamera, VDC systém - kontrola stability vozu s možností vypnutí, 4kanálovéABS, Elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, Brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill Start Assist, systém pro snadné rozjezdy v kopci, Auto START / STOP Systém s možností deaktivace, Elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol 4x4,SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, SRS kolenní airbag u řidiče, Výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpit, Řízení s bezpečnostním sloupkem, Opěrky hlavy pro všechny cestující,
Polohovatelné hlavové opěrky na předních sedadlech, Bezpečnostní pásy vpředu s předpínačem a omezovačem tahu, Výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, Bezpečnostní konzole pedálů, Uchycení dětské sedačky ISO-FIX, Dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách),
Imobilizér,
Opravná sada na pneumatiky

Výbava testovaného vozu:základní

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky SUV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru XV 1,6i XS
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1600
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.9 / 6.3
Emise CO2:146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1420
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1460 / -
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Subaru XV: Ceny v Německu začínají na částce 21.600 Eur Subaru XV: Ceny v Německu začínají na částce 21.600 Eur

Nové Subaru XV již u našich západních sousedů zná svou…

Subaru XV: První dojmy Subaru XV: První dojmy

Ostře oranžová barva a sebevědomé terénní oplastování…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

 

iSport.cz

Kouč Sparty Kalous: Nebál jsem se. Vránovi s Hlinkou stoprocentně věřím

Kouč Sparty Kalous: Nebál jsem se. Vránovi s Hlinkou…

Psychika hokejové Sparty byla na startu týdne nalomená, atmosféra v klubu lehce nervózní. Po neděli je výrazně…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…