Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy

Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy

 
 
9.7. 2012 Jiří Červenka Jiří Červenka - jc.png

XV je zajímavá alternativa k běžným kompaktním crossoverům, ale zákazník by měl dobře zvážit, pro jakou kombinaci motoru a převodovky se rozhodne.

Nový crossover od Subaru jsme na Auto.cz už testovali – a možná si pamatujete, že kombinace atmosféricky plněného čtyřválce a převodovky s plynule měnitelným převodem v nás nezanechala bezvýhradné nadšení. Motorizace 1,6i XS tedy nenastupovala k redakčnímu testu jako horký favorit. I ona se totiž v lepší výbavě dodává výhradně s převodovkou typu CVT.

Motor nevychází z jednotky 1,6 l konstrukční řady EJ, který Subaru montovalo do různých Imprez do roku 2006, ani z pozdější patnáctistovky. Stejně jako dvoulitr v XV je členem nové rodiny FB, vyvíjené s ohledem na aktuální i připravované emisní normy.

Má nové, lehčí pohyblivé díly, delší zdvih (při zachování stavební šířky), přepracované sání i výfuk a systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Rozvody jsou poháněny řetězem. Koncepce samozřejmě zůstala, jedná se o plochý čtyřválec s protiběžnými písty neboli boxer.

Na papíře má takto postavený motor slibný potenciál, který však v případě testovaného vozu zanikl v hnacím řetězci. Převodovka s plynule měnitelným převodem (v marketingovém názvosloví Subaru Lineartronic) je sice vhodným řešením pro normovaný nový evropský jízdní cyklus NEDC, ale nikoliv pro reálný provoz.

obrázek [600 x 396]  

Ve městě může být klidný řidič bez nároků na svižnější akceleraci ještě spokojen, ale v kopcích nebo na dálnici již CVT naplno demonstruje, že přenos výkonu třením je řešení pro automobilové převodovky principiálně nevhodné – zvlášť když se spojí s vysokými jízdními odpory robustně stavěné karoserie.

I při banální snaze udržet v dálničním stoupání indikovaných 140 km/h drží převodovka motor v oblasti nejvyššího točivého momentu (4000 ot./min.) a jak je u převodovek CVT obvyklé, otáčky motoru nestoupají a neklesají lineárně s rychlostí jízdy. Vedle „skútrového“ zvukového projevu je hlavním důsledkem takového chování nepříjemně vysoká provozní spotřeba. Indikovaných 10,2 l/100 km na mojí běžné trase s podílem 50 % dálnice/50 % město se u zákazníků stěží setká s pochopením.

Na rozdíl od motorizace 2,0i dnes zkoušený model neumožňuje volbu předdefinovaných „převodů“ páčkami pod volantem – žádné tu nejsou. K dispozici je alespoň režim L, vhodný pro sportovnější jízdu nebo na silnice s náročnějším výškovým profilem.

Při všech sympatiích k malé značce, kráčející srdnatě vlastní cestou, nemůžeme zájemcům o Subaru XV nedoporučit jinou motorizaci. CVT jednoduše vyžaduje příliš mnoho kompromisů, a to nejen v otázkách hospodárnosti a vnímané spotřeby.

Není čtyřkolka jako čtyřkolka

Zatímco vozy Subaru s ručně řazenými převodovkami mají mezi nápravami tradiční samosvorný diferenciál (nikoliv diferenciál s „omezenou svorností“, jak se píše v oficiálních materiálech – omezená svornost je terminologický nesmysl), modely osazené převodovkou CVT se musí spokojit s elektronicky řízenou lamelovou spojkou.

Nic proti ní – pro většinu řidičů a většinu situací jsou vlastnosti lamelové spojky (v našich končinách nejčastěji reprezentované známým Haldexem) zcela adekvátní. Faktem ale zůstává, že toto řešení neumožňuje kolům na přední a zadní nápravě odvalovat se různými rychlostmi a neuděluje vozu takové jízdní vlastnosti, jaké si patrně zákazníci od „stálého pohonu všech kol Subaru“ slibují.

Technika v automobilech: Systémy pohonu všech kol

Nehledě na specifika tohoto konkrétního hnacího řetězce model XV zachraňuje situaci svými jízdními vlastnostmi. Na rozdíl od většiny evropských značek Subaru zatím nepodlehlo módě tlumičů tuhých v kompresi, které skvěle fungují v losím testu ADACu, ale jízdnímu komfortu rozhodně neprospívají.

XV se sice nakloní, ale v oblouku drží srdnatě a díky dlouhým zdvihům pérování dokáže ladně klusat i po rozbitých českých okreskách. Světlá výška 220 mm pak umožňuje volit nikoliv opatrné tempo i při výletech na těch několika málo polních cestách, kde nebrání vjezdu dopravní značení, závora či horlivý myslivec.

obrázek [600 x 349]  

Coby základní motorizace je 1,6i k dispozici pouze ve dvou nižších z celkem tří úrovní výbavy. Stupeň Comfort nicméně obsahuje řadu prvků obvykle považovaných za luxusní, od výbojkových světlometů přes dvouzónovou klimatizaci přes elektricky sklopná zrcátka a Bluetooth (který se nám však podařilo zprovoznit jen pro audio, nikoliv pro telefonování) až po zadní parkovací kameru. Mimochodem, senzory by neškodily ani vpředu, karoserie je tímto směrem poněkud nepřehledná. Výrobce je ovšem nenabízí.

Jak je naším nedlouhým, ale dobrým zvykem, čtenáře lačné podrobnějšího hodnocení funkční výbavy a užitných vlastností XV odkážeme na podrobnější první test Subaru XV 2,0i XS.

Závěr

Pokud vám nevadí některé typicky japonské vlastnosti jako neútulný dojem z interiéru či malý důraz na kultivovanost v rychlostech obvyklých na zdejších dálnicích, ukazuje se Subaru XV jako nadějný crossover s unikátním místečkem na trhu. Kombinace atmosféricky plněného motoru 1,6 l a bezestupňové převodovky nicméně nárokům Evropana připraveného utratit za auto sedm set tisíc korun nevychází vstříc tím nejlepším možným způsobem.

Řešením by mohlo být ruční řazení, jenže Subaru ho nabízí výhradně ve spojení s chudší výbavou Active. Zákazník neochotný akceptovat kompromisy plynoucí z převodovky CVT tak má na výběr dvě možnosti: smířit se s menším luxusem na palubě, nebo si připlatit za povedený diesel.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Subaru XV má mířit především na “městské kovboje”, tedy zákazníky, kteří chtějí vyšší auto z důvodů jiných, než je zdolávání terénních úseků, a zároveň se po většinu času pohybují v intravilánu. Z tohoto pohledu je převodovka CVT poměrně logickou volbou, protože si s městem docela hezky rozumí. Za cedulí s přeškrtnutým názvem obce však bohužel převládají spíše negativa.
První cena vozu569.000 Kč (1,6i 84 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací569.000 Kč (1,6i 84 kW Active)
Základní cena testovaného vozu689.000 Kč (1,6i 84 kW CVT Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků689.000 Kč (1,6i 84 kW CVT Comfort)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Audiosystém
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
  • Převodovka CVT
  • Spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru XV 1,6i XS

Cena v základní výbavě: 689 000 Kč Cena v testované výbavě: 689 000 Kč

Základní výbava:HID (xenonové) světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky a světelným senzorem, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Tónovaná skla s UV ochranou, Kola z lehké slitiny 17", Metalický lak (10 800 Kč, v ceně vozu), Kožený volant, Kožená hlavice řadící páky, Vyhřívání předních sedadel, Loketní opěrka s odkládací schránkou, Dělení zadních opěradel 60/40, Praktická schránka na opěradle předního sedadla spolujezdce, Elektrické ovládání oken, okno řidiče s automatikou,
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Děšťový a světelný senzor, Podsvícení spínací skříňky,
Čtecí lampičky, Osvětlení zavazadlového prostoru, Sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky, Odkládací schránka na středové konzoli, Přední držáky nápojů, Schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, Ovládání víčka nádrže z místa řidiče, Zásuvka 12V (ve středové konzoli, loketní opěrce), Upevňovací oka v zavazadlovém prostoru (2), Upevňovací háčky v zavazadlovém prostoru (4), Kryt zavazadlového prostoru - roleta, Odkládací schránky pod podlahou v zavazadlovém prostoru, Duální automatická klimatizace, Prachový filtr, Ukazatel venkovní teploty, Rozmrazovač stíračů předního okna, Elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, Rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, Elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, Stereo 1 CD audio (2DIN), SRS Circle Surround Automotive: 6 reproduktorů, Ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, USB vstup (ve středové konzoli), AUX vstup (ve středové konzoli)
Parkovací kamera, VDC systém - kontrola stability vozu s možností vypnutí, 4kanálovéABS, Elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, Brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill Start Assist, systém pro snadné rozjezdy v kopci, Auto START / STOP Systém s možností deaktivace, Elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol 4x4,SRS přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, SRS kolenní airbag u řidiče, Výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpit, Řízení s bezpečnostním sloupkem, Opěrky hlavy pro všechny cestující,
Polohovatelné hlavové opěrky na předních sedadlech, Bezpečnostní pásy vpředu s předpínačem a omezovačem tahu, Výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, Bezpečnostní konzole pedálů, Uchycení dětské sedačky ISO-FIX, Dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách),
Imobilizér,
Opravná sada na pneumatiky

Výbava testovaného vozu:základní

Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 

Štítky SUV Subaru Testy

Technické údaje
Motor Subaru XV 1,6i XS
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1600
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.9 / 6.3
Emise CO2:146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1420
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1460 / -
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Subaru XV 1,6i XS – Bezestupňové kompromisy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Subaru XV: Ceny v Německu začínají na částce 21.600 Eur Subaru XV: Ceny v Německu začínají na částce 21.600 Eur

Nové Subaru XV již u našich západních sousedů zná svou…

Subaru XV: První dojmy Subaru XV: První dojmy

Ostře oranžová barva a sebevědomé terénní oplastování…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…