Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS – Stále suverénní

Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS – Stále suverénní

 
 

Aktuální Grand Vitara završuje šestý rok své kariéry. Pro další sezónu dostala pár kosmetických změn a vylepšený motor.

Suzuki Grand Vitara ve své třetí generaci vstoupila na český trh v druhé polovině roku 2005. Za tu dobu prošla redakčním testem Auto.cz v mnoha různých verzích, je proto až k nevíře, že se standardnímu týdennímu testu vyhýbala ta nejdůležitější z motorizací – čtyřválcový turbodiesel.

Pod kapotou Grand Vitary pracuje v podélném uložení osmiventilová devatenáctistovka od Renaultu. Konstrukčně letitý agregát dostal v souvislosti s přechodem na Euro 5 nové turbo, škrticí klapku, vstřikování, sací a výfukové potrubí a EGR ventil.

Výsledkem úprav je kromě čistších výfukových plynů také posunutí maxima výkonu z 3750 na 4000 min-1 a zároveň rozšíření maxima točivého momentu na spektrum 1750 až 2500 min-1 (dříve 300 Nm při 2000 min-1).

Takto modernizovaná Grand Vitara bude vyhovovat evropským emisním limitům až do roku 2014. Jak dokáže splnit požadavky moderního zákazníka?

obrázek [600 x 385]  

Od všech srovnatelně velkých SUV se Grand Vitara liší v několika bodech. Samonosná karoserie je vyztužena rámem podobně jako např. Land Rover Discovery, takže vlastně stojí na půli cesty mezi klasickým řešením s žebřinovým rámem a čistě samonosnou konstrukcí. S tím souvisí také robustní podvozek, kterému nemohou silniční SUV postavená na základě kompaktních hatchbacků konkurovat.

A pak tu máme pohon všech kol, v daném segmentu dnes naprosto unikátní stálý pohon. V době, kdy jiní výrobci stále častěji nabízí i čisté předokolky s karoserií SUV, Suzuki standardně dodává permanentní 4x4 s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a přiřaditelnou redukcí. Pro většinu lidí zbytečný luxus, pro významnou část zákazníků ale rozhodující přednost.

obrázek [600 x 396]  

Interiér už od prvního pohledu není nejnovější, díky kombinaci konzervativního stylu a několika zajímavých designových nápadů ale ani po letech nevypadá nepatřičně. Rozměrovou stísněnost bohatě vynahradí velká prosklená plocha, subtilní a nízká palubní deska, vyšší posaz, střídmě pojatý středový tunel a tenké výplně dveří. To je jiná káva, než na co jsme u SUV za poslední roky zvyklí.

Překvapí faktická absence prahů. Díky zabudovanému rámu si mohl výrobce dovolit tento luxus a nabídnout cestujícím komfortní nastupování do vozu.

Stáří auta neomylně prozradí jen svislé nastavení volantu, ovládání palubního počítače tyčinkou v přístrojovém štítu nebo dodatečná instalace USB na místo, kde se původně nacházela druhá 12V zásuvka. Jsme rádi ale i za to, právě japonští výrobci totiž často připojení USB ve svých vozech zcela ignorují.

Japonci se snaží držet krok s dobou také pomocí zabudované navigace. Zařízení Clarion NX501E spojuje navigaci, DVD přehrávač a bluetooth se zadní parkovací kamerou. Ve srovnání s moderními plně integrovanými systémy má z uživatelského pohledu jisté rezervy, na druhé straně však stojí přijatelná cena 32.000,- Kč a spolehlivé fungování.

Nevíme, zda se jedná o záměr, nebo nutnost, na každý pád kamera míří pod ostrým úhlem dolů. Pohled z ptačí perspektivy přímo pod zadní nárazník však považujeme v případě SUV za přínosnou inovaci. Toto řešení nepochybně usnadní nacouvání k přívěsu nebo obratné manévrování mezi stromy či balvany.

Stejný je důsledek absence náhradního kola na pátých dveřích. Odebrání typického rysu off-roadů zkrátilo celkovou délku o 20 cm na rovných 4300 mm. Grand Vitara tím získala zásadní výhodu pro jízdu po městě i mimo silnice.

Přístup do zavazadlového prostoru se ale stále realizuje odklopením dveří ke straně chodníku. Zamrzí, že v Suzuki nevyužili této změny k přestavbě pátých dveří na praktičtější výklopnou stěnu.

obrázek [600 x 339]  

Motor při startu autem jemně zatřese, následně ale překvapí, jak dobře je utlumen. Čtyřválcový agregát totiž rozhodně sám o sobě nevyniká kulturním chodem, v Suzuki si ale dali záležet na tom, aby posádku za jízdy neobtěžoval vibracemi.

Převodovka se ovládá dlouhou řadicí pákou s tuhým chodem a dlouhými, avšak přesnými dráhami v kulise. Rozhodně se nehodí na rychlé sekání převodů, řidič v ní ale požadovanou polohu páky vždy spolehlivě najde.

Samotná manuální převodovka je jen pětistupňová (automat je možné spojit pouze se zážehovým motorem), což můžeme považovat za anachronismus. Ve skutečnosti to ale nevadí – vzhledem k výkonu a hmotnosti vozu by těžší nejvyšší převod nejspíš už nebyl únosný a odstupňování dostupné pětice si dobře rozumí s dynamickými schopnostmi motoru.

Na dálnici ve 130 km/h se ručička otáčkoměru drží na 3000 min-1 a palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 8,3 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km je z říše snů, nám se průměr neustále držel okolo 8,5 l/100 km – ať už jsme jezdili po městě, v jeho okolí, nebo po dálnici.

Při ekonomické jízdě mimo město se lze dostat na 6,5 l/100 km, naopak i plné využívání výkonu motoru posune spotřebu jen mírně nad 10 litrů. S 66litrovou nádrží se dá bez nejmenších problémů zvládnout ujet až 700 km.

obrázek [600 x 336]  

A co pohon všech kol? Ten je stále stejný, společně se Subaru Forester ale dodnes představuje mezi SUV nejpokročilejší řešení. Kde nestačí výchozí nastavení, pomůže uzávěra mezinápravového diferenciálu. Případné protočení volně visícího kola dokáže efektivně řešit ESP, Grand Vitara se proto v praxi obejde bez uzávěry nápravových diferenciálů.

Systém je dobře odladěn, výchozí stav mírně preferuje přenos momentu k zadním kolům. Vitara netahá za řízení, zčásti ale i díky velkému účinku klasického hydraulického posilovače. V plném rejdu na šotolině přichází ke slovu nedotáčivost, řidič si tedy musí vybrat mezi akcelerací, nebo plným zrychlením.

Když pronikneme Grand Vitaře pod kůži, pochopíme její specifika a akceptujeme jednodušší interiér, zbývá nám vlastně jediná skutečná slabina – vlažný účinek brzdové soustavy. Jinak se jedná stále o konkurenceschopné auto. V bílé barvě má navíc dodnes jistou dávku přitažlivosti, nejedna hlava se za ním otočí.

První cena vozu539.900,- Kč (1,6 VVT/78 kW, JX-E 3dv.)
První cena vozu s testovanou motorizací699.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-ES 5dv.)
Základní cena testovaného vozu729.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků774.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.)

Plusy

  • Stálý pohon všech kol s uzávěrou a redukcí
  • Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • Průchodnost terénem překonávající běžná SUV
  • Přesné, ačkoliv přeposilované řízení
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Účinek brzd
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Malý zavazadlový prostor
  • Otevírání pátých dveří do boku k chodníku
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS

Cena v základní výbavě: 729 900 Kč Cena v testované výbavě: 774 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, aktivní opěrky hlavy, elektrické stahování předních a zadní oken, centrální zamykání s bezklíčovým ovladačem, palubní počítač, automatická klimatizace, tempomat, vyhřívání předních sedadel, rádio s CD/MP3 a měničem na CD, čalounění syntetickou kůží, elektrické střešní okno, nouzová sada na opravu pneumatik, střešní ližiny, přední mlhovky, 17palcová litá kola a další.

Výbava testovaného vozu:Clarion NX501E – navigace, Bluetooth, DVD, USB, zadní parkovací kamera (32.000,-), metalický lak (13.000,-)

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 95 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 6 / 6.8
Emise CO2:179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1722 / 448
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 5
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…