Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS – Stále suverénní

Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS – Stále suverénní

 
 

Aktuální Grand Vitara završuje šestý rok své kariéry. Pro další sezónu dostala pár kosmetických změn a vylepšený motor.

Suzuki Grand Vitara ve své třetí generaci vstoupila na český trh v druhé polovině roku 2005. Za tu dobu prošla redakčním testem Auto.cz v mnoha různých verzích, je proto až k nevíře, že se standardnímu týdennímu testu vyhýbala ta nejdůležitější z motorizací – čtyřválcový turbodiesel.

Pod kapotou Grand Vitary pracuje v podélném uložení osmiventilová devatenáctistovka od Renaultu. Konstrukčně letitý agregát dostal v souvislosti s přechodem na Euro 5 nové turbo, škrticí klapku, vstřikování, sací a výfukové potrubí a EGR ventil.

Výsledkem úprav je kromě čistších výfukových plynů také posunutí maxima výkonu z 3750 na 4000 min-1 a zároveň rozšíření maxima točivého momentu na spektrum 1750 až 2500 min-1 (dříve 300 Nm při 2000 min-1).

Takto modernizovaná Grand Vitara bude vyhovovat evropským emisním limitům až do roku 2014. Jak dokáže splnit požadavky moderního zákazníka?

obrázek [600 x 385]  

Od všech srovnatelně velkých SUV se Grand Vitara liší v několika bodech. Samonosná karoserie je vyztužena rámem podobně jako např. Land Rover Discovery, takže vlastně stojí na půli cesty mezi klasickým řešením s žebřinovým rámem a čistě samonosnou konstrukcí. S tím souvisí také robustní podvozek, kterému nemohou silniční SUV postavená na základě kompaktních hatchbacků konkurovat.

A pak tu máme pohon všech kol, v daném segmentu dnes naprosto unikátní stálý pohon. V době, kdy jiní výrobci stále častěji nabízí i čisté předokolky s karoserií SUV, Suzuki standardně dodává permanentní 4x4 s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a přiřaditelnou redukcí. Pro většinu lidí zbytečný luxus, pro významnou část zákazníků ale rozhodující přednost.

obrázek [600 x 396]  

Interiér už od prvního pohledu není nejnovější, díky kombinaci konzervativního stylu a několika zajímavých designových nápadů ale ani po letech nevypadá nepatřičně. Rozměrovou stísněnost bohatě vynahradí velká prosklená plocha, subtilní a nízká palubní deska, vyšší posaz, střídmě pojatý středový tunel a tenké výplně dveří. To je jiná káva, než na co jsme u SUV za poslední roky zvyklí.

Překvapí faktická absence prahů. Díky zabudovanému rámu si mohl výrobce dovolit tento luxus a nabídnout cestujícím komfortní nastupování do vozu.

Stáří auta neomylně prozradí jen svislé nastavení volantu, ovládání palubního počítače tyčinkou v přístrojovém štítu nebo dodatečná instalace USB na místo, kde se původně nacházela druhá 12V zásuvka. Jsme rádi ale i za to, právě japonští výrobci totiž často připojení USB ve svých vozech zcela ignorují.

Japonci se snaží držet krok s dobou také pomocí zabudované navigace. Zařízení Clarion NX501E spojuje navigaci, DVD přehrávač a bluetooth se zadní parkovací kamerou. Ve srovnání s moderními plně integrovanými systémy má z uživatelského pohledu jisté rezervy, na druhé straně však stojí přijatelná cena 32.000,- Kč a spolehlivé fungování.

Nevíme, zda se jedná o záměr, nebo nutnost, na každý pád kamera míří pod ostrým úhlem dolů. Pohled z ptačí perspektivy přímo pod zadní nárazník však považujeme v případě SUV za přínosnou inovaci. Toto řešení nepochybně usnadní nacouvání k přívěsu nebo obratné manévrování mezi stromy či balvany.

Stejný je důsledek absence náhradního kola na pátých dveřích. Odebrání typického rysu off-roadů zkrátilo celkovou délku o 20 cm na rovných 4300 mm. Grand Vitara tím získala zásadní výhodu pro jízdu po městě i mimo silnice.

Přístup do zavazadlového prostoru se ale stále realizuje odklopením dveří ke straně chodníku. Zamrzí, že v Suzuki nevyužili této změny k přestavbě pátých dveří na praktičtější výklopnou stěnu.

obrázek [600 x 339]  

Motor při startu autem jemně zatřese, následně ale překvapí, jak dobře je utlumen. Čtyřválcový agregát totiž rozhodně sám o sobě nevyniká kulturním chodem, v Suzuki si ale dali záležet na tom, aby posádku za jízdy neobtěžoval vibracemi.

Převodovka se ovládá dlouhou řadicí pákou s tuhým chodem a dlouhými, avšak přesnými dráhami v kulise. Rozhodně se nehodí na rychlé sekání převodů, řidič v ní ale požadovanou polohu páky vždy spolehlivě najde.

Samotná manuální převodovka je jen pětistupňová (automat je možné spojit pouze se zážehovým motorem), což můžeme považovat za anachronismus. Ve skutečnosti to ale nevadí – vzhledem k výkonu a hmotnosti vozu by těžší nejvyšší převod nejspíš už nebyl únosný a odstupňování dostupné pětice si dobře rozumí s dynamickými schopnostmi motoru.

Na dálnici ve 130 km/h se ručička otáčkoměru drží na 3000 min-1 a palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 8,3 l/100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km je z říše snů, nám se průměr neustále držel okolo 8,5 l/100 km – ať už jsme jezdili po městě, v jeho okolí, nebo po dálnici.

Při ekonomické jízdě mimo město se lze dostat na 6,5 l/100 km, naopak i plné využívání výkonu motoru posune spotřebu jen mírně nad 10 litrů. S 66litrovou nádrží se dá bez nejmenších problémů zvládnout ujet až 700 km.

obrázek [600 x 336]  

A co pohon všech kol? Ten je stále stejný, společně se Subaru Forester ale dodnes představuje mezi SUV nejpokročilejší řešení. Kde nestačí výchozí nastavení, pomůže uzávěra mezinápravového diferenciálu. Případné protočení volně visícího kola dokáže efektivně řešit ESP, Grand Vitara se proto v praxi obejde bez uzávěry nápravových diferenciálů.

Systém je dobře odladěn, výchozí stav mírně preferuje přenos momentu k zadním kolům. Vitara netahá za řízení, zčásti ale i díky velkému účinku klasického hydraulického posilovače. V plném rejdu na šotolině přichází ke slovu nedotáčivost, řidič si tedy musí vybrat mezi akcelerací, nebo plným zrychlením.

Když pronikneme Grand Vitaře pod kůži, pochopíme její specifika a akceptujeme jednodušší interiér, zbývá nám vlastně jediná skutečná slabina – vlažný účinek brzdové soustavy. Jinak se jedná stále o konkurenceschopné auto. V bílé barvě má navíc dodnes jistou dávku přitažlivosti, nejedna hlava se za ním otočí.

První cena vozu539.900,- Kč (1,6 VVT/78 kW, JX-E 3dv.)
První cena vozu s testovanou motorizací699.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-ES 5dv.)
Základní cena testovaného vozu729.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.)
Cena testovaného vozu vč. příplatků774.900,- Kč (1,9 DDiS/95 kW, JLX-EL 5dv.)

Plusy

  • Stálý pohon všech kol s uzávěrou a redukcí
  • Jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • Průchodnost terénem překonávající běžná SUV
  • Přesné, ačkoliv přeposilované řízení
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Účinek brzd
  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Malý zavazadlový prostor
  • Otevírání pátých dveří do boku k chodníku
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS

Cena v základní výbavě: 729 900 Kč Cena v testované výbavě: 774 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP, aktivní opěrky hlavy, elektrické stahování předních a zadní oken, centrální zamykání s bezklíčovým ovladačem, palubní počítač, automatická klimatizace, tempomat, vyhřívání předních sedadel, rádio s CD/MP3 a měničem na CD, čalounění syntetickou kůží, elektrické střešní okno, nouzová sada na opravu pneumatik, střešní ližiny, přední mlhovky, 17palcová litá kola a další.

Výbava testovaného vozu:Clarion NX501E – navigace, Bluetooth, DVD, USB, zadní parkovací kamera (32.000,-), metalický lak (13.000,-)

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 95 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 6 / 6.8
Emise CO2:179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1722 / 448
Rozměr pneu:225/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 5
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…