Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 – SUV do terénu!

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 – SUV do terénu!

 
 

Jeden z průkopníků kategorie SUV si stále uchovává vyspělý pohon všech kol včetně redukce. Jak to jde dohromady s novým vidlicovým šestiválcem?

Loňský facelift zastihl model Grand Vitara uprostřed poměrně stabilních prodejních čísel: od první generace z konce osmdesátých let jde o nadprůměrně oblíbený vůz, který si i přes formální zařazení mezi SUV zachovává nadprůměrnou obratnost v terénu, což korunuje v rámci třídy unikátní přítomnost redukční převodovky.

Nezaměnitelný design karoserie s větším podílem hran zůstal i po modernizaci zachován, nové jsou například efektní blikače v bočních zrcátkách, méně nápadné jsou změny předních mlhových světel a zadních skupinových svítilen. Podstatnější a z hlediska řidiče příjemnější jsou vylepšení interiéru. Snáze čitelnější a modernější jsou ukazatele na přístrojové desce i palubním počítači, vše na středovém panelu je nyní podsvíceno červeně. Palubní deska je nadále bez designových výstřelků, odkládacích prostor najde posádka dostatek.

Pohodlná a široká sedadla s dostatečně vysokými opěradly jsou umístěna poněkud výše, 102 centimetrů využitelné výšky od sedáku ke stropu ale poskytuje nad hlavou ještě rezervu. Ani v nejdražším provedení se šestiválcem ovšem nenajdeme podélné nastavení volantu, přesto se na místě řidiče s poměrným úspěchem pohodlně usadí i nestandardní jedinci. Na zadní sedačce najdou relativně pohodlnou polohu dva dospělí cestující, poněkud méně místa budou mít ale pro kolena.

obrázek [555 x 272]
 

Prostor pro zavazadla je přístupný po odklopení dveří otevíraných vpravo, což poměrně komplikuje nakládku v pravostranném provozu. Je také potřeba dát pozor na velkou hmotnost pátých dveří, které kvůli nesenému náhradnímu kolu mají i na mírných svazích tendenci překonávat aretační body a vyklápět se vstříc karoseriím vozů za vámi. Kapacita zavazadelníku činí v pětimístném uspořádání pouze podprůměrných 398 litrů, ke cti auta je nicméně třeba přičíst poměrně lehkou manipulaci s dělenými zadními opěradly. Díky tomu lze za pár vteřin zvětšit kapacitu postupně až na 1396 litrů s rovnou podlahou.

Už po nastartování je znát, že pod kapotou trůní cosi jiného, než majoritní dvoulitrové turbodiesely. Šestice válců o sobě dává i zastudena vědět jen mírným ševelením, a při klidné jízdě není agregát slyšet téměř vůbec. Spřažení s pětistupňovou převodovkou je vzhledem k motoru logické, nemá ale manuální alternativu a posouvá charakter vozu poněkud blíže ke „klidné síle“, tedy charakteristice, na kterou napříč modelovou řadou Suzuki zvyklí nejsme. Automat totiž při zrychlování sází jednotlivé rychlostní stupně za sebou poměrně brzy a při nemožnosti manuálního řazení je tak jízda programově neúsporná. Tajný tip ale existuje: zmenšíme-li tlak na plynový pedál, automat začne řadit znatelně později a se silou motoru hospodaří tak, jako by se stále jelo na nedělní výlet s dětmi, které spotřebují jeden Kinedryl na deset kilometrů. V tomto režimu mohou otáčky klesnout až na cca 1700 min-1 a adekvátně klesá spotřeba. Chválíme!

obrázek [300 x 227] Motor s maximálním výkonem 171 kW je přitom sám o sobě překvapivě velmi živý a i když s ním nelze vyloženě závodit, poskytuje příjemnou výkonovou rezervu. Česky řečeno, 99 % jízdního času nebude příležitost jeho sílu využít, při náhlé potřebě zrychlení je připraven reagovat takřka bez prodlevy a s překvapující razancí. Výkon narůstá lineárně a od cca 2500 otáček si zvuk motoru lze i vychutnávat, aniž by se posádka cítila rušena. Na pedál plynu reaguje motor přesně, brzdy postupně ztrácejí účinnost až při skutečně drastickém opakovaném použití. Na silnici se auto chová naprosto neutrálně, při snaze o nalezení limitů dá včas vědět pískáním pneumatik či zásahem stabilizačního systému. Každodenní jízda po kvalitních silnicích je blízká pocitům z nejlepších MPV či kombi: vědomí rozměrů nezmizelo, neruší ale žádné kolébání a ponory přídě při brzdění. Řízení je podle našeho názoru jedno z nejlepších v kategorii, řidiči zprostředkovává dost informací o kontaktu s vozovkou a je dostatečně přesné. Rychlé přesuny při 130 km/h se přitom dají zvládnout i pod 10 l/100 km, ve městě se ale spotřeba šplhá až k poněkud nadstandardním čtrnácti litrům.

obrázek [555 x 332]
 

Pravé kvality a jedinečnost Grand Vitary v rámci třídy ale řidič ocení až po vyjetí z pevné cesty. Připomeňme, že podvozek disponuje integrovaným rámem a nezávislým zavěšením všech kol, permanentním pohonem všech kol a velmi dobrou světlostí a nájezdovými úhly. Otočným ovladačem na středovém panelu pak lze navíc aktivovat závěrku mezinápravového diferenciálu, případně využít redukci 1,97:1. Už jen výčet těchto výhod posouvá vůz směrem ke klasickým offroadům, ještě lepší je ale praxe: S relativně velkým komfortem pro posádku (odpružení je skutečně výborné) se lze s vozem dostat do skutečného terénu a hlavně zpátky z něj. ESP je vypínatelné pouze v kombinaci s použitím redukce, což jednak logicky dále zlepšuje terénní průchodnost, jednak nesvádí posádku k pokoušení mezí adheze při běžné jízdě. Ocenili jsme také elektronický asistent pro sjíždění ze svahu, který na rozdíl od mnoha konkurentů skutečně udrží rychlost v rozumných mezích. Jediným limitem při výletech do terénu se tak ukázaly být použité 18“ pneumatiky s univerzálním vzorkem. Disky z lehké slitiny vypadají na voze sice skvěle, do terénu, který Grand Vitara zvládne, se ale hodí jako frak pro zedníka.

obrázek [300 x 259] Nejdražší Suzuki na českém trhu s vrcholným šestiválcem a maximální možnou výbavou stojí na poměry konkurence nevídaných 760 tisíc Kč, což je vzhledem k nesporné kvalitě, použité technice i vlastnostem vozu velmi dobrá nabídka. Největší nevýhodou je charakteristika automatické převodovky a částečně z toho plynoucí spotřeba, vše ostatní řadíme mezi výhody.

Plusy:

  • příjemná cena a výbava
  • pohon všech kol a schopnosti v terénu
  • dobrá stabilita na silnici
  • rám a redukční převodovka
  • přímé a přesné řízení

Minusy

  • malý zavazadlový prostor
  • pouze výškově stavitelný volant
  • vyšší spotřeba
První cena vozu499.900,- (1.6 VVT 78 kW 3D JX-A)
První cena vozu s pětidveřovou karoserií589.900,- (2.0 VVT 103 kW 5D JLX-A)
Základní cena testovaného vozu759.900,- (3.2 V6 VVT 171 kW 5D JLX-EL AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků759.900,- (3.2 V6 VVT 171 kW 5D JLX-EL AT)
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6

Cena v základní výbavě: 759 900 Kč Cena v testované výbavě: 759 900 Kč

Základní výbava:Permanentní pohon 4x4 (4H), 4-mode systém (4H, 4H LOCK, 4L LOCK + N), mezinápravový diferenciál LSD (Limited-Slip Diff.), dva přední velkoobjemové airbagy, boční a hlavové airbagy, ABS + EBD, ESP + TCS, aktivní ochrana hlavy při nárazu, automatický systém denního svícení, bezpečnostní pedálová skupina, programově deformovatelný sloupek řízení, nastavitelné bezpečnostní pásy s předpínači, úchyty ISOFIX pro dětské sedačky, bezpečnostní zámky dveří, imobilizér, pětistupňová plně automatická převodovka, xenonové světlomety, přední mlhové světlomety, dvourychlostní stěrače s variabilním cyklovačem, zadní stěrač s cyklovačem a ostřikovačem, tónovaná skla + zadní zatmavená, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu, vnější kliky dveří v barvě vozu, kola z lehkých slitin, pneumatiky 225/60 R18, celoplošný kryt rezervního kola s logem Suzuki, střešní ližiny, posilovač řízení, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, tempomat, elektrické ovládání předních a zadních oken, střešní okno elektricky ovládané, ovládání vozu bez klíčku zapalování, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s CD/MP3 přehrávačem, ovládání na volantu, středová loketní opěrka vpředu, zadní středová opěra, výškově nastavitelný volant obšitý kůží, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, čalounění sedadel černá kůže, stropní schránka na brýle, pylový filtr, schránka v podlaze zavazadlového prostoru, pevný kryt zavazadlového prostoru, oka na uchycení zavazadel v zavazadl. prostoru, držák nápojů (2x vpředu, 2x vzadu, 2x držák láhví), 12V zástrčka (2x vpředu, 1x v zavazadl. prostoru), zrcátka ve slunečních clonách, otevírání palivové nádrže z místa řidiče.

Výbava testovaného vozu:základní

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Grand Vitara 3.2 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3195
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 171 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 291 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.4 / 8.3 / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1677 / 493
Rozměr pneu:225/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Grand Vitara 3.2 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 



Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…