Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 – SUV do terénu!

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6 – SUV do terénu!

 
 

Jeden z průkopníků kategorie SUV si stále uchovává vyspělý pohon všech kol včetně redukce. Jak to jde dohromady s novým vidlicovým šestiválcem?

Loňský facelift zastihl model Grand Vitara uprostřed poměrně stabilních prodejních čísel: od první generace z konce osmdesátých let jde o nadprůměrně oblíbený vůz, který si i přes formální zařazení mezi SUV zachovává nadprůměrnou obratnost v terénu, což korunuje v rámci třídy unikátní přítomnost redukční převodovky.

Nezaměnitelný design karoserie s větším podílem hran zůstal i po modernizaci zachován, nové jsou například efektní blikače v bočních zrcátkách, méně nápadné jsou změny předních mlhových světel a zadních skupinových svítilen. Podstatnější a z hlediska řidiče příjemnější jsou vylepšení interiéru. Snáze čitelnější a modernější jsou ukazatele na přístrojové desce i palubním počítači, vše na středovém panelu je nyní podsvíceno červeně. Palubní deska je nadále bez designových výstřelků, odkládacích prostor najde posádka dostatek.

Pohodlná a široká sedadla s dostatečně vysokými opěradly jsou umístěna poněkud výše, 102 centimetrů využitelné výšky od sedáku ke stropu ale poskytuje nad hlavou ještě rezervu. Ani v nejdražším provedení se šestiválcem ovšem nenajdeme podélné nastavení volantu, přesto se na místě řidiče s poměrným úspěchem pohodlně usadí i nestandardní jedinci. Na zadní sedačce najdou relativně pohodlnou polohu dva dospělí cestující, poněkud méně místa budou mít ale pro kolena.

obrázek [555 x 272]
 

Prostor pro zavazadla je přístupný po odklopení dveří otevíraných vpravo, což poměrně komplikuje nakládku v pravostranném provozu. Je také potřeba dát pozor na velkou hmotnost pátých dveří, které kvůli nesenému náhradnímu kolu mají i na mírných svazích tendenci překonávat aretační body a vyklápět se vstříc karoseriím vozů za vámi. Kapacita zavazadelníku činí v pětimístném uspořádání pouze podprůměrných 398 litrů, ke cti auta je nicméně třeba přičíst poměrně lehkou manipulaci s dělenými zadními opěradly. Díky tomu lze za pár vteřin zvětšit kapacitu postupně až na 1396 litrů s rovnou podlahou.

Už po nastartování je znát, že pod kapotou trůní cosi jiného, než majoritní dvoulitrové turbodiesely. Šestice válců o sobě dává i zastudena vědět jen mírným ševelením, a při klidné jízdě není agregát slyšet téměř vůbec. Spřažení s pětistupňovou převodovkou je vzhledem k motoru logické, nemá ale manuální alternativu a posouvá charakter vozu poněkud blíže ke „klidné síle“, tedy charakteristice, na kterou napříč modelovou řadou Suzuki zvyklí nejsme. Automat totiž při zrychlování sází jednotlivé rychlostní stupně za sebou poměrně brzy a při nemožnosti manuálního řazení je tak jízda programově neúsporná. Tajný tip ale existuje: zmenšíme-li tlak na plynový pedál, automat začne řadit znatelně později a se silou motoru hospodaří tak, jako by se stále jelo na nedělní výlet s dětmi, které spotřebují jeden Kinedryl na deset kilometrů. V tomto režimu mohou otáčky klesnout až na cca 1700 min-1 a adekvátně klesá spotřeba. Chválíme!

obrázek [300 x 227] Motor s maximálním výkonem 171 kW je přitom sám o sobě překvapivě velmi živý a i když s ním nelze vyloženě závodit, poskytuje příjemnou výkonovou rezervu. Česky řečeno, 99 % jízdního času nebude příležitost jeho sílu využít, při náhlé potřebě zrychlení je připraven reagovat takřka bez prodlevy a s překvapující razancí. Výkon narůstá lineárně a od cca 2500 otáček si zvuk motoru lze i vychutnávat, aniž by se posádka cítila rušena. Na pedál plynu reaguje motor přesně, brzdy postupně ztrácejí účinnost až při skutečně drastickém opakovaném použití. Na silnici se auto chová naprosto neutrálně, při snaze o nalezení limitů dá včas vědět pískáním pneumatik či zásahem stabilizačního systému. Každodenní jízda po kvalitních silnicích je blízká pocitům z nejlepších MPV či kombi: vědomí rozměrů nezmizelo, neruší ale žádné kolébání a ponory přídě při brzdění. Řízení je podle našeho názoru jedno z nejlepších v kategorii, řidiči zprostředkovává dost informací o kontaktu s vozovkou a je dostatečně přesné. Rychlé přesuny při 130 km/h se přitom dají zvládnout i pod 10 l/100 km, ve městě se ale spotřeba šplhá až k poněkud nadstandardním čtrnácti litrům.

obrázek [555 x 332]
 

Pravé kvality a jedinečnost Grand Vitary v rámci třídy ale řidič ocení až po vyjetí z pevné cesty. Připomeňme, že podvozek disponuje integrovaným rámem a nezávislým zavěšením všech kol, permanentním pohonem všech kol a velmi dobrou světlostí a nájezdovými úhly. Otočným ovladačem na středovém panelu pak lze navíc aktivovat závěrku mezinápravového diferenciálu, případně využít redukci 1,97:1. Už jen výčet těchto výhod posouvá vůz směrem ke klasickým offroadům, ještě lepší je ale praxe: S relativně velkým komfortem pro posádku (odpružení je skutečně výborné) se lze s vozem dostat do skutečného terénu a hlavně zpátky z něj. ESP je vypínatelné pouze v kombinaci s použitím redukce, což jednak logicky dále zlepšuje terénní průchodnost, jednak nesvádí posádku k pokoušení mezí adheze při běžné jízdě. Ocenili jsme také elektronický asistent pro sjíždění ze svahu, který na rozdíl od mnoha konkurentů skutečně udrží rychlost v rozumných mezích. Jediným limitem při výletech do terénu se tak ukázaly být použité 18“ pneumatiky s univerzálním vzorkem. Disky z lehké slitiny vypadají na voze sice skvěle, do terénu, který Grand Vitara zvládne, se ale hodí jako frak pro zedníka.

obrázek [300 x 259] Nejdražší Suzuki na českém trhu s vrcholným šestiválcem a maximální možnou výbavou stojí na poměry konkurence nevídaných 760 tisíc Kč, což je vzhledem k nesporné kvalitě, použité technice i vlastnostem vozu velmi dobrá nabídka. Největší nevýhodou je charakteristika automatické převodovky a částečně z toho plynoucí spotřeba, vše ostatní řadíme mezi výhody.

Plusy:

  • příjemná cena a výbava
  • pohon všech kol a schopnosti v terénu
  • dobrá stabilita na silnici
  • rám a redukční převodovka
  • přímé a přesné řízení

Minusy

  • malý zavazadlový prostor
  • pouze výškově stavitelný volant
  • vyšší spotřeba
První cena vozu499.900,- (1.6 VVT 78 kW 3D JX-A)
První cena vozu s pětidveřovou karoserií589.900,- (2.0 VVT 103 kW 5D JLX-A)
Základní cena testovaného vozu759.900,- (3.2 V6 VVT 171 kW 5D JLX-EL AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků759.900,- (3.2 V6 VVT 171 kW 5D JLX-EL AT)
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6

Cena v základní výbavě: 759 900 Kč Cena v testované výbavě: 759 900 Kč

Základní výbava:Permanentní pohon 4x4 (4H), 4-mode systém (4H, 4H LOCK, 4L LOCK + N), mezinápravový diferenciál LSD (Limited-Slip Diff.), dva přední velkoobjemové airbagy, boční a hlavové airbagy, ABS + EBD, ESP + TCS, aktivní ochrana hlavy při nárazu, automatický systém denního svícení, bezpečnostní pedálová skupina, programově deformovatelný sloupek řízení, nastavitelné bezpečnostní pásy s předpínači, úchyty ISOFIX pro dětské sedačky, bezpečnostní zámky dveří, imobilizér, pětistupňová plně automatická převodovka, xenonové světlomety, přední mlhové světlomety, dvourychlostní stěrače s variabilním cyklovačem, zadní stěrač s cyklovačem a ostřikovačem, tónovaná skla + zadní zatmavená, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu, vnější kliky dveří v barvě vozu, kola z lehkých slitin, pneumatiky 225/60 R18, celoplošný kryt rezervního kola s logem Suzuki, střešní ližiny, posilovač řízení, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, tempomat, elektrické ovládání předních a zadních oken, střešní okno elektricky ovládané, ovládání vozu bez klíčku zapalování, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s CD/MP3 přehrávačem, ovládání na volantu, středová loketní opěrka vpředu, zadní středová opěra, výškově nastavitelný volant obšitý kůží, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, čalounění sedadel černá kůže, stropní schránka na brýle, pylový filtr, schránka v podlaze zavazadlového prostoru, pevný kryt zavazadlového prostoru, oka na uchycení zavazadel v zavazadl. prostoru, držák nápojů (2x vpředu, 2x vzadu, 2x držák láhví), 12V zástrčka (2x vpředu, 1x v zavazadl. prostoru), zrcátka ve slunečních clonách, otevírání palivové nádrže z místa řidiče.

Výbava testovaného vozu:základní

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Grand Vitara 3.2 V6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3195
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 171 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 291 / 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.4 / 8.3 / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1677 / 493
Rozměr pneu:225/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Suzuki Grand Vitara 3.2 V6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny Suzuki Grand Vitara 2013: Kompletní české ceny

Ceny modernizovaného SUV japonské značky na českém trhu…

Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč Modernizované Suzuki Grand Vitara na našem trhu od 499.900 Kč

Modernizovaná Grand Vitara míří na český trh. Základ leží…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský měl kývnout Slavii. Nyní záleží na dohodě s Libercem

Trpišovský měl kývnout Slavii. Nyní záleží na dohodě…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…