Test ústavu Thatcham: některé automobilky zlepšily pro model 2007 hlavové opěrky

Test ústavu Thatcham: některé automobilky zlepšily pro model 2007 hlavové opěrky

 

Po dvou letech přichází britský ústav Thatcham Research Centre s novými výsledky testu bezpečnosti hlavových opěrek. Některé automobilky si vzaly neuspokojivé výsledky z roku 2005 k srdci a zlepšily své výrobky. Netýká se to ovšem všech.

Tolik opomíjené zranění krční páteře, ke kterému dochází ve většině případech nárazem zezadu, konečně začíná nabývat na důležitosti a automobilky se snaží sedadla svých vozidel zlepšovat. Oproti výsledkům z roku 2005 došlo k poměrně velkému posunu. Skupina vozů hodnocených jako „dobrý“ (vychází se ze čtyřprvkové stupnice Thatcham) se během dvou let dvakrát zvětšila na 29 % a naopak skupina vozů ohodnocena nejhůře, tedy známkou „nedostatečný“ se dvakrát zmenšila, na poměrných 20 %. Z toho vyplývá, že některé automobilky skutečně zapracovaly a zlepšily geometrii a funkci hlavových opěrek a některé automobilky výsledky testů stále opomíjí a na pasivní bezpečnost příliš nehledí.

Kdo se zlepšil?
K tradičním lídrům pasivní bezpečnosti, jakými jsou severské vozy značek Volvo a Saab, se postupně přidávají i automobilky Ford a Renault se svými technologicky vylepšenými hlavovými opěrkami. Stejně tak i vozy Audi představují u nových modelových řad vylepšený systém a výrazně tím předcházejí zbytečným zraněním krční páteře. Týká se to modelů A3, A4, A6 a nového modelu A5. Velký krok kupředu učinili i vozy značek Hyundai, Honda či Alfa Romeo. Ovšem někteří výrobci i přes nepříznivé výsledky z roku 2005 zaspali a nepřišli s ničím novým. Tristní výsledky nacházíme opět u BMW, které dokonce některé vozy odmítlo k testu dodat.

Jak si vedou vozy z Mladé Boleslavi?
Nový test přinesl navíc výsledky dvou aktuálních českých vozů – nová Škoda Fabia a Škoda Roomster. Oba vozy dosáhly stejného verdiktu – geometrické parametry hlavových opěrek jsou shodně oznámkovány jako dobré a v dynamickém testu se prokázaly jako uspokojivé. Octavia je na tom o něco hůře, ovšem Fabia RS a Superb byly označeny jako nedostatečné. Podotýkáme, že všechny testované vozy Škoda byly vybaveny klasickými hlavovými opěrkami bez specifických systémů.

Srovnání s testy ADAC a budoucnost
Nedávno se objevily konkurenční výsledky bezpečnosti hlavových opěrek u německých kolegů z autoklubu ADAC. Verdikty obou nezávislých organizací se víceméně shodují. Ve prospěch testů Thatcham hrají větší zkušenosti, lepší finanční podpora místních pojišťoven a zejména rozsah testovaných vzorků. I tak má testování v podání ADAC smysl; dohromady totiž zvýší apel na automobilky, které budou pracovat na zlepšování bezpečnosti a na Euro NCAP, která bude důsledně prověřovat i tuto oblast.

Důležitost opěrek hlavy a jejich testování
Opěrka hlavy má za úkol zabránit náhlému pohybu hlavy vzad v případě nehody. K tomu aby svůj základní účel mohla plnit, musí být vhodně nastavena. Ačkoli většina automobilů má opěrky výškově nastavitelné (můžeme se setkat také s nastavením v podélném směru), podle britského průzkumu až tři čtvrtiny řidičů nemají vhodně nastavenou opěrku hlavy. Letmým pohledem na vozový park v našich velkoměstech je jasné, že také většina našich řidičů jezdí s opěrkami v základní-nejnižší- poloze. Opěrka by měla být co nejblíže řidičově hlavě během jízdy (tedy neseřizovat tak, že zakloníte hlavu a pak manipulujete s opěrkou). Dalším kritériem, které již z větší část závisí na konkrétní konstrukci je zajištění nastavené polohy. Dobrou opěrku byste neměli při první lehkém opření hlavy vrátit do výchozí polohy. Nežádoucí vychýlení mohou způsobit také spolucestující, kteří si na vaše opěradlo odkládají ruku nebo jim opěrka pomáhá při vystupování.

Specialisté na pasivní bezpečnost z Thatchamu stanovili dvě jednoduchá kritéria, podle kterých jsou hodnoceny opěrky hlav v automobilech prodávaných ve Spojeném království. Prvním kritériem je vertikální vzdálenost od vrcholu hlavy průměrného muže k vrcholu opěrky. Opěrka by neměla být níže než 6 cm pod vrcholem hlavy, což zaručuje funkci opěrky i u řidičů vyšších postav. Druhé kritérium je horizontální vzdálenost hlavy od opěrky. Pokud sedadlo vyhoví svou geometrií, je testováno dynamicky. Během tohoto testu je sedadlo urychleno za několik desetin sekundy na 16 km/h a po celou dobu jsou vyhodnocovány na speciální figuríně BioRID zrychlení a působící síly. Každé vozidlo je zařazeno do jedné ze čtyř kategorií: „dobrý“, „uspokojivý“, „na hranici bezpečnosti“, „nedostatečný“. Opěrky prvních dvou jmenovaných úrovní mohou bezpečně ochránit krk vyšších pasažérů i pasažérů průměrného vzrůstu.

Bezpečnostní systémy sedadel
RHR (Reactive Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru během nehody. Pohyb je vyvozován hmotností cestujícího, který se opře do opěradla.

PAHR (Pro Active Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru na počátku nárazu. Pohyb je odstartován signálem ze senzorů na nárazníku nebo uvnitř automobilu.

RAS (Reactive Seat) - Celé sedadlo i s opěrkou, které absorbují energii při nárazu zezadu.

PAS (Passive Seat) – Sedadlo obsahuje speciální pěnu, která absorbuje energii při nárazu.

Thatcham WHIPLASH - testy bezpečnosti konstrukce sedadel (modely 2007)
Modelsystém ochranygeometrické parametrydynamický testcelkové hodnocení
Alfa Romeo 147-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Alfa Romeo 159RHRdobrýdobrýdobrý
Alfa Romeo BreraRHRdobrýdobrýdobrý
Alfa Romeo SpiderRHRdobrýdobrýdobrý
Audi A3 (model 2007)PASdobrýdobrýdobrý
Audi A3 (model 2003)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Audi A4 (model 2006)PASdobrýdobrýdobrý
Audi A5PASdobrýdobrýdobrý
Audi A6 (model 2006)PASdobrýdobrýdobrý
Audi A6 (starší model)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Audi Q7PASdobrýuspokojivýuspokojivý
Audi S3PASdobrýdobrýdobrý
Audi S4 (model 2006)PASdobrýdobrýdobrý
Audi S4 (starší model)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Audi S6 (model 2006)PASdobrýdobrýdobrý
Audi TT CoupePASdobrýuspokojivýuspokojivý
Audi TT RoadsterPASdobrýuspokojivýuspokojivý
BMW 1-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
BMW 3 (model 2005)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
BMW 3 Convertible---nedodán k testu
BMW 3 Coupe---nedodán k testu
BMW 5 (model 2004)-na hranici bezp.N/Anedostatečný
BMW 7 (model 2002)PAHRdobrýuspokojivýuspokojivý
BMW X3 (model 2006)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Cadillac CTS-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Cadillac BLSRHRdobrýdobrýdobrý
Chevrolet Kalos-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Chevrolet Lacetti-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Chevrolet Matiz (model 2005-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Chevrolet Tacuma-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Chrysler 300C-dobrýuspokojivýuspokojivý
Chrysler PT Cruiser-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Chrysler Voyager/Grand Voyager-dobrýuspokojivýuspokojivý
Citroen C-Crosser-dobrýdobrýdobrý
Citroen C1-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Citroen C2-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Citroen C3-dobrýuspokojivýuspokojivý
Citroen C4-dobrýuspokojivýuspokojivý
Citroen C4 Picasso-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Citroen C4 VTR/VTS-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Citroen C5 (model 2005)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Citroen C6RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Citroen Xsara Picasso-uspokojivýuspokojivýuspokojivý
Daihatsu Charade (model 2003)-dobrýdobrýdobrý
Daihatsu Sirion (model 2005)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Daihatsu Terios (model 2006)-dobrýdobrýdobrý
Dodge Caliber-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Fiat Bravo (model 2007)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Fiat Croma (model 2005)RHRdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Fiat Doblo (model 2004)-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Fiat Grande Punto-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Fiat Idea-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Fiat Multipla (model 2005)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Fiat Panda (model 2004)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Fiat Stilo-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Ford Fiesta (model 2002)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Ford Fiesta ST-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Ford Focus (model 2005)-dobrýdobrýdobrý
Ford Focuc C-Max-dobrýdobrýdobrý
Ford Fusion-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Ford Galaxy (model 2006)RHRdobrýdobrýdobrý
Ford Ka-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Ford Mondeo (model 2003)RHRdobrýdobrýdobrý
Ford S-MaxRHRdobrýdobrýdobrý
Honda Accord (model 2006)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Honda Civic (model 2006)RHRdobrýdobrýdobrý
Honda CRV (model 2007)RHRdobrýdobrýdobrý
Honda Jazz (model 2004)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Hyundai Santa Fe (model 2006)RHRdobrýdobrýdobrý
Huyndai Sonata (model 2005)RHRdobrýdobrýdobrý
Hyundai Tuscon-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Jaguar S TypeRASdobrýdobrýdobrý
Jaguar S Type SportRASdobrýdobrýdobrý
Jaguar X Type-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Jaguar X Type Sport-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Jaguar XJ TypeRASdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Jeep Grand Cherokee (model 2005)RHRdobrýdobrýdobrý
Kia Picanto-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Kia Rio (model 2001)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Kia SedonaRHRdobrýdobrýdobrý
Kia Sportage (model 2005)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Land Rover Discovery (model 2005)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Land Rover Freelander (model 2007)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Land Rover Range Rover Sport-dobrýuspokojivýuspokojivý
Lexus GS (model 2005)PASuspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Lexus IS (model 2005)PASdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Lexus RX (model 2003)PASdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Mazda 2 (model 2003)-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Mazda 3-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Mazda 5-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Mazda 6-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Mazda MX5 (model 2006)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Mercedes ARHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Mercedes BRHRdobrýdobrýdobrý
Mercedes CPAHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Mercedes E (model 2002)PAHRdobrýdobrýdobrý
Mercedes GLPAHRdobrýdobrýdobrý
Mercedes MPAHRdobrýdobrýdobrý
Mercedes RPAHRdobrýdobrýdobrý
Mercedes SLK-uspokojivýN/Atest nedokončen
MINI Mini (nový model)-dobrýuspokojivýuspokojivý
MINI Mini Convertible-dobrýuspokojivýuspokojivý
Mitsubishi Colt (model 2006)-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Mitsubishi Lancer (model 2005)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Mitsubishi Outlander-dobrýdobrýdobrý
Mitsubshi Shogun-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Nissan Micra (model 2003)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Nissan Micra CC-dobrýuspokojivýuspokojivý
Nissan MuranoRHRuspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Nissan NoteRHRdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Nissan PathfinderRHRdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Nissan QashqaiRHRdobrýdobrýdobrý
Nissan X-Trail (model 2006)-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Peugeot 1007-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Peugeot 107-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Peugeot 206-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Peugeot 207-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Peugeot 307-dobrýdobrýdobrý
Peugeot 4007-dobrýdobrýdobrý
Peugeot 407-uspokojivýdobrýuspokojivý
Proton Gen 2-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Proton Satria-nedostatečnáN/Anedostatečný
Renault Clio (model 2006)-dobrýdobrýdobrý
Renault Clio Campus-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Renault Espace (model 2003)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Renault Laguna II (model 2005)-dobrýdobrýdobrý
Renault Megane CC-dobrýuspokojivýuspokojivý
Renault Megane II (model 2006)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Renault Modus-dobrýdobrýdobrý
Renault Scenic-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Saab 9-3 (model 2003)RHRdobrýdobrýdobrý
Saab 9-5 (model 2002)RHRdobrýdobrýdobrý
Seat Altea-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Seat AlteaRHRdobrýdobrýdobrý
Seat Ibiza (model 2002)-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Seat Leon (model 2005)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Seat Leon (model 2005)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Seat Toledo (model 2005)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Seat Toledo (model 2005)RHRdobrýdobrýdobrý
Škoda Fabia (nový model)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Škoda Fabia RS-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Škoda Octavia (model 2004)-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Škoda Roomster-dobrýuspokojivýuspokojivý
Škoda Superb-nedostatečnýN/Anedostatečný
Smart Fortwo-dobrýuspokojivýuspokojivý
Subaru B9 TribecaRHRdobrýdobrýdobrý
Subaru Impreza (model 2006)RHRdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Subaru Legacy OutbackRHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Suzuki Grand Vitara (model 2007)-dobrýN/Atest nedokončen
Suuzki Swift (model 2005)-dobrýuspokojivýuspokojivý
Suzuki SX4-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Toyota AurisPASuspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Toyota AvensisPASdobrýuspokojivýuspokojivý
Toyota Aygo-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Toyota Corolla VersoPASdobrýnedostatečnýnedostatečný
Toyota PriusPASdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Toyota Yaris (model 2006)PASdobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Opel Astra (model 2007)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Opel Corsa (model 2007)-dobrýN/Atest nedokončen
Opel Meriva (model 2003)-dobrýnedostatečnýnedostatečný
Opel Meriva (model 2003)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Opel Tigra (model 2005)RHRdobrýdobrýdobrý
Opel Vectra (model 2005)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Opel Zafira (model 2005)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Volkswagen Beetle (model 2006)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volkswagen Eos-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Volkswagen Fox-uspokojivýna hranici bezp.na hranici bezp.
Volkswagen Golf GTIRHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volkswagen Golf MK5RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volkswagen Golf PlusRHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volkswagen Jetta (model 2006)-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Volkswagen Jetta (model 2006)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volkswagen Passat (model 2005)RHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volkswagen Polo (model 2005)-uspokojivýnedostatečnýnedostatečný
Volkswagen Sharan (model 2000)-na hranici bezp.N/Anedostatečný
Volkswagen Touareg-dobrýna hranici bezp.na hranici bezp.
Volkswagen TouranRHRdobrýuspokojivýuspokojivý
Volvo C30RASdobrýdobrýdobrý
Volvo S40 (model 2004)RASdobrýdobrýdobrý
Volvo S60 (model 2003)RASdobrýdobrýdobrý
Volvo S80 (model 2006)RASdobrýdobrýdobrý
Volvo V50RASdobrýdobrýdobrý
Volvo V70 (model 2000)RASdobrýdobrýdobrý
Volvo XC90RASdobrýdobrýdobrý

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…