Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Caddy Edition 30 – Stylová oslava

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (50)
Volkswagen letos připomíná třicet let jména Caddy na evropském trhu. Vrcholem oslav je současný Caddy s motorem o výkonu 125 kW, převodovkou DSG a rozšířenou výbavou.

Volkswagen použil jméno Caddy poprvé v roce 1982, když na evropský trh uvedl pick-up odvozený od první generace Golfu. Tento model je dnes označován za první generaci Caddy, na kterou v polovině devadesátých let navázala dvojice v podobě přejmenovaných modelů SEAT Inca a Škoda Felicia Pick-up.

V současnosti je na trhu třetí generace, která se představila koncem roku 2003 a její prodej se rozběhl v roce následujícím. V jejím případě se Volkswagen vrátil k využití techniky Golfu, konkrétně páté generace, s níž měl Caddy společných zhruba 50 procent všech komponentů. Design předních partií tentokrát Caddy sdílí s MPV Touran.

V současnosti je na trhu Caddy v modernizované podobě, v níž se představil v roce 2010. Zákazníci Volkswagenu mohou v případě tohoto modelu volit z nepřeberného množství verzí od čistě užitkových skříňových modelů, přes verze kombi až po osobní a campingová provedení. K dispozici je krátký Caddy s celkovou délkou 4,41 m i jeho delší příbuzný Caddy Maxi dlouhý 4,88 m, který se představil v roce 2007.

vw testy mpv vw testy mpv

Podobně rozsáhlá jako nabídka karosářských verzí a různých stupňů výbav je paleta pohonných jednotek s výkony od 55 kW (75 k) až po 125 kW (170 k). Ty lze kombinovat s pětistupňovými a šestistupňovými manuálními převodovkami nebo šestistupňovými a sedmistupňovými dvouspojkovými převodovkami DSG. Volkswagen Caddy je navíc jako jeden z mála modelů své kategorie nabízen i s pohonem všech kol a k dispozici jsou i modely na LPG a CNG.

Narozeninový dárek

Výjimečné postavení v rámci modelové řady má provedení Caddy Edition 30, které Volkswagen poprvé představil na podzim loňského roku a letos s ním oslavuje 30. výročí zahájení prodeje užitkových modelů tohoto jména v Evropě.

Volkswagen Caddy Edition 30 vychází z osobního provedení s krátkým rozvorem a výbavou Trendline. Ve spojení s motory 1,2 TSI (77 kW), 1,6 TDI (75 kW), 2,0 TDI 4Motion (81 kW) a 2,0 TDI (103 kW) se jedná o paket v hodnotě 86.264 Kč včetně DPH.

Samostatné postavení přímo v ceníku má Caddy Edition 30, který je vybaven vznětovým čtyřválcem 2,0 TDI o výkonu 125 kW (170 k) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. I s tímto nejvýkonnějším motorem v nabídce pohonných jednotek Caddy je Edition 30 založen na výbavě Trendline, kterou jako u méně výkonných verzí výročního vydání rozšiřuje řada prvků, které dodávají především interiéru původně užitkového modelu lehce prémiový nádech.

Standard pro interiér Caddy Edition 30 představují sedadla čalouněná v kombinaci kůže s Alcantarou, tříramenný multifunkční kožený sportovní volant s pádly pro řazení a ovládání radia, telefonu a multifunkčního ukazatele, řadící páka a madlo ruční brzdy v kůži, výškově nastavitelná přední sedadla, leskle černé orámování výdechů ventilace, zatmavení skel v prostoru pro cestující, zvuková signalizace a kontrolka bezpečnostního pásu a multifunkční ukazatel Plus.

vw testy mpv vw testy mpv V případě exteriéru se Edition 30 od ostatních verzí Caddy odlišuje leskle černou střechou a podélnými střešními nosníky, lakovanou krycí lištou nad registrační značkou a 17palcovými koly z lehkých slitin. Nabídka laků karoserie je pro výroční vydání omezena na bílou Candy, zelenou Primavera, žlutou Sunny, červenou Salsa a stříbrnou metalízu Reflex.

Stále především praktický

I přes řadu prvků zvyšujících atraktivitu Caddy se i provedení Edition 30 jasně hlásí ke svému užitkovému původu s prostorným a dobře přístupným interiérem. Dvoubarevné provedení karoserie rozhodně oživuje exteriér vozu a v případě testovaného vozu se množství prvků v černé barvě velmi dobře dařilo rozbít jednolitou bílou plochu rozměrných boků.

Již zmiňované čalounění kůží a Alcantarou působí ve spojení s typem vozu, jakým je Caddy, velmi nezvykle a v kombinaci s robustními černými plasty palubní desky a výplní dveří až nepatřičně. Ani použití prémiových materiálů na čalounění sedadel ve spojení s příplatkovou výbavou v podobě dvouzónové klimatizace a autorádia RNS 510 nedokáže zamaskovat původní určení vozu.

vw testy mpv vw testy mpv

Na druhou stranu se mohou všechny použité materiály pochlubit příkladným dílenským zpracováním. To oceníte nejen při okukování a osahávání stojícího vozu, ale i při jízdě, kdy Caddy Edition 30 působí jako model zcela mimo svou třídu současných lehkých užitkových vozů v osobním provedení. Zásluhu na tom má velmi dobré odhlučnění interiéru, nastavení podvozku i výkony pohonné jednotky a její spolupráce s převodovkou DSG.

Volkswagen Caddy GTD

Výroční provedení spolu s atraktivní výbavou přineslo i rozšíření palety pohonných jednotek o motorizaci, která v nabídce Caddy nemá obdoby. Vzhledem k jejím výkonům, by ji mohl Volkswagen v ceníku Caddy ponechat s označením GTD používaným pro ostré vznětové Golfy, i po vyřazení výročního Edition 30 z nabídky.

vw testy mpv vw testy mpv

Ze sesterského Touranu použil Volkswagen pro vrcholnou verzi Edition 30 přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,0 TDI, který disponuje výkonem 125 kW při 4200 min-1 a točivým momentem 350 Nm dostupným od 1750 do 2500 min-1. Tento motor navíc roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG.

Výkon motoru a maximum točivého momentu zaručují více než dostatečnou rezervu při běžné i dynamičtější jízdě. S dvouspojkovou převodovkou odpadá starost s volbou vhodného převodu – DSG ve většině situací odvádí svoji práci na jedničku.

Navzdory velkému přenášenému momentu řadí hladce, doba přeřazení je přiměřená. Do úzkých se DSG dostane jen při prudších rozjezdech a nebo rychlé změně zatížení v městských rychlostech – sundání nohy z plynu převodovka vyhodnotí jako pokyn k zařazení čtvrtého převodu, pro následnou akceleraci naopak zbrkle volí dvojku. Výsledkem je kopanec a méně plynulé zrychlení, než k jakému by došlo z nižších otáček na třetí převodový stupeň. Jinak ovšem funguje spojení TDI s DSG bez výhrad.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h točí motor 2000 otáček za minutu a palubní počítač hlásí průměrnou spotřebu 5,2 litru nafty na 100 km. V případě jízdy rychlostí 130 km/h se otáčky zvýší na 2500 min-1 a spotřeba paliva vzroste na 8,6 litru nafty na 100 km, což je do jisté míry důsledek poměrně velké čelní plochy Caddy.

vw testy mpv vw testy mpv

Volkswagen Caddy Edition 30 s motorem o výkonu 125 kW je jednou z mála osobních malých dodávek, v nichž můžete naprosto vážně uvažovat o dynamické jízdě s dostatečnou výkonovou rezervou prakticky v jakékoliv situaci. Výsledný pocit z jízdy je díky výkonu motoru, práci převodovky i nastavení podvozku s jednoduchou zadní nápravou podobný sportovně laděnému hatchbacku s poněkud nafouklým interiérem. Řízení s elektrickým posilovačem řízení nabízí jistou zpětnou vazbu. Příjemnou tečkou jsou bohatě dimenzované brzdy, které lze přesně dávkovat.

Příliš luxusní dodávka

Volkswagen Caddy Edition 30 je sice zvláštním zbožím a jedná se o výroční model, který vznikne v omezeném množství, ale i přesto nebo právě proto působí rozporuplným dojmem.

Díky použité pohonné jednotce, převodovce a některým prvkům výbavy působí Caddy Edition 30 dojmem, že se snaží co nejvíce zamaskovat svůj užitkový původ. Ten ale vždy připomene praktická karoserie s interiérem, jemuž i přes použití kůže a Alcantary pevně vládnou strohé černé plasty.

Rozporuplnost Caddy Edition 30 si pak nejvíce uvědomíte při pohledu na jeho cenu. S motorem 2,0 TDI o výkonu 125 kW za něj podle ceníku zaplatíte minimálně 746.922 Kč včetně DPH. Za tuto cenu sice dostanete výkonný motor, převodovku DSG, dobře naladěný podvozek, kvalitní odhlučnění, prostorný a dobře přístupný interiér i poměrně bohatou výbavu, ale stále budete sedět za volantem původně užitkového modelu.

vw testy mpv vw testy mpv

První cena vozu 392.866 Kč (1,2 TSI/63 kW Caddy skříň, s DPH)
První cena vozu s testovanou motorizací 746.922 Kč (2,0 TDI DSG/125 kW Trendline Editon 30, s DPH)
Základní cena testovaného vozu 746.922 Kč (2,0 TDI DSG/125 kW Trendline Editon 30, s DPH)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 794.589 Kč (2,0 TDI DSG/125 kW Trendline Editon 30, s DPH)

Plusy

  • Silný motor, dynamika i ve vyšších rychlostech/se zatížením
  • Ovladatelnost a komfort na úrovni osobního auta
  • Prostor a variabilita, množství odkládacích přihrádek
  • Šestistupňová převodovka DSG
  • Pohodlné sezení na všech místech

Minusy

  • Obecně vyšší ceny celé modelové řady
  • Stroze působící interiér
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (50)
Volkswagen Caddy Edition 30
Cena základní sestavy 392 866 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ESP, ASR, MSR, čelní, boční a hlavové airbagy řidiče a předního spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, automatický spínač denního svícení, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, elektrické stahování oken, klimatizace "Climatic" s poloautomatickou regulací, Rádio "RCD 210", středová konzole s loketní opěrkou a třemi držáky nápojů, odkládací schránka s víkem a osvětlením u spolujezdce, kosmetická zrcátka s krytem vlevo a vpravo, komfortní sedadlo řidiče a spolujezdce, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, zadní trojsedadlo (sklopné v poměru 1/3 –2/3, překlápěcí a vyjímatelné), výškově nastavitelné opěrky hlav vpředu i vzadu, 4 odkládací sítky v ložném prostoru nad bočními okny, sklopný kryt zavazadlového prostoru, 12 V elektrická zástrčka v zavazadlovém prostoru, Caddy Trendline "Edition 30": Středová část potahu sedadel v kůži Alcantara, zatmavení skel v prostoru pro cestující "Privacy", tříramenný multifunkční kožený sportovní volant s pádly pro řazení a ovládáním rádia, telefonu a multifunkčního ukazatele, nárazníky lakované v barvě vozu, výškově nastavitelná přední sedadla, řadící páka a madlo ruční brzdy v kůži, leskle černé orámování výdechu ventilace, chromovaná maska chladiče, světlomety H7, mlhové světlomety integrované v nárazníku, zvuková signalizace a kontrolka bezpečnostního pásu, multifunkční ukazatel "Plus", bez označení typu vozu a motoru, lakovaná krycí lišta nad RZ, kola z lehkých slitin "Budapest" 6Jx17, lesklá a částečně černě lakovaná s pneumatikami 205/50 R17 93H, lesklá černě lakovaná střecha a podélné střešní nosníky. Kč
Cena testované sestavy 794 589 Kč
Výbava testované sestavy Rádio RCD 510 s CD-MP3 přehrávačem, integrovaným měničem na 6 CD a 6 reproduktory, zdířka AUX-IN (+11.694 Kč), MEDIA-IN - připojení pro mobilní přístroje jako např.: USB, MP3 přehrávač, iPod a pod. + multifunkční rozhraní pro externí využití (+13.758 Kč), Parkpilot vzadu (+9.310 Kč), Klimatizace "Climatronic" s dvouzónovou automatickou regulací (+ 3.126 Kč), Vyhřívání předních sedadel, odděleně nastavitelné (+ 9 779 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.5 / 6.3
Emise CO2: 166
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 918 / 3200
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 788
Rozměr pneu: 205/50 R17
Volkswagen Caddy Edition 30
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4406
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1822
d) rozvor (mm): 2681
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 4. 2013 18:59
Spokojenost
:-) Zdraví Vás "živnostnice", která si ho právě koupila a je z něj nadšená. Tak mi to nekažte ;-)
P.S. A starosti s tím, že je nikdo kupovat nebude si nedělejte..
Avatar - pumpkin
27. 11. 2012 20:53
Re: Polemiky o smyslu tohoto auta jsou liché
Na Slovensku je CrossPolo v konfigurátore a naraziť na novú generáciu je aj tak vzácnosť. Naopak v Nórsku je v tejto verzii snáď každé druhé Polo. Takže áno, aj Caddy za 800tisíc korún sa určite predá, ale nie u nás. Preto sú na českom webe názory typu "Kto by si to preboha kúpil" celkom pochopiteľné.
Avatar - Bristol
27. 11. 2012 17:45
Re: Ale no tak....
neznám žádnou firmu(hlavně dnes) která neřeší prachy...každá firma řeší hlavně peníze a garantuji ti že podobný vůz v žádném fleetu neskončí...tam končí caddy s 1.6TDI...tyhle našpikované verze si skutečně může dovolit jen veřejná instituce(za naše prachy) a ani bych se nedivil kdyby jich pár nafásli městkáči v některých městech ČR
Avatar - Bristol
27. 11. 2012 17:42
Re: ...
sám právě přemýšlím k čemu takové auto asi bude...ale napadá mě že kvůli užitečnému zatížení si ho potenciální zákazník nekoupí...

marně přemýšlím jak může takový koncový zákazník vypadat? Kupci VW v relacích okolo 700-800k jezdí Passaty nebo Golfy GTI...případně ti s větší rodinou tak s Sharany nebo Tourany...Caddy jako takové dáva pragmatický argument ke koupi tak okolo 450k max(dodejme že se jedná o užitkový vůz konstrukčně z roku 2003!) dál už je to jen image maker do prostředka salonu nebo obchodního centra se sloganem typu: "podívejte se jak se dá nakonfigurovat caddy"
Avatar - Bristol
27. 11. 2012 17:22
pekárnická prémie
takže dodávka pro pekaře za 800 tisíc...? no to budou mít asi živnostníci radost
klobouk dolů před pány z marketingového oddělení VW pokud budou schopni toto prodat