TEST Volkswagen Caddy Edition 30 – Stylová oslava
Volkswagen použil jméno Caddy poprvé v roce 1982, když na evropský trh uvedl pick-up odvozený od první generace Golfu. Tento model je dnes označován za první generaci Caddy, na kterou v polovině devadesátých let navázala dvojice v podobě přejmenovaných modelů SEAT Inca a Škoda Felicia Pick-up.
V současnosti je na trhu třetí generace, která se představila koncem roku 2003 a její prodej se rozběhl v roce následujícím. V jejím případě se Volkswagen vrátil k využití techniky Golfu, konkrétně páté generace, s níž měl Caddy společných zhruba 50 procent všech komponentů. Design předních partií tentokrát Caddy sdílí s MPV Touran.
V současnosti je na trhu Caddy v modernizované podobě, v níž se představil v roce 2010. Zákazníci Volkswagenu mohou v případě tohoto modelu volit z nepřeberného množství verzí od čistě užitkových skříňových modelů, přes verze kombi až po osobní a campingová provedení. K dispozici je krátký Caddy s celkovou délkou 4,41 m i jeho delší příbuzný Caddy Maxi dlouhý 4,88 m, který se představil v roce 2007.
Podobně rozsáhlá jako nabídka karosářských verzí a různých stupňů výbav je paleta pohonných jednotek s výkony od 55 kW (75 k) až po 125 kW (170 k). Ty lze kombinovat s pětistupňovými a šestistupňovými manuálními převodovkami nebo šestistupňovými a sedmistupňovými dvouspojkovými převodovkami DSG. Volkswagen Caddy je navíc jako jeden z mála modelů své kategorie nabízen i s pohonem všech kol a k dispozici jsou i modely na LPG a CNG.
Narozeninový dárek
Výjimečné postavení v rámci modelové řady má provedení Caddy Edition 30, které Volkswagen poprvé představil na podzim loňského roku a letos s ním oslavuje 30. výročí zahájení prodeje užitkových modelů tohoto jména v Evropě.
Volkswagen Caddy Edition 30 vychází z osobního provedení s krátkým rozvorem a výbavou Trendline. Ve spojení s motory 1,2 TSI (77 kW), 1,6 TDI (75 kW), 2,0 TDI 4Motion (81 kW) a 2,0 TDI (103 kW) se jedná o paket v hodnotě 86.264 Kč včetně DPH.
Samostatné postavení přímo v ceníku má Caddy Edition 30, který je vybaven vznětovým čtyřválcem 2,0 TDI o výkonu 125 kW (170 k) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. I s tímto nejvýkonnějším motorem v nabídce pohonných jednotek Caddy je Edition 30 založen na výbavě Trendline, kterou jako u méně výkonných verzí výročního vydání rozšiřuje řada prvků, které dodávají především interiéru původně užitkového modelu lehce prémiový nádech.
Standard pro interiér Caddy Edition 30 představují sedadla čalouněná v kombinaci kůže s Alcantarou, tříramenný multifunkční kožený sportovní volant s pádly pro řazení a ovládání radia, telefonu a multifunkčního ukazatele, řadící páka a madlo ruční brzdy v kůži, výškově nastavitelná přední sedadla, leskle černé orámování výdechů ventilace, zatmavení skel v prostoru pro cestující, zvuková signalizace a kontrolka bezpečnostního pásu a multifunkční ukazatel Plus.
vw testy mpv V případě exteriéru se Edition 30 od ostatních verzí Caddy odlišuje leskle černou střechou a podélnými střešními nosníky, lakovanou krycí lištou nad registrační značkou a 17palcovými koly z lehkých slitin. Nabídka laků karoserie je pro výroční vydání omezena na bílou Candy, zelenou Primavera, žlutou Sunny, červenou Salsa a stříbrnou metalízu Reflex.
Stále především praktický
I přes řadu prvků zvyšujících atraktivitu Caddy se i provedení Edition 30 jasně hlásí ke svému užitkovému původu s prostorným a dobře přístupným interiérem. Dvoubarevné provedení karoserie rozhodně oživuje exteriér vozu a v případě testovaného vozu se množství prvků v černé barvě velmi dobře dařilo rozbít jednolitou bílou plochu rozměrných boků.
Již zmiňované čalounění kůží a Alcantarou působí ve spojení s typem vozu, jakým je Caddy, velmi nezvykle a v kombinaci s robustními černými plasty palubní desky a výplní dveří až nepatřičně. Ani použití prémiových materiálů na čalounění sedadel ve spojení s příplatkovou výbavou v podobě dvouzónové klimatizace a autorádia RNS 510 nedokáže zamaskovat původní určení vozu.
Na druhou stranu se mohou všechny použité materiály pochlubit příkladným dílenským zpracováním. To oceníte nejen při okukování a osahávání stojícího vozu, ale i při jízdě, kdy Caddy Edition 30 působí jako model zcela mimo svou třídu současných lehkých užitkových vozů v osobním provedení. Zásluhu na tom má velmi dobré odhlučnění interiéru, nastavení podvozku i výkony pohonné jednotky a její spolupráce s převodovkou DSG.
Volkswagen Caddy GTD
Výroční provedení spolu s atraktivní výbavou přineslo i rozšíření palety pohonných jednotek o motorizaci, která v nabídce Caddy nemá obdoby. Vzhledem k jejím výkonům, by ji mohl Volkswagen v ceníku Caddy ponechat s označením GTD používaným pro ostré vznětové Golfy, i po vyřazení výročního Edition 30 z nabídky.
Ze sesterského Touranu použil Volkswagen pro vrcholnou verzi Edition 30 přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,0 TDI, který disponuje výkonem 125 kW při 4200 min-1 a točivým momentem 350 Nm dostupným od 1750 do 2500 min-1. Tento motor navíc roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG.
Výkon motoru a maximum točivého momentu zaručují více než dostatečnou rezervu při běžné i dynamičtější jízdě. S dvouspojkovou převodovkou odpadá starost s volbou vhodného převodu – DSG ve většině situací odvádí svoji práci na jedničku.
Navzdory velkému přenášenému momentu řadí hladce, doba přeřazení je přiměřená. Do úzkých se DSG dostane jen při prudších rozjezdech a nebo rychlé změně zatížení v městských rychlostech – sundání nohy z plynu převodovka vyhodnotí jako pokyn k zařazení čtvrtého převodu, pro následnou akceleraci naopak zbrkle volí dvojku. Výsledkem je kopanec a méně plynulé zrychlení, než k jakému by došlo z nižších otáček na třetí převodový stupeň. Jinak ovšem funguje spojení TDI s DSG bez výhrad.
Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h točí motor 2000 otáček za minutu a palubní počítač hlásí průměrnou spotřebu 5,2 litru nafty na 100 km. V případě jízdy rychlostí 130 km/h se otáčky zvýší na 2500 min-1 a spotřeba paliva vzroste na 8,6 litru nafty na 100 km, což je do jisté míry důsledek poměrně velké čelní plochy Caddy.
Volkswagen Caddy Edition 30 s motorem o výkonu 125 kW je jednou z mála osobních malých dodávek, v nichž můžete naprosto vážně uvažovat o dynamické jízdě s dostatečnou výkonovou rezervou prakticky v jakékoliv situaci. Výsledný pocit z jízdy je díky výkonu motoru, práci převodovky i nastavení podvozku s jednoduchou zadní nápravou podobný sportovně laděnému hatchbacku s poněkud nafouklým interiérem. Řízení s elektrickým posilovačem řízení nabízí jistou zpětnou vazbu. Příjemnou tečkou jsou bohatě dimenzované brzdy, které lze přesně dávkovat.
Příliš luxusní dodávka
Volkswagen Caddy Edition 30 je sice zvláštním zbožím a jedná se o výroční model, který vznikne v omezeném množství, ale i přesto nebo právě proto působí rozporuplným dojmem.
Díky použité pohonné jednotce, převodovce a některým prvkům výbavy působí Caddy Edition 30 dojmem, že se snaží co nejvíce zamaskovat svůj užitkový původ. Ten ale vždy připomene praktická karoserie s interiérem, jemuž i přes použití kůže a Alcantary pevně vládnou strohé černé plasty.
Rozporuplnost Caddy Edition 30 si pak nejvíce uvědomíte při pohledu na jeho cenu. S motorem 2,0 TDI o výkonu 125 kW za něj podle ceníku zaplatíte minimálně 746.922 Kč včetně DPH. Za tuto cenu sice dostanete výkonný motor, převodovku DSG, dobře naladěný podvozek, kvalitní odhlučnění, prostorný a dobře přístupný interiér i poměrně bohatou výbavu, ale stále budete sedět za volantem původně užitkového modelu.
První cena vozu | 392.866 Kč (1,2 TSI/63 kW Caddy skříň, s DPH) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 746.922 Kč (2,0 TDI DSG/125 kW Trendline Editon 30, s DPH) |
Základní cena testovaného vozu | 746.922 Kč (2,0 TDI DSG/125 kW Trendline Editon 30, s DPH) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 794.589 Kč (2,0 TDI DSG/125 kW Trendline Editon 30, s DPH) |
Plusy
- Silný motor, dynamika i ve vyšších rychlostech/se zatížením
- Ovladatelnost a komfort na úrovni osobního auta
- Prostor a variabilita, množství odkládacích přihrádek
- Šestistupňová převodovka DSG
- Pohodlné sezení na všech místech
Minusy
- Obecně vyšší ceny celé modelové řady
- Stroze působící interiér