Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen California Beach 2.0 TDI DSG – Bydlík pro každý den

Stanislav Kolman
Diskuze (16)

California patří mezi nejoblíbenější obytné vozy vůbec. A protože model letos slaví třicet let existence, vybrali jsme si jeho nejnovější provedení pro tradiční test na tuzemských silnicích.

Design, interiér


Volkswagen se pyšní bohatou a pestrou historií obytných aut, která se začala psát už počátkem padesátých let Transporterem v provedení Camping-Box. Auta s možností přespání tak VW staví už takřka sedmdesát let a nedílnou součástí je právě model California. Ten se prvně objevil v roce 1988 a letos tak oslavil třicet let existence.

První generace automobilu byla postavena na základech třetí generace Transporteru, nepatřila však mezi první svého druhu. Společnost Westfalia, která mimochodem stála i za již zmíněným Camping-Boxem, nabízela pro Transporter obytnou úpravu Joker. Dotažena byla do posledního detailu: kuchyňská linka s chladničkou, plynový vařič, dřez, úložné prostory, postele a volný přístup do vozu díky širokým posuvným dveřím. Přestavba měla jednu jedinou nevýhodu: pro běžného smrtelníka byla příliš drahá. Právě proto nakonec Volkswagen přispěchal s vlastním řešením, udělal úsporná opatření ve výbavě, což společně se sériovou produkcí mnohonásobně přesahující Jokery přineslo již o něco příznivější cenovku.

V aktuální nabídce VW nalezneme čtvrtou generaci Californie, která je postavena na základech T6. Nejnovější provedení obytného vozu bylo představeno v roce 2015 a u zákazníků slaví velké úspěchy. Jen v minulém roce se prodalo 15.155 kusů, což je rekordní množství dané modelové řady za jeden rok. A právě jeden takový exemplář jsme vyzkoušeli v rámci redakčního testu s dvoulitrovým TDI 110 kW v kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou.

Návrat ke kořenům

Mezi všemi těmi testovacími auty, které v průběhu roku vyzkoušíme, už tak nějak předem dokážeme odhadnout, které budou u kolemjdoucích budit pozdvižení, a o které naopak pohledem nezavadí. V případě Californie to pro mě bylo malinko překvapení. Nečekal bych, že se lidé budou otáčet a posílat palce právě obytnému autu.

Z velké části za to jistě mohla i daná konfigurace, která se vskutku povedla. Modrobílá kombinace nechává vzpomenout na historické dodávky Volkswagenu, šmrnc podtrhují osmnáctipalcová kola Disc s retro designem za příplatek 49.225 Kč. Nechcete-li mít chudobku na ocelových šestnáctkách, lze si připlatit za litá kola od šestnácti do osmnácti palců. Plnohodnotná rezerva je součástí standardní výbavy.

vw testy vw testy  

Že nejde o obyčejnou dodávku, naznačuje už pestré zbarvení, jistotu vám ale dává třeba markýza na levé straně. Stříbrné provedení přijde na 17.111 Kč a lišta pro ni je součástí standardní výbavy, takže ji můžete kdykoliv dokoupit. Manipulace s markýzou, stejně jako s ostatními „bydlícími“ prvky vozu, je snadná. Celé je to hlavně o prvním vyzkoušení si, každá další příprava auta v kempu už zabere jen pár minut. Ale nebudu lhát, i já jsem při úvodním objevování všech možných zákoutí Californie hledal pomoc na YouTube…

Když vůz rozbalíte v plné parádě, dostáváte kromě přístřešku a dvou křesel pro venkovní sezení (ta jsou šikovně umístěna ve víku zavazadelníku, jehož zvedání a zavírání však vyžaduje notnou dávku síly) také dvě spací místa pod zvedající se částí střechy, což je pro Californie ikonické napříč všemi generacemi. Další dva lidé mohou složit hlavu uvnitř, stačí sklopit druhou řadu sedadel a připravit podklad lůžka.

Podstatně více si samozřejmě užijete nocování nahoře, zejména máte-li z bočních látkových okének hezký výhled. Ani šplhání se sem přes přední sedačky není tak náročná disciplína, jak se na první pohled může zdát. Výhodou spaní dole jsou přívody nezávislého horkovzdušného topení za příplatek 51.380 Kč, nechybí tu ani tradiční elektrická zásuvka, jíž lze v kempu dopovat elektřinou přivedenou do zdířky na levé straně karoserie. Dávejte si ale dobrý pozor na řádné zacvaknutí plastového krytu, v opačném případě začne ve vyšších rychlostech nepříjemně vlát.

California je sice určena především na kempování či rodinné výlety k vodě, při kterých nemusíte řešit strasti s bydlením, osobně v ní ale spatřuji ještě jednu zásadní výhodu. Z obytného vozu lze totiž během chvíle vytvořit klasický dopravní prostředek či dokonce pracovní nástroj. Vykuchání interiéru je snadné, z lišt na podlaze lze odejmout postel, případně i celou druhou řadu sedadel. Za pár minut tak máte z „bydlíka“ dodávku, do které toho naložíte opravdu hodně. Že se s autem nemusí jednat v rukavičkách, napovídají i tvrdé plasty v zadní části, které dodávají pocit bytelnosti. A k tomu všemu nezapomeňme přičíst ještě to, že s délkou 4904 mm, šířkou 1904 mm a výškou 1990 mm nemusíte mít strasti s parkováním, California se vejde i do obyčejného parkovacího stání v supermarketu, klidně i v podzemní garáži.

Za volantem si pak připadáte jako v kterékoliv jiné dodávce. Vysoký posez, velkorysé množství místa všude kolem sebe a maximální možnost využití odkládacích prostor. Přední sedačky jsou otočné, takže lze z interiéru v kempu udělat i takovou malou klubovnu. Pracoviště řidiče není ve srovnání s ostatními modely značky ničím výjimečným. Chválíme, že i s nejmodernějšími multimediálními systémy zůstává automobil věrný konvenčním tlačítkům a ovladačům pro nastavování teploty či vyhřívání sedaček. Obrazovka s úhlopříčkou 6,3“ sice v dnešním světě nepatří mezi žádné velikány, právě díky tradičním knoflíkům je ale obsluha veškerých funkcí snadná a rychlá, jelikož systém funguje hbitě.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlatá střední cesta

Kvůli rošádám kolem přechodu na zpřísňující se emisní normy je současná paleta pohonných jednotek Californie značně uskromněná. Zatímco původně jste vůz pro modelový rok 2016 mohli objednat se zážehovým dvoulitrem TSI (s výkony 110 a 150 kW) či vznětovým TDI o stejném objemu (ve výkonech 62, 75, 110 či 150 kW), aktuálně máte na výběr pouze diesel. Zmizela nejslabší varianta, provedení se 75 kW se páruje výhradně s pětistupňovým manuálem, prostřední verzi se 110 kW můžete mít s manuálním šestikvaltem, případně sedmistupňovou dvouspojkou. Nejsilnější verze už dostává striktně automat a kromě verze s výkonem 75 kW si lze ve všech případech připlatit za pohon všech kol.

vw testy vw testy  

My jsme pro test zvolili zlatou střední cestu, tedy vznětový čtyřválec s výkonem 110 kW při 3250 až 3750 otáčkách a 340 N.m točivého momentu v širokém pásmu od 1500 do tří tisíc otáček. Pohonná jednotka se vstřikováním common rail a jedním turbodmychadlem (nejsilnější TDI je biturbo) se v našem exempláři páruje se sedmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem předních kol. Už z papírových předpokladů vám musí být jasné, že nepůjde o žádného trhače asfaltu. Auto se s DSG rozhýbe na stovku za 13 sekund a pokračovat může na maximálku 181 km/h.

Neměl jsem sice možnost přímého porovnání, ale pocitově mně daná konfigurace přišla vzhledem k pohotovostní hmotnosti 2304 kilogramů jako nutné minimum. Auto obsazené čtyřmi cestujícími a jejich příručními zavazadly zvládalo poklidnou jízdu vzorově, když jsem ale v klikatých stoupáních či při předjíždění potřeboval trochu více síly, rychle jsem zjistil, že rezerva není zas až tak velká. Na druhou stranu lze motor pochválit za kultivovanost, ani ve vyšším spektru otáček nepůsobí nikterak rušivě. Hladce fungovala i spolupráce se sedmistupňovou dvouspojkou, jen jste občas při rozjezdech pocítili pověstné škubnutí.

Spotřeba za jedna

Jízdní zátěžovou zkouškou byla cesta z Pardubic do Vyššího Brodu, což je tam i zpět necelých 500 kilometrů převážně po okreskách. S hladkými silnicemi si California rozumí, vedle motoru vás neruší ani hluk od kol či aerodynamický svist, což je vzhledem ke krabicovitému tvaru auta chvályhodné. Rušivé elementy samozřejmě nejdou utlumit zcela, pocítíte je ale až při atakování maximální povolené rychlosti na dálnici.

A když jste nuceni urazit porci kilometrů i na silnicích nevalné kvality, trpět nebudete. Zatížená California se s nimi pere statečně, podvozek zvládá i na osmnáctipalcových kolech komfortně tlumit nerovnosti. Na opravdu velkých výmolech doprovází průjezd ještě hlučnější rána od zadní nápravy, to se vám ale stane hlavně v případě, kdy v autě jede pouze řidič.

Řízení je celkově tužší, a když přesednete z klasického osobáku, musíte si prvních pár kilometrů zvykat na dlouhý převod a časté kroucení rukou. To je ovšem vlastnost, která se pojí se všemi automobily této kategorie, tudíž Californii nic nevyčítám. Když si totiž na její vlastnosti zvyknete, řízení vás vlastně může i bavit. Máte-li v plánu zatěžovat auto na maximum, neocenitelným příplatkem jistě bude i pohon všech kol. Ne že by naše předokolka nebyla dostatečným společníkem, ale stačí, aby trochu zapršelo a jakýkoliv rozjezd, byť jen v malém stoupání, doprovází protáčení předních kol.

vw testy vw testy  

Velkou pochvalu si zaslouží i spotřeba paliva. Na zmiňované trase jsme ve čtyřech lidech nikam nechvátali, ale zároveň ani nebojovali o čestné místo mezi šetřílky. Při docela obyčejném tempu si náš domov na kolech řekl o sedm litrů a nějaké drobné, na dálničních úsecích ukazovalo počítadlo 9,5 litru a při městském popojíždění se hodnota vešla pod jedenáct litrů. Putování k rakouským hranicím a zpět jsem nakonec zakončil s apetitem 7,9 litru, což bylo způsobeno i víkendovou neplynulostí provozu a opravovanými úseky, kde se o slovo přihlásily semafory. Nebýt na silnicích tak husto, Californie by se určitě vešla i pod sedm a půl litru.

Závěr


Závěr

California je sympatické auto, které si mě získalo nejen svým povedeným retro vzhledem, ale i jednoduchou, leč variabilní a neuvěřitelně prostornou kabinou. Vzhledem k hmotnosti bych náročnějším zákazníkům určitě doporučil silnější variantu dvoulitrového TDI v kombinaci s pohonem všech kol, což je ve srovnání s naším základem verze dražší o 210 tisíc korun.

Testovaná konfigurace se bez příplatkových položek vejde pod milion a půl, když si ale navymýšlíte třeba osmnáctipalcová kola, komfortní paket s kvalitnějšími materiály a dekoracemi, LED světlomety, navigaci a tempomat, budete mít co dělat, abyste se vůbec vešli do dvou milionů korun. Námi testovaný kousek přišel na 2.006.102 Kč. S příplatkem za čtyřkolku a silnější diesel už se bavíme o částce okolo 2,2 milionů korun.

To opravdu není málo, na druhou stranu za takovou částku dostanete „bydlíka“, kterého však lze použít i jako pracovní nástroj či vůz pro každodenní dojíždění za prací. Vzorek lidí, kteří něco takového poptávají, asi nebude příliš velký, pro ně však budou schopnosti současné Californie neocenitelné.

vw testy vw testy  






Nejlevnější verze modelu 1.347.343 Kč (2.0 TDI/75 kW)
Základ s testovaným motorem 1.431.051 Kč (2.0 TDI/110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.497.233 Kč (2.0 TDI/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.006.102 Kč (2.0 TDI/110 kW)

Plusy

  • Líbivý retro vzhled
  • Variabilní a prostorná kabina
  • Víceúčelové využití
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Auto by sneslo silnější motor
  • Častěji než jinde pocítíte absenci čtyřkolky

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (16)
Volkswagen California Beach 2.0 TDI DSG
Cena základní sestavy 1 497 233 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ocelová kola, automatické denní svícení, elektrické ovládání oken vpředu, klimatizace, lůžko ve střešním prostoru pro dvě osoby, plnohodnotná rezerva, posuvná dvojlavice, prodloužené lůžko v obytném prostoru, sedadla řidiče a spolujezdce otočná, rozhraní bluetooth, výškově a podélně nastavitelný volant, zadní stěrač s vyhříváním, zatmavení vnitřního prostoru, systém stop/start atd. Kč
Cena testované sestavy 2 006 102 Kč
Výbava testované sestavy 18“ kola z lehkých slitin (+49.225 Kč), elektronické zesílení hlasu řidiče (+3329 Kč), komforní paket (přístrojová deska se širokou středovou konzolí a krytou odkládací přihrádkou před spolujezdcem, dekorační lišty a pásek) (+43.393 Kč), LED diodové světlomety vpředu i vzadu (+50.139 Kč), stříbrná markýza (+17.111 Kč), navigace Discover Media (+41.842 Kč), nezávislé horkovzdušné topení (+51.380 Kč), palivová nádrž 80 l (+1987 Kč), parkpilot vpředu a vzadu se zpětnou kamerou (+25.520 Kč), tempomat (+9.067 Kč), trojlavice se sklopným opěradlem (bez příplatku), vyhřívání předních sedadel (+11.385 Kč), zvýšená kapacita baterie (+2278 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5.8 / 6.2
Emise CO2: 162
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2304 / 696
Rozměr pneu: 255/45 R18
Volkswagen California Beach 2.0 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4904
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1990
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 1400
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 9. 2018 17:02
Re: Cena
Mozna ta nejmensi verze nedava smysl ale mozna je to kvuli vjezdu do garaze, mist kde je omezena vyska atd... kdyz to bude velka tak fajn ale uz to neni "osobak" a ztraci ro kus te univezralnosti
20. 9. 2018 12:37
Re: líbí, ale..
Lenze zober to tak, ze za 60.000 eur uz mas SKVELE vybaveny karavan pre 5 osob, a za 20.000 kupis velku dodavku, ktoru potom mozes "nicit" cely rok.

Je nezmysel kombinovat tieto 2 veci dohromady.
18. 9. 2018 18:41
Pro koho to je ?
Jako buď teda chci bydlet v nepohodlí, abych ušetřil za hotel, ale pak asi nemám dva míče na dodávku a nebo mám dva míče na dodávku, kterou využiju jednou za čas za nějakým dobrodružstvím, ale to pravděpodobně znamená, že si můžu dovolit jakýkoliv hotel v místě a šetřit nepotřebuju a nebo si koupím integrálku.

No napadá mě třeba nějaký superfreecool surfař co s tím bude bydlet 2 měsíce v Portugalsku. Jenže těchle s 2 míčema taky moc nebude a koupít to spíše za 10 let ojetý.

Za mě F150 s vyjímatelnou camping nástavbou a je klid. Dostanu se všude. Dostanu se tam v klidu a pohodlí. Je to luxusnější a víc cool... Navíc když třeba nechci jet s camperem tak to doma shodím a jedu jen s F150.
Avatar - wikinko
18. 9. 2018 13:14
Re: V aktuální nabídce VW nalezneme čtvrtou generaci Califor
konfigutatory vw/skoda/seat nefunguju kedze nie su homologizovane motory. preto v konf noe je pretoze by si si ju ani nevedel objednat.
18. 9. 2018 13:12
Re: líbí, ale..
ale hymer sú hrušky a tento vw jablko. Mne sa práve páči, že tento vw je variabilný a nie jednoúčelový, super bydlík, ale aj super dodávka na bežný život. A vybral si si cenovku so všetkými serepetičkami.