6.3. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI BlueMotion - Dvoulitrová posila

 

Volkswagen Crafter používá dvoulitrové turbodiesely. Vybrali jsme ten s jedním turbodmychadlem a výkonem 100 kW.

Doba dvouapůllitrového pětiválce TDI v Česku u Crafteru definitivně skončila, protože emisní požadavek Euro 5 a zejména zostření konkurenčního boje o co nejnižší provozní náklady daly zelenou downsizingu. Největší užitkový model Volkswagenu se v tuzemsku nabízí se čtyřmi verzemi 2.0 TDI, přičemž 80 a 100 kW používají jedno turbodmychadlo, provedení 105 a 120 kW mají dvě. Na německých webových stránkách výrobce však ještě najdeme původní pětiválec 2.5 TDI opatřený dočišťováním výfukových plynů SCR, který byl před třemi lety první vlaštovkou pod kapotou tohoto modelu splňující emisní limit Euro 5. Tato objemná jednotka je však k dostání jen s dvěma stálými převody 4,182 a 4,364, zatímco u nového dvoulitru TDI se vstřikováním common rail můžete volit ze šesti v rozmezí 3,692-5,100. Dva nejkratší 4,727 a 5,100 jsou určené pouze pro crafter spadající do kategorie N2 s celkovou hmotností pěti tun.

Stačí jedno turbo?

Všichni praktici vědí, že jednodušší konstrukce je vždy méně náchylná k poruchám. Proto jsme do testu zvolili čtyřválec 2.0 TDI/100 kW s jedním turbodmychadlem, což k rozvážce mezi městy bohatě stačilo. S půltunovou zkušební zátěží motor nároky užitkového vozu zvládal, i když dost často se musel smířit s plynovým pedálem přitisknutým k podlaze.

Po nastartování v chladném ránu jednotka vykazovala hrubší zvuk. Se zahřátím se dostala do pohody a ve vozidle byla slyšet jen kvůli odhadu otáček agregátu a okamžiku řazení.

Nový pomocník?

Teoreticky jsme zvuk motoru nepotřebovali slyšet vůbec, protože na přístrojovém štítě vedle číslice zvoleného převodového stupně se nacházel standardně dodávaný systém radící podřadit, či zvolit delší převod. Praktický přínos šipky (nahoru či dolů) ukazatele vhodného řazení však byl jen malý. Miniaturní ukazatel o délce cca 3 mm bylo možné hlídat pouze s velkým vypětím, což při sledování běžného silničního provozu například ve městě nebylo příliš slučitelné. Za přínosnější považujeme informaci na panelu, jaký převodový stupeň je zařazený. Pro nezkušené určitě dobrá pomůcka, navíc číslice o velikosti přibližně 2 cm byla velmi jasně čitelná. Ekonomické otáčky motoru jsme tedy zprvu hlídali pomocí velké a jasně červené ručky otáčkoměru, později už stačilo sledovat zvuk motoru.

Během celého testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 9,1 l/100 km, což s nákladovým prostorem o objemu 10,5 m3 a u zvýšené střechy považujeme za příznivou hodnotu. Dokonce ji můžeme označit za velmi příznivou, když si uvědomíme, že crafter používá pohon zadních kol. Nabídka čtyřválce dopovaného dvěma turbodmychadly směřuje spíše k dálničnímu používání vozidla, což také dokládá nabídka nejdelších stálých převodů 3,692-4,182.

Interiér

S modernizací a zavedením dvoulitrového turbodieselu CR souvisí také drobná, leč pro řidiče významná změna. Byla zlepšena čitelnost údajů na přístrojové desce a řadicí páka obdržela kulovitou hlavici, kterou známe z osobních vozů volkswagen. Radost jsme měli z nových potahů sedadel, které opět přišly z referentských vozů wolfsburské značky.

BlueMotion

Úsporné pakety rostou jako houby po dešti napříč celou automobilovou i autobusovou produkcí. Netýká se to jen užitkových vozidel, ale téměř všech. Volkswagen používá označení BlueMotion pro stop/start systém spojený s rekuperací kinetické energie při uvolněném plynovém pedálu a zařazeném rychlostním stupni.

Systém začal fungovat už po částečném zahřátí motoru. Agregát startoval již po mírném sešlápnutí spojkového pedálu, nemuseli jsme tedy při rozjezdu vůbec čekat, až se motor rozběhne. Při jízdě po Praze docházelo k častému vypnutí motoru, ale v koloně z mírného klesání jsme asistent deaktivovali tlačítkem. Frekvence vypínání a opětovného startování byla příliš vysoká a nám z hlediska namáhání techniky trochu proti srsti. Když připočteme, že k nastartování je třeba elektrická energie, nastala otázka, zda vůbec rychlé střídání vypínání a startování agregátu něco ušetří. Když k tomu domyslíme opotřebení startéru a případné náklady na jeho servis, je rozhodně vhodnější pro pomalý pohyb v kolonách systém vypnout.

Nižší provozní náklady

Modernizace motorů však přinesla úsporu na nákladech za palivo a ve srovnání s pětiválcem 2.5 TDI také nižší servisní náklady. Drobné zvýšení užitečné hmotnosti způsobila jen čtyřválcová konstrukce pohonné jednotky. Výrobce také slibuje zlepšení protikorozní ochrany karoserie použitím většího množství pozinkovaných plechů. Na první pohled patrnou odlišnost však tvoří upravená maska chladiče, která se více přizpůsobila ostatním užitkovým modelům Volkswagenu.

Vozidlo na středním rozvoru a se střední výškou střechy se na silnici pohybovalo jistě. Za volantem jsme měli jistotu, že téměř šestimetrový furgon bude spolehlivě reagovat na pokyny přesného řízení. Zájemce také potěší pohled do standardního vybavení furgonu, které nepostrádá dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky stavitelná okna ani stabilizační systém ESP. Tříletá záruka omezená počtem 250 000 km je hozenou rukavicí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI CR
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/1575
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,1/7,8/8,6
Pohon zadních kol
Emisní norma Euro 5
D/š/v (mm) 5905/1993/2705
Rozvor (mm) 3665
Objem nákladového prostoru (m3) 10,5
D/š/v náklad. prostoru (mm)3265/1780/1940
Šířka mezi podběhy (mm) 1350
Výška nakládací hrany (mm) 670
Přední/zadní převis (mm) 1000/1469
Rozchod P/Z kol (mm) 1710/1716
Provozní hmotnost (kg) 1985
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost soupravy (kg) 7000
Světlá výška (mm) 176
Nejvyšší rychlost (km/h) 154
Objem nádrže paliva(l) 75
Cena (Kč bez DPH) 649 517

Plusy

  • Dobrý tah motoru
  • Tříletá záruka
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Malá šipka doporučující řazení
  • Otvírání dveří do úhlu 270° za 11 586 Kč bez DPH
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo

Do České republiky v posledních týdnech oznámily expanzi…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie

Volkswagen Užitkové vozy na letošním veletrhu Caravan…

Volkswagen proměnil Crafter ve studii obytného vozu California XXL Volkswagen proměnil Crafter ve studii obytného vozu California XXL

Pro letošní Caravan Salon v Düsseldorfu si připravila…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Dnes 19:00

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Milenka vyšetřovatele Nečesaného: K soudu nedorazila, Facebook ale plní selfíčky

Milenka vyšetřovatele Nečesaného: K soudu…

Na čtvrtečním soudním jednání u případu Lukáše Nečesaného měla vypovídat i velmi důležitá svědkyně. Milenka…

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Neuerův náhradník chyboval, Bayern ztratil. Hoffenheim porazil Schalke

SESTŘIHY: Neuerův náhradník chyboval, Bayern…

Fotbalisté Bayernu Mnichov pouze remizovali v předehrávce 6. kola bundesligy s Wolfsburgem 2:2 a promarnili před…

Tenisová lekce krále Rogera. Ostatní mě hecovali k výhře, smál se Federer

Tenisová lekce krále Rogera. Ostatní mě hecovali k…

Po pátečních tiebreakových maratonech vzal poprvé v ostrém zápase během Laver Cupu raketu do ruky. A nenechal…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…