reklama


6.3. 2013 Ladislav Černý

Test: Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI BlueMotion - Dvoulitrová posila

 

Volkswagen Crafter používá dvoulitrové turbodiesely. Vybrali jsme ten s jedním turbodmychadlem a výkonem 100 kW.

Doba dvouapůllitrového pětiválce TDI v Česku u Crafteru definitivně skončila, protože emisní požadavek Euro 5 a zejména zostření konkurenčního boje o co nejnižší provozní náklady daly zelenou downsizingu. Největší užitkový model Volkswagenu se v tuzemsku nabízí se čtyřmi verzemi 2.0 TDI, přičemž 80 a 100 kW používají jedno turbodmychadlo, provedení 105 a 120 kW mají dvě. Na německých webových stránkách výrobce však ještě najdeme původní pětiválec 2.5 TDI opatřený dočišťováním výfukových plynů SCR, který byl před třemi lety první vlaštovkou pod kapotou tohoto modelu splňující emisní limit Euro 5. Tato objemná jednotka je však k dostání jen s dvěma stálými převody 4,182 a 4,364, zatímco u nového dvoulitru TDI se vstřikováním common rail můžete volit ze šesti v rozmezí 3,692-5,100. Dva nejkratší 4,727 a 5,100 jsou určené pouze pro crafter spadající do kategorie N2 s celkovou hmotností pěti tun.

Stačí jedno turbo?

Všichni praktici vědí, že jednodušší konstrukce je vždy méně náchylná k poruchám. Proto jsme do testu zvolili čtyřválec 2.0 TDI/100 kW s jedním turbodmychadlem, což k rozvážce mezi městy bohatě stačilo. S půltunovou zkušební zátěží motor nároky užitkového vozu zvládal, i když dost často se musel smířit s plynovým pedálem přitisknutým k podlaze.

Po nastartování v chladném ránu jednotka vykazovala hrubší zvuk. Se zahřátím se dostala do pohody a ve vozidle byla slyšet jen kvůli odhadu otáček agregátu a okamžiku řazení.

Nový pomocník?

Teoreticky jsme zvuk motoru nepotřebovali slyšet vůbec, protože na přístrojovém štítě vedle číslice zvoleného převodového stupně se nacházel standardně dodávaný systém radící podřadit, či zvolit delší převod. Praktický přínos šipky (nahoru či dolů) ukazatele vhodného řazení však byl jen malý. Miniaturní ukazatel o délce cca 3 mm bylo možné hlídat pouze s velkým vypětím, což při sledování běžného silničního provozu například ve městě nebylo příliš slučitelné. Za přínosnější považujeme informaci na panelu, jaký převodový stupeň je zařazený. Pro nezkušené určitě dobrá pomůcka, navíc číslice o velikosti přibližně 2 cm byla velmi jasně čitelná. Ekonomické otáčky motoru jsme tedy zprvu hlídali pomocí velké a jasně červené ručky otáčkoměru, později už stačilo sledovat zvuk motoru.

Během celého testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 9,1 l/100 km, což s nákladovým prostorem o objemu 10,5 m3 a u zvýšené střechy považujeme za příznivou hodnotu. Dokonce ji můžeme označit za velmi příznivou, když si uvědomíme, že crafter používá pohon zadních kol. Nabídka čtyřválce dopovaného dvěma turbodmychadly směřuje spíše k dálničnímu používání vozidla, což také dokládá nabídka nejdelších stálých převodů 3,692-4,182.

Interiér

S modernizací a zavedením dvoulitrového turbodieselu CR souvisí také drobná, leč pro řidiče významná změna. Byla zlepšena čitelnost údajů na přístrojové desce a řadicí páka obdržela kulovitou hlavici, kterou známe z osobních vozů volkswagen. Radost jsme měli z nových potahů sedadel, které opět přišly z referentských vozů wolfsburské značky.

BlueMotion

Úsporné pakety rostou jako houby po dešti napříč celou automobilovou i autobusovou produkcí. Netýká se to jen užitkových vozidel, ale téměř všech. Volkswagen používá označení BlueMotion pro stop/start systém spojený s rekuperací kinetické energie při uvolněném plynovém pedálu a zařazeném rychlostním stupni.

Systém začal fungovat už po částečném zahřátí motoru. Agregát startoval již po mírném sešlápnutí spojkového pedálu, nemuseli jsme tedy při rozjezdu vůbec čekat, až se motor rozběhne. Při jízdě po Praze docházelo k častému vypnutí motoru, ale v koloně z mírného klesání jsme asistent deaktivovali tlačítkem. Frekvence vypínání a opětovného startování byla příliš vysoká a nám z hlediska namáhání techniky trochu proti srsti. Když připočteme, že k nastartování je třeba elektrická energie, nastala otázka, zda vůbec rychlé střídání vypínání a startování agregátu něco ušetří. Když k tomu domyslíme opotřebení startéru a případné náklady na jeho servis, je rozhodně vhodnější pro pomalý pohyb v kolonách systém vypnout.

Nižší provozní náklady

Modernizace motorů však přinesla úsporu na nákladech za palivo a ve srovnání s pětiválcem 2.5 TDI také nižší servisní náklady. Drobné zvýšení užitečné hmotnosti způsobila jen čtyřválcová konstrukce pohonné jednotky. Výrobce také slibuje zlepšení protikorozní ochrany karoserie použitím většího množství pozinkovaných plechů. Na první pohled patrnou odlišnost však tvoří upravená maska chladiče, která se více přizpůsobila ostatním užitkovým modelům Volkswagenu.

Vozidlo na středním rozvoru a se střední výškou střechy se na silnici pohybovalo jistě. Za volantem jsme měli jistotu, že téměř šestimetrový furgon bude spolehlivě reagovat na pokyny přesného řízení. Zájemce také potěší pohled do standardního vybavení furgonu, které nepostrádá dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky stavitelná okna ani stabilizační systém ESP. Tříletá záruka omezená počtem 250 000 km je hozenou rukavicí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI CR
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/1575
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,1/7,8/8,6
Pohon zadních kol
Emisní norma Euro 5
D/š/v (mm) 5905/1993/2705
Rozvor (mm) 3665
Objem nákladového prostoru (m3) 10,5
D/š/v náklad. prostoru (mm)3265/1780/1940
Šířka mezi podběhy (mm) 1350
Výška nakládací hrany (mm) 670
Přední/zadní převis (mm) 1000/1469
Rozchod P/Z kol (mm) 1710/1716
Provozní hmotnost (kg) 1985
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost soupravy (kg) 7000
Světlá výška (mm) 176
Nejvyšší rychlost (km/h) 154
Objem nádrže paliva(l) 75
Cena (Kč bez DPH) 649 517

Plusy

  • Dobrý tah motoru
  • Tříletá záruka
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Malá šipka doporučující řazení
  • Otvírání dveří do úhlu 270° za 11 586 Kč bez DPH
Spolupracujeme s TipCars.com
Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na Táborsku…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen

Volkswagen Užitkové vozy během slavnostní akce otevřel…

 



 
Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Dnes 14:56

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu takovou zachytila kamera na silnici ve Skotsku - tady rozhodovaly centimetry!




Blesk.cz

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly Vignerová, Perkausová nebo Stryková

Ledové ostří českých hvězd: Na bruslích se proháněly…

O víkendu se to v pražském Europarku hemžilo známými tvářemi, které se proháněly po ledovém ploše, která má…

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

 

iSport.cz

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka, říká kouč Kouřil

Ledecké výjimečnost ze mě dělá lepšího servisáka,…

Nachystal pro Ester Ledeckou jedny extra rychlé sjezdové lyže. Nejdříve na nich nechtěla jezdit, pak na nich…

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je výborné, říká Zápotočný

Baráka chtělo Udine! Už jen to, že se ozvali, je…

Byl to tajemný tweet předsedy slávistického představenstva. Psalo se v něm, že fotbalová Slavia odmítla nabídku…

 

Reflex.cz

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo, oznámila jedna z jeho zakladatelek

Hnutí polonahých aktivistek Femen se rozpadlo,…

Hnutí Femen, které proslulo skandálními akcemi polonahých aktivistek na Ukrajině, v Rusku i na západě Evropy, se…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama