6.3. 2013 Ladislav Černý

Test: Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI BlueMotion - Dvoulitrová posila

 

Volkswagen Crafter používá dvoulitrové turbodiesely. Vybrali jsme ten s jedním turbodmychadlem a výkonem 100 kW.

Doba dvouapůllitrového pětiválce TDI v Česku u Crafteru definitivně skončila, protože emisní požadavek Euro 5 a zejména zostření konkurenčního boje o co nejnižší provozní náklady daly zelenou downsizingu. Největší užitkový model Volkswagenu se v tuzemsku nabízí se čtyřmi verzemi 2.0 TDI, přičemž 80 a 100 kW používají jedno turbodmychadlo, provedení 105 a 120 kW mají dvě. Na německých webových stránkách výrobce však ještě najdeme původní pětiválec 2.5 TDI opatřený dočišťováním výfukových plynů SCR, který byl před třemi lety první vlaštovkou pod kapotou tohoto modelu splňující emisní limit Euro 5. Tato objemná jednotka je však k dostání jen s dvěma stálými převody 4,182 a 4,364, zatímco u nového dvoulitru TDI se vstřikováním common rail můžete volit ze šesti v rozmezí 3,692-5,100. Dva nejkratší 4,727 a 5,100 jsou určené pouze pro crafter spadající do kategorie N2 s celkovou hmotností pěti tun.

Stačí jedno turbo?

Všichni praktici vědí, že jednodušší konstrukce je vždy méně náchylná k poruchám. Proto jsme do testu zvolili čtyřválec 2.0 TDI/100 kW s jedním turbodmychadlem, což k rozvážce mezi městy bohatě stačilo. S půltunovou zkušební zátěží motor nároky užitkového vozu zvládal, i když dost často se musel smířit s plynovým pedálem přitisknutým k podlaze.

Po nastartování v chladném ránu jednotka vykazovala hrubší zvuk. Se zahřátím se dostala do pohody a ve vozidle byla slyšet jen kvůli odhadu otáček agregátu a okamžiku řazení.

Nový pomocník?

Teoreticky jsme zvuk motoru nepotřebovali slyšet vůbec, protože na přístrojovém štítě vedle číslice zvoleného převodového stupně se nacházel standardně dodávaný systém radící podřadit, či zvolit delší převod. Praktický přínos šipky (nahoru či dolů) ukazatele vhodného řazení však byl jen malý. Miniaturní ukazatel o délce cca 3 mm bylo možné hlídat pouze s velkým vypětím, což při sledování běžného silničního provozu například ve městě nebylo příliš slučitelné. Za přínosnější považujeme informaci na panelu, jaký převodový stupeň je zařazený. Pro nezkušené určitě dobrá pomůcka, navíc číslice o velikosti přibližně 2 cm byla velmi jasně čitelná. Ekonomické otáčky motoru jsme tedy zprvu hlídali pomocí velké a jasně červené ručky otáčkoměru, později už stačilo sledovat zvuk motoru.

Během celého testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 9,1 l/100 km, což s nákladovým prostorem o objemu 10,5 m3 a u zvýšené střechy považujeme za příznivou hodnotu. Dokonce ji můžeme označit za velmi příznivou, když si uvědomíme, že crafter používá pohon zadních kol. Nabídka čtyřválce dopovaného dvěma turbodmychadly směřuje spíše k dálničnímu používání vozidla, což také dokládá nabídka nejdelších stálých převodů 3,692-4,182.

Interiér

S modernizací a zavedením dvoulitrového turbodieselu CR souvisí také drobná, leč pro řidiče významná změna. Byla zlepšena čitelnost údajů na přístrojové desce a řadicí páka obdržela kulovitou hlavici, kterou známe z osobních vozů volkswagen. Radost jsme měli z nových potahů sedadel, které opět přišly z referentských vozů wolfsburské značky.

BlueMotion

Úsporné pakety rostou jako houby po dešti napříč celou automobilovou i autobusovou produkcí. Netýká se to jen užitkových vozidel, ale téměř všech. Volkswagen používá označení BlueMotion pro stop/start systém spojený s rekuperací kinetické energie při uvolněném plynovém pedálu a zařazeném rychlostním stupni.

Systém začal fungovat už po částečném zahřátí motoru. Agregát startoval již po mírném sešlápnutí spojkového pedálu, nemuseli jsme tedy při rozjezdu vůbec čekat, až se motor rozběhne. Při jízdě po Praze docházelo k častému vypnutí motoru, ale v koloně z mírného klesání jsme asistent deaktivovali tlačítkem. Frekvence vypínání a opětovného startování byla příliš vysoká a nám z hlediska namáhání techniky trochu proti srsti. Když připočteme, že k nastartování je třeba elektrická energie, nastala otázka, zda vůbec rychlé střídání vypínání a startování agregátu něco ušetří. Když k tomu domyslíme opotřebení startéru a případné náklady na jeho servis, je rozhodně vhodnější pro pomalý pohyb v kolonách systém vypnout.

Nižší provozní náklady

Modernizace motorů však přinesla úsporu na nákladech za palivo a ve srovnání s pětiválcem 2.5 TDI také nižší servisní náklady. Drobné zvýšení užitečné hmotnosti způsobila jen čtyřválcová konstrukce pohonné jednotky. Výrobce také slibuje zlepšení protikorozní ochrany karoserie použitím většího množství pozinkovaných plechů. Na první pohled patrnou odlišnost však tvoří upravená maska chladiče, která se více přizpůsobila ostatním užitkovým modelům Volkswagenu.

Vozidlo na středním rozvoru a se střední výškou střechy se na silnici pohybovalo jistě. Za volantem jsme měli jistotu, že téměř šestimetrový furgon bude spolehlivě reagovat na pokyny přesného řízení. Zájemce také potěší pohled do standardního vybavení furgonu, které nepostrádá dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky stavitelná okna ani stabilizační systém ESP. Tříletá záruka omezená počtem 250 000 km je hozenou rukavicí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI CR
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/1575
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,1/7,8/8,6
Pohon zadních kol
Emisní norma Euro 5
D/š/v (mm) 5905/1993/2705
Rozvor (mm) 3665
Objem nákladového prostoru (m3) 10,5
D/š/v náklad. prostoru (mm)3265/1780/1940
Šířka mezi podběhy (mm) 1350
Výška nakládací hrany (mm) 670
Přední/zadní převis (mm) 1000/1469
Rozchod P/Z kol (mm) 1710/1716
Provozní hmotnost (kg) 1985
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost soupravy (kg) 7000
Světlá výška (mm) 176
Nejvyšší rychlost (km/h) 154
Objem nádrže paliva(l) 75
Cena (Kč bez DPH) 649 517

Plusy

  • Dobrý tah motoru
  • Tříletá záruka
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Malá šipka doporučující řazení
  • Otvírání dveří do úhlu 270° za 11 586 Kč bez DPH
Spolupracujeme s TipCars.com
Britské strany slibují bezpečí Britské strany slibují bezpečí

Zatím se nepotvrdil předpoklad, že útok v Manchesteru…

Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí? Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí?

Zájemci o nového craftera si mohou vybírat z pohonu…

Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

 



 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

Společné finance? 6 tipů, jak s partnerem vyřešit peníze

Společné finance? 6 tipů, jak s partnerem vyřešit peníze

Společný život není jen zábava. Nedílnou součástí je starost o peníze. Poradíme vám, jak s financemi v…

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Svobodu střelci z Chomutova!

Svobodu střelci z Chomutova!

Policie obvinila z vraždy muže, který se zachoval tak, jak by se v době teroristických útoků auty zachoval asi…

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…