Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI –  Zmenšování je v módě

Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI – Zmenšování je v módě

 
 

Modernizace Crafteru přinesla minimalistickou úpravu designu a zásadní změnu pod kapotou. Zmenšování objemu pohonných jednotek dorazilo i mezi lehká užitková vozidla.

Volkswagen Crafter v roce 2006 vystřídal model LT a do kategorie lehkých užitkových vozidel přinesl řadu novinek. O pět let později prodělal modernizaci, kterou lze označit za revoluci. Pětiválcové turbodiesely o objemu 2,5 litru nahradil čtyřválec 2,0 TDI, resp 2,0 BiTDI v několika výkonových verzích.

Na českém trhu lze v současnosti Crafter objednat s motorem 2,0 TDI s jedním turbodmychadlem (80 a 100 kW) nebo 2,0 BiTDI se dvěma turbodmychadly a výkony 105 a 120 kW. Převodovka je vždy šestistupňová manuální.

V případě karosářských verzí je základem nabídky pět samostatných variant. Ty představuje skříňová dodávka, kombi s prostorem až pro devět osob, mikrobus až pro devatenáct cestujících, valník a podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou pro speciální nástavby.

Vedle toho jsou v nabídce i dvě verze pro stavbu speciálních karoserií, jakými jsou například sanitní nebo obytné vozy. První z nich představuje podvozek s kabinou bez zadní stěny. Druhá verze jde ještě dál a jedná se o kompletní podvozek s motorem a bez kabiny.

obrázek [600 x 324]

Volkswagen Crafter v našem redakčním testu měl pod kapotou motor 2,0 TDI s výkonem 100 kW, pohon předních kol a karoserii skříňové dodávky s druhou největší celkovou délkou i výškou.

Nezvykle malý objem

Většina současných konkurentů Crafteru se drží osvědčeného receptu s turbodiesely, které mají o dvě, tři a více deci větší objem. Volkswagen se tedy v loňském roce zařadil mezi průkopníky downsizingu mezi lehkými užitkovými vozidly.

Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou téměř sedm metrů dlouhé a přes 2,7 metru vysoké dodávky nevyvolává svým objemem právě velkou důvěru a to i přesto, že při stejném výkonu 100 kW nabízí oproti předchozímu pětiválci o objemu 2,5 litru o 40 Nm vyšší točivý moment.

Tyto hodnoty patří k důvodům, proč při usednutí za volant modernizovaného Crafteru můžete hodit předsudky proti menšímu objemu motoru u dodávky za hlavu. Zhruba z poloviny zatížený Volkswagen se třemi dospělými v kabině a několika dřevěnými deskami v nákladovém prostoru je schopen poměrně slušné akcelerace a zvládne udržet dané tempo i v táhlém stoupání na dálnici, kdy se musí pohybovat rychlostí okolo 120 km/h.

Při jízdě po dálnici rychlosti 100 km/h hlásí otáčkoměr 2200 min-1 a při 130 km/h se otáčky zvýší na 2800 za minutu. Šestistupňová manuální převodovka je přesná a dráhy řadicí páky nejsou příliš dlouhé. K svižnému rozjezdu přispívá krátká jednička, zatímco dlouhá šestka přijde vhod na dálnici. K snížení spotřeby paliva má přispívat i rádce řazení, který upozorňuje na vhodný okamžik k řazení na displeji mezi přístroji. Bohužel šipky jsou malé a při jízdě špatně čitelné. Při prvním kontaktu s touto převodovkou trochu mate řazení zpátečky doleva a dozadu, na což se dá samozřejmě během několika jízd bez problémů zvyknout.

Jízda je poměrně pohodlná i s nenaloženým Crafterem. Nezatížená zadní náprava na nerovnostech neodskakuje. Řízení lze označit za přesné, i když bez většího citu, ale ten snad nikdo u dodávky této velikosti nečeká. Při pohybu v městských ulicích přijde vhod slušný rejd předních kol. Poloměr otáčení téměř sedm metrů dlouhého vozu je 15,6 metru.

obrázek [600 x 343]

Dynamické vlastnosti, jak jsme sami okusili, určitě nebudou Achillovou patou Crafteru. Ale co životnost? Jak známo dodávky nejsou stavěny na nedělní výlety, ale pro každodenní tvrdý provoz. A není žádným tajemstvím, že Crafter s motorem o objemu 2,5 litru díky své životnosti nepatřil právě mezi největší oblíbence řidičů a správců vozových parků.

V případě modernizovaného Crafteru automobilka uvádí řadu změnu, které mají zajistit dvoulitrovým motorům tu nejlepší pověst. Motory 2,0 TDI i 2,0 BiTDI mají proto mimo jiné zesílené pístní kroužky se speciální povrchovou úpravou snižující opotřebení. Použita je větší olejová vana, která pojme dostatek oleje potřebného pro delší servisní intervaly. Pro vyšší brzdný výkon přizpůsobený hmotnosti a velikosti Crafteru je zvětšeno podtlakové čerpadlo. Součástí upraveného chlazení je i ventilátor ovládaný viskózní spojkou.

Kromě vyšší životnosti mají nové pohonné jednotky Crafteru nabídnout i hospodárnější provoz. Samotná automobilka uvádí, že Crafter může být díky novým motorům až o 33 % úspornější než předchozí verze. My můžeme potvrdit, že lze jezdit s průměrnou spotřebou okolo 9 litrů nafty na 100 km. K snížení provozních nákladů kromě spotřeby paliva přispívá mimo jiné i skutečnost, že motor 2,0 TDI plní normu Euro 5 bez čištění výfukových plynů prostřednictvím AdBlue používaného u pětiválce.

Vždy v pracovním

Stalo se již téměř pravidlem, že jsou současné lehké užitkové automobily přirovnávány nabídkou komfortu na palubě a jednoduchostí obsluhy k běžným osobním autům. Toto přirovnání lze použít i na Crafter, ale jen do jisté míry.

Osobním autům se Crafter přibližuje svými ovládacími prvky a částečně i ergonomickým řešením palubní desky s rozmístěním přístrojů, ovládacích prvků, klimatizace a autorádia. Poměrně rozsáhlá je nabídka úložných prostorů v interiéru. Vedle tradiční přihrádky před spolujezdcem, poličky nad čelním oknem a kapes ve dveřích je zde i schránka pod podlahou před spolujezdcem a v nástupních schůdcích. Největší krytý úložný prostor je pod sedákem dvousedadla spolujezdce.

obrázek [300 x 248] Srovnání s osobním autem snesou i použité materiály v interiéru a jejich dílenské zpracování, i když Volkswagen působí přeci jen výrazně robustnějším dojmem než většina hatchbacků nižší střední třídy. Přehlídku měkčených plastů určitě nikdo nečeká, ty tvrdé a většinou i hladké jsou totiž pro čistě užitkový stroj díky jednodušší údržbě přeci jen vhodnější.

Veškerá podobnost s osobním autem je ovšem pryč, když se přestaneme jen dívat a přistoupíme k nastupování. Do kabiny musíte po schůdcích a ty jsou většinou u nákladních aut. Ta připomíná i vzpřímená pozice na sedadle s přijatelně dlouhým sedákem a tuhým opěradlem. Komfort za volantem stavitelným ve dvou osách zvyšovalo v testovaném Crafteru nastavování sklonu sedáku, stavitelná bederní opěrka a loketní opěrka pro pravou ruku. Každodenní život s Crafterem při rozvážce zboží rozhodně usnadní řadicí páka na výstupku středové konzoly. Díky tomuto řešení lze od volantu jednoduše projít k pravým dveřím a zpět.

Na půl cesty k nákladním vozům je Crafter i díky výšce v jaké sedí jeho řidič. Ten se totiž na své kolegy v Tranzitech, Jumperech a dalších podobných dodávkách dívá mírně shora. To je poměrně příjemné nejen z psychologického hlediska, ale i kvůli přehledu o dění před a vedle vozu. Co se děje za ním zprostředkují v případě skříňové dodávky pouze vnější zpětná zrcátka. Ta jsou naštěstí dostatečně velká a velmi dobře umí zastoupit chybějící zadní okno, i když couváte k nakládací rampě.

Další odklon od osobních aut a přiblížení k těm nákladním představuje hluk v interiéru. Klapot turbodieselu proniká do interiéru v přijatelné míře prakticky při všech jízdních režimech. Nepříjemný začíná být až při dálničních rychlostech od 110 km/h nahoru, kdy se k němu přidává i aerodynamický hluk.

Jako v tělocvičně

Přesně tak si budete připadat, když se vyhoupnete do nákladového prostoru Crafteru. Ten v případě verze s rozvorem 4325 mm, celkovou délkou 6940 mm, výškou 2705 mm a šířkou 1993 mm nabízí objem 14 metrů krychlových.

obrázek [300 x 270] Přístup do nákladového prostoru umožňují boční posuvné dveře, po jejichž otevření vznikne vstupní otvor vysoký 1970 mm včetně nástupního schůdku a široký v horní polovině 1400 mm. Zadní křídlové dveře po svém otevření nabízejí vstup vysoký 1840 mm a široký 1550 mm u podlahy, 1540 mm zhruba v polovině výšky a 1330 mm u stropu.

Ložná plocha Crafteru je dlouhá 4380 mm od přepážky k zavřeným zadním dveřím. Vpředu i vzadu je široká 1780 mm a pouze mezi podběhy se zužuje na 1340 mm. Podběh je dlouhý 950 mm, široký 220 mm a vysoký 300 mm. Na výšku disponuje nákladový prostor 2000 mm. Zadní nákladová hrana je u nezatíženého vozu ve výšce 680 mm od země.

Závěr

Teprve čas a dlouhodobé zkušenosti řidičů využívajících modernizovaný Crafter, který poznáte prakticky jen podle nové masky chladiče zasahující až ke světlům, odhalí, jestli je snižování objemu motoru u lehkých užitkových vozidel tou správnou cestou ke snížení provozních nákladů.

V případě krátkodobého týdenního setkání se tento krok rozhodně nejeví jako vykročení do slepé uličky, což nejlépe potvrzují dynamické schopnosti Crafteru i to jak nakládal s palivem.

První cena vozu553.624,- Kč (2,0 TDI, 80 kW, Crafter 30)
První cena vozu s testovanou motorizací567.675,- Kč (2,0 TDI, 100 kW, Crafter 30)
Základní cena testovaného vozu706.340,- Kč (2,0 TDI, 100 kW, Crafter 35)
Cena testovaného vozu vč. příplatků853.611,- Kč (2,0 TDI, 100 kW, Crafter 35)

Plusy

  • Prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Komfort i při jízdě s nenaloženým vozem
  • Přesná a dobře odstupňovaná převodovka
  • Přehlednost dlouhé karoserie
  • Dobrá spotřeba paliva

Minusy

  • Hluk od motoru pronikající do interiéru
  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • Špatně čitelné informace rádce řazení
  • Vyšší ceny některých prvků příplatkové výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI

Cena v základní výbavě: 706 340 Kč Cena v testované výbavě: 853 611 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, ASR, airbag řidiče, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken řidiče a spolujezdce, automatický spínač denního svícení, topení s mechanickou regulací, příprava pro rádio, 2 reproduktory vpředu, anténa, sedadlo řidiče stavitelné, dvojsedadlo spolujezdce, výškově stavitelné hlavové opěrky, gumová podlaha v kabině řidiče, vnitřní osvětlení prostoru pro cestující i nákladového prostoru, odkládací přihrádka nad předním sklem, dělící přepážka a madlo pro nastupování, neprosklené zadní křídlové dveře, boční poziční světla, plnohodnotné rezervní ocelové kolo, pneumatiky 235/65 R 16C.

Výbava testovaného vozu:Rádio RCD 2001 s CD/MP3 (+10.082,- Kč), airbag spolujezdce (+8.527,- Kč), mlhové světlomety integrované v předním nárazníku (+4.389,- Kč), výškově a podélně nastavitelný volant (+2.609,- Kč), sedadlo řidiče s bederní opěrkou, nastavitelné (+2.648,- Kč), panty zadních dveří s úhlem otevření 270° (+11.469,- Kč), vnější zpětná zrcátka elektricky stavitelná a vyhřívaná (+5.575,- Kč), Climatic - poloautomatická klimatizace vpředu s prachovým a pylovým filtrem + ukazatel venkovní teploty (+41.733,- Kč), alarm s ostrahou vnitřního prostoru a senzorem naklonění vozu (+11.758,- Kč), upínací lišty na podlaze v nákladovém prostoru (+4.928,- Kč), upínací lišty na bocích (+4.928,- Kč), obložení nákladového prostoru překližkou (+15.433,- Kč), dřevěná podloha ložné plochy (16.436,- Kč), nádrž na 100 litrů (+6.333,- Kč).

Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159 Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159

Výrobce letecké techniky Aero Vodochody ukázal na…

Bílý dům odmítá, že Trump popírá vměšování Ruska Bílý dům odmítá, že Trump popírá vměšování Ruska

Bílý dům odmítl závěry médií, že si prezident Donald…

OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA

Detroit, svého času jedno z nejlidnatějších měst USA…

Provozovatel KFC zvýšil v Česku tržby o stamiliony Provozovatel KFC zvýšil v Česku tržby o stamiliony

Polská firma AmRest, která v tuzemsku provozuje…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1575 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 156
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 7.8 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2155 / 1345
Rozměr pneu:235/45 R16C
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6940
b) šířka (mm): 1993
c) výška (mm): 2705
d) rozvor (mm): 4325
e) rozchod vpředu (mm): 1710
f) rozchod vzadu (mm): 1716
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1200
k) šířka vpředu (mm): 1730
délka sedáku vpředu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
Hodnocení Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Volkswagen California XXL se proměňuje v sériový model Volkswagen California XXL se proměňuje v sériový model

Volkswagen Užitkové vozy na loňském veletrhu Caravan…

VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava

Z přestaveb modelu Crafter oficiálně nabízených českým…

 



 
Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Dnes 18:50

Lego stavebnice nejslavnějšího auta Jamese Bonda má dokonce i výbavu svého předobrazu.




Blesk.cz

Fešák Hasselhoff z Pobřežní hlídky: Jako dárek k 66. narozeninám třetí svatba s mladší ženou!

Fešák Hasselhoff z Pobřežní hlídky: Jako dárek k 66.…

V 90. letech z něj dámy doslova šílely díky roli v Pobřežní hlídce. A herec David Hasselhoff, který v úterý…

Úchvatné Santorini: Nejkrásnější a nejfotografovanější

Úchvatné Santorini: Nejkrásnější a nejfotografovanější

Setkáte se s ním kdekoli v Řecku. Můžete jet na ostrovy Rhodos, Kos či Zakynthos, stejně jako kamkoliv do…

 

iSport.cz

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a Kittel, nestihli limit

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a…

Britský cyklista Geraint Thomas je novým vedoucím jezdcem Tour de France. Do žlutého trikotu se oblékl díky…

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent Juve potkal s idolem

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent…

Splnil si sen, možná i jeden z největších životních zážitků. Roman Macek, český záložník Juventusu, na vlastní…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…