Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI –  Zmenšování je v módě

Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI – Zmenšování je v módě

 
 

Modernizace Crafteru přinesla minimalistickou úpravu designu a zásadní změnu pod kapotou. Zmenšování objemu pohonných jednotek dorazilo i mezi lehká užitková vozidla.

Volkswagen Crafter v roce 2006 vystřídal model LT a do kategorie lehkých užitkových vozidel přinesl řadu novinek. O pět let později prodělal modernizaci, kterou lze označit za revoluci. Pětiválcové turbodiesely o objemu 2,5 litru nahradil čtyřválec 2,0 TDI, resp 2,0 BiTDI v několika výkonových verzích.

Na českém trhu lze v současnosti Crafter objednat s motorem 2,0 TDI s jedním turbodmychadlem (80 a 100 kW) nebo 2,0 BiTDI se dvěma turbodmychadly a výkony 105 a 120 kW. Převodovka je vždy šestistupňová manuální.

V případě karosářských verzí je základem nabídky pět samostatných variant. Ty představuje skříňová dodávka, kombi s prostorem až pro devět osob, mikrobus až pro devatenáct cestujících, valník a podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou pro speciální nástavby.

Vedle toho jsou v nabídce i dvě verze pro stavbu speciálních karoserií, jakými jsou například sanitní nebo obytné vozy. První z nich představuje podvozek s kabinou bez zadní stěny. Druhá verze jde ještě dál a jedná se o kompletní podvozek s motorem a bez kabiny.

obrázek [600 x 324]

Volkswagen Crafter v našem redakčním testu měl pod kapotou motor 2,0 TDI s výkonem 100 kW, pohon předních kol a karoserii skříňové dodávky s druhou největší celkovou délkou i výškou.

Nezvykle malý objem

Většina současných konkurentů Crafteru se drží osvědčeného receptu s turbodiesely, které mají o dvě, tři a více deci větší objem. Volkswagen se tedy v loňském roce zařadil mezi průkopníky downsizingu mezi lehkými užitkovými vozidly.

Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou téměř sedm metrů dlouhé a přes 2,7 metru vysoké dodávky nevyvolává svým objemem právě velkou důvěru a to i přesto, že při stejném výkonu 100 kW nabízí oproti předchozímu pětiválci o objemu 2,5 litru o 40 Nm vyšší točivý moment.

Tyto hodnoty patří k důvodům, proč při usednutí za volant modernizovaného Crafteru můžete hodit předsudky proti menšímu objemu motoru u dodávky za hlavu. Zhruba z poloviny zatížený Volkswagen se třemi dospělými v kabině a několika dřevěnými deskami v nákladovém prostoru je schopen poměrně slušné akcelerace a zvládne udržet dané tempo i v táhlém stoupání na dálnici, kdy se musí pohybovat rychlostí okolo 120 km/h.

Při jízdě po dálnici rychlosti 100 km/h hlásí otáčkoměr 2200 min-1 a při 130 km/h se otáčky zvýší na 2800 za minutu. Šestistupňová manuální převodovka je přesná a dráhy řadicí páky nejsou příliš dlouhé. K svižnému rozjezdu přispívá krátká jednička, zatímco dlouhá šestka přijde vhod na dálnici. K snížení spotřeby paliva má přispívat i rádce řazení, který upozorňuje na vhodný okamžik k řazení na displeji mezi přístroji. Bohužel šipky jsou malé a při jízdě špatně čitelné. Při prvním kontaktu s touto převodovkou trochu mate řazení zpátečky doleva a dozadu, na což se dá samozřejmě během několika jízd bez problémů zvyknout.

Jízda je poměrně pohodlná i s nenaloženým Crafterem. Nezatížená zadní náprava na nerovnostech neodskakuje. Řízení lze označit za přesné, i když bez většího citu, ale ten snad nikdo u dodávky této velikosti nečeká. Při pohybu v městských ulicích přijde vhod slušný rejd předních kol. Poloměr otáčení téměř sedm metrů dlouhého vozu je 15,6 metru.

obrázek [600 x 343]

Dynamické vlastnosti, jak jsme sami okusili, určitě nebudou Achillovou patou Crafteru. Ale co životnost? Jak známo dodávky nejsou stavěny na nedělní výlety, ale pro každodenní tvrdý provoz. A není žádným tajemstvím, že Crafter s motorem o objemu 2,5 litru díky své životnosti nepatřil právě mezi největší oblíbence řidičů a správců vozových parků.

V případě modernizovaného Crafteru automobilka uvádí řadu změnu, které mají zajistit dvoulitrovým motorům tu nejlepší pověst. Motory 2,0 TDI i 2,0 BiTDI mají proto mimo jiné zesílené pístní kroužky se speciální povrchovou úpravou snižující opotřebení. Použita je větší olejová vana, která pojme dostatek oleje potřebného pro delší servisní intervaly. Pro vyšší brzdný výkon přizpůsobený hmotnosti a velikosti Crafteru je zvětšeno podtlakové čerpadlo. Součástí upraveného chlazení je i ventilátor ovládaný viskózní spojkou.

Kromě vyšší životnosti mají nové pohonné jednotky Crafteru nabídnout i hospodárnější provoz. Samotná automobilka uvádí, že Crafter může být díky novým motorům až o 33 % úspornější než předchozí verze. My můžeme potvrdit, že lze jezdit s průměrnou spotřebou okolo 9 litrů nafty na 100 km. K snížení provozních nákladů kromě spotřeby paliva přispívá mimo jiné i skutečnost, že motor 2,0 TDI plní normu Euro 5 bez čištění výfukových plynů prostřednictvím AdBlue používaného u pětiválce.

Vždy v pracovním

Stalo se již téměř pravidlem, že jsou současné lehké užitkové automobily přirovnávány nabídkou komfortu na palubě a jednoduchostí obsluhy k běžným osobním autům. Toto přirovnání lze použít i na Crafter, ale jen do jisté míry.

Osobním autům se Crafter přibližuje svými ovládacími prvky a částečně i ergonomickým řešením palubní desky s rozmístěním přístrojů, ovládacích prvků, klimatizace a autorádia. Poměrně rozsáhlá je nabídka úložných prostorů v interiéru. Vedle tradiční přihrádky před spolujezdcem, poličky nad čelním oknem a kapes ve dveřích je zde i schránka pod podlahou před spolujezdcem a v nástupních schůdcích. Největší krytý úložný prostor je pod sedákem dvousedadla spolujezdce.

obrázek [300 x 248] Srovnání s osobním autem snesou i použité materiály v interiéru a jejich dílenské zpracování, i když Volkswagen působí přeci jen výrazně robustnějším dojmem než většina hatchbacků nižší střední třídy. Přehlídku měkčených plastů určitě nikdo nečeká, ty tvrdé a většinou i hladké jsou totiž pro čistě užitkový stroj díky jednodušší údržbě přeci jen vhodnější.

Veškerá podobnost s osobním autem je ovšem pryč, když se přestaneme jen dívat a přistoupíme k nastupování. Do kabiny musíte po schůdcích a ty jsou většinou u nákladních aut. Ta připomíná i vzpřímená pozice na sedadle s přijatelně dlouhým sedákem a tuhým opěradlem. Komfort za volantem stavitelným ve dvou osách zvyšovalo v testovaném Crafteru nastavování sklonu sedáku, stavitelná bederní opěrka a loketní opěrka pro pravou ruku. Každodenní život s Crafterem při rozvážce zboží rozhodně usnadní řadicí páka na výstupku středové konzoly. Díky tomuto řešení lze od volantu jednoduše projít k pravým dveřím a zpět.

Na půl cesty k nákladním vozům je Crafter i díky výšce v jaké sedí jeho řidič. Ten se totiž na své kolegy v Tranzitech, Jumperech a dalších podobných dodávkách dívá mírně shora. To je poměrně příjemné nejen z psychologického hlediska, ale i kvůli přehledu o dění před a vedle vozu. Co se děje za ním zprostředkují v případě skříňové dodávky pouze vnější zpětná zrcátka. Ta jsou naštěstí dostatečně velká a velmi dobře umí zastoupit chybějící zadní okno, i když couváte k nakládací rampě.

Další odklon od osobních aut a přiblížení k těm nákladním představuje hluk v interiéru. Klapot turbodieselu proniká do interiéru v přijatelné míře prakticky při všech jízdních režimech. Nepříjemný začíná být až při dálničních rychlostech od 110 km/h nahoru, kdy se k němu přidává i aerodynamický hluk.

Jako v tělocvičně

Přesně tak si budete připadat, když se vyhoupnete do nákladového prostoru Crafteru. Ten v případě verze s rozvorem 4325 mm, celkovou délkou 6940 mm, výškou 2705 mm a šířkou 1993 mm nabízí objem 14 metrů krychlových.

obrázek [300 x 270] Přístup do nákladového prostoru umožňují boční posuvné dveře, po jejichž otevření vznikne vstupní otvor vysoký 1970 mm včetně nástupního schůdku a široký v horní polovině 1400 mm. Zadní křídlové dveře po svém otevření nabízejí vstup vysoký 1840 mm a široký 1550 mm u podlahy, 1540 mm zhruba v polovině výšky a 1330 mm u stropu.

Ložná plocha Crafteru je dlouhá 4380 mm od přepážky k zavřeným zadním dveřím. Vpředu i vzadu je široká 1780 mm a pouze mezi podběhy se zužuje na 1340 mm. Podběh je dlouhý 950 mm, široký 220 mm a vysoký 300 mm. Na výšku disponuje nákladový prostor 2000 mm. Zadní nákladová hrana je u nezatíženého vozu ve výšce 680 mm od země.

Závěr

Teprve čas a dlouhodobé zkušenosti řidičů využívajících modernizovaný Crafter, který poznáte prakticky jen podle nové masky chladiče zasahující až ke světlům, odhalí, jestli je snižování objemu motoru u lehkých užitkových vozidel tou správnou cestou ke snížení provozních nákladů.

V případě krátkodobého týdenního setkání se tento krok rozhodně nejeví jako vykročení do slepé uličky, což nejlépe potvrzují dynamické schopnosti Crafteru i to jak nakládal s palivem.

První cena vozu553.624,- Kč (2,0 TDI, 80 kW, Crafter 30)
První cena vozu s testovanou motorizací567.675,- Kč (2,0 TDI, 100 kW, Crafter 30)
Základní cena testovaného vozu706.340,- Kč (2,0 TDI, 100 kW, Crafter 35)
Cena testovaného vozu vč. příplatků853.611,- Kč (2,0 TDI, 100 kW, Crafter 35)

Plusy

  • Prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Komfort i při jízdě s nenaloženým vozem
  • Přesná a dobře odstupňovaná převodovka
  • Přehlednost dlouhé karoserie
  • Dobrá spotřeba paliva

Minusy

  • Hluk od motoru pronikající do interiéru
  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • Špatně čitelné informace rádce řazení
  • Vyšší ceny některých prvků příplatkové výbavy
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI

Cena v základní výbavě: 706 340 Kč Cena v testované výbavě: 853 611 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, ASR, airbag řidiče, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken řidiče a spolujezdce, automatický spínač denního svícení, topení s mechanickou regulací, příprava pro rádio, 2 reproduktory vpředu, anténa, sedadlo řidiče stavitelné, dvojsedadlo spolujezdce, výškově stavitelné hlavové opěrky, gumová podlaha v kabině řidiče, vnitřní osvětlení prostoru pro cestující i nákladového prostoru, odkládací přihrádka nad předním sklem, dělící přepážka a madlo pro nastupování, neprosklené zadní křídlové dveře, boční poziční světla, plnohodnotné rezervní ocelové kolo, pneumatiky 235/65 R 16C.

Výbava testovaného vozu:Rádio RCD 2001 s CD/MP3 (+10.082,- Kč), airbag spolujezdce (+8.527,- Kč), mlhové světlomety integrované v předním nárazníku (+4.389,- Kč), výškově a podélně nastavitelný volant (+2.609,- Kč), sedadlo řidiče s bederní opěrkou, nastavitelné (+2.648,- Kč), panty zadních dveří s úhlem otevření 270° (+11.469,- Kč), vnější zpětná zrcátka elektricky stavitelná a vyhřívaná (+5.575,- Kč), Climatic - poloautomatická klimatizace vpředu s prachovým a pylovým filtrem + ukazatel venkovní teploty (+41.733,- Kč), alarm s ostrahou vnitřního prostoru a senzorem naklonění vozu (+11.758,- Kč), upínací lišty na podlaze v nákladovém prostoru (+4.928,- Kč), upínací lišty na bocích (+4.928,- Kč), obložení nákladového prostoru překližkou (+15.433,- Kč), dřevěná podloha ložné plochy (16.436,- Kč), nádrž na 100 litrů (+6.333,- Kč).

Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

U tepláren vyrostou velké elektrické baterie U tepláren vyrostou velké elektrické baterie

Spojením baterií s konvenčními generátory elektřiny si…

Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat

Městská firma Operátor ICT chystá celopražské úložiště…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1575 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 156
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 7.8 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2155 / 1345
Rozměr pneu:235/45 R16C
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6940
b) šířka (mm): 1993
c) výška (mm): 2705
d) rozvor (mm): 4325
e) rozchod vpředu (mm): 1710
f) rozchod vzadu (mm): 1716
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1150
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1200
k) šířka vpředu (mm): 1730
délka sedáku vpředu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
Hodnocení Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí

Zajeli jsme do Rakouska vyzkoušet v prostředí lomu i…

Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz

Podvozek crafteru s celkovou hmotností 3,5 tuny a…

 



 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila návrat do Prahy

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila…

Exprezident Václav Klaus platí za vášnivého lyžaře. Za zimními radovánkami se proto nyní vydal do rakouských…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí, Babiš druhé jmenování premiérem jisté nemá

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí,…

Druhá vláda s ANO už bez premiéra Andreje Babiše? Podle místopředsedy KDU-ČSL Jana Bartoška je to aktuálně už…