Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Jan Mička
Diskuze (403)
Podruhé ve své profesní kariéře na Auto.cz dávám testovacímu vozu 5 hvězd. Po Subaru WRX STi si tuhle poctu zasloužil Golf GTI Performance.

Sedmé vydání Volkswagenu Golf GTI jsme otestovali loni v létě a až na několik drobností, které chtě nechtě souvisejí se snahou o vznik rychlého, ale zároveň co nejuniverzálnějšího automobilu, se nám velmi líbilo. Jistě, v nabídce německé automobilky si vyberou i zájemci o nekompromisní rychlost (od toho jsou tady Golf R nebo Scirocco R), avšak pověstný mezičlánek, který by dokonale vyladěným chováním v zatáčkách uspokojil především milovníky bočního přetížení, zatím chyběl.

Rozpolcená osobnost

Po pravdě řečeno, testovaný Volkswagen Golf GTI Performance na první pohled vypadá naprosto stejně jako klasické GTI. Výběr jiného než červeného laku karoserie je těžký zločin, nechybějí plakety s nápisem GTI, dvojice koncovek výfuku a oproti standardním verzím ani sportovní nárazníky. Jedinou větší odlišností jsou litá paprsková kola o průměru 19“ (k charakteru GTI patří „dírované“ ráfky Curitiba), ta jsou pro ostrou verzi dostupná v katalogu originálního příslušenství za 38.416 Kč.

Odlišnosti nehledejme ani uvnitř. Ať se zaměříme na tradičně vynikající sportovní sedadla s károvanými potahy, sportovní tříramenný volant, ocelové pedály nebo hlavici řadicí páky ve stylu golfového míčku, to všechno ke GTI patří. Nikde ale zatím není jediná známka toho, že sedíte ve voze, který je v základu o 26.000 dražší než běžný Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (ten stojí 635.900 Kč). Jasno však budete mít po první projeté zatáčce…

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

VAQ pracuje, jenom když musí

Možná si říkáte, že za šestadvacet tisíc korun koupíte maximálně lepší autorádio nebo adaptivní bixenony, ve skutečnosti se jedná o nejlépe vynaloženou investici. Díky ní totiž automobilka vypreparuje elektronický závěr předního diferenciálu XDS+ a mezi přední kola umístí diferenciál samosvorný. Není to však klasický mechanický Torsen, třeba jako v případě Renaultu Mégane RS nebo Peugeotu RCZ R - jde o elektronicky ovládaný lamelový systém VAQ, který je do jisté míry podobný mezinápravové spojce Haldex.

Systém je úžasně univerzální a jeho funkce vyhoví neskutečně širokému spektru zákazníků. VAQ totiž dokáže odbourat nešvar šnekových a lamelových samosvorů, který se může projevit při nízkých rychlostech. Aby byla jejich funkce opravdu účinná, musí dojít k nadlehčení vnitřního kola. Teprve poté putuje na vnější kolo více newtonmetrů, kolem svislé osy karoserie se generuje potřebný stáčivý moment a přední část vozu směřuje do zatáčky.

Pokud ale jedete pomalu, může být funkce zmíněných samosvorů kontraproduktivní – vnitřní kolo se nemusí nadlehčit, čímž dojde k vytvoření opačného stáčivého momentu a autu se naopak do zatáčky nechce. Neberme však toto tvrzení za univerzální: hodně záleží na charakteru přední nápravy, odklonech kol a podobně.

Za vším samozřejmě stojí elektronika a schopnost systému VAQ plnit funkci jenom tehdy, kdy je skutečně potřeba - i kdyby se měly lamely sevřít pouze na malou chvíli, aby odvrátily protáčení vnitřního předního kola. Všechno přitom probíhá neskutečně rychle a ani hodně zkušení řidiči nemají příliš šancí zaregistrovat, že se mezi předními koly děje něco tak účinného.

GTI Performance umí až 250 km/h

Vedle systému VAQ dostanete za zmíněný příplatek ještě malý bonus – navýšení výkonu o sedm kilowattů. Motor zůstal stále stejný, bavíme se tedy o dvoulitrovém čtyřválci EA888, jehož starší verze působila také pod kapotou šestkového Golfu GTI, a nedávno jsme jej vyzkoušeli ve Volkswagenu Beetle GSR.

Maximální výkon Golfu GTI Performance činí 169 kW a je dostupný v rozmezí 4700 až 6200 otáček za minutu. Točivý moment 350 N.m zůstal zachován, působí však v rozmezí širším o 200 min-1. Jsou to sice maličkosti, ale nyní už GTI s manuální převodovkou atakuje maximální rychlost 250 km/h (dříve 246 km/h) a ve sprintu z klidu na 100 km/h protne metu o desetinu sekundy rychleji.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Ať se bavíme o kultivovanosti nebo nástupu síly, je čtyřválcový agregát vyladěn takřka k dokonalosti. Výkon se plynule sbírá od volnoběhu, s překročením 3000 otáček za minutu mohutně zatáhne a graduje okolo 5500 min-1. To je všechno samozřejmě v pořádku, chybí jenom důvěryhodnější zvuková kulisa v interiéru (vůz je vybaven systémem pro přenos vibrací motoru v režimu Sport rovnou do kabiny) a především navenek, od výfuku. Auto si proto musí k zastrašování protivníků dopomáhat agresivním vzhledem, což se mu ale nakonec daří obstojně i bez „práskání“ po každém uvolnění pedálu plynu.

Stejně jako u standardního Golfu GTI, máte i v případě verze Performance na výběr mezi manuální nebo automatickou šestistupňovou převodovkou. Cenový rozdíl činí 60.000 korun, rovnou ale říkám, že je lepší sumu utratit třeba za benzin. Nejde o to, že by DSG nefungovalo dobře, precizní manuál se však musí zažít! S tak vybroušenými drahami a dokonalou mechanickou vazbou jsme se v rámci Volkswagenu ještě nesetkali, s každým přeřazením jste navíc vtaženi do děje takovou měrou, jako byste souhru ozubených koleček určovali uvnitř skříně holýma rukama!

Čím rychleji jedete, tím více to funguje

Nechci říkat, že je standardní Volkswagen Golf GTI se závěrem XDS+ špatné auto, jeho funkčnost však silně podléhá spoustě vlivů – zvoleným pneumatikám, kvalitě vozovky, vlhkosti... Dříve nebo později proto nadejde situace, kdy vnitřní kolo proklouzne a přední část vozu putuje ze zatáčky ven.

Systém VAQ tento nešvar dokonale vyřešil. Dokáže automobil stočit do oblouku za jakýchkoliv podmínek a co je nejlepší – se zvyšováním rychlosti jeho vliv roste a vůz se stává ovladatelnější. Nemám nyní na mysli, že byste nutně měli najet do vracečky dvoustovkou, ale garantuji, že kdybyste vedle GTI Performace postavili klasické GTI se systémem XDS+ a shodným výkonem, první vůz vykrouží oblouk mnohem rychleji a zároveň s menším opotřebením pneumatik.

Jízdní vlastnosti Golfu GTI Performace však nejsou dány pouze systémem VAQ, ale především vyladěným podvozkem, silným turbomotorem a jeho souhrou s manuální šestistupňovou skříní. Ani na devatenáctipalcových kolech není automobil nikterak tvrdý a nenechá se rozhodit ani hodně poničeným povrchem silnice. Připlatit si můžete za adaptivní podvozek DCC (stojí 24.900 Kč), který citelně ovlivňuje jízdní komfort, ale v žádném z dostupných režimů auto nevykazuje nejmenší známky nejistoty.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Někdo by samozřejmě mohl říci, že je vůz poměrně sterilní, protože před rozevlátým stylem upřednostňuje chirurgicky přesné ovládání a nějaké tahání ruční brzdy nepřipadá v úvahu (je totiž elektronická), o tom ale tahle verze přesně je. I kdyby v zatáčkách byly apexy označeny pouhou špendlíkovou hlavičkou, neminete je i navzdory řízení s menší zpětnou vazbou. Jeho hlavní zbraň navíc představuje variabilní převod, který se plynule mění v závislosti na úhlu natočení volantu. Za onu „sterilitu“ do jisté míry může také stabilizační systém, jehož funkci lze pouze omezit. Ani tak se do řízení neplete přehnaně brzo a spíše drží stráž do chvíle, kdy se skutečně něco nepovede.

Z okruhu po vlastní ose a za málo

O univerzalitě hot-hatchů toho bylo napsáno spousta a realita není jiná ani v případě Golfu GTI Perfomance. Výrobce se z něj nesnažil dostat maximum za každou cenu a šestistupňové manuální převodovce navrhl rozumné zpřevodování. V rychlosti 130 km/h proto motor točí jenom necelých 3000 otáček a nárokuje si 7,2 l na 100 km, mimo město se nezřídka podíváte pod šest litrů a kombinovaná spotřeba je tradičně někde uprostřed. I když si ale jízdu opravdu užíváte a řežete zatáčky na maximum, po zmírnění tempa se ve většině případů dostanete pod 10 l na 100 km. Čtyřválec si navíc vystačí s běžně dostupným naturalem, zatímco nejsilnější verze R hltá vysokooktanový benzin.

Závěr

Již standardní Volkswagen Golf GTI se systémem XDS+ je hodně povedené a rychlé auto, stačilo ale docela málo a průjezdy zatáček jsou o několik úrovní jinde. Elektronicky řízený lamelový diferenciál plní svou funkci na sto procent a v rychlých pasážích si vysloveně libuje, což se přímou úměrou odráží také na spokojenosti řidiče.

Auto není nikterak rozverné a před rozevlátým stylem upřednostňuje precizní stopu podobnou tahu nabroušeného skalpelu. Už kvůli výkonovému deficitu se rozhodně nepouští do osobních soubojů třeba s Renaultem Mégane RS nebo Peugeotem RCZ R (od toho je tady Scirocco R), verze Performance je však zářným příkladem toho, jak silně dokáže legendární hatchback změnit charakter výměnou jedné z klíčových částí. Nyní je Volkswagen Golf GTI konečně nejlepší!

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 363.900 (1.2 TSI/63 kW)
Základ s testovaným motorem 661.900 Kč (2.0 TSI/169 kW)
Testovaný vůz s výbavou 865.616 Kč (2.0 TSI/169 kW)

Plusy

  • Mimořádně povedený turbomotor 2,0 l
  • Sportovní, ale zároveň pohodlný podvozek
  • Velký vnitřní prostor
  • Chirurgicky přesné řazení
  • Chování v zatáčkách díky systému VAQ

Minusy

  • Méně komunikativní řízení
  • Navenek nevýrazný zvuk

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (403)
Volkswagen Golf GTI Performance
Cena základní sestavy 661 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, systém sledování únavy řidiče, elektromechanická ruční brzda, automatická klimatizace, dešťové čidlo, systém Start/stop, palubní počítač Premium, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, halogenové světlomety, diodové zadní svítilny, červené brzdové třmeny, ocelové pedály, litá 17“ kola, dojezdová rezerva, sportovní podvozek, elektronický závěr diferenciálu XDS+, autorádio Composion Media 5,8 a další. Kč
Cena testované sestavy 865 616 Kč
Výbava testované sestavy Alarm Backup Horn (+9.300 Kč), boční airbagy vzadu (+9.900 Kč), PreCrash – proaktivní bezpečnostní systém (3.500 Kč), adaptivní podvozek DCC (+24.900 Kč), bixenonové světlomety (+33.500 Kč), navigace Discover (+50.800 Kč), soundsystem Dynaudio Excite (+16.100 Kč), adaptivní tempomat s funkcí Front Assist a City Break (+12.800 Kč), parkovací kamera Rear Assist (+5.400 Kč), litá 19“ kola (+38.416 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 4700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.1 / 6
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1382 / 543
Rozměr pneu: 225/35 R 19
Volkswagen Golf GTI Performance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4268
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 2. 2018 01:53
Golf GTi
Mnohokrát děkuji za super článek. V minulosti jsem měl možnost si vyzkoušet několik generací Golfů, ale musím uznat, že tato je asi nejpovedenější. Přesně tuto GTi verzi se mi nedávno podařilo sehnat na [odkaz] a jsem s ní velmi spokojený. Jízdní vlastnosti jsou naprosto skvělé.
26. 9. 2014 08:26
Re: hehe
Ty by ses nemohl podívat dětem do očí, kdybys prodával auta? Tak jo no.
21. 9. 2014 21:18
Re: Krása být první
VIDÍTE PRAŽÁCI JAKEJ JE Ozzman SOBEC !! ON SI DEJCHÁ ČISTÝ VINOHRADSKÝ VZDUCH A I KDYŽ VÍ JAK JSOU SPALOVÁKY [odkaz] JEDOVATÝ TAK VRÁMCI SVÉ ZAPRODANOSTI IGNORUJE BOLEST ZBYTKU LIDÍ PRAHY KTEŘÍ DNES A DENNĚ MUSÍ ČUCHAT

R A K O V I N U [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
21. 9. 2014 21:13
Re: Krása být první
cojeto zablbý jméno "Wawris" Jako Vaverka? spíš poněmčená Veverka co >:D >:D >:D >:D
Avatar - Covenant
21. 9. 2014 19:21
Re: Drobné připomínky k textu testu
white-label:
Jojo manuál...sám jsem zvědavý jak se ten výkon popere s těmi našimi vracáky v kopcích na dvojku...zatím to byla z mojí strany jen šolíchačka při testovačce...;-)