TEST VW Golf Plus 2.0 TDI CR (81 kW) – Etalon a k tomu plus
V loňském roce Golf po pěti letech na trhu ustoupil šesté generaci, která je však ve skutečnosti jen výrazně upraveným provedením předchůdce. V případě sesterského modelu Golf Plus došlo oficiálně jen k modernizaci, jež přišla po necelých čtyřech letech od světové premiéry. Jak prospělo omlazení vzhledu i techniky tomuto rodinnému modelu?
Kariéra Golfu Plus se rozjela v roce 2005, kdy se veřejnosti představil jako model vyplňující prostor mezi klasickým Golfem a MPV Touran a nahrazující tradiční kombi Variant. Podle tehdejších testů se vývojářům z Wolfsburgu podařilo stvořit téměř dokonalého křížence pětidveřového hatchbacku s kompaktním MPV. O kvalitách Golfu Plus jistou měrou vypovídají i samotní zákazníci, díky nimž tento model v prodejních statistikách evropského trhu zdatně sekunduje Golfu a výrazně překonává například spřízněný sedan Jetta.
Důležitost Golfu Plus potvrdila samotná automobilka tím, že jej po odhalení šesté generace Golfu jako první model z rodiny podrobila modernizaci. Loňský prosincový autosalon v Boloni byl místem premiéry. Vedle nové tváře přišlo Plus se zcela novou paletou vznětových motorů se systémem vstřikování common-rail.
Čeští zákazníci mohou od března 2009 volit jeden ze dvou stupňů výbavy – Trendline a Highline. Zážehové motory zastupují čtyřválec 1,4 l (59 kW), 1,6 l (75 kW) a 1,4 TSI s výkonem 90 kW nebo 118 kW. Zájemce o vznětový motor má k dispozici čtyřválec 2.0 TDI, disponující výkonem 81 kW nebo 103 kW.
K redakčnímu testu byl k dispozici Golf Plus s výbavou Trendline a motorem 2.0 TDI o výkonu 81 kW.
Pro introverty
Přiznejme si, že Volkswagen Golf Plus svým vzhledem nikdy neomračoval, a taky nikdy nepatřil mezi hvězdy formátu Renault Scénic. Jeho tvůrci vsadili na zdrženlivý funkční styl bez zbytečných módních výstřelků, který mnoha lidem připadá fádní.
Modernizace, která jej vzhledově přibližuje šesté generaci Golfu, sice přinesla nové hlavní světlomety, podobně stylizovanou masku chladiče, nový přední i zadní nárazník a nové střešní podélné ližiny, ale rozhodně z něj neudělala nepřehlédnutelného šviháka. Ano, Golf Plus je po stránce designu dokonalým vozidlem pro introverty, kteří se nemusí bát, že by přitahoval nechtěnou pozornost okolí. Dokonce mohou počítat s tím, že pokud jejich sousedi nejsou fanoušky VW, pak pravděpodobně ani neodhalí skutečnost, že Golf Plus prodělal modernizaci.
Variabilní prostor
vw golf nizsistredni testy Interiér podobně jako exteriér nabízí přesně to, co od automobilu se značkou Volkswagen očekáváte, a dokonce přidá i něco navíc v podobě bohaté nabídky prostoru pro cestující i jejich zavazadla. Facelift se zde projevil prakticky pouze v použití nových materiálů čalounění, novém uspořádání přístrojového štítu, nabídce volantů a přepracování ovládání automatické dvouzónové klimatizace Climatronic.
Po otevření rozměrných předních nebo zadních dveří máte díky vyšší stavbě karoserie pohodlný přístup na všechna sedadla. Použité materiály i jejich zpracování jsou téměř prémiové. Z hlediska ergonomie je rovněž všechno tak, jak si zhýčkaný motoristický novinář představuje a současná móda velí.
Hlavní zbraní Golfu Plus v boji o zákazníka je bez diskuzí nabídka vnitřního prostoru. Interiér působí velmi vzdušným dojmem. Řidič i spolujezdec na předním sedadle mají téměř nadbytek prostoru na šířku a podobné je to i s podélným seřizováním pohodlných sedadel s přiměřeným bočním vedením. Situace v druhé řadě je velmi podobná. Zde je sedadlo standardně dělené v poměru 60:40, které je podélně posuvné a má stavitelný sklon opěradla.
vw golf nizsistredni testy Objem zavazadlového prostoru je možné díky posuvnému zadnímu sedadlu zvětšovat z 395 l na 505 l. V případě sklopení sedadel vznikne zavazadelník o objemu 1450 l. Sklápění se děje jedním krokem, spolu s odjištěním opěradla se mechanismem snižuje současně sedák.
Jízda
V rámci modernizace se pod kapotu Golfu Plus nastěhoval nový turbodiesel o objemu 2,0 l se systémem vstřikování common-rail. V testovaném voze byla verze s výkonem 81 kW, spolupracující s pětistupňovou manuální převodovkou. Při prvním seznamování, ale i v průběhu celého testu se nám několikrát stalo, že motor, u nějž výrobce udává točivý moment 250 Nm dostupný od 1500 do 2500 min-1, zhasl. Tato nepříjemnost se dala eliminovat zvýšením otáček na hodnotu zhruba 2500 min-1, což je ale u moderního dvoulitrového turbodieselu více než nezvyklé. Komfort ovládání motoru při rozjezdu nebo při popojíždění v koloně je nízký, běžný řidič (o méně zkušených řidičkách nemluvě) bude brzy spojku proklínat.
Za jízdy vynikal motor klidným chodem a skvělým sladěním s manuální pětistupňovou převodovkou, která svou práci odváděla naprosto bezchybně. V rychlosti 100 km/h se průměrná spotřeba ustálila na hodnotě 5,2 litru na 100 km. Při rychlosti 130 km/h stouply otáčky na 2400 min-1 a průměrná spotřeba měla podle palubního počítače hodnotu 6,3 l na 100 km. Vedle nabídky vnitřního prostoru tedy Golf Plus vynikal i minimalistickými nároky na palivo. V případě jízdy po okreskách rychlostmi do 90 km/h si říkal o pouhých 4,6 l nafty na 100 km. V průměru se s ním dá jezdit za velmi sympatických 5,5 l/100 km, což je dokonce o 0,4 l méně než uvádí ve svých materiálech výrobce.
Jízdní vlastnosti Golfu Plus jsou díky příbuzenským vazbám s klasickým Golfem velmi dobré, ale práci kvalitně nastaveného podvozku stěžuje vyšší těžiště, které se projevuje především v zatáčkách. Řidič Golfu Plus si tak nemůže v serpentinách a ostrých vracečkách dovolit tolik, jako jeho kolega v hatchbacku, protože náklony karoserie jej rychle umravní. Při rodinné jízdě je vše v tom nejlepším pořádku, Golf Plus se projevuje jako velmi příjemný a komfortní společník, v němž si podřimující spolujezdec rozhodně nebude stěžovat na nepříjemné kodrcání při přejezdu příčných nerovností.
Do interiéru za jízdy neproniká téměř žádný hluk z motorového prostoru a turbodiesel o sobě dává vědět jen při vysokých otáčkách. Měkce běžící francouzské turbodiesely však ani teď Volkswagen nepřekonává. Dobře je utlumen hluk od kol, aerodynamický hluk se začíná výrazněji projevovat až v rychlostech okolo 130 km/h.
Závěr
Proměna Golfu Plus je decentní. Zůstává tak přesně ve stejné pozici jakou měl vyhrazenou dosud. Je černým koněm s vlastnostmi, na které nedají jeho majitelé dopustit. O co jde? Na malém půdorysu dokázal výrobce zkombinovat prostorný interiér, jistou míru variability, objemný zavazadelník, neutrální jízdní projev, snadné ovládání a rodinnému zamření odpovídající cestovní komfort.
V kombinaci s motorem 2.0 TDI o výkonu 81 kW je z něj nenáročný rodinný společník, který na jednu nádrž atakuje dojezd přes 900 km. S výbavou Trendline a základní cenou 489.700,-Kč není z nejlevnějšího kraje. Na dveře navíc klepe zcela nový konkurent se slavným jménem – Renault Scénic.
První cena vozu | 379.900,- Kč (Golf Plus Trendline, 1.4, 59 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 489.700,- Kč (Golf Plus Trendline, 2.0 TDI DPF, 81 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 489.700,- Kč (Golf Plus Trendline, 2.0 TDI DPF, 81 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 536.900,- Kč (Golf Plus Trendline, 2.0 TDI DPF, 81 kW) |
Plusy
- Úsporný přeplňovaný vznětový motor 2.0 TDI DPF
- Neutrální jízdní vlastnosti
- Nenápadný design exteriéru i interiéru
- Kvalitní a přehledná palubní deska
- Pohodlná sedadla
- Vnitřní prostor
- Variabilní zavazadelník
Minusy
- Horší výhled šikmo vpřed
- Nedořešený kryt zavazadlového prostoru (v případě, že jsou zadní sedadla zcela vpředu je vidět na zavazadla)
- Problematické ovládání motoru/spojky při rozjezdu
- Vyšší základní cena