TEST Volkswagen Multivan Cup 2.0 BiTDI – Hurá na dovolenou
Životní dráha současné generace Volkswagenu Multivan se chýlí ke konci, nástupce je za dveřmi – první jeho exempláře na český trh dorazí v září. Proto přichází vhodná chvíle na rozloučení se s tímto vozem. Rozlučku jsme pojali opravdu velkolepě - automobil jsme vyzkoušeli s vrcholným turbodieselem 2.0 BiTDi (132 kW) a pohonem všech kol.
Multivan je součástí modelové řady T5 (v nadcházející nové generaci T6), do níž dále patří modely Transporter, Caravelle a California. Jak se jednotlivé vozy mezi sebou liší? Transporter je užitkovým vozidlem s možností osobní verze, Caravelle je na půli cesty mezi dodávkami a velkoprostorovými vozy, zatímco Multivan svou koncepcí působí jako obří MPV. California je pak vlastně obytným vozidlem.
Co se týče českých prodejů této modelové řady, tak nejlépe na tom byl v prvním pololetí roku Transporter s 605 osobními kusy, které doplnilo 422 užitkových. Vcelku luxusně pojatý Multivan je druhý se 117 registracemi, následuje Caravelle (59 kusů), zatímco obytná California je poslední s pěti prodanými exempláři. Co se týče největší konkurence, tak Mercedes-Benz V je na tom z hlediska prodeje o něco lépe než Multivan, má na svém kontě 218 registrací. Na druhou stranu je Multivan proti němu podstatně starší.
Účelný zvenku i uvnitř
Tvary Multivanu jsou ryze funkční, jak se od automobilu na bázi dodávky očekává. Jednoduchý design má výhodu v tom, že je nadčasový. Méně znalé oko Multivan klidně označí za nové auto i za pár let, vždyť křivky nástupce se liší jenom v detailech, ostatně i díky použití shodné platformy.
Také vnitřek nezapře původ v dodávce. Plasty jsou tvrdšího ražení, sedí se vysoko, trochu jako na židli, volant s tenkým věncem je pak výrazně sklopený. Pocit osobního auta se Multivan snaží navodit detaily známými z běžných Volkswagenů – volant, kaplička s přístroji nebo panel klimatizace je třeba majitelům Passatu B7 jistě dobře známý.
Kvůli malému rozsahu nastavení volantu se řidiči těžko hledá ideální posaz, řadicí páka je sice umístěna na vyvýšené pozici, úplně po ruce ale není. Sedačky mají na poměry osobních dodávek výrazné bočnice, jejich sedák by ale mohl být delší. Kvůli bohatému prosklení a takřka svislým tenkým sloupkům A je z auta dobře vidět, parkovací senzory jsou ale při manévrování v malém prostoru takřka nezbytností – rohy karoserie se hůře odhadují.
Hrátky s kabinou
Jestliže pozice za volantem není úplně ideální, je to způsobeno tím, že se Multivan orientuje hlavně na posádku, v čemž je velký přeborník. Cestující si díky variabilní kabině mohou vybrat ideální pozici z nepřeberného množství konfigurace sedadel. Dovnitř se navíc díky posuvným dveřím snadno nastupuje, a to i na třetí řadu sedadel.
Dvě oddělená křesla v druhé řadě sedadel je možné různě posouvat nebo otočit proti směru jízdy. Hrát si lze také s praktickým stolkem mezi nimi, který disponuje otočnou deskou a odkládacími prostory. Posouvat je možné rovněž trojmístnou zadní lavici.
Cestující úplně vzadu si navíc mohou pohodlně natáhnout nohy, když si prostřední křesla sklopí a vytvoří z nich podnožku. Snad ve všech možných konfiguracích zůstává na zadních sedadlech dostatek místa, aby si zde posádka hověla. Třetí řadu je navíc možné sklopit tak, aby umožnila pohodlné přespání v autě.
Přestože možnosti konfigurace sedadel jsou široké, manipulace s nimi není úplně jednoduchá. Na řidiče čeká složitý rébus, jak posunout stolek a prostřední křesla tak, aby je mohl otočit. Sedačky navíc nejsou úplně lehké, pokud se je rozhodnete z auta vyjmout. To samé platí také pro jednodílnou zadní lavici, u které Volkswagen v návodu doporučuje, aby ji z automobilu vyjímaly dvě osoby.
Obří zavazadelník
Velká výhoda Multivanu spočívá v tom, že o víkendu může sloužit jako takový minibus a během pracovního týdne může být praktickou dodávkou. V případě potřeby je totiž možné prostřední sedadla, stolek i zadní lavici z kabiny zcela vyjmout a vytvořit tak obří nákladový prostor, jehož objem činí až 4,3 m 3.
Pokud však řidič bude myslet hlavně na pohodlí posádky, bude se muset spokojit s menším zavazadelníkem. Jakmile se zadní lavice posune zcela vzad, je zavazadlový prostor dlouhý jen 470 mm. Stačí však najít optimální poměr mezi komfortem pro posádku a prostorem pro zavazadla a zavazadelník je rázem dostatečně dimenzovaný.
Praktickou využitelnost kufru dále umocňuje pravidelný tvar a šířka mezi podběhy 1.230 mm. Pod roletku je kufr vysoký 710 milimetrů. Potěší i ložná hrana pouhých 580 mm nad vozovkou. S obřími pátými dveřmi se však kvůli jejich rozměrům a silným perům obtížně manipuluje.
Drobnosti lze odložit i v kabině, která se chlubí nekonečnou záplavou prostorů – při počítání jsme pokaždé našli další a další místo, kam něco malého ukrýt. Třeba pod zadní lavicí jsou hned tři přepravky.
Motor postačuje
Motor 2.0 BiTDI je sice nejvýkonnějším turbodieselem pro Multivan, že by ale působil jako nějaký velký silák, se rozhodně říci nedá. Jeho 132 kW a 400 N.m je při jízdě tak akorát, zvlášť s ohledem na hmotnost auta – testovaný Multivan vážil přes 2,2 tuny. Multivan přitom nabízí jeden z nejvýkonnějších motorů v segmentu, překonává ho jenom Mercedes-Benz V poháněný 2,2litrem 250 Bluetec s parametry 140 kW a 440 N.m.
Motor přeplňovaný dvěma různě velkými turbodmychadly je standardně spárován se šestistupňovou manuální převodovkou, jejíž dlouhé převody mají vliv na otupělou sílu agregátu. Pouze první převod je kratší pro lepší rozjezd i s naplněným vozidlem. Řadicí páka by se navíc v kulise mohla pohybovat o něco hladčeji. Vliv na horší dynamiku má také pohon všech kol, který sází na aktivní elektrohydraulickou lamelovou spojku Haldex čtvrté generace.
Spotřeba se ve všech jízdních režimech pohybovala okolo deseti litrů. Díky osmdesátilitrové nádrži tak Multivan bez dotankování ujede přibližně 800 kilometrů. S ohledem na velikost automobilu a použití pohonu všech kol se jedná o slušný výsledek.
Volkswagen Multivan – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Volkswagen Multivan | Citroën Jumpy Kombi Multispace | Lancia Voyager | Mercedes-Benz V K |
Motor | 2.0 BiTDI | 2.0 HDi | 2.8 CRD | V 250 Bluetec |
Pohon | 4x4 | 4x2 | 4x2 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1997 | 2776 | 2143 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 132/4000 | 120/3750 | 130/3600 | 140/3800 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1500-2000 | 340/2000 | 340/1400 | 440/1400-2400 |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 7A |
Max. rychlost [km/h] | 188 | 170 | 193 | 199 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 11,2 | 11,5 | 10,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,4 | 7,0 | 7,9 | 6,7 |
Užitečná hmotnost [kg] | 809 | 857 | 623 | 870 |
Základní cena [Kč] | 1.223.575 | 735.633 | 1.005.500 | 1.323.976 |
Pohodová jízda
Jízdu s Multivanem si za volantem nijak zvlášť užívat nebudete, tohle je auto je zkrátka navrženo primárně pro posádku, ne pro řidiče. Já osobně od volantu záviděl posádce, jak si hoví v křeslech a jenom volá: Na Plzeň, Vávro, na Plzeň!
V zatáčkách se Multivan nijak výrazně nenaklání a také přilnavost je díky pohonu všech kol slušná, od volantu s dlouhým převodem je ale jasně cítit, že auto rychlé průjezdy oblouky zrovna nemá v oblibě. Ostatně ani osazenstvu v zadní lavici by řezané zatáčky nemusely dělat dobře.
Výhrady máme k bouchání sedmnáctipalcových kol na nerovnostech – na nekvalitním povrchu dá Multivan nejvíc najevo svůj původ v dodávce. Samotné tlumení nerovností je přitom na dobré úrovni. Brzdy jsou dostatečně dimenzované a dobře dávkovatelné.
Na dálničních přejezdech je auto příjemným společníkem, díky zesíleným bočním oknům a speciální úpravě čelního skla je v kabině i ve vyšších rychlostech příjemný klid. Multivan se tak stává příjemným společníkem mnohačlenné rodiny při jízdě na dovolenou.
Stojí hodně nad milion
Volkswagen sice již zákazníky láká ke koupi nového Multivanu (T6), skladové zásoby ale stále čítají exempláře odcházející generace, které je možné pořídit za zvýhodněnou cenu. Ta se nyní i v lepší výbavě pohybuje okolo milionu korun.
Výhodnou cenou se chlubí také testovaná edice Cup, která jako bonus přidává bohatou výbavu. Z oficiálního ceníku vyplývá, že se zkoušeným agregátem 2.0 BiTDI a pohonem všech kol Multivan Cup stojí 1.223.575 korun. Málo to není, podobně vybavený Multivan Highline ale s tímto pohonným ústrojím přijde na 1,45 milionu.
Za tuto částku zákazník dostane například multifunkční volant s ovládáním autorádia a koženým věncem, třízónovou klimatizaci, zadní i přední parkovací čidla, mlhovky s přisvěcováním do zatáček nebo tempomat. Specialitami edice Cup jsou osvětlené prahy či chromované prvky karoserie.
Výbavu Multivanu je ale možné dále rozšířit, seznam příplatkových prvků zabírá v ceníku plných 12 stránek. Elektrické ovládání bočních posuvných dveří se servodovíráním, bixenonové světlomety a množství dalších prvků tak cenu testovaného Multivanu zvýšily nad 1,4 milionu korun. Multivan je zkrátka kus auta, za který zákazník musí zaplatit.
Závěr
Historie aktuálního Volkswagenu Multivan (T5) se pomalu blíží ke konci, již po letních prázdninách na trh dorazí nástupce. Ten by si podle našeho názoru měl určitě zachovat prostorný a variabilní interiér nebo tichou jízdu. Zlepšit by se naopak měl v manipulaci se sedadly, které v současném provedení připomíná rébus. Vadili nám také rázy od kol, motor by pak zasloužil více síly.
Nový Multivan (T6) si už kolega Tomáš Dusil vyzkoušel na jízdní prezentaci ve Švédsku, na definitivní verdikt si ale budeme muset ještě počkat. Naše prosba ohledně silnějšího motoru by však mohla být vyslyšena – 2.0 BiTDI nového Multivanu posílilo na 150 kW a 450 N.m...
Nejlevnější verze modelu | 844.340 Kč (2.0 TDI/62 kW Starline) |
Základ s testovaným motorem | 1.223.575 Kč (2.0 BiTDI/132 kW 4Motion Cup) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.420.875 Kč (2.0 BiTDI/132 kW 4Motion Cup) |
Plusy
- Prostorná kabina
- Široké možnosti konfigurace
- Komfortní naladění podvozku
- Variabilita interiéru
Minusy
- Rázy od kol na nerovnostech
- Vyšší pořizovací cena
- Složitá manipulace se sedadly
- Omezená dynamika
Foto: Petr Homolka