Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Touran 1.4 TSI (110 kW) – Má benzin vůbec šanci?

David Bureš
Diskuze (127)
Drtivá většina českých zákazníků volí v případě Volkswagenu Touran naftový motor. Zjišťovali jsme, zda je může oslovit i benzinová čtrnáctistovka.


Úvod, design


V segmentu velkoprostorových automobilů se na českém trhu daří hlavně turbodieselům, vždyť třeba Citroën Grand C4 Picasso je nabízen výhradně se vznětovými agregáty. V souvislosti s kauzou Dieselgate se ale spekuluje o tom, že zájem o naftu klesne. I kvůli tomu jsme se rozhodli zjistit, jak nový Volkswagen Touran jezdí s benzinovým čtyřválcem 1.4 TSI.

V případě Touranu prodeje vznětových agregátů jasně převažují. Za 11 měsíců roku 2015 bylo na českém trhu registrováno 721 Touranů s turbodieselem pod kapotou, zatímco benzinových Touranů za tu dobu bylo jen 132. Zbývajících 34 vozů pak pohánělo CNG, taková verze ale v nové generaci zatím nabízena není.

Druhá generace Touranu redakčním testem prošla už dvakrát, pokaždé však v jejích útrobách pracoval dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW. Auto jsme nejprve zkoušeli se šestistupňovým manuálem, verzi s dvouspojkovou převodovkou jsme následně porovnali s konkurenčním BMW 218d Gran Tourer.

Jednoduché účelné tvary

Vnějším tvarům Touranu jsme se podrobněji věnovali již v minulých testech, a tak jej tentokrát shrneme jen v krátkosti. Novinka si uchovává tvary tradičních MPV, zde nenajdete ani náznak snahy o přiblížení auta módním crossoverům. Účelně tvarovanou krabicovitou karoserii designéři nicméně ozdobili ostrými hranami, díky kterým nový Touran vypadá rozhodně lépe než předchůdce.

vw testy mpv vw testy mpv

Zajímavějším vnějším tvarům pomáhají i pozměněné proporce – auto je o 41 mm širší než minulá generace a zároveň o šest milimetrů nižší. Nový Touran je tudíž široký 1.814 mm a vysoký 1.628 mm. Zároveň se jeho délka natáhla o 130 mm na 4.527 mm, aby vytvořil více prostoru pro menší Golf Sportsvan. Díky svým rozměrům tak Touran nově konkuruje takovým vozům jako Citroën Grand C4 Picasso a Ford Grand C-Max, zatímco v minulé generaci měl blíže jejich kratším verzím.

Ani uvnitř nečekejte žádné módní výstřelky a odvážné kreace. Interiér je zkrátka jednoduše a účelně navržen, některé zajímavé nápady tu ale přece jen najdeme. Vnitřní zpětné zrcátko je bezrámové, odrazová plocha je tudíž větší, což usnadňuje pohled vzad. Před spolujezdcem je pak umístěna schránka ve stylu Brouka, ve které se vtipně ukrývá přehrávač CD nebo sloty na paměťové karty.

Obrazovka multimediálního systému sice není zcela na vrchu palubní desky, na očích je ale dostatečně, navíc je výrazně výše než utopený displej předchozího Touranu. Co se nám ale nelíbilo, je nízko umístěná středová loketní opěrka, která řidičům neposkytuje dostatečnou oporu.


Sedí se výše a vzpřímeně, přesně tak, jak se to dá od MPV očekávat. Už v základních sedadlech se sedí pohodlně, o to víc potěší příplatková sedadla ErgoActive s masážní funkcí (pomocí elektricky nastavitelné bederní opěrky) a nastavitelnou délkou sedáku. Ta nejen na poměry vozů mainstreamových značek poskytují maximum komfortu.

Rozvor Touranu se mezigeneračně natáhl o 113 mm (na celkových 2.786 mm), z čehož pasažéři výrazně těží. Podle Volkswagenu je kabina nového MPV o 63 mm delší než u předchůdce. Na nedostatek prostoru si tudíž nebudou stěžovat ani pasažéři ve druhé řadě sedadel. Také šířka je dostatečná, podle Volkswagenu se sem vedle sebe vejdou tři autosedačky. Naložení dětských sedaček navíc usnadňují rozměrné dveře, otevírané skoro do pravého úhlu.

Druhá řada sedadel je tvořena třemi oddělenými křesly, která je možné nezávisle na sobě posouvat v příčném směru o 200 mm. Příplatkovou třetí řadu sedadel jsme znovu nevyzkoušeli, ani třetí testovaný exemplář jí nebyl vybaven. Zákazníci sedmé a šesté místo mohou pořídit za 24.900 korun.

Zavazadlový prostor nového Touranu nabízí objem až 834 litrů. Do tohoto čísla je započítán i prostor pro rezervní kolo, které je však na českém trhu dodáváno standardně. Po odečtení tohoto prostoru činí objem zavazadelníku 743 litrů. V tomto případě je však objem počítán nikoliv po roletku, ale po horní hranu opěradel zadních sedadel.

Po sklopení zadních sedadel se z Touranu stane praktická dodávka, uveze až 1980 litrů zavazadel. Díky sklopnému sedadlu spolujezdce je možné uvnitř převážet předměty dlouhé až 2,6 metru, podlaha je navíc po sklopení zadních sedadel rovná.

Motor, jízda


Motor za jedna, DSG je na tom hůř

Pod kapotou testovaného Touranu pracoval přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 110 kW a točivém momentu 250 N.m, který je v tuto chvíli tou silnější zážehovou jednotkou nabízenou na českém trhu pro toto MPV. V ceníku je dále už jen základní 1.2 TSI (81 kW). Zkoušený agregát spolupracoval se sedmistupňovou převodovkou DSG, za níž se připlácí padesát tisíc. Tato kombinace nám ale příliš nesedla.

V posledních letech se zdálo, že Volkswagen postoupil v ladění dvouspojkových převodovek tak daleko, že jsou prakticky bezchybné. Sedmistupňové DSG se suchými spojkami ale v Touranu opět ukázalo, že jisté mezery stále má. Zatímco v souvislé jízdě není problém (převodovka řadí hladce a hbitě), stačí vjet do kolony a řidič je posádkou rázem peskován za neplynulé rozjezdy. Spojky totiž zabírají velice ostře, a tak rozjezdy bez nepříjemného cukání bývají těžkým oříškem. Za těmito potížemi hledejme převodovku DQ 200, která je dimenzovaná maximálně na točivý moment 250 N.m, kterým se pyšní i testovaná čtrnáctistovka.


Lékem na cukavé rozjezdy je přepnutí do sportovního režimu, v běžném nastavení se totiž převodovka snaží držet otáčky motoru co nejníže – třeba při padesátce točí jen 1400 min-1. Ve sportovním módu se tedy cukání zbavíte, musíte se však připravit na to, že čtrnáctistovka bude často až zbytečně vytočená. Příplatkový multifunkční volant s koženým věncem je dodáván i s páčkami pod volantem. Na manuální pokyn převodovka reaguje hbitě, změna převodu ale v tomto případě není příliš jemná.

vw testy mpv vw testy mpv

Samotná benzinová čtrnáctistovka se nám ale zalíbila, má velice kultivovaný chod a je dobře odhlučněná. Motor potěší i lineárně nastupující silou, bez znatelného turboefektu. Řidič má navíc dostatečnou výkonovou rezervu i při jízdě s obsazenou kabinou. S Touranem se tak může jezdit pěkně svižně.

Spotřeba je stejně jako u ostatních zážehových turbomotorů závislá na zvoleném tempu – na okresní silnici se dá jezdit pod sedm, stačí ale trochu sešlápnout plyn a rázem si motor řekne o 10 litrů na 100 kilometrů. Na dálnici jsme jezdili za osm litrů. Výsledná kombinovaná spotřeba nakonec činila 7,8 litrů, což není zrovna málo. S dříve testovaným 2.0 TDI (110 kW) kombinovaným se šestistupňovým DSG jsme mimochodem dosáhli hodnoty 6,2 litru nafty na 100 kilometrů.

Jistota, ale průměrný komfort

V útrobách Touranu najdeme dnes již dobře známou modulární platformu MQB. Ta na jednu stranu umožnila mezigeneračně snížit hmotnost auta o 60 kilogramů, zároveň to ale znamená dunění od zadní nápravy, tak typické pro mnohé vozy s touto architekturou. Použitá 17palcová kola testovaného vozu přitom nejsou abnormálně velká. Třeba u konkurenčního Opelu Zafira Tourer takový problém nenajdeme, stejně tak u dříve testovaného Touranu s 2.0 TDI nám dunění nepřišlo tak výrazné.

Naladění podvozku Touranu je spíše tužší, což znamená minimální náklony karoserie v obloucích a jistou jízdu. S tou ale výrazně pomáhá kontrola stabilizace, která do řízení při rychlejším tempu zasahuje velice často. Její práce je však citlivá, a tak řidičovi zůstává dostatek kontroly nad situací. Na dálnici je pak Touran příjemným společníkem, na poměry MPV není aerodynamický šum nijak nepříjemný.

vw testy mpv vw testy mpv

Volkswagen Touran – srovnání s konkurencí
ModelVW TouranBMW 2 Gran TourerFord Grand C-MaxOpel Zafira Tourer
Motor1.4 TSI218i1.5 EcoBoost1.4 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1395149914991364
Válce/ventily4/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-6000100/4400110/6000103/4900-6000
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500220/1250240/1600-4400200/1850-4900
Převodovka7DS6A6A6A
Max. rychlost [km/h]209203199197
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,99,510,510,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,26,86,8
Základní cena [Kč]627.900728.078584.990506.900

Zkoušený Touran byl vybaven přepínáním jízdních režimů. Pokud ale není spárován s adaptivním podvozkem, nemá tento přepínač velký smysl. Rozdíly mezi jednotlivými módy nejsou prakticky zřetelné. Výhodou je tak pouze možnost nastavit si tužší naladění posilovače řízení, to základní totiž při svižnější jízdě může působit až příliš lehce.

Závěr


Závěr

Většina Touranů se na českém trhu prodá s naftovým motorem, přičemž náš test ukázal, že benzinový motor je opravdu spíše alternativou pro ty zákazníky, kterým nafta vyloženě nevoní. Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI se nám sice zalíbil kultivovaným chodem a optimální silou s dostatečnou výkonovou rezervou, spolupráce se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou nás ale nenadchla, a to hlavně kvůli nepříjemnému cukání při rozjezdech. Automat nám však k celkovému charakteru auta jako dálkového přepravníku sedí, zájemcům o Volkswagen Touran bychom ale doporučili sáhnout po šestistupňovém DSG, dodávanému ke 2.0 TDI. Tato kombinace nás přesvědčila daleko víc! Je ale fakt, že čtyřválec 2.0 TDI/110 kW s převodovkou DSG je o tučných šedesát tisíc dražší než stejně výkonná čtrnáctistovka TSI s automatem…

vw testy mpv vw testy mpv

Nejlevnější verze modelu555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem627.900 Kč (1.4 TSI/110 kW DSG Comfortline)
Testovaný vůz657.900 Kč (1.4 TSI/110 kW DSG Highline)
Testovaný vůz s výbavou811.600 Kč (1.4 TSI/110 kW DSG Highline)

Plusy

  • Silný motor
  • Prostorná a variabilní kabina
  • Velký zavazadelník
  • Široké možnosti dovybavení
  • Dobrý výhled z vozu

Minusy

  • Vyšší cena
  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Hluk od podvozku na nerovném povrchu
  • Chování převodovky při rozjezdu

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (127)
Volkswagen Touran 1.4 TSI
Cena základní sestavy 657 900 Kč
Výbava základní sestavy Sledování prostoru před vozem s funkcí nouzového brzdění, sedm airbagů, sledování únavy řidiče, 12V zásuvka na středové konzole vzadu v loketní opěrce vpředu v zavazadlovém prostoru, třízónová samočinná klimatizace, klimatizovaná přihrádka před spolujezdcem, dešťový senzor, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač s barevným displejem, výškově nastavitelná přední sedadla, rádio Composition Media s 6,5“ barevným displejem, bluetooth handsfree a osmi reproduktory, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, omezovač rychlosti, stop-start systém, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, 16palcová kola z lehkých slitin, plnohodnotné rezervní kolo z lehkých slitin, přímé měření tlaku v pneumatikách, kožený multifunkční volant, mlhové světlomety s funkcí přisvětlování do zatáček. Kč
Cena testované sestavy 811 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.600,-), 17palcová kola Vallelunga (+32.700,-), bezklíčové odemykání (+9.300,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+9.800,-), vyhřívané čelní sklo (+4.700,-), navigace Discover Media s 6,5“ displejem a bluetooth (+23.600,-), volba profilu jízdy (+3.200,-), ErgoActive sedadlo řidiče – sedadlo řidiče s masážní funkcí, nastavením délky sedáku a elektricky ovládanou bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla (+11.300,-), diodové světlomety (+37.100,-), kožený multifunkční volant s řadicími páčkami převodovky DSG (+7.400,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.8 / 5.4
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 834 / 1980
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1478 / 697
Rozměr pneu: 215/55 R17
Volkswagen Touran 1.4 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4527
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1628
d) rozvor (mm): 2786
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 3. 2016 12:27
Re: Zázračné hodnoty
Muzu se prosim zeptat na oduvodneni proc ne suchou spojku?
Ma nizsi ztraty a mela by i dyl vydrzet. Podle mnohych testu jde jen o vychytani elektroniky, tedy komfortu provozu. Zkratka mne se zda, ze se jedna o budoucnost primospojek...
15. 3. 2016 12:10
Re: Konfigurace
Co se slev tyka, pocitam, ze vetsi sleva jde domluvit u koncernu nez u Francouzu (standardni je rozmezi 10-15%)
BTW. mne se prave tento tyden touranek vyrabi, i kdyz v nafte a DCC jsem nechtel ;o)
Avatar - Sumi2000
7. 1. 2016 18:58
Re: Hmotnostny index
Tak co řešíš.. objednej 94.. ;-)
6. 1. 2016 21:40
Re: Hmotnostny index
//+- maximalnu hmotnost, nie pohotovostnu....
6. 1. 2016 21:38
Re: Hmotnostny index
ale tak napr vw caddy ktory ma +- rovnaku pohotovostnu hmotnost ma 94

tak isto novy touran ktoreho mali zalarkvaneho pred predajnov v presove mal obute 94.... nemyslim si ze zbytocne

este skocim do presova, ci nebudu mat nejaky technicak od tourana, a ked nie tak objednam 94, rozdiel je asi 30€ na sade, to uz pri 20 000€ (bez DPH+ 10% zlava) nehra taku rolu