Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Touran 2.0 TDI (110 kW) – Změnil se vůbec?

David Bureš
Diskuze (137)
Prodeje MPV klesají na úkor SUV, Volkswagen ale velkoprostorovým vozům nadále věří. Druhá generace Touranu proto zůstala prakticky shodná s předchůdcem.


Úvod, design, interiér


Volkswagen Touran patří mezi nejprodávanější MPV na evropských trzích. Nyní do prodeje vstupuje druhá generace tohoto modelu, která bude rozhodně chtít navázat na úspěchy svého předchůdce. Auto jsme vyzkoušeli s nejsilnějším motorem v české nabídce – turbodieselem 2.0 TDI se 110 kW a 340 N.m.

První Touran měl podobně jako další velkoprostorové vozy dlouhý životní cyklus, na trhu byl 12 let. Od roku 2003 model prošel dvěma modernizacemi, které jej oživily v letech 2006 a 2010. Od počátku byl Touran typickým MPV – vzhledově možná nudný, uvnitř ale opravdu prostorný. Tento charakter přinesl Touranu prodejní úspěch, a tak u něj zůstala i druhá generace.

Video se připravuje ...

Přestože prodeje MPV v posledních letech klesají na úkor SUV, Volkswagen nadále nabízí širokou paletu velkoprostorových aut, kterou navíc postupně od loňského roku obměnil. Před Touranem se druhé generace dočkal Golf Plus (nově nazvaný Golf Sportsvan), velký Sharan pak byl nedávno modernizován. V nové generaci letos dorazily i osobní dodávky Caddy a Multivan (či odvozená Caravelle).

MPV jak má být

Trendem jsou v posledních letech crossovery, Touran II se však od zavedené linie předchůdce neodchýlil a zůstal pravověrným MPV. Zvýšený podvozek nebo ostře se svažující siluetu karoserie tu nenajdete, zachovány byly jednoduché a účelné tvary. Ostatně představitelé značky při první prezentaci nového Touranu jasně tvrdili, že chtěli zachovat kontinuitu a auto nijak výrazně neměnit.

Touran je pravověrným Volkswagenem v tom, že se jeho vzhled ve srovnání s předchůdcem příliš nezměnil, opravdu tak mluvme o evoluci, nikoliv o revoluci. Základní silueta zůstala prakticky shodná, ostřeji řezané detaily navazují na poslední modely značky. Příď je dokonce natolik podobná dříve představenému Golfu Sportsvan, až by se dalo říct, že je Touran jen jeho nafouklou verzí. Zároveň ale nepůsobí neforemně, ve své třídě rozhodně patří mezi ty pohlednější modely.

vw testy video mpv redakcnivideo vw testy video mpv redakcnivideo  

Známé vnější tvary by mohly naznačit, že Touran II používá upravenou techniku předchůdce, opak je ale pravdou. Platforma je kompletně odlišná, vůz je postaven na již známé modulární architektuře MQB, zatímco předchozí generace používala prodlouženou platformu PQ35 pětkového Golfu. MQB umožnila mezigeneračně snížit hmotnost auta o zhruba 60 kilogramů, a to navzdory nárůstu rozměrů. Přestože se to zvenku nezdá, je nový Touran o výrazných 130 mm delší než předchůdce, rozvor narostl o 113 mm. Výška naopak mírně klesla, a to o 6 mm.

Uvnitř praktikem

Z nárůstu rozměrů těží hlavně posádka, Volkswagen tvrdí, že se kabina Touranu ve srovnání s předchůdcem natáhla o 63 milimetrů. Interiér je opravdu prostorný, na místo si nebudou stěžovat ani cestující ve druhé řadě. Sedí se výše a vzpřímeně, jak je pro MPV zvykem, vyšší posaz spolu s bohatým prosklením usnadňuje rozhled do všech stran. Pohled vzad pak ulehčuje bezrámové vnitřní zpětné zrcátko.

Použité materiály působí na pohled kvalitním dojmem, během jízdy nás ale nemile překvapily povrzávající plasty, které připomněly nevalnou spolehlivost prvních Touranů minulé generace. Také lícování některých detailů nebylo na úrovni, na kterou jsme u Volkswagenu zvyklí. Doufejme, že to byla jen a pouze chyba testovaného exempláře, který pocházel z předprodukční série.

Nástup dozadu usnadňují rozměrné dveře, které se otevírají takřka do pravého úhlu. Prostřední řada sedadel je tvořena třemi oddělenými křesly, která je možné nezávisle na sobě posouvat v příčném směru o 200 mm. Jednoduše tvarované sedačky s minimálním bočním vedením jsou užší, Volkswagen ale tvrdí, že se sem vejdou tři autosedačky vedle sebe. Podlaha je prakticky rovná, a tak pasažéra uprostřed nic neomezuje. Za 24.900 korun je pak možné si připlatit za třetí řadu sedadel, tento příplatek ale námi testovaný vůz neměl.

vw testy video mpv redakcnivideo vw testy video mpv redakcnivideo  

Rozměrné páté dveře odhalí zavazadlový prostor velký 834 litrů. Do tohoto čísla je započítán i prostor pod dvojitým dnem, který v našem případě zabíralo plnohodnotné rezervní kolo. Po sklopení zadních sedadel je možné uvnitř převážet až 1980 litrů bagáže. Pravidelně tvarovaný zavazadelník je dlouhý 96 cm, mezi podběhy široký 105 cm a pod plato vysoký 49 cm, posunutím prostředních sedadel vpřed se může natáhnout až na 116 cm.

Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha. Převoz dlouhých předmětů navíc umožňuje sériově dodávané sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž je v Touranu možné převážet až předměty dlouhé 2,65 metru. Nakládání bagáže pak usnadňuje nízko umístěná nakládací hrana ve výšce 63 cm nad vozovkou.

Drobnosti je možné umístit i do kabiny, Volkswagen tvrdí, že interiér Touranu disponuje 47 odkládacími prostory. Mezi nimi jsou hned dvě schránky u stropu, schránka na vrchu palubní desky nebo tři kapsy v zadní části předních sedadel a úložné prostory pod jejich sedáky. Samozřejmostí jsou rozměrné kapsy ve dveřích, do kterých se vpředu i vzadu vejde 1,5litrová lahev. Jedna ze dvou schránek před spolujezdcem pak ukrývá CD přehrávač a vstupy na paměťové karty.

Motor, jízdní vlastnosti


Úsporný motor

Touran II byl představen celkem se šesti motory, českému trhu jsou ale vyhrazeny čtyři jednotky – dvě zážehové a dvě vznětové. Sáhli jsme po silnějším z turbodieselů – 2.0 TDI se 110 kW a 340 N.m, který je podle našeho názoru perfektní volbou. Motor standardně spolupracuje se šestistupňovým manuálem, za příplatek 40.000 korun je k dispozici šestistupňová dvouspojková automatická převodovka. Zájemci o výkonnější vznětový agregát mohou v Německu zvolit i 2.0 TDI se 140 kW, které u nás zatím není nabízeno.

Dvoulitrový čtyřválec má trochu syrovější zvuk, o něm ale předpokládáme, že se časem uklidní. Testovaný exemplář byl vskutku nezajetý, přebírali jsme si ho s pouhými 88 kilometry na jeho kontě. Jinak ale syrovost nebyla nijak znát – motor táhne pěkně lineárně, největší zátah jsme cítili nad 1750 otáčkami.

Ke zpřevodování nemáme žádné výhrady, řazení nám ale přišlo trochu gumové. Řadicí páka má pak jednoduchý tvar, je ale pěkně po ruce.

vw testy video mpv redakcnivideo vw testy video mpv redakcnivideo  

Velice nás potěšila nízká spotřeba paliva. Navzdory zmíněné syrovosti auta jsme dosáhli průměru 6,2 litru na 100 kilometrů. Ve městě jsme pravidelně jezdili za 6,5 litru, jízda po dálnici si vzala 6,1 litru, na okresní silnici se spotřeba dala bez problémů srazit pod hranici šesti litrů, při úsporné jízdě jsme se dostali k pěti litrům. Navíc je nasnadě, že s rostoucím počtem ujetých kilometrů bude spotřeba dále klesat.

Jízdně nepřekvapí

Podvozek Touran je tvořen vzpěrami McPherson vpředu a čtyřprvkovým zavěšením vzadu. Podobně jako jiné vozy na platformě MQB i Touran zvládá nerovnosti s duněním od zadní nápravy. Práce na nerovném povrchu je tak znatelnější, i když vůz používá relativně běžná sedmnáctipalcová kola. Na sérii příčných nerovností se pak karoserie až nepříjemně rozhoupe.

Jízda s Touranem je přesně taková, jakou byste od rodinného MPV čekali, jedná se o komfortní auto, které však řidiče jízdně příliš nenadchne. Ne, že by Touran nezvládl jezdit rychle – třeba v zatáčkách se na poměry MPV příliš nenaklání, rychlejší tempo mu ale příliš nesedí. V oblouku je patrná nedotáčivost, do řízení pak často zasahuje kontrola stabilizace.

Na dálnici je automobil tichý, zvuk motoru je kvalitně odhlučněn, stejně tak svist větru způsobený vyšší stavbou karoserie je utlumen.

Volkswagen Touran – srovnání s konkurencí
ModelVolkswagen TouranCitroën Grand C4 PicassoFord Grand C-MaxOpel Zafira Tourer
Motor2.0 TDI2.0 BlueHDi2.0 TDCi1.6 CDTI
Zdvihový objem [cm3]1968199719971598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3500-4000110/4000110/3500100/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]340/1750-3000370/2000370/2000-2500320/2000
Převodovka6M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]208210202193
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,39,89,811,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,43,94,64,1
Základní cena [Kč]647.900554.900595.990497.900

Jednoduché účelné tvary karoserie nepomáhají jen vnitřnímu prostoru, ale také orientaci v omezeném prostoru, rohy karoserie se snadno odhadují, což usnadňuje parkování. Vnější zpětná zrcátka by ale mohla být větší a umístěna výše. Varování před vozidly v mrtvém úhlu je pak někdy až zbytečně opatrné a na hrozící nebezpečí upozorňuje brzy.

Výbava, závěr


Vyšší cena, ale bohatá výbava

Prodejní úspěch předchozího Touranu, který ani letos nechybí v desítce nejprodávanějších MPV na českém trhu, znamená, že se novinka nemusí podbízet svou cenovkou. A v ceníku je to patrné, testovaný 2.0 TDI v základu stojí 647.900 korun, což je ve srovnání s konkurencí hodně.

Touran je totiž na českém trhu nabízen pouze ve dvou stupních výbavy, v nabídce chybí v Německu základní Trendline. To sice znamená vyšší základní cenu, zároveň je ale nutné podotknout, že vše je kompenzováno bohatou výbavou. Už v základu Touranu nechybí tempomat, třízónová automatická klimatizace, sedm airbagů nebo světelný a dešťový senzor.

vw testy video mpv redakcnivideo vw testy video mpv redakcnivideo  

K dispozici je navíc široká nabídka příplatkové výbavy. Rozhodně doporučujeme do dáli jasně svítící diodové světlomety za 35.100 korun (v kombinaci s koncovými diodovými světly). Bezpečnost posádky mohou zvýšit zadní boční airbagy (+8.800 Kč), nakládání zavazadel zase usnadní elektricky ovládané víko kufru (+9.800 korun).

Závěr

Jestliže patříte mezi ty zákazníky, kteří nehodlají utéci k SUV, a nadále preferují velkoprostorové auto, nezbývá než Touran doporučit. Touran zůstává typickým MPV, které si však umí poradit s nevýhodami těchto vozů – Volkswagen vypadá vcelku pohledně, za vyšších rychlostí pak není hlučný. Líbil se nám i velký vnitřní prostor nebo úsporný motor, méně už hluk od podvozku nebo malá zpětná zrcátka. Kde ale Touran na konkurenci ztrácí, je cena – 647.900 korun za testované 2.0 TDI (110 kW) je hodně. Volkswagen alespoň tuto částku kompenzuje bohatou výbavou, v základu nechybí třízónová automatická klimatizace, tempomat nebo světelný a dešťový senzor.

vw testy video mpv redakcnivideo vw testy video mpv redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem647.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků647.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou815.700 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline)

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Prostorná kabina
  • Široké možnosti dovybavení
  • Dobrý rozhled

Minusy

  • Vyšší cena
  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Hluk od podvozku na nerovném povrchu
  • Povrzávající plasty v interiéru u testovaného kusu

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (137)
Volkswagen Touran 2.0 TDI (110 kW)
Cena základní sestavy 647 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, sledování prostoru před vozem s funkcí nouzového brzdění, sledování únavy řidiče, třízónová automatická klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, světelný a dešťový senzor, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, výškově nastavitelná přední sedadla, rádio s pětipalcovým displejem, tempomat, elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, 16“ ocelová kola, plnohodnotná rezerva, sklopné stolky na zadní straně předních sedadel. Kč
Cena testované sestavy 815 700 Kč
Výbava testované sestavy 17palcová kola Vallelunga (+32.700,-), metalický lak (+14.600,-), paket Comfort+ – parkovací čidla vpředu a vzadu, multifunkční kožený volant (+12.200,-), Světlo+ – diodové světlomety, koncová diodová světla (+35.100,-), elektrické otevírání víka zavazadelníku (+9.800,-), mlhové světlomety (+6.600,-), MirrorLink (+5.000,-), navigace Discover Media (+32.900,-), paket Zrcátka – elektricky sklopná zrcátka, automatické naklonění zrcátka vpravo při couvání (+5.000,-), telefonní rozhraní Comfort (+9.300,-), mlhovky (+6.600,-), paket Rodina – elektronicky ovládané dětské pojistky pro zadní dveře a sluneční roletky na zadních dveřích (+4.600,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.9 / 4.4
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 834 / 1980
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1552 / 703
Rozměr pneu: 215/55 R17
Volkswagen Touran 2.0 TDI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4527
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1628
d) rozvor (mm): 2786
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 11. 2015 00:29
VW
Měl jsem Pollo a Passata z AAA, v obou případech maximální spokojenost! Do těhle velkoprostoráků se mi nikdy nechtělo, ale možná někdy na dovolenou nemusí bejt špatný. Pokud bych pořizoval, tak jedině zase VW
5. 11. 2015 12:50
Re: Divny test
Docela se divim, ze jsi do tech vsech oprav vubec sel, ze jsi se auta nezbavil. Najel jsem s nekolika auty okolo 200 kkm a nikdy jsem nezazil ani zlomek tvych problemu. Zkratka kdyz by se mi auto zacalo takhle sypat, slo by z domu. Vlastne mas muj obdiv.
Na druhou stranu myslim, ze jsi musel mit docela smulu na auto, protoze aby se auto zacalo takhle kazit uz ve 150 kkm, to jsem u koncernu ve svem okoli jeste nezazil. Co mi znami licili, obdobne zkusenosti zazili leda s francouzi nebo italy.

Mimochodem jak rychle jsi ten pulmilion km najezdil?

A ted doufam, ze touran nebude mym prvnim spatnym koncernovym zazitkem jako u tebe, neb prave zpracovani a spolehlivost byly jedny z duvodu, proc jsem si ho vybral (prave nan cekam).
5. 11. 2015 10:36
Re: Inovace
Mel jsem kadeta, dve oktavky, galaxy a ted c-maxe. Rad se vracim ke koncernu a nedavno jsem objednal noveho tourana. Proc?
- sedi mi koncernove ovladani, ergonomie, dobre se mi ridi (a to jsem vyzkousel spoustu aut vcetne japoncu, korejcu, amerik)
- libi se mi ta strohost, ktera dle meho nestarne
- co mam zkusenosti, jsou ta auta spolehliva a funguji, jak maji - napr. galaxy a c-max maji lepsi podvozky, srovnatelne motory, ale na ovladani jsem si ani za 6 let uplne nezvykl (moc tlacitek, ruzne nelogicnosti) a vadilo mi obcasne nefungovani nektereho systemu, urcita "nedotazenost", zpracovani interieru (ruzne povrzavani, ktereho se napr. u stresniho panelu s prihradkami ci pasu neslo zbavit) i stav podvozku, ktery u ctyrleteho auta na zvedaku vypadal hur nez osmileta oktavka - zkratka i kdyz jsem byl s galaxy i c-maxem spokojeny, rad se vratim k vw
- chtel jsem kratke rodinne auto (kvuli parkovani) a z meho hledani mi nejlip vysel prave novy touran, i kdyz jsem byl otevreny i jinym znackam - napr. v nemeckem testu ho hodnotili lip nez bmw 2 gran tourismo
- nezalezi mi moc na image, ale s koncernovymi auty mam ja i mi znami dobre zkusenosti, libi se mi a proto si ho i koupim
Samozrejme netvrdim, ze nekomu se nemuze libit napr. grand scenic a ze neexistuji dalsi vyborna auta, mne ale pro dany ucel nejvic vyhovuje novy touran ;o)

PS: Mala poznamka ke koncernovemu zpracovani - u devitilete oktavky s 260 tkm, kterou po mne jezdi otec, je stav auta neuveritelne v pohode - DSG i motor bez problemu s vybornou spotrebou, v interieru nic nevrze, vse funguje, jak ma, nikde ani naznak koroze a krome zadnich lozisek a tusim jednoho xenonu zatim nic neodeslo, zkratka velka spokojenost. Na autu je jeho vek jen velice malo znat.
30. 10. 2015 19:37
Re: Inovace
velice zábavnej názor. Vw prodává naprosto prumerný auta s vysoce nadprumernou cenou. ale sousedi v paneláku proste závidí víc golfa, nez Focuse, což je neodolatelnej duvod si ho koupit :yes:
Avatar - miromen
30. 10. 2015 00:28
Re: Inovace
Tve přispěvky jsou trapne a ty jsi uplně marny.