Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo C30 1.6D DRIVe Start-Stop – Na stylové zelené vlně

Ondřej Pavlůsek
Těsně před příchodem faceliftované C30 jsme krátce vyzkoušeli nejúspornější Volvo všech dob.

Na loňském IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se Volvo C30 představilo v modernizované podobě. My jsme jej na přelomu zimy a jara vyzkoušeli ještě v jeho původní podobě, ale v provedení DRIVe, které je v nabídce i pro modelový rok 2010.

Modelem C30 se švédská automobilka snaží získat mladší klientelu. Hlavní zbraně pro boj s konkurencí představuje stylový design, image bezpečného automobilu a v případě verzí s označením DRIVe i přátelské vystupování vůči životnímu prostředí.

Světová premiéra Volva C30 se odehrála na autosalonu v Paříži už v roce 2006. Výrobce jej tehdy prezentoval jako ideového nástupce modelů 480 ES (1986 – 1995) a P 1800 ES (1971 – 1973). Nejmenší současné Volvo od svého představení stále sází především na design, který spojuje s tradičními hodnotami své značky. Změnu v postoji značky k otázce spotřeby paliva má reprezentovat nová řada úsporných verzí DRIVe.

Vedle dobrého pocitu znamená zkratka DRIVe v řadě zemí i finanční zvýhodnění nebo úlevy na daních, které jim poskytnou úřady za to, že provozují vůz s nízkou spotřebou paliva, resp. nízkými emisemi CO2.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni
 

Asi každý kdo jen trochu sleduje dění v motoristickém světě ví, že za označením DRIVe se ukrývá hospodárný turbodiesel 1.6D, jehož dodavatelem je francouzský koncern PSA. Specialitou tohoto provedení jsou další úpravy převodových poměrů, nižší hmotnost i aerodynamický odpor.

Stále svěží

Na trhu je sice již modernizovaná verze s novou přídí, ale §tevoc321 Volvo C30 i ve své původní podobě působí příjemně mladistvým dojmem. Za nějž vděčí designu své třídveřové karoserie. Ta sice až po A-sloupek vypadá stejně jako u modelů S40 a V50, ale další partie má zcela svébytné.

Jeden pár dlouhých dveří a zužující se linie bočního zasklení vytvářejí dojem dynamického stroje, který však na své okolí působí naprosto neagresivním a vyrovnaným dojmem. Nejstylovější částí Volva C30 jsou ovšem jeho §tevoc346 zadní partie se zužující se kabinou, širokými boky, §tevoc383 rozměrnými svítilnami a celoskleněnými třetími dveřmi, které jsou největším a nejčitelnějším odkazem na výše zmiňované historické předchůdce.

Nenápadné změny

Verze DRIVe se po vizuální stránce od ostatních provedení modelu C30 téměř neliší. Nejjasnějším identifikačním prvkem, pokud nejsou na dveřích a kapotě rozměrné samolepky, je logo DRIVe na pravé straně zadního nárazníku. Pouze velmi pečlivý pozorovatel si všimne zaslepených otvorů v §tevoc381 masce chladiče, deflektorů před předními koly a snížení světlé výšky o 10 mm za účelem snížení aerodynamického odporu. §tevoc349 Difuzor integrovaný v zadním nárazníku a spoiler nad zadním oknem si jen málokdo spojí s verzí, jejíž prioritou je nízká spotřeba paliva.

Mezi prvky skryté pohledům běžného uživatele a přeci vylepšující aerodynamické vlastnosti vozu patří ploché panely na podvozku, zlepšující proudění vzduchu. Další změny přispívající k snížení spotřeby paliva představuje pětistupňová manuální převodovka, využívající olej s nižší viskozitou a delším třetím, čtvrtým a pátým rychlostním stupněm. Upravena byla i řídicí jednotka motoru, chladicí systém, posilovač řízení a v testovaném voze i systém Auto Start-Stop.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni Na skutečnost, že sedíte ve Volvu v provedení DRIVe, v interiéru upozorňuje pouze šipka na dolním displeji uprostřed §tevoc301 přístrojového štítu, napovídající, jakým směrem a kdy nejlépe řadit, abyste jezdili za málo. Druhý identifikačním znakem je §tevoc308 tlačítko s nápisem DRIVe, umístěné na středovém tunelu za řadicí pákou, jehož prostřednictvím je možné vyřadit z činnosti systém Auto Start-Stop.

2 + 2

O interiéru Volva C30 toho bylo napsáno již poměrně hodně, ale přeci jen si připomeňme přívětivý severský design §tevoc302 palubní desky, se §tevoc305 středovou konzolou, která se jakoby vznáší v prostoru. Ta je na první pohled obsypána řadou tlačítek, ale zorientovat se v nich není příliš velký problém. Velmi příjemná je skutečnost, že Volvo se svou posádkou komunikuje prostřednictvím displejů plynulou češtinou.

Největším prohřeškem proti ergonomii je snad jen umístění §tevoc309 tlačítka pro otevírání palivové nádrže vedle ovládání světel do mlhy. Nevýhodu tohoto řešení poznáte právě v tu nejméně vhodnou chvíli, když na dálnici míříte proti mléčné zdi a chcete rozsvítit mlhová světla, jenže nepomůže naučený pohyb a musíte mrknout za volant, jestli váš prst míří na správné tlačítko, což odvádí vaši pozornost od dění na silnici.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni Najít si tu svou správnou pozici za §tevoc311 volantem s příjemně tlustým věncem stavitelným ve dvou osách musí dokázat prakticky každý, i když to bude chvilku trvat, protože pohodlná §tevoc312 přední sedadla nabízejí velmi široké možnosti nastavení. Kromě podélného posuvu, sklonu opěradla, nastavení výšky sedáku a bederní opěrky, je totiž možné si nastavovat i sklon sedáku, takže by si nikdo neměl stěžovat na to, že nemá podepřená stehna. Řidič a jeho přední spolujezdec mají navíc dostatek prostoru všemi směry a je jasné, že při návrhu a vývoji se o C30 uvažovalo především jako o voze pro dva, kteří sebou občas vezmou ještě dva další.

Se zadními sedadly to ovšem taky není nejhorší, i když slabší povahy může odradit přístup k nim. Volvo vzadu raději než stísněný prostor pro tři nabízí dvě samostatná opěradla, mezi nimiž je sklopná loketní opěrka. Při rozumném nastavení předních sedadel se dá dosáhnout komfortní nabídky prostoru pro všechny čtyři členy posádky.

Zavazadlový prostor se doslova krčí mezi opěradly zadních sedadel a výklopným zadním oknem. §tevoc362 Základní objem 233 litrů je daní za elegantní linie karoserie. Při sklopení zadních sedadel je možné jeho §tevoc363 objem zvětšit na 876 litrů a rázem je možné převážet i více věcí, zde prosím dáváme důraz na více věcí, protože jednu velkou almaru skrz skromně dimenzovaný vstupní otvor neprotlačíte. Jen pro pořádek si připomeňme, že Volvo C30 je stylový třídveřový hatchback. Zájemci o vůz se schopnostmi stěhováku ať tedy zaměří u prodejců Volva svou pozornost na některý z modelů, jejichž označení začíná písmenem V.

Tiše a hospodárně

Velká část zásluh o nízkou spotřebu paliva patří přeplňovanému vznětovému §tevoc371 čtyřválci o výkonu 80 kW (109 k), který známe z vozů koncernů PSA a Ford. Jedna-šestka s objemem pouhých 1560 cm3 pracuje s přímým vstřikováním paliva common-rail, s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a s přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. O čistotu plynů, opouštějících výfukový systém, se stará oxidační katalyzátor, zpětné vedení výfukových plynů do spalovacích prostor a filtr pevných částic.

Další zásluhy na snížení spotřeby paliva mají již zmiňované úpravy pětistupňové převodovky, zlepšení aerodynamických vlastností karoserie a také systém Auto Start-Stop. Ten přijde ke slovu především v městském provozu a svou funkcí řidiče nijak neomezuje a ani neobtěžuje. Při čekání na semaforech nebo u spuštěných závor na železničním přejezdu dokonce v řidiči vyvolává příjemný pocit, že zbytečně nevypouští škodlivé plyny do ovzduší a šetří drahocennou tekutinu.

Podle výrobce je spotřeba paliva v kombinovaném cyklu u modelu C30 1.6D DRIVe se systémem Auto Start-Stop 3,8 litru na 100 km, zatímco bez něj je to 4,5 litru na 100 km. My jsme v kombinovaném režimu ve všech typech provozu absolvovali okruh o délce 340 km s odběrem 4,2 l/100 km u vozu, který měl celkem najeto okolo 1000 km.

Na dálnici při ustálené rychlosti 100 km/h ukazuje otáčkoměr na hodnotu 2000 min-1 a palubní počítač hlásí průměrnou spotřebu 4,6 l na 100 km. Při rychlosti 130 km/h jsou otáčky motoru 2500 min-1 a průměrná spotřeba 5,5 l na 100 km.

Pětistupňová převodovka se vznětovým čtyřválcem spolupracuje velmi dobře. Změny v převodových poměrech jsou snadno snesitelné a při běžné jízdě po městě i mimo něj si sotva všimnete delších převodových stupňů. Ohromující je ve Volvu C30 1.6D DRIVe kvalita jízdy i přes snížení světlé výšky zůstává svou kultivovaností plně v mezích prémiové třídy. Podvozek je o málo tužší než u ostatních verzí, ale stále je neporovnatelně komfortnější než ve Fordu Focus, který je dárcem řady orgánů pro malá Volva. Při snaze o agresivnější styl jízdy, který se však pro model s označením DRIVe nehodí, se projeví mírná nedotáčivost při rychlejším průjezdů zatáčkou.

O přítomnosti turbodieselu pod kapotou Volva C30 informuje pouze velmi vzdálený zvuk motoru a Švédové si zaslouží velkou pochvalu za jeho skvělé odhlučnění. Stejné je to i s utlumení zvuků od kol, které prakticky neexistují. Aerodynamický hluk se začíná projevovat velmi slabě až při rychlostech okolo 140 km/h.

Závěr

Volvo C30 1.6D DRIVe sice automobilka prezentuje především jako automobil s nízkou spotřebou paliva, ale vedle toho může zaujmout svým elegantním neagresivním designem, komfortním interiérem pro čtyři cestující a především vynikající kvalitou jízdy.

U modernizovaného provedení pro modelový rok 2010 představuje verze DRIVe dokonce základní vznětovou motorizaci. Za příplatek je pouze systém Auto Start-Stop, díky němuž se základní cena zvýší z 576.800,- Kč na 585.900,- Kč.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni
 

První cena vozu 456.800,- Kč (C30 Kinetic, 1.6, 74 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 576.800,- Kč (C30 Kinetic, 1.6D DRIVe, 80 kW)
Základní cena testovaného vozu 585.900,- Kč (C30 Kinetic, 1.6D DRIVe Start-Stop, 80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 616.200,- Kč (C30 Kinetic, 1.6D DRIVe Start-Stop, 80 kW)

Ceny se týkají daného modelu po modernizaci

Plusy

  • Úsporný přeplňovaný vznětový motor 1,6 l s dobrým odhlučněním
  • Komfortní odpružení
  • Elegantní design exteriéru i interiéru
  • Kvalitní a přehledná palubní deska
  • Pohodlná sedadla
  • Dostatek místa i na zadních sedadlech
  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Údaje na displeji palubního počítač a autorádia v češtině
  • Výborný výhled i dozadu
  • Manévrovací schopnosti

Minusy

  • Chybí šestý rychlostní stupeň
  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Tlačítko otevíraní palivové nádrže vedle ovládání mlhových světel
  • Ceny některých položek příplatkové výbavy
  • Praktičnost v poměru k ceně
Ondřej Pavlůsek
Volvo V30 1.6D DRIVe Start-Stop
Cena základní sestavy 585 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, brzdový asistent EBA (Emergency Brake Assist), EBL (Emergency Brake Lights) – blikání brzdových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu odvětrávané, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), informační systém IDIS (Intelligent Driver Information System), airbagy řidiče i spolujezdce, vypínač airbagu spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), tříbodové bezpečnostní pásy vpředu i vzadu, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu pro přední sedadla, předpínače bezpečnostních pásů pro zadní sedadla, opěrky hlavy na zadních sedadlech, lékárnička, výstražný trojúhelník, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, posilovač řízení, ukazatel venkovní teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třetí brzdové světlo, boční směrová a poziční světla, osvětlení vozu „Home safe“, přední světlomety s manuálním nastavováním výšky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, elektronický imobilizér, pylový filtr, elektrický přídavný ohřev vzduchu v interiéru (PTC), automatická dvouzónová klimatizace ECC, elektrické ovládání předních oken s funkcí auto-up/auto-down, senzor zamlžení oken, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, palubní počítač, digitální hodiny, displej v češtině, chronografické přístroje Standard, otáčkoměr, textilní čalounění Falsterbo, mechanicky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce,výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, Performance Sound System (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, obložení Bauxite, přední loketní opěrka, kůží potažený tříramenný volant, hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzdy, přihrádka na středovém tunelu, osvětlená toaletní zrcátka řidiče a spolujezdce, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru s časovým spínačem, osvětlená a zamykatelná přihrádka v palubní desce, držák mincí, kreditní karty a pera v palubní schránce, držák nápojů vpředu, zadní středová loketní opěrka, kryt zavazadlového prostoru měkký, textilní koberečky (4 ks), vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, spodní lišta v černé barvě, logo DRIVe na pravé zadní časti vozu, snížený podvozek (10 mm) za účelem snížení aerodynamického odporu, ploché panely na podvozku pro zlepšení proudění vzduchu, částečně zakrytá přední maska, zadní nárazník s integrovaným difuzorem, sportovní střešní spoiler, indikátor řazení, zvýšené převodové poměry, nový převodový olej pro snížení vnitřního tření, optimalizovaný systém řízení motoru, optimalizovaný posilovač řízení, Auto Start-Stop, filtr pevných částic DPF (Diesel Particle Filter), náhradní lepicí sada na pneumatiku, ocelová kola 16" s pneu 205/55 R16 Kč
Cena testované sestavy 616 200 Kč
Výbava testované sestavy Parkovací asistent vzadu (+11.100,-Kč), metalický lak (+19.200,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.4 / 3.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 233 / 876
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1373 / 407
Rozměr pneu: 205/55 R16
Volvo V30 1.6D DRIVe Start-Stop
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4252
b) šířka (mm): 1782
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1548
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano