TEST Volvo S60 T6 AWD – Ostré? A proto jej řídíte?
Tak a je to tady zase. Další nové Volvo, další marketingová kampaň a další originální způsob, jak upozornit na to, co konstruktéři, designéři a vůbec celý ansámbl automobilky a jejích dodavatelů na daném modelu změnil a vylepšil. Tenhle kolotoč se opakuje pořád dokola. Jedna generace skončí, druhá začne, kreativci v globálních továrnách na reklamu zasednou a na základě pokynů výrobce vymyslí něco, co nasadí do hlav řidičů na celém světě a čekají, co ze zasetého semínka vyklíčí.
Co se týče testované S60, zaseté semínko obsahuje útržky informací o dynamických křivkách, sportovní nátuře, bezpečnosti, něco málo prostoru a komfortu. Pravidelným zalíváním chtěli kreativci evidentně vypěstovat představu divoké šelmy, což na Volvo moc nesedí, ale budiž.
Abych tady dlouho nechodil okolo horké kaše, celá a nutno podotknout docela originální reklamní kampaň hovoří o naughty S60, což si české zastoupení vykládá jakou ostrou S60.
Naughty S60
Když jsem poprvé slyšel o ostré S60, byl jsem ohromen. Audi má sice náskok díky technice, ale k čemu takový náskok, když vás každý druhý majitel bavoráku ztrapní na počkání. A propos BMW. Dělá radost, umí se vydat svou vlastní cestou, přináší svobodu a tak dál, ale třeba o nějaké ostré trojce nikde ani zmínka. Přitom zrovna tady bych to čekal. Smůla, přišlo s tím Volvo, a tak zbývá jenom zjistit, zda S60 nota bene s nejsilnějším benzinovým motorem T6 je ostré jenom na papíře nebo i ve skutečnosti.
Nejdřív design. Podle mého gusta trochu prvoplánový, bez nějakého zvláštního nápadu, ale určitě líbivý, mainstreamový. Dynamické křivky, velmi sportovní a do výšky vytažená záď, elegantní profil a celkem vydařený pokus o agresivní a zvláštně svalnatou příď s decentním odkazem (přední světlomety) na nového vlastníka a zemi, která dala světu například kompas. Než vás pustím dovnitř, zastavím se na chvíli u kufru.
Ostrá auta sice praktičnost moc neřeší, ale co když do ostré S60 usedne někdo, komu ostré jídlo nedělá dobře na žaludek a bude hledat komfort a praktičnost? Kufr s objemem 380 litrů určitě neudělá dojem na fanouška Superbu, ale bohužel ani Audi A4. Zkrátka kufr není velký a velký není ani vstupní otvor nebo samotné víko. Co se vstupního otvoru týče, nedá se hovořit o tragédii, ale ani na veselohru to z dlouhodobého pohledu nevypadá.
Nu což, ostrá S60 velký kufr nepotřebuje, je přece ostrá. Tak uvidíme, kolik a jaké koření použili designéři uvnitř. První dojem kuchařovu zálibu v exotickém koření potvrzuje. Sedačky ostře kontrastují s tvarově relativně umírněnou palubní deskou vyvedenou v tmavých barvách, totéž činí tmavou kůží potažená polovina tlustého věnce volantu světlé druhé polovině. Zkrátka očividná snaha podtrhnout myšlenku ostré S60.
Lehce pikantní interiér
Co se kvality týče, Volvo se snaží. Plasty vypadají výborně a společně s použitými pojidly vytváří docela příjemnou vůni nového auta. Jsou samozřejmě měkčené, s hezkou povrchovou strukturou, dobře slícované.
Klasická Volvo tlačítka prošla jen decentním laděním, tu se malinko změnil potisk, tu přibyl ozdobný prvek, ale celkově zkušené Volvo harcovníky nečeká uvnitř S60 žádné velké překvapení. A to včetně skutečnosti, že se tlačítka opět sdružila na malinko rozšířené středové konzole v úhledném šiku.
Jeden za všechny, všichni za jednoho platí znovu včetně toho, že neopatrnost se trestá aktivací nebo deaktivací něčeho úplně jiného, než jste měli původně v plánu. Chválím grafiku a rozložení prvků na barevném displeji uprostřed palubní desky, ale zároveň absolutně nechápu jeho velikost. Vždyť přece do několika málo let nemá v autech značky Volvo zemřít jediný člověk, tak proč připomínat světlo na konci tunelu? Větší displej určitě nikoho nezabije.
Sedačky se mi líbí. Jsou široké, komfortní přitom anatomicky dobře tvarované a částečně připraveny na ostrou S60 jízdu. To slovo částečně patří bočnicím a hladké kůži, která vás v zatáčce bez skrupulí pošle proti bočnímu okénku.
Ani posaz za volantem není úplně nesportovní, na druhou stranu bavorák to není. Sedí se pořád zbytečně vysoko a sladit volant se sedačkou zabere i minuty. Špatné to není ani vzadu, tedy pokud nemáte nohy jako... Adriana Sklenaříková.
Rozvor se sice s novou generací S60 natáhl o 6 centimetrů, ale jedinci s výškou nad 180 cm si mohou na pohodlné cestování křížem krážem Evropou rovnou nechat zajít chuť.
Rozzlobený motor
A jsem u motoru, původce většiny adrenalinových zážitků a hlavního zdroje ostrosti, kterou se Volvo v reklamní kampani ohání. Parametry testovaného krále pohonných jednotek, benzinového přeplňovaného šestiválce s objemem 3,0 litry a označením T6 jsou úctyhodné, plně srovnatelné a dokonce v jednom směru převyšující vrcholný mnichovský model 335i.
Zážehový šestiválec od Volva dokáže produkovat maximální výkon 224 kW při 5600 min-1 a točivý moment 440 Nm při 2100 – 4200 min-1.
Ať už Volvo mělo nebo nemělo v úmyslu pokořit parametry nejsilnější trojky (vyjma M3), i když samozřejmě mluvíme o vítězství symbolickém, trochu si tím naběhlo. Pokud totiž váš motor produkuje stejný výkon a dokonce vyšší točivý moment než auto, kterému nemusí přídomek ostrý vymýšlet copywriteři (ono se ostré jednoduše narodilo), budou se od vás téměř automaticky očekávat stejně dobré nebo spíš lepší výkony i v dalších oblastech. Třeba špičková zvuková kulisa, reakce na plynový pedál, přenos výkonu, sladění s převodovkou.
Vezměme si zvukovou kulisu. Třílitrový šestiválec Volva má docela hezký zvuk. V nízkých otáčkách musíte pořádně stříhat ušima, abyste motor zaslechli, v otáčkách středních a vyšších se motor společně s výfukem začne ozývat razantněji. To, co do kabiny z motorového prostoru a výfuku pronikne, se neposlouchá špatně, ale zároveň to asi nikdy nebude znít tak, jak zněly klasické atmosférické šestiválce. Holt žijeme v době turbodmychadlové se všemi klady i zápory.
Tak, či tak, z BMW 335i, jež tady slouží jako předmět srovnání, se line zvuk hezčí. Bohužel. Na druhou stranu, takové Audi S5 Sportback se svým benzínovým třílitrem chrastí ve srovnání s S60 T6 jako rumba koule.
Jsou samozřejmě i oblasti, kde T6 vyráží dech. Jde například o zrychlení. Už samotná udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 sekundy vypadá sympaticky, ale papír nebo PDF není skutečnost. Ve skutečnosti si víc než samotnou hodnotu zrychlení zamilujete pocit prudkého nárůstu výkonu, lehkého přetížení a možná i zesměšnění všech vozítek vedle vás a hlavně za vámi s výkonem na úrovni zahradního traktůrku.
T6 umí slušně pracovat s otáčkami, na druhou stranu od ní nečekejte žádné vytáčecí orgie. Maximální výkon vás čeká už v 5.600 min-1, což má daleko do některých úžasných osmitisícovek. Na druhé straně se nemusíte nutně vyškrábat na Mount Everest, abyste si užili krásný výhled, čerstvý vzduch a krátkodobě stimulovali tělo adrenalinem. K tomu bohatě stačí Vysoké Tatry a někdy i pár na sobě naskládaných kamenů za vaším domem. A to platí i pro T6.
Bohužel za každý adrenalinový zážitek se něco platí. V případě Volva S60 T6 počítejte minimálně s 11 litry benzinu na 100 km jízdy. Volvo uvádí 9,9 litrů, 10,5 litrů bylo moje minimum, 17 litrů potom maximum. Pro zajímavost - aktuální spotřeba během ostřejších rozjezdů skákala na 99,9 litru. Na stovce tato hodnota zřejmě v rámci zachování duševního zdraví řidiče končí…
Bezzubý podvozek
Dokud jsem S60 chápal a nakládal s ní jako s modernějším, dynamičtějším, malinko prostornějším a třeba zase krapet bezpečnějším nástupcem svébytného sedanu střední třídy s důrazem na komfort a bezpečnost, vše probíhalo podle očekávaného scénáře. Lepší materiály, jistější průjezdy zatáčkami, větší výkon, malý kufr, ale třeba chytřejší automatická převodovka nebo propracovanější systém ovládání palubních přístrojů.
Jakmile ovšem došlo na ostrý režim, nevycházel jsem z údivu. Ano, tohle auto má v zatáčkách určitě větší sebevědomí než starší S60, ale proboha ať se mi nikdo nesnaží tvrdit, že se může jízdními vlastnostmi porovnávat např. s trojkovým bavorákem, míněnou S5 (ideálně se sportovním diferenciálem) nebo i céčkovým Mercedesem. Jestli si někdo takto představuje ostré auto, potřeboval by studenou sprchu, týdenní pobyt na polygonu ve společnosti jmenovaných konkurentů a následně zřejmě relaxační pobyt v Kroměříži (resp. Bohnicích – pro českou část čtenářské obce).
Co mi vadí? Vadí mi gumové řízení bez zpětné vazby, vadí mi zvláštní vlnění auta a nervózní zadek v ostrých zatáčkách v rychlostech lehce nad 100 km/h, vadí mi prodlevy automatické převodovky během kick-downu a občasné podivné cukání během rozjezdu. Vlastně toho zase není tolik moc, co mi na ostré S60 vadí až na to, že opravdu ostré auto dělají „detaily“ a úplně nejvíc jejich sladění. Tyto detaily se nemohou vymyslet nebo vnutit, musí tam prostě být.
Je to Volvo a nic než Volvo
Volvu S60 T6 takové detaily schází. Legrační na tom všem je, že by vlastně vůbec o nic nešlo, kdyby v reklamní kampani na novou S60 neseděl za volantem švédský STIG a nesnažil se vyvolat dojem, že tenhle sedan se na silnici chová jako sporťák. Nechová.
Je to komfortní, bezpečné, hezké auto s vysokým výkonem pro všechny, jimž opravdu ostrá automobilová kuchyně nedělá dobře na zažívání. A je to moc dobře. Chápeš Volvo?
První cena vozu | 820.000,- Kč (D3, 120 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.200.000,- Kč (T6 AWD, 224 kW, Kinetic) |
Základní cena testovaného vozu | 1.320.000,- Kč (T6 AWD, 224 kW, Summum) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.339.700,- Kč (T6 AWD, 224 kW, Summum) |
Plusy
- Silný a kultivovaný zážehový šestiválec
- Dobré tlumení nerovností
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Pokročilé bezpečnostní prvky
Minusy
- Vyšší spotřeba
- Řízení prakticky bez zpětné vazby
- Malý kufr
- Nepřehledná karoserie