Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S60 T6 AWD – Ostré? A proto jej řídíte?

Libor Zezulka
Diskuze (42)
Radujme se, veselme se, je tu nové Volvo S60. Podle centrály má být „naughty“, podle českého zastoupení „ostré“. Je nebo není?

Tak a je to tady zase. Další nové Volvo, další marketingová kampaň a další originální způsob, jak upozornit na to, co konstruktéři, designéři a vůbec celý ansámbl automobilky a jejích dodavatelů na daném modelu změnil a vylepšil. Tenhle kolotoč se opakuje pořád dokola. Jedna generace skončí, druhá začne, kreativci v globálních továrnách na reklamu zasednou a na základě pokynů výrobce vymyslí něco, co nasadí do hlav řidičů na celém světě a čekají, co ze zasetého semínka vyklíčí.

Co se týče testované S60, zaseté semínko obsahuje útržky informací o dynamických křivkách, sportovní nátuře, bezpečnosti, něco málo prostoru a komfortu. Pravidelným zalíváním chtěli kreativci evidentně vypěstovat představu divoké šelmy, což na Volvo moc nesedí, ale budiž.

Abych tady dlouho nechodil okolo horké kaše, celá a nutno podotknout docela originální reklamní kampaň hovoří o naughty S60, což si české zastoupení vykládá jakou ostrou S60.

Naughty S60

Když jsem poprvé slyšel o ostré S60, byl jsem ohromen. Audi má sice náskok díky technice, ale k čemu takový náskok, když vás každý druhý majitel bavoráku ztrapní na počkání. A propos BMW. Dělá radost, umí se vydat svou vlastní cestou, přináší svobodu a tak dál, ale třeba o nějaké ostré trojce nikde ani zmínka. Přitom zrovna tady bych to čekal. Smůla, přišlo s tím Volvo, a tak zbývá jenom zjistit, zda S60 nota bene s nejsilnějším benzinovým motorem T6 je ostré jenom na papíře nebo i ve skutečnosti.


Nejdřív design. Podle mého gusta trochu prvoplánový, bez nějakého zvláštního nápadu, ale určitě líbivý, mainstreamový. Dynamické křivky, velmi sportovní a do výšky vytažená záď, elegantní profil a celkem vydařený pokus o agresivní a zvláštně svalnatou příď s decentním odkazem (přední světlomety) na nového vlastníka a zemi, která dala světu například kompas. Než vás pustím dovnitř, zastavím se na chvíli u kufru.

volvo testy volvo testy  

Ostrá auta sice praktičnost moc neřeší, ale co když do ostré S60 usedne někdo, komu ostré jídlo nedělá dobře na žaludek a bude hledat komfort a praktičnost? Kufr s objemem 380 litrů určitě neudělá dojem na fanouška Superbu, ale bohužel ani Audi A4. Zkrátka kufr není velký a velký není ani vstupní otvor nebo samotné víko. Co se vstupního otvoru týče, nedá se hovořit o tragédii, ale ani na veselohru to z dlouhodobého pohledu nevypadá.

Nu což, ostrá S60 velký kufr nepotřebuje, je přece ostrá. Tak uvidíme, kolik a jaké koření použili designéři uvnitř. První dojem kuchařovu zálibu v exotickém koření potvrzuje. Sedačky ostře kontrastují s tvarově relativně umírněnou palubní deskou vyvedenou v tmavých barvách, totéž činí tmavou kůží potažená polovina tlustého věnce volantu světlé druhé polovině. Zkrátka očividná snaha podtrhnout myšlenku ostré S60.

Lehce pikantní interiér

Co se kvality týče, Volvo se snaží. Plasty vypadají výborně a společně s použitými pojidly vytváří docela příjemnou vůni nového auta. Jsou samozřejmě měkčené, s hezkou povrchovou strukturou, dobře slícované.

Klasická Volvo tlačítka prošla jen decentním laděním, tu se malinko změnil potisk, tu přibyl ozdobný prvek, ale celkově zkušené Volvo harcovníky nečeká uvnitř S60 žádné velké překvapení. A to včetně skutečnosti, že se tlačítka opět sdružila na malinko rozšířené středové konzole v úhledném šiku.

Jeden za všechny, všichni za jednoho platí znovu včetně toho, že neopatrnost se trestá aktivací nebo deaktivací něčeho úplně jiného, než jste měli původně v plánu. Chválím grafiku a rozložení prvků na barevném displeji uprostřed palubní desky, ale zároveň absolutně nechápu jeho velikost. Vždyť přece do několika málo let nemá v autech značky Volvo zemřít jediný člověk, tak proč připomínat světlo na konci tunelu? Větší displej určitě nikoho nezabije.

volvo testy volvo testy  

Sedačky se mi líbí. Jsou široké, komfortní přitom anatomicky dobře tvarované a částečně připraveny na ostrou S60 jízdu. To slovo částečně patří bočnicím a hladké kůži, která vás v zatáčce bez skrupulí pošle proti bočnímu okénku.

Ani posaz za volantem není úplně nesportovní, na druhou stranu bavorák to není. Sedí se pořád zbytečně vysoko a sladit volant se sedačkou zabere i minuty. Špatné to není ani vzadu, tedy pokud nemáte nohy jako... Adriana Sklenaříková.

Rozvor se sice s novou generací S60 natáhl o 6 centimetrů, ale jedinci s výškou nad 180 cm si mohou na pohodlné cestování křížem krážem Evropou rovnou nechat zajít chuť.

Rozzlobený motor

A jsem u motoru, původce většiny adrenalinových zážitků a hlavního zdroje ostrosti, kterou se Volvo v reklamní kampani ohání. Parametry testovaného krále pohonných jednotek, benzinového přeplňovaného šestiválce s objemem 3,0 litry a označením T6 jsou úctyhodné, plně srovnatelné a dokonce v jednom směru převyšující vrcholný mnichovský model 335i.

Zážehový šestiválec od Volva dokáže produkovat maximální výkon 224 kW při 5600 min-1 a točivý moment 440 Nm při 2100 – 4200 min-1.

Ať už Volvo mělo nebo nemělo v úmyslu pokořit parametry nejsilnější trojky (vyjma M3), i když samozřejmě mluvíme o vítězství symbolickém, trochu si tím naběhlo. Pokud totiž váš motor produkuje stejný výkon a dokonce vyšší točivý moment než auto, kterému nemusí přídomek ostrý vymýšlet copywriteři (ono se ostré jednoduše narodilo), budou se od vás téměř automaticky očekávat stejně dobré nebo spíš lepší výkony i v dalších oblastech. Třeba špičková zvuková kulisa, reakce na plynový pedál, přenos výkonu, sladění s převodovkou.

Vezměme si zvukovou kulisu. Třílitrový šestiválec Volva má docela hezký zvuk. V nízkých otáčkách musíte pořádně stříhat ušima, abyste motor zaslechli, v otáčkách středních a vyšších se motor společně s výfukem začne ozývat razantněji. To, co do kabiny z motorového prostoru a výfuku pronikne, se neposlouchá špatně, ale zároveň to asi nikdy nebude znít tak, jak zněly klasické atmosférické šestiválce. Holt žijeme v době turbodmychadlové se všemi klady i zápory.

Tak, či tak, z BMW 335i, jež tady slouží jako předmět srovnání, se line zvuk hezčí. Bohužel. Na druhou stranu, takové Audi S5 Sportback se svým benzínovým třílitrem chrastí ve srovnání s S60 T6 jako rumba koule.

Jsou samozřejmě i oblasti, kde T6 vyráží dech. Jde například o zrychlení. Už samotná udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 sekundy vypadá sympaticky, ale papír nebo PDF není skutečnost. Ve skutečnosti si víc než samotnou hodnotu zrychlení zamilujete pocit prudkého nárůstu výkonu, lehkého přetížení a možná i zesměšnění všech vozítek vedle vás a hlavně za vámi s výkonem na úrovni zahradního traktůrku.

volvo testy volvo testy  

T6 umí slušně pracovat s otáčkami, na druhou stranu od ní nečekejte žádné vytáčecí orgie. Maximální výkon vás čeká už v 5.600 min-1, což má daleko do některých úžasných osmitisícovek. Na druhé straně se nemusíte nutně vyškrábat na Mount Everest, abyste si užili krásný výhled, čerstvý vzduch a krátkodobě stimulovali tělo adrenalinem. K tomu bohatě stačí Vysoké Tatry a někdy i pár na sobě naskládaných kamenů za vaším domem. A to platí i pro T6.

Bohužel za každý adrenalinový zážitek se něco platí. V případě Volva S60 T6 počítejte minimálně s 11 litry benzinu na 100 km jízdy. Volvo uvádí 9,9 litrů, 10,5 litrů bylo moje minimum, 17 litrů potom maximum. Pro zajímavost - aktuální spotřeba během ostřejších rozjezdů skákala na 99,9 litru. Na stovce tato hodnota zřejmě v rámci zachování duševního zdraví řidiče končí…

Bezzubý podvozek

Dokud jsem S60 chápal a nakládal s ní jako s modernějším, dynamičtějším, malinko prostornějším a třeba zase krapet bezpečnějším nástupcem svébytného sedanu střední třídy s důrazem na komfort a bezpečnost, vše probíhalo podle očekávaného scénáře. Lepší materiály, jistější průjezdy zatáčkami, větší výkon, malý kufr, ale třeba chytřejší automatická převodovka nebo propracovanější systém ovládání palubních přístrojů.

Jakmile ovšem došlo na ostrý režim, nevycházel jsem z údivu. Ano, tohle auto má v zatáčkách určitě větší sebevědomí než starší S60, ale proboha ať se mi nikdo nesnaží tvrdit, že se může jízdními vlastnostmi porovnávat např. s trojkovým bavorákem, míněnou S5 (ideálně se sportovním diferenciálem) nebo i céčkovým Mercedesem. Jestli si někdo takto představuje ostré auto, potřeboval by studenou sprchu, týdenní pobyt na polygonu ve společnosti jmenovaných konkurentů a následně zřejmě relaxační pobyt v Kroměříži (resp. Bohnicích – pro českou část čtenářské obce).

Co mi vadí? Vadí mi gumové řízení bez zpětné vazby, vadí mi zvláštní vlnění auta a nervózní zadek v ostrých zatáčkách v rychlostech lehce nad 100 km/h, vadí mi prodlevy automatické převodovky během kick-downu a občasné podivné cukání během rozjezdu. Vlastně toho zase není tolik moc, co mi na ostré S60 vadí až na to, že opravdu ostré auto dělají „detaily“ a úplně nejvíc jejich sladění. Tyto detaily se nemohou vymyslet nebo vnutit, musí tam prostě být.

Je to Volvo a nic než Volvo

Volvu S60 T6 takové detaily schází. Legrační na tom všem je, že by vlastně vůbec o nic nešlo, kdyby v reklamní kampani na novou S60 neseděl za volantem švédský STIG a nesnažil se vyvolat dojem, že tenhle sedan se na silnici chová jako sporťák. Nechová.

Je to komfortní, bezpečné, hezké auto s vysokým výkonem pro všechny, jimž opravdu ostrá automobilová kuchyně nedělá dobře na zažívání. A je to moc dobře. Chápeš Volvo?


volvo testy volvo testy  

První cena vozu 820.000,- Kč (D3, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.200.000,- Kč (T6 AWD, 224 kW, Kinetic)
Základní cena testovaného vozu 1.320.000,- Kč (T6 AWD, 224 kW, Summum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.339.700,- Kč (T6 AWD, 224 kW, Summum)

Plusy

  • Silný a kultivovaný zážehový šestiválec
  • Dobré tlumení nerovností
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Pokročilé bezpečnostní prvky

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Řízení prakticky bez zpětné vazby
  • Malý kufr
  • Nepřehledná karoserie
Libor Zezulka
Diskuze (42)
Volvo S60 T6 AWD
Cena základní sestavy 1 320 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBA (Emergency Brake Assistant) - brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) - rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6stupňová manuální převodovka, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS (Intelligent Driver Information System) - informační systém řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, lékárnička, výstražný trojúhelník, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo (LED), osvětlení vozu "Home safe", boční směrová a poziční světla, vypínač airbagu spolujezdce včetně úchytů dětské sedačky na předním sedadle, Volvo DNA světla (poziční / parkovací), City safety systém 2.generace, omezovač rychlosti, elektronické řízení teploty ETC s vnitřní recirkulací, pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, zadní sedadla sklopná v poměru 60/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na tužku a kreditní kartu, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděným zhasínáním, osvětlené toaletní zrcátko spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, osvětlení v zavazadlovém prostoru, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, obložení Charcoal, uni decor na ovladačích na přístrojové desce a dveřích, textilní koberečky, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, náhradní lepicí sada na pneumatiku, barevně sladěné nárazníky, boční lišty, držák na tužku a kreditní kartu, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený 3-ramenný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, textilní koberečky (4 ks), osvětlené toaletní zrcátko řidiče, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, loketní opěrka vzadu s držákem nápojů a úložným prostorem, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, AQS (Air Quality Sensor), dešťový senzor, systém uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru, parkovací asistent vzadu, chronografické přístroje Watch dials, Audio systém High Performance, 8 reproduktorů, 4x40W, 3ramenný kožený volant s aplikací, kola z lehké slitiny 7.0x17" BALDER (215/50 R17), chromované provedení ovladačů klimatizace, bright decor - lišta kolem oken, hliníkové obložení Shimmer Graphite, čalounění leather (kůže), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a sedadlo, aktivní Dual-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, bright decor - na předním spoileru. Kč
Cena testované sestavy 1 339 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+19.700,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 224 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2100 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.5 / 7.3 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1680 / 540
Rozměr pneu: 215/50 R17
Volvo S60 T6 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2776
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 1. 2011 16:40
Re: Chápeš ho ?
Napriklad Kysky a Svihak, mozna i ostatni zase tak moc to nesleduju...
Avatar - iudex
3. 1. 2011 14:30
Re: Chápeš ho ?
Kto napríklad? Pretože dosť veľká časť komunity MACZ skončila tuto (ak si ešte spomínaš na tie nicky): [odkaz]
3. 1. 2011 11:52
Re: Chápu
Dobre tak to rozvyneme, za prve minimalne poslednich deset let se Volvo rozhodne stavi jako konkurence nemecke premiove trojky to ad 1. Krome zminky o S5 Libor prirovnava S60 k nejsilnejsim verzim A4,3ky, a Ccka, coz jsou primi konkurenti a ja na tomhle srovnavani nevidim nic nefer. Nikde tam neni zminka ani o RS4, M3, nebo AMG ty uz jsou opravdu nekde jinde.
Ja osobne vidim problem v tom, ze dneska vsichni delaji jenom "sportovni" auta. Slovo pohodli, uz jsem nevidel ani nepamatuju. sveho casu bylo tusim i nove Ccko nejsportovnejsi ve sve tride. A kdyz uz ani mercedes nehraje na pohodli, tak je podle me neco spatne.
A na konec co se tyce meho porovnavavani s S80, tam jsem nehodnotil sportovnost auta, ale spis "typicke" problemy. Problem se nalezenim vhodne polohy za volantem, sedadla ze kterych me po necele hodine bolely zada, tragicke chovani automaticke prevodovky...
3. 1. 2011 11:35
Re: Chápeš ho ?
Hele to jestli nekdo reagoval, nebo nereagoval na nejakou otazku, ja nejsem schopen hodnotit. Zmena designu resp. novy web vzdycky prinese spoustu emoci, me se treba treba hur prechazelo na ten design, ktery ted skoncil. Vzdycky je potreba tomu dat nejaky cas. Pozy nekterych diskuteru a jejich vyhrozovani odchodem byli zkratka neadekvatni... Tech par urazenych se dneska stejne pomalu vraci, ale pro jistotu pod jinymi nicky...
3. 1. 2011 11:29
Re: Chápeš ho ?
Sorry, ale ja se nejmenuju Libor...