Test Auto.cz

Volvo S80 T5 Drive-E – Čtyři válce nestačí

22.10. 2014
Verdikt
 

Volvo S80 prodělalo lehký facelift a dostalo nový čtyřválcový turbomotor 2,0 l, který plní přísnou emisní normu Euro 6. Otázka však zní: Jsou čtyři válce skutečně dost?

Těžko říct, zda lze Volvo S80 stále ještě považovat za výkladní skříň švédské automobilky. Současná generace tohoto luxusního sedanu je totiž na trhu od roku 2006 a za tu dobu prošla obměnou techniky nejen samotná značka, ale především konkurence. Z našeho pohledu je současným lídrem Volva nové XC90 - už díky interiéru, který nemá obdoby…

Švédové jsou si nových trendů dobře vědomi a druhému vydání sedanu S80 dopřáli omlazovací kúru. Po stránce vzhledu jde spíše o decentní lifting hlavních partií, složený především z nových nárazníků, vpředu s diodovým denním svícením. Zástupci Volva tvrdí, že automobil nyní působí nižším a širším dojmem, my pouze doplníme, že si zachoval svůj nevtíravý, možná až aristokratický postoj.

Přestože se designéři Volva snažili, seč mohli, uvnitř se jim roky autu zamaskovat nepodařilo. Digitální kapličku přístrojů s centrálně umístěným rychloměrem navíc známe z ostatních modernizovaných modelů a upřímně řečeno se do business class, kterou S80 nabízí, příliš nehodí.

obrázek [600 x 391]  

První třída je pro Volvo S80 tím nejvýstižnějším slovním spojením. Stačí zaplout do bohatě dimenzovaných předních sedadel s nikterak výrazným bočním vedením, a hned víte, že dneska to o sportování nebude. Celkový koncept zkoušeného exempláře dotahovalo k dokonalosti obložení středové konzole pravým dřevem a kožené čalounění přístrojové desky, které se i přes výrazné švy neodráží v čelním skle. Luxusní, nesouměrně umístěné analogové hodiny jsou pověstnou třešinkou na tradičním dortu.

Proč nastal ten velký zvrat?

Automobily Volvo si za svou historii vydobyly pověst švédských tanků, v posledních zhruba deseti letech navíc pro širší skupinu zákazníků. Doby, kdy jste za volantem takového vozu viděli muže nad šedesát s hustým plnovousem, jsou již dávno pryč. Otázkou ale je, kam spěje budoucnost značky. Nemáme na mysli, že by Volvo dělalo něco špatně, jenom možná až příliš podlehlo nejnovějšímu evropskému trendu o úsporách co nejvíce gramů nebezpečných oxidů. Adekvátně tomu podřídilo kompletní nabídku modelů, S80 nevyjímaje.

Je to smutné, ale pod kapotou majestátního sedanu už například nenajdete napříč uložený vidlicový osmiválec vyvinutý ve spolupráci s Yamahou (z nabídky zmizel v roce 2011), který slouží také k pohonu supersportovního Noble M600. Místo toho nyní nastupuje rodina Drive-E, avšak kdo by k benzinovému motoru požadovat čtyřkolku, musí sáhnout po starším třílitrovém šestiválci T6 o výkonu 224 kW.

Volvo S80: Smrt v přímém přenosu (video)

Volvo S80 - Srovnání s konkurencí
ModelVolvo S80BMW 5Jaguar XFAudi A6
MotorT5 Drive-E528i2.0 L2.0 TFSI
Převodovka8A6M8A7A
Zdvihový objem [cm3]1969199719991984
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]180/5500180/5000177/5500185/4900-5900
Točivý moment [N.m/min-1]350/1500-4800350/1250340/1750370/1600-4500
Max. rychlost [km/h]230250241250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.26.27.96.7
Komb. spotřeba [l/100 km]6.76.68.15.9
Cena [Kč]1.157.0001.216.8001.305.5901.152.900

Na první pohled nevypadají technická data vůbec špatně. Pod označením T5 Drive-E najdeme dvoulitrový turbomotor o výkonu 180 kW v 5500 otáčkách a točivém momentu 350 N.m, který vrcholí o 4000 otáček dříve. Agregát je přeplňován jedním turbodmychadlem a díky modularitě sdílí spoustu dílů s turbodieselem D4, který jsme nedávno vyzkoušeli v sedanu S60kombi V70. A mimochodem – tenkrát se nám moc líbil.

Víme, že dvoulitrový turbomotor je nedílnou součástí všech luxusních konkurentů, tady však něco nehraje. Automobilka Volvo totiž pohonnou jednotku spojila s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin, která sama o sobě řadí velmi jemně i za cenu prokluzu měniče, s agregátem si však moc nerozumí. Jeden příklad za všechny zazněl již v dřívějším testu modernizovaného sedanu S60 R-Design, který byl vybaven stejným hnacím ústrojím – jde o delší odstupňování, které u nižších rychlostí způsobuje dlouhé přeskoky. V praxi to znamená, že turbomotor musíte nejdříve vytočit, aby pak náhled spadl o zhruba 400 otáček níže.

obrázek [600 x 365]  

Lehkou neadekvátnost zkoušeného agregátu poznáte také při rozjezdech. Papírových 245 koní by si mělo s 1688 kilogramy poradit s přehledem, pravda je ale poněkud neslaná a nemastná. I když hezky lineární. O znatelné gradaci výkonu nemůže být řeč a o podmanivém zvuku jako u pětiválce, který jsme byli zvyklí pod tímto označením vídat, si také nechte zdát. Turbomotor je zkrátka třeba vytáčet, ani tak ale naše očekávání příliš nenaplnil.

Že by tedy byl čtyřválec vhodný pouze pro dlouhé dálniční tahy? Dost možná, v takovém případě ale zapomeňte na deklarovanou kombinovanou spotřebu 6,7 l na 100 km. Při dálniční rychlosti sice dlouhá osmička posílá otáčky motoru hluboko po 2000 min-1, každých sto kilometrů však spálíte minimálně 8,2 litru naturalu, a při potřebě maximální dynamiky se dočkáte trochu laxní odezvy. Dokonce ani mimo město nejsou hodnoty lepší (jezdili jsme zhruba za 8,6 l na 100 km), a pokud vyrazíte třeba do centra Prahy, jedenáctilitrový výsledek vás nemine.

Otázkou zůstává, kdo z majitelů Volva S80 skutečně chce řezat zatáčky a jezdit na hraně - možná jenom zlomek. S tímhle autem se to zkrátka nedělá a mnohem lepší je upnout myšlenky k faktu, že pokud trochu přitlačíte, pojedete relativně rychle (vůz má omezovač na 230 km/h). Tomu ostatně napovídá také měkčí charakter adaptivního podvozku Four-C, který ve spojení s 18“ koly zaváhá jenom na větších nerovnostech a občas přenese rázy do interiéru. Pro maximální spokojenost stačí nechat tlumiče v komfortním nastavení a užívat si plavnou jízdu, kterou dokáže na delších trasách znepříjemnit snad jenom ostrá boční hrana středové konzole. Řidičovo koleno zkrátka po stovkách kilometrů trpí…

obrázek [600 x 359]  

Občas samozřejmě není špatné přitlačit na pilu, ale čistě z informativního hlediska. Autu se totiž i navzdory poměrně lehkému čtyřválci (hliníkový blok je použit také u motorů D4 a T6) na přední nápravě do zatáček moc nechce (pomohl by pohon všech kol), od řízení s proměnným účinkem posilovače mnoho bezprostředních informací nedostanete, a kvůli zmíněnému odstupňování automatické skříně stejně trefíte správný stupeň jenom občas.

Závěr

Volvo S80 je i po letech kus poctivého auta, za adekvátnost dvoulitrového turbomotoru s výkonem 180 kW však ruku do ohně nedáme. V dnešní době, kdy všechny evropské značky sužují emisní limity, by to mělo být právě ono, které vystoupí z řady ať se děje co se děje. Bohužel se tak ale nestane, protože i žhavá novinka automobilky – model XC90 – vsadila na čtyřválce Drive-E a plug-in hybrid.

Luxusní, skvěle vybavený a seversky klidný sedan si zaslouží podmanivý a charakterní motor. Je vcelku jedno, zda bude mít pět, šest nebo osm válců a spotřebu 13 litrů, protože tohle z našeho pohledu nehraje ve světě Volva S80 žádnou roli. Se čtyřválcem je to pouze poloviční aristokrat...

obrázek [600 x 343]  

Nejlevnější verze modelu1.087.000 Kč (Momentum T4/132 kW)
Základ s testovaným motorem1.157.000 Kč (Momentum T5 Drive-E/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.735.200 Kč (Executive T5 Drive-E/180 kW)

Plusy

  • Luxusní a prostorný interiér
  • Lineární zátah turbomotoru
  • Sametová osmistupňová převodovka
  • Nevtíravý design karoserie

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Boční hrana středové konzole
  • Přeskoky mezi nižšími rychlostními stupni
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo S80 T5 Drive-E

Cena v základní výbavě: 1 157 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 735 200 Kč

Základní výbava:Osm airbagů, City Safety II, úchyty zadních sedadel Isofix, elektronická parkovací brzda, inteligentní informační systém IDIS, laminovaná boční skla, omezovač rychlosti na 230 km/h, Volvo Guard Alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, vyhřívané trysky ostřikovačů, ochrana páteře na předních sedadlech, audiosystém Premium Sound Audyssey, samočinná klimatizace, barevný 7“ displej, dešťový senzor II. generace, elektricky nastavitelná přední sedadla, kožený potah přístrojové desky, dřevěné obložení Classic, roleta zadního okna, start/stop, velurové koberečky, vyhřívaná sedadla a čelní sklo, aktivní bixenonové světlomety, parkovací čidla vpředu a vzadu, litá 18“ kola Magni atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza Magic Blue (+25.000 Kč), tříramenný kožený volant (+3.100 Kč), paket Driver Support – BLIS, kontrola bdělosti řidiče, aktivní tempomat s detekcí chodců (59.900 Kč), kontrola čistoty vzduchu v interiéru (+4.300 Kč), zamykání zavazadelníku (+1.100 Kč), vypínání airbagu spolujezdce (+2.300 Kč), posilovač řízení s proměnným účinkem (6.600 Kč), rychlé sklápění sedadla spolujezdce (+1.600 Kč), háčky na uchycení tašek v zavazadelníku (+3.400 Kč), 12V zásuvka v zavazadelníku (+1.200 Kč), řadicí páčky pod volantem (4.500 Kč), střešní okno (+30.400 Kč), nastavitelný podvozek Four-C (+34.300 Kč), tónovaná zadní skla (+11.700 Kč), bezpečnostní šrouby kol (+1.200 Kč), dojezdová rezerva (+1.600 Kč), výbava Executive (+368.000 Kč).

Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
Technické údaje
Motor Volvo S80 T5 Drive-E
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.5 / 6.7
Emise CO2:157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1688 / 517
Rozměr pneu:235/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4858
b) šířka (mm): 1831
c) výška (mm): 1493
d) rozvor (mm): 2853
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 615 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volvo S80 T5 Drive-E – Čtyři válce nestačí

Honza MičkaHonza Mička
moderoval 22.10.2014 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o…

Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100 Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100

Jak to vypadá s vlajkovou lodí švédského Volva? Její…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…