reklama


Test Auto.cz

Volvo S80 T5 Drive-E – Čtyři válce nestačí

22.10. 2014
Verdikt
 

Volvo S80 prodělalo lehký facelift a dostalo nový čtyřválcový turbomotor 2,0 l, který plní přísnou emisní normu Euro 6. Otázka však zní: Jsou čtyři válce skutečně dost?

Těžko říct, zda lze Volvo S80 stále ještě považovat za výkladní skříň švédské automobilky. Současná generace tohoto luxusního sedanu je totiž na trhu od roku 2006 a za tu dobu prošla obměnou techniky nejen samotná značka, ale především konkurence. Z našeho pohledu je současným lídrem Volva nové XC90 - už díky interiéru, který nemá obdoby…

Švédové jsou si nových trendů dobře vědomi a druhému vydání sedanu S80 dopřáli omlazovací kúru. Po stránce vzhledu jde spíše o decentní lifting hlavních partií, složený především z nových nárazníků, vpředu s diodovým denním svícením. Zástupci Volva tvrdí, že automobil nyní působí nižším a širším dojmem, my pouze doplníme, že si zachoval svůj nevtíravý, možná až aristokratický postoj.

Přestože se designéři Volva snažili, seč mohli, uvnitř se jim roky autu zamaskovat nepodařilo. Digitální kapličku přístrojů s centrálně umístěným rychloměrem navíc známe z ostatních modernizovaných modelů a upřímně řečeno se do business class, kterou S80 nabízí, příliš nehodí.

obrázek [600 x 391]  

První třída je pro Volvo S80 tím nejvýstižnějším slovním spojením. Stačí zaplout do bohatě dimenzovaných předních sedadel s nikterak výrazným bočním vedením, a hned víte, že dneska to o sportování nebude. Celkový koncept zkoušeného exempláře dotahovalo k dokonalosti obložení středové konzole pravým dřevem a kožené čalounění přístrojové desky, které se i přes výrazné švy neodráží v čelním skle. Luxusní, nesouměrně umístěné analogové hodiny jsou pověstnou třešinkou na tradičním dortu.

Proč nastal ten velký zvrat?

Automobily Volvo si za svou historii vydobyly pověst švédských tanků, v posledních zhruba deseti letech navíc pro širší skupinu zákazníků. Doby, kdy jste za volantem takového vozu viděli muže nad šedesát s hustým plnovousem, jsou již dávno pryč. Otázkou ale je, kam spěje budoucnost značky. Nemáme na mysli, že by Volvo dělalo něco špatně, jenom možná až příliš podlehlo nejnovějšímu evropskému trendu o úsporách co nejvíce gramů nebezpečných oxidů. Adekvátně tomu podřídilo kompletní nabídku modelů, S80 nevyjímaje.

Je to smutné, ale pod kapotou majestátního sedanu už například nenajdete napříč uložený vidlicový osmiválec vyvinutý ve spolupráci s Yamahou (z nabídky zmizel v roce 2011), který slouží také k pohonu supersportovního Noble M600. Místo toho nyní nastupuje rodina Drive-E, avšak kdo by k benzinovému motoru požadovat čtyřkolku, musí sáhnout po starším třílitrovém šestiválci T6 o výkonu 224 kW.

Volvo S80: Smrt v přímém přenosu (video)

Volvo S80 - Srovnání s konkurencí
ModelVolvo S80BMW 5Jaguar XFAudi A6
MotorT5 Drive-E528i2.0 L2.0 TFSI
Převodovka8A6M8A7A
Zdvihový objem [cm3]1969199719991984
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]180/5500180/5000177/5500185/4900-5900
Točivý moment [N.m/min-1]350/1500-4800350/1250340/1750370/1600-4500
Max. rychlost [km/h]230250241250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.26.27.96.7
Komb. spotřeba [l/100 km]6.76.68.15.9
Cena [Kč]1.157.0001.216.8001.305.5901.152.900

Na první pohled nevypadají technická data vůbec špatně. Pod označením T5 Drive-E najdeme dvoulitrový turbomotor o výkonu 180 kW v 5500 otáčkách a točivém momentu 350 N.m, který vrcholí o 4000 otáček dříve. Agregát je přeplňován jedním turbodmychadlem a díky modularitě sdílí spoustu dílů s turbodieselem D4, který jsme nedávno vyzkoušeli v sedanu S60kombi V70. A mimochodem – tenkrát se nám moc líbil.

Víme, že dvoulitrový turbomotor je nedílnou součástí všech luxusních konkurentů, tady však něco nehraje. Automobilka Volvo totiž pohonnou jednotku spojila s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin, která sama o sobě řadí velmi jemně i za cenu prokluzu měniče, s agregátem si však moc nerozumí. Jeden příklad za všechny zazněl již v dřívějším testu modernizovaného sedanu S60 R-Design, který byl vybaven stejným hnacím ústrojím – jde o delší odstupňování, které u nižších rychlostí způsobuje dlouhé přeskoky. V praxi to znamená, že turbomotor musíte nejdříve vytočit, aby pak náhled spadl o zhruba 400 otáček níže.

obrázek [600 x 365]  

Lehkou neadekvátnost zkoušeného agregátu poznáte také při rozjezdech. Papírových 245 koní by si mělo s 1688 kilogramy poradit s přehledem, pravda je ale poněkud neslaná a nemastná. I když hezky lineární. O znatelné gradaci výkonu nemůže být řeč a o podmanivém zvuku jako u pětiválce, který jsme byli zvyklí pod tímto označením vídat, si také nechte zdát. Turbomotor je zkrátka třeba vytáčet, ani tak ale naše očekávání příliš nenaplnil.

Že by tedy byl čtyřválec vhodný pouze pro dlouhé dálniční tahy? Dost možná, v takovém případě ale zapomeňte na deklarovanou kombinovanou spotřebu 6,7 l na 100 km. Při dálniční rychlosti sice dlouhá osmička posílá otáčky motoru hluboko po 2000 min-1, každých sto kilometrů však spálíte minimálně 8,2 litru naturalu, a při potřebě maximální dynamiky se dočkáte trochu laxní odezvy. Dokonce ani mimo město nejsou hodnoty lepší (jezdili jsme zhruba za 8,6 l na 100 km), a pokud vyrazíte třeba do centra Prahy, jedenáctilitrový výsledek vás nemine.

Otázkou zůstává, kdo z majitelů Volva S80 skutečně chce řezat zatáčky a jezdit na hraně - možná jenom zlomek. S tímhle autem se to zkrátka nedělá a mnohem lepší je upnout myšlenky k faktu, že pokud trochu přitlačíte, pojedete relativně rychle (vůz má omezovač na 230 km/h). Tomu ostatně napovídá také měkčí charakter adaptivního podvozku Four-C, který ve spojení s 18“ koly zaváhá jenom na větších nerovnostech a občas přenese rázy do interiéru. Pro maximální spokojenost stačí nechat tlumiče v komfortním nastavení a užívat si plavnou jízdu, kterou dokáže na delších trasách znepříjemnit snad jenom ostrá boční hrana středové konzole. Řidičovo koleno zkrátka po stovkách kilometrů trpí…

obrázek [600 x 359]  

Občas samozřejmě není špatné přitlačit na pilu, ale čistě z informativního hlediska. Autu se totiž i navzdory poměrně lehkému čtyřválci (hliníkový blok je použit také u motorů D4 a T6) na přední nápravě do zatáček moc nechce (pomohl by pohon všech kol), od řízení s proměnným účinkem posilovače mnoho bezprostředních informací nedostanete, a kvůli zmíněnému odstupňování automatické skříně stejně trefíte správný stupeň jenom občas.

Závěr

Volvo S80 je i po letech kus poctivého auta, za adekvátnost dvoulitrového turbomotoru s výkonem 180 kW však ruku do ohně nedáme. V dnešní době, kdy všechny evropské značky sužují emisní limity, by to mělo být právě ono, které vystoupí z řady ať se děje co se děje. Bohužel se tak ale nestane, protože i žhavá novinka automobilky – model XC90 – vsadila na čtyřválce Drive-E a plug-in hybrid.

Luxusní, skvěle vybavený a seversky klidný sedan si zaslouží podmanivý a charakterní motor. Je vcelku jedno, zda bude mít pět, šest nebo osm válců a spotřebu 13 litrů, protože tohle z našeho pohledu nehraje ve světě Volva S80 žádnou roli. Se čtyřválcem je to pouze poloviční aristokrat...

obrázek [600 x 343]  

Nejlevnější verze modelu1.087.000 Kč (Momentum T4/132 kW)
Základ s testovaným motorem1.157.000 Kč (Momentum T5 Drive-E/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.735.200 Kč (Executive T5 Drive-E/180 kW)

Plusy

  • Luxusní a prostorný interiér
  • Lineární zátah turbomotoru
  • Sametová osmistupňová převodovka
  • Nevtíravý design karoserie

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Boční hrana středové konzole
  • Přeskoky mezi nižšími rychlostními stupni
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo S80 T5 Drive-E

Cena v základní výbavě: 1 157 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 735 200 Kč

Základní výbava:Osm airbagů, City Safety II, úchyty zadních sedadel Isofix, elektronická parkovací brzda, inteligentní informační systém IDIS, laminovaná boční skla, omezovač rychlosti na 230 km/h, Volvo Guard Alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, vyhřívané trysky ostřikovačů, ochrana páteře na předních sedadlech, audiosystém Premium Sound Audyssey, samočinná klimatizace, barevný 7“ displej, dešťový senzor II. generace, elektricky nastavitelná přední sedadla, kožený potah přístrojové desky, dřevěné obložení Classic, roleta zadního okna, start/stop, velurové koberečky, vyhřívaná sedadla a čelní sklo, aktivní bixenonové světlomety, parkovací čidla vpředu a vzadu, litá 18“ kola Magni atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza Magic Blue (+25.000 Kč), tříramenný kožený volant (+3.100 Kč), paket Driver Support – BLIS, kontrola bdělosti řidiče, aktivní tempomat s detekcí chodců (59.900 Kč), kontrola čistoty vzduchu v interiéru (+4.300 Kč), zamykání zavazadelníku (+1.100 Kč), vypínání airbagu spolujezdce (+2.300 Kč), posilovač řízení s proměnným účinkem (6.600 Kč), rychlé sklápění sedadla spolujezdce (+1.600 Kč), háčky na uchycení tašek v zavazadelníku (+3.400 Kč), 12V zásuvka v zavazadelníku (+1.200 Kč), řadicí páčky pod volantem (4.500 Kč), střešní okno (+30.400 Kč), nastavitelný podvozek Four-C (+34.300 Kč), tónovaná zadní skla (+11.700 Kč), bezpečnostní šrouby kol (+1.200 Kč), dojezdová rezerva (+1.600 Kč), výbava Executive (+368.000 Kč).

Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
Technické údaje
Motor Volvo S80 T5 Drive-E
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.5 / 6.7
Emise CO2:157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1688 / 517
Rozměr pneu:235/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4858
b) šířka (mm): 1831
c) výška (mm): 1493
d) rozvor (mm): 2853
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 615 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volvo S80 T5 Drive-E – Čtyři válce nestačí

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 22.10.2014 tuto diskuzi



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100 Volvo dementuje zprávy o luxusním sedanu S100

Jak to vypadá s vlajkovou lodí švédského Volva? Její…

Volvo představilo nové motory Drive-E pro modely S80, V70 a XC70 Volvo představilo nové motory Drive-E pro modely S80, V70 a XC70

Také větší modely od Volva se dočkaly motorů nové…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama