Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race – Snadné je žít

Ondřej Chamilla
Diskuze (210)
Nový přeplňovaný zážehový dvoulitr si našel cestu i do zvýšeného hatchbacku Volvo V40 Cross Country s pohonem všech kol. Jak se s ním žije?

„Když ti vítr napne plachtu, když ti plachta popožene jachtu, když ti jachtou jízda dodá klid.“ Úryvkem z písně Snadné je žít od skupiny Mig 21 nezačínáme test Volva V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race, jak zní celé jméno vozu, jen tak pro nic za nic. Volvo totiž dlouhodobě podporuje závody jachet, až se „závod na oceánu“ jakožto Volvo Ocean Race stala jedna z výbav švédských vozů. Hlavní ale je, že citovaná píseň má podobně uvolněný charakter jako samotná jízda tohoto automobilu.

Popisovaná výbava vychází z druhé úrovně Kinetic a navíc obsahuje spíše designové prvky, když tedy vynecháme kožené čalounění s kontrastním prošíváním, elektricky sklopná vnější zrcátka s diodovým osvětlením nástupního prostoru či položku nazvanou adaptivní digitální displej. Dostanete tedy navíc sedmnáctipalcová litá kola Portunus, metalický lak Ocean Blue, hliníkové obložení interiéru či kožený volant s hliníkovou vložkou a další.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Oproti běžné V40 pak variantu Cross Country poznáte podle o 12 milimetrů větší světlé výšce a nárazníkům s větším podílem nelakovaného plastu kombinovaného se stříbrnými prvky. V předním nárazníku se skrývá diodové denní svícení, přičemž oplastování není tak výrazné, jako u jiných zvýšených automobilů. Černý plast nenajdete na lemech, což může být pro mnohé zákazníky dobře. Celkově je Cross Country o zhruba 33.000 Kč dražší než standardní V40.

V interiéru si budete připadat tak trochu jako v kompaktním SUV, protože se sedí relativně vysoko. Zejména starší lidé tak ocení snadné nastupování a na poměry hatchbacků dobrý výhled ven. Správná řidičská pozice se dá poměrně snadno nastavit, takže se za volantem brzy uvelebíte.

Proti ztvárnění palubní desky nemáme výtky. Kvalitní použité materiály jsou kombinovány s pohledným designem a prostoru je uvnitř dostatek. Oceňujeme klasickou ruční brzdu, která v některých situacích funguje lépe než elektronická varianta. Snad jenom ovládání multimediálního systému mohlo být přehlednější, tlačítka na středovém panelu nejsou zrovna intuitivní.

K testu máme vůz s pohonem všech kol, což mimo jiné znamená, že nádrž automobilu se zmenší na 57 litrů. To je trochu nemilé už jen z toho důvodu, že čtyřkolka je dostupná jenom se silnými benzinovými motory spojenými s automatickou převodovkou, což vždycky značí vyšší nároky na palivo.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Na poli zvýšených hatchbacků je Volvo V40 Cross Country ojedinělým úkazem, což zvyšuje jeho atraktivitu. Nejblíže je mu podle nás Mercedes-Benz GLA 250 4Matic za základní cenu 935.900 Kč.

Volvo V40 Cross Country T5 AWD vs. Mercedes-Benz GLA 250 4Matic - srovnání základních technických údajů
Model Volvo V40 Cross Country T5 AWD Mercedes-Benz GLA 250 4Matic
Motor 2.0 Drive-E 8AT 250 4Matic 7AT
Parametry motoru [kW/N.m] 184/350 155/350
Max. rychlost [km/h] 210 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,1 7,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4 6,5
Délka [mm] 4370 4417
Šířka [mm] 1783 1805
Výška [mm] 1458 1495
Rozvor [mm] 2646 2699
Zavazadlový prostor [l] 324 /1032 421/1235
Poháněná kola Všechna Všechna

Motor a převodovka – Tiše a jemně

Doba pětiválců u Volva končí, model V40 Cross Country T5 dostal nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který známe již z testů jiných vozů a který se stane pilířem nabídky celé automobilky včetně SUV XC90. Jednotka má výkon 184 kW, točivý moment 350 N.m a její největší předností je sladění s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin.

Řazení probíhá velmi hladce, reakce na manuální volbu tlačítky pod volantem je příjemně rychlá a ve srovnání s dřívější šestistupňovou skříní je novinka posunem vpřed ve všech ohledech. Na dálnici při 130 km/h pak točí jen 2000 otáček na nejvyšší převodový stupeň.

Díky naladění motoru pro zátah těsně nad volnoběhem je jízda příjemně uvolněná a často připomínala právě poklidnou plavbu jachty – v tomto se Volvo svým sponzoringem závodů kolem světa trefilo do černého.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Při zrychlování nečekejte žádný náhlý zátah ani zběsilý úprk k červenému poli. Jednotka dodává svou sílu jemně, jako by nechtěla cestující ve voze za žádnou cenu vyděsit, ať už by se řidič snažil jakkoliv. Ve výsledku ale rychlost kvapně roste, jen to příliš necítíte. Tomu pomáhá i výtečné odhlučnění jednotky, která se při běžné jízdě ozývá pouze vzdáleně. Více důraznosti by agregátu prospělo, působí totiž ležérním dojmem, ale typickým zákazníkům to pravděpodobně bude vyhovovat a nechají se jen tak unášet na jemné vlně síly.

Námi testovaný exemplář byl ještě syrový, spotřeba i tak odpovídá vozu se zvýšeným podvozkem, přeplňovaným dvoulitrovým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Dobrých hodnot dosáhnete při zcela klidné jízdě, to se dá jezdit za méně než sedm litrů, stačí však jedno razantnější předjetí a na palubním počítači svítí hned vyšší čísla.

Lepší než dříve

Možná za to může lehčí motor nad nápravou či přeladěný podvozek v rámci neustálého zlepšování automobilu, ale oproti dříve testované variantě s pětiválcem se tento vůz choval na nerovnostech lépe. Automobil je stále poměrně tuhý, ale podvozek tlumí výmoly tiše a ve většině případů i úspěšně. Nedočkáte se žádné prkennosti ani zbytečného natřásání posádky či nepříjemných rázů.

Volvu zůstala výtečná ovladatelnost, která zvýšením podvozku u modelu Cross Country nijak neutrpěla. Auto není žádný sportovní ostrý hatchback, ale po klikaté okresce se dokáže pohybovat svižně, bezpečně a s dobře kontrolovanými pohyby karoserie. Na výjezdu z oblouků navíc cítíte pomoc pohonu všech kol, kdy zadní kola zvládnou tlačit vůz do zatáčky a zvyšovat tak rychlost.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Disciplína, ve které však automobil funguje nejlépe, jsou delší cesty. V tomto případě nám však sedadla nepřišla tak výtečná, jako u jiných Volv – ocenili bychom zejména delší sedáky. I tak ale člověk po jízdě vystupuje z vozu svěží a není unavený.

Může za to mimo jiné výtečné odhlučnění. Snad jenom pneumatiky na některých typech asfaltu více hlučí, ale to je nešvar většiny moderních automobilů. Aerodynamický hluk je však velmi dobře potlačen. Na dálnici bychom ale ocenili úspornější turbodiesel, jenže ten s pohonem všech kol v nabídce nefiguruje.

Závěr

Pro koho je tedy Volvo V40 Cross Country určeno? Kompaktní zvýšená auta jsou nyní na vzestupu a v tomto případě není třeba přistupovat na kompromisy spojené s mnoha crossovery a SUV. Tohle Volvo je stále běžným hatchbackem, nemusíte se s ním ale bát ani na polní cestě a má pohon všech kol či vyšší pozici za volantem. Zároveň dobře jezdí po asfaltu.

Škoda jen, že pohon 4x4 je spojen výhradně s benzinovým motorem a automatem, byť k převodovce nemáme výhrady a agregát je velice kultivovaný. Nám by automobil seděl k páru, kterému již ratolesti odrostly a který chce kompaktní, ale univerzální automobil pro jakoukoliv cestu. Takoví lidé jistě ocení uvolněnou a bezpečnou jízdu v dobře zpracovaném voze, byť za ne zrovna lidovou částku.

Nejlevnější verze modelu 647.900 Kč (V40 Cross Country D2/88 kW)
Základ s testovaným motorem 806.500 Kč (V40 Cross Country T5 AWD/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.072.500 Kč (V40 Cross Country T5 AWD/180 kW)

Plusy

  • Ovladatelnost vozu
  • Příkladné odhlučnění motoru
  • Povedená samočinná převodovka
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Neobvyklá koncepce

Minusy

  • Pohon všech kol jedině s automatem a benzinem
  • U verzí 4x4 zmenšená palivová nádrž
  • Poněkud kratší sedáky

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (210)
Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race
Cena základní sestavy 806 500 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, City Safety II. generace (protikolizní systém automatického zastavení vozu do 50 km/h), Hill Descent Control - systém pro bezpečný sjezd svahů, Hill Launch Assist - asistent pro rozjezd do svahu, systém řízení trakce v zatáčkách, vrstvené čelní sklo, audiosystém Performance Sound s barevným 5" displejem, elektrické ovládání bočních oken, manuální klimatizace ETC, palubní počítač, přední loketní opěrka na středovém tunelu, stříbrné střešní ližiny, litá 16” kola s pneumatikami 205/60, kožená hlavice řadicí páky, tříramenný volant a rukojeť ruční brzdy, kožené čalounění, dešťový senzor druhé generace včetně funkce automatického rozsvícení světel při snížené viditelnosti, elektricky nastavitelná a sklopná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru diodami, ozdobné lišty kolem bočních oken a prahové lišty vpředu, tempomat, zadní loketní opěrka s držákem nápojů atd. Kč
Cena testované sestavy 1 072 500 Kč
Výbava testované sestavy Paket Light (+30.300,-), dvouzónová klimatizace (+8.600,-), Intell.Pro+Bus.Connect (+101.300,-), paket Winter (+10.400,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.2 / 6.4
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 324 / 1032
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1643 / 412
Rozměr pneu: 205/50 R 17
Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4370
b) šířka (mm): 1783
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 4. 2015 23:28
geniální krása
...to jsou prostě volva. seveřeni s propracovanými detaily a vytříbeným designem.

Volvo je moje srdeční záležitost. Vždy když nějaký přezouvám, tak se přiznám, že se u toho třepu jak prvňák když jde do školy. Ať je jaké chce v poslední době, tak když sundáte ty kola a vidíte ten podvozek a ty nápravy, jak je to udělaný, to je prostě symfonie a hlavně to v takovém stavu vidíte i za 6 let. Což bohužel u drtivé většiny aut už bohužel neplatí a ani o německé premii bohužel.

Co se týče těch hučicích pneumatik. Tak ano, auto je osazené Michelinem Primacy HP, což je...respektive byla, protože už se prakticky dělá jen v prvovýbavě + pár rozměrech v afteru, ale oni mají velmi citliovou a jemnou kostru a konstrukci. U této pneu je velmi důležité správné vyvážení, jinak má vlivem kostry tendence hučet a vzhledem k tomu, že se žádný výrobce z fabriky s vyvážením kol moc nemaže, tak to může být i tím. Já tuto pneu měl na octavii I, která je s asi nejtragičtěji odhlučněnými koly vůbec a tohle na to mělo velký vliv.

Jinak auto krásné, já u volva nejsem schopný kritiky. Bohužel na něj nikdy asi nebudu mít. Ale bral bych ho všemi deseti.
23. 4. 2015 22:04
Re: V podstatě
:yes:
Tak to jsem netušil. Vývoj Porsche/Audi/VW byl vždy personálně nějak propojený (třeba dědkem Piechem), takže asi Porsche vzalo něco ze šuplíku a byl to původně motor Audi.
Avatar - wakantanka
23. 4. 2015 20:42
Re: V podstatě
pokiaľ viem, tak Volvá pre čínu sa vyrábajú priamo v číne po zohľadnení miestnych zvyklostí a požiadaviek. Zväčša ide o mierne inovované minulé generácie áut, ktoré sa už ani v EU ani v USA nepredávajú. Tak ja neviem čo tu furt niekto melie o čínskom volve.
23. 4. 2015 20:42
dnesni Volvo
To auto je presne takovy, jaky ma byt...zkratka stylovka, o jejiz kvalite, oproti iq zdejsich fundovanych kritiku, neni pochyb. Cina investuje naprosto vsude, diky bohu, ze znacku Volvo zachranila a priznejme si, ktera znacka dnes je stejna jako pred 20 lety...Ackoli bych si ho nevybral, za me jednoznacne palec nahoru. Pravda, vyvoj a obnova modelovych rad je dost za tempem mainstreamu, zato byva proveden zgruntu a skok v jednotlivych generacich je videt vsude. Zde se kvalitou nesetri. :-!
Avatar - wakantanka
23. 4. 2015 20:32
Re: V podstatě
Ale tak väčšina fordov nedávnej minulosti a súčastnosti sú nielen komunikatívne ale aj pohodlné. To len namátkou z mainstreamu bez dynamického podvozku. >:D