Test Auto.cz

Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race – Snadné je žít

22.4. 2015
Verdikt
 

Nový přeplňovaný zážehový dvoulitr si našel cestu i do zvýšeného hatchbacku Volvo V40 Cross Country s pohonem všech kol. Jak se s ním žije?

„Když ti vítr napne plachtu, když ti plachta popožene jachtu, když ti jachtou jízda dodá klid.“ Úryvkem z písně Snadné je žít od skupiny Mig 21 nezačínáme test Volva V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race, jak zní celé jméno vozu, jen tak pro nic za nic. Volvo totiž dlouhodobě podporuje závody jachet, až se „závod na oceánu“ jakožto Volvo Ocean Race stala jedna z výbav švédských vozů. Hlavní ale je, že citovaná píseň má podobně uvolněný charakter jako samotná jízda tohoto automobilu.

Popisovaná výbava vychází z druhé úrovně Kinetic a navíc obsahuje spíše designové prvky, když tedy vynecháme kožené čalounění s kontrastním prošíváním, elektricky sklopná vnější zrcátka s diodovým osvětlením nástupního prostoru či položku nazvanou adaptivní digitální displej. Dostanete tedy navíc sedmnáctipalcová litá kola Portunus, metalický lak Ocean Blue, hliníkové obložení interiéru či kožený volant s hliníkovou vložkou a další.

obrázek [600 x 312]  

Oproti běžné V40 pak variantu Cross Country poznáte podle o 12 milimetrů větší světlé výšce a nárazníkům s větším podílem nelakovaného plastu kombinovaného se stříbrnými prvky. V předním nárazníku se skrývá diodové denní svícení, přičemž oplastování není tak výrazné, jako u jiných zvýšených automobilů. Černý plast nenajdete na lemech, což může být pro mnohé zákazníky dobře. Celkově je Cross Country o zhruba 33.000 Kč dražší než standardní V40.

V interiéru si budete připadat tak trochu jako v kompaktním SUV, protože se sedí relativně vysoko. Zejména starší lidé tak ocení snadné nastupování a na poměry hatchbacků dobrý výhled ven. Správná řidičská pozice se dá poměrně snadno nastavit, takže se za volantem brzy uvelebíte.

Proti ztvárnění palubní desky nemáme výtky. Kvalitní použité materiály jsou kombinovány s pohledným designem a prostoru je uvnitř dostatek. Oceňujeme klasickou ruční brzdu, která v některých situacích funguje lépe než elektronická varianta. Snad jenom ovládání multimediálního systému mohlo být přehlednější, tlačítka na středovém panelu nejsou zrovna intuitivní.

K testu máme vůz s pohonem všech kol, což mimo jiné znamená, že nádrž automobilu se zmenší na 57 litrů. To je trochu nemilé už jen z toho důvodu, že čtyřkolka je dostupná jenom se silnými benzinovými motory spojenými s automatickou převodovkou, což vždycky značí vyšší nároky na palivo.

obrázek [600 x 402]  

Na poli zvýšených hatchbacků je Volvo V40 Cross Country ojedinělým úkazem, což zvyšuje jeho atraktivitu. Nejblíže je mu podle nás Mercedes-Benz GLA 250 4Matic za základní cenu 935.900 Kč.

Volvo V40 Cross Country T5 AWD vs. Mercedes-Benz GLA 250 4Matic - srovnání základních technických údajů
ModelVolvo V40 Cross Country T5 AWDMercedes-Benz GLA 250 4Matic
Motor2.0 Drive-E 8AT250 4Matic 7AT
Parametry motoru [kW/N.m]184/350155/350
Max. rychlost [km/h]210230
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,17,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,5
Délka [mm]43704417
Šířka [mm]17831805
Výška [mm]14581495
Rozvor [mm]26462699
Zavazadlový prostor [l]324 /1032421/1235
Poháněná kolaVšechnaVšechna

Motor a převodovka – Tiše a jemně

Doba pětiválců u Volva končí, model V40 Cross Country T5 dostal nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který známe již z testů jiných vozů a který se stane pilířem nabídky celé automobilky včetně SUV XC90. Jednotka má výkon 184 kW, točivý moment 350 N.m a její největší předností je sladění s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin.

Řazení probíhá velmi hladce, reakce na manuální volbu tlačítky pod volantem je příjemně rychlá a ve srovnání s dřívější šestistupňovou skříní je novinka posunem vpřed ve všech ohledech. Na dálnici při 130 km/h pak točí jen 2000 otáček na nejvyšší převodový stupeň.

Díky naladění motoru pro zátah těsně nad volnoběhem je jízda příjemně uvolněná a často připomínala právě poklidnou plavbu jachty – v tomto se Volvo svým sponzoringem závodů kolem světa trefilo do černého.

obrázek [600 x 402]  

Při zrychlování nečekejte žádný náhlý zátah ani zběsilý úprk k červenému poli. Jednotka dodává svou sílu jemně, jako by nechtěla cestující ve voze za žádnou cenu vyděsit, ať už by se řidič snažil jakkoliv. Ve výsledku ale rychlost kvapně roste, jen to příliš necítíte. Tomu pomáhá i výtečné odhlučnění jednotky, která se při běžné jízdě ozývá pouze vzdáleně. Více důraznosti by agregátu prospělo, působí totiž ležérním dojmem, ale typickým zákazníkům to pravděpodobně bude vyhovovat a nechají se jen tak unášet na jemné vlně síly.

Námi testovaný exemplář byl ještě syrový, spotřeba i tak odpovídá vozu se zvýšeným podvozkem, přeplňovaným dvoulitrovým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Dobrých hodnot dosáhnete při zcela klidné jízdě, to se dá jezdit za méně než sedm litrů, stačí však jedno razantnější předjetí a na palubním počítači svítí hned vyšší čísla.

Lepší než dříve

Možná za to může lehčí motor nad nápravou či přeladěný podvozek v rámci neustálého zlepšování automobilu, ale oproti dříve testované variantě s pětiválcem se tento vůz choval na nerovnostech lépe. Automobil je stále poměrně tuhý, ale podvozek tlumí výmoly tiše a ve většině případů i úspěšně. Nedočkáte se žádné prkennosti ani zbytečného natřásání posádky či nepříjemných rázů.

Volvu zůstala výtečná ovladatelnost, která zvýšením podvozku u modelu Cross Country nijak neutrpěla. Auto není žádný sportovní ostrý hatchback, ale po klikaté okresce se dokáže pohybovat svižně, bezpečně a s dobře kontrolovanými pohyby karoserie. Na výjezdu z oblouků navíc cítíte pomoc pohonu všech kol, kdy zadní kola zvládnou tlačit vůz do zatáčky a zvyšovat tak rychlost.

obrázek [600 x 340]  

Disciplína, ve které však automobil funguje nejlépe, jsou delší cesty. V tomto případě nám však sedadla nepřišla tak výtečná, jako u jiných Volv – ocenili bychom zejména delší sedáky. I tak ale člověk po jízdě vystupuje z vozu svěží a není unavený.

Může za to mimo jiné výtečné odhlučnění. Snad jenom pneumatiky na některých typech asfaltu více hlučí, ale to je nešvar většiny moderních automobilů. Aerodynamický hluk je však velmi dobře potlačen. Na dálnici bychom ale ocenili úspornější turbodiesel, jenže ten s pohonem všech kol v nabídce nefiguruje.

Závěr

Pro koho je tedy Volvo V40 Cross Country určeno? Kompaktní zvýšená auta jsou nyní na vzestupu a v tomto případě není třeba přistupovat na kompromisy spojené s mnoha crossovery a SUV. Tohle Volvo je stále běžným hatchbackem, nemusíte se s ním ale bát ani na polní cestě a má pohon všech kol či vyšší pozici za volantem. Zároveň dobře jezdí po asfaltu.

Škoda jen, že pohon 4x4 je spojen výhradně s benzinovým motorem a automatem, byť k převodovce nemáme výhrady a agregát je velice kultivovaný. Nám by automobil seděl k páru, kterému již ratolesti odrostly a který chce kompaktní, ale univerzální automobil pro jakoukoliv cestu. Takoví lidé jistě ocení uvolněnou a bezpečnou jízdu v dobře zpracovaném voze, byť za ne zrovna lidovou částku.

Nejlevnější verze modelu647.900 Kč (V40 Cross Country D2/88 kW)
Základ s testovaným motorem806.500 Kč (V40 Cross Country T5 AWD/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.072.500 Kč (V40 Cross Country T5 AWD/180 kW)

Plusy

  • Ovladatelnost vozu
  • Příkladné odhlučnění motoru
  • Povedená samočinná převodovka
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Neobvyklá koncepce

Minusy

  • Pohon všech kol jedině s automatem a benzinem
  • U verzí 4x4 zmenšená palivová nádrž
  • Poněkud kratší sedáky
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race

Cena v základní výbavě: 806 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 072 500 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, City Safety II. generace (protikolizní systém automatického zastavení vozu do 50 km/h), Hill Descent Control - systém pro bezpečný sjezd svahů, Hill Launch Assist - asistent pro rozjezd do svahu, systém řízení trakce v zatáčkách, vrstvené čelní sklo, audiosystém Performance Sound s barevným 5" displejem, elektrické ovládání bočních oken, manuální klimatizace ETC, palubní počítač, přední loketní opěrka na středovém tunelu, stříbrné střešní ližiny, litá 16” kola s pneumatikami 205/60, kožená hlavice řadicí páky, tříramenný volant a rukojeť ruční brzdy, kožené čalounění, dešťový senzor druhé generace včetně funkce automatického rozsvícení světel při snížené viditelnosti, elektricky nastavitelná a sklopná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru diodami, ozdobné lišty kolem bočních oken a prahové lišty vpředu, tempomat, zadní loketní opěrka s držákem nápojů atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Light (+30.300,-), dvouzónová klimatizace (+8.600,-), Intell.Pro+Bus.Connect (+101.300,-), paket Winter (+10.400,-) atd.

Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
Technické údaje
Motor Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.2 / 6.4
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 324 / 1032
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1643 / 412
Rozměr pneu:205/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4370
b) šířka (mm): 1783
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2646
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volvo V40 Cross Country T5 AWD Ocean Race…

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 22.4.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků Volvo V40 dostalo facelift: Má Thorovo kladivo a několik nových laků

Volvo přiveze do Ženevy kompaktní model V40 v…

Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři Volvo V40: Nová generace za dva roky, XC40 za čtyři

Poté, co Volvo představilo svůj klíčový model XC 90 se…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…