Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V40 D4 Drive-E Ocean Race – Správná čtyřka

Jan Mička
Diskuze (73)
Cena Volva V40 s turbodieselem D4 Drive-E, automatickou převodovkou a výbavou Ocean Race snadno překročí milionovou hranici.

Volvo je na své vedlejší aktivity náležitě hrdé. Patronát nad slavným závodem jachet kolem světa Volvo Ocean Race (dříve se jmenoval Whitbread Round the World Race), jehož historie sahá až do roku 1973, převzalo z kraje nového milénia, a později tomu uzpůsobilo také rozložení výbav svých modelů. Až dosud jsme si mysleli, že hatchbacku V40 nejvíce sluší pastelový lak Rebel Blue, jenže právě edice Ocean Race s perleťovým odstínem Crystal White nás úplně ohromila.

Prémiovost celku zaručena

Zvenčí poznáte edici Ocean Race podle zmíněného laku s perleťovým efektem, ale také díky sedmnáctipalcovým litým kolům Portunus s pocitově uzounkými pneumatikami o šířce 205 milimetrů. Charakteristickým znakem jsou také modrošedé plakety na předních blatnících, to je ale všechno. Volvo zkrátka nemá potřebu zákazníkům výjimečnost prvoplánově nutit a zasvěcení jedinci okamžitě vědí, odkud vítr vane.

Jiné to je po nastoupení do interiéru. Do nových barev se například oblékla tenká středová konzola, která k moderním vozům Volvo neodmyslitelně patří. Vypadá efektně, je funkční (za ní najdete praktickou přihrádku), ale na delších cestách bohužel omezuje řidičovo pravé koleno. Za úplně nejlepší počin považujeme světlé kožené čalounění sedadel s oranžovým lemováním – jsou pohodlná a od pohledu působí skvostně, jenom to případné čištění nebude zadarmo…

Za volantem vozu Volvo V40 máte zkrátka pocit, jako byste seděli ve vlajkové lodi S80, a to hatchback v podstatě vychází ze současné generace Fordu Focus. Na šířku interiéru si rozhodně stěžovat nebudete, zkosenější linie předních sloupků však nastupování na přední sedadla neusnadní tolik jako jejich vyšší ukotvení. Stejně jako u ostatních verzí V40 navíc poznáte vítězství stylu nad praktičností pokaždé, když se podíváte do zpětného zrcátka – výhled ze skromného zadního okna totiž dále omezují masivní hlavové opěrky.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Drive-E je třeba rozlišovat

V souvislosti s novou strategií, kterou Volvo představilo na letošním ženevském autosalonu, může nastat trochu zmatek v označení pohonných jednotek. Ještě loni jsme četli samou chválu na nové modulární čtyřválce Drive-E (nové XC90 žádné jiné nepoužívá), které v nabídce nahradí stávající pěti- a šestiválcové verze s vyšší spotřebou a nevyhovující emisní normou. Jenže všechno je nakonec trochu jinak a příkladem toho je plug-in hybrid V60, jehož základem je vznětový pětiválec o objemu 2,4 litru. Drive-E je tedy nutné chápat také jako soubor opatření pro snížení tření, spotřeby a zlepšení efektivity.

Pokud se dokáže od zmíněné šarády oprostit (třeba pozorným sledováním zdvihového objemu nabízených agregátů), zjistíte, že čistokrevný vznětový čtyřválec Drive-E v nabídce Volva V40 nese označení D4. Z objemu 1969 kubických centimetrů (D2 má 1560 cm3, pětiválec D3 1984 cm3) se podařilo díky dvojitému přeplňování nestejně velkými turbodmychadly vydolovat 140 kW ve 4250 otáčkách za minutu a v segmentu luxusních hatchbacků nižší střední třídy také nadprůměrného točivého momentu 400 N.m (1750 až 2500 min-1). Ovšem pozor: výkon motoru se v rozdílných modelech nemusí shodovat. Například Volvo S60 má ve stejné hladině „pouze“ 133 kW, což lze připočíst například odlišné marketingové strategii značky.

Volvo V40 D4 Drive-E- srovnání s konkurencí
Model Volvo V40 Audi A3 Sportback BMW 1 Mercedes-Benz A
Motor D4 Drive-E 2.0 TDI 120d 220 CDI
Převodovka 8A 6M* 8A 7A
Zdvihový objem [cm3] 1969 1968 1995 2143
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 140/4250 135/1750-3250 140/4000 125/340-4000
Točivý moment [N.m/min] 400/1750-2500 380/1570-3250 400/1750-2500 350/1400-3400
Maximální rychlost [km/h] 230 234 228 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7.2 7.4 7.0 8.2
Pohotovostní hmotnost [kg] 1580 1395 1465 1485
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 3.5 4.2 3.9 4.2
Základní cena [Kč] 793.000 774.900 nenabízí se 811.900
*Dvouspojková převodovka pouze s pohonem quattro

Tak či onak vyniká čtyřválec D4 Drive-E důležitou technickou novinkou. Jedná se o systém i-ART, který pomocí čidel v tryskách přímého vstřikování operativně mění množství dodávaného paliva. Ovšem ne způsobem, který předvádí systém Closed Loop vznětových motorů Opelu (sledují přesný průběh expanzního tlaku ve válcích), ale laicky řečeno na základě mechanického opotřebení vstřikovačů. Řešení Švédů tedy nemusí být nejpřesnější, důkazem správné funkce je však vysoký výkon a lepší účinnost než dosud.

Tahoun čtyřválcový

Ani ten, kdo si v minulosti zamiloval jadrný zvukový projev pětiválcových turbodieselů, nebude po zkušenosti se čtyřválcem D4 Drive-E zklamaný. A už vůbec ne, pokud se zaměří na silný zátah od nízkých otáček. Motor totiž dokáže v pohodě a velmi kultivovaně pracovat již od 1200 min-1, práci turbodmychadel nejvíce pocítíte okolo středního pásma otáček a chybu neuděláte, pokud motor vyženete až k samé hranici působení všech 190 koní. S vyššími otáčkami se nestydí ozvat, i tak je ale vhodné smeknout nad mírou jeho odhlučnění a nevelkými sklony k razantnímu nárůstu spotřeby. Během testu jsme se například ani v ostrém jízdním režimu nedostali přes 8 l na 100 km.

Spotřeba a emise jsou ostatně to, oč Volvu běží. Na deklarovaných 3,5 l na 100 km v kombinovaném cyklu sice zapomeňte, mimo město se nám však nízkou hodnotu podařilo s trochou předvídavosti dokonce pokořit. Nicméně nejvíce motor exceluje na dálnici, pro kterou jako by snad byl stvořený – dlouhá osmička nevyžene jeho otáčky nad 2.000 min-1 a udržuje stabilní odběr okolo 5 l na 100 km. Důkazem střídmého apetitu je i fakt, že s podobným výsledkem jsme uzavírali týdenní testování, byť většina jízd probíhala v městském provozu.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

K pohybu ve městě se nicméně vážou drobná zaváhání osmistupňové automatické převodovky Aisin (50.000 Kč, pro příčnou zástavbu). V souvislosti se snahou o udržení co nejnižších otáček motoru se totiž snaží první tři rychlostní stupně „naskládat“ co nejrychleji a kvůli omezení třecích ztrát dochází k poměrně brzkému uzamykání měniče momentu. Ve specifických situacích se proto může stát, že budete za volantem Volva V40 D4 trochu poskakovat. Z hlediska práce na míru vyvinuté rychlostní skříně se však jedná o jediné znatelnější přešlapy, které navíc vymizí s příchodem ustáleného režimu jízdy.

Dvoulitrový turbodiesel s výkonem vyšším než u Volkswagenu Golf GTD může na první pohled svádět k vyšším sportovním ambicím a vpravdě řečeno poměrně oprávněně. Řízení Volva V40 patří k tomu lepšímu v segmentu, tužší podvozek má limity položeny dál, než se běžný uživatel (s ohledem na mladistvou image Volva již ne vousatý architekt) pravděpodobně odváží vydat, a tomu všemu hraje do karet lepší stabilita díky většímu rozchodu kol (1559 vpředu a 1546 mm vzadu). Auto nicméně není uskákané, což je důsledkem pohotovostní hmotnosti skoro 1,6 tuny. A to jsme ještě nepřipočítali rozměrné panoramatické střešní okno za 31.400 Kč, které bychom si v rámci zlepšení torzní tuhosti karoserie klidně odpustili.

Řezání zatáček nicméně nebude bavit věčně. Zkoušená konfigurace vám ostatně dříve nebo později sama naznačí, že je lepší zvolnit a přejít do plavnějšího režimu, podobného plachetnicím při závodu kolem světa. Volvu to v každém případě nelze mít za zlé, protože jeho modely (možná až na ostré verze Polestar) nikdy k pálení pneumatik a brzd nevybízely. Notabene ve spojení se zmíněnou osmistupňovou automatickou převodovkou s nahusto nasázenými rychlostmi, ve kterých se poměrně snadno ztratíte.

Klid mu vyhovuje nejvíce

Kdyby nebylo již v minulosti kritizovaných přešlapů v interiéru (ostrá hrana středové konzole, špatný výhled vzad), mohli bychom Volvo V40 D4 považovat za perfektního a velmi luxusního společníka na dlouhé cestování. Motor D4 Drive-E má při klidném jízdním stylu skutečně ladné reakce také díky jeho zdařilé spolupráci s automatem (vedle občasných přešlapů ve městě). Tužší podvozek si navíc dokázal s nástrahami silnic poradit lépe než u dříve testované verze R-Design, což lze přičíst na účet obutí s vyšším profilovým číslem.

Ačkoliv to vzhledem k výsledné ceně testovaného exempláře nemusí být patrné, neleží edice Ocean Race na samém vrcholu nabídky (Summum je s motorem D4 Drive-E o 23.200 Kč dražší, stojí 880.000 Kč). Dílčí modifikace v čele s efektním lakováním, nádherným čalouněním a sedmnáctipalcovými koly z něj však dělají ozdobu českých silnic. Nikterak okázalou, byť snadno rozpoznatelnou těmi, kterým v žilách koluje severská krev.

volvo testy nizsistredni volvo testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 559.500 Kč (T2 Base/88 kW)
Základ s testovaným motorem 743.000 Kč (D4 Drive-E Kinetic/140 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.150.000 Kč (D4 Drive-E Ocean Race/140 kW)

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Filtrování silničních nerovností
  • Nízká spotřeba paliva
  • Práce automatu v běžném provozu
  • Precizní odhlučnění interiéru

Minusy

  • Omezený výhled vzad
  • Ostrá boční hrana středové konzole
  • Cukání převodovky v městském provozu

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (73)
Volvo V40 D4 Drive-E Ocean Race
Cena základní sestavy 743 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů + airbag pro chodce, City Safety II. generace - protikolizní systém automatického zastavení vozu při rychlostech do 50 km/h, informační systém řidiče IDIS, sada na opravu pneumatik, ochranné zámky dveří proti krádeži, systém ochrany při převrácení vozidla ROPS, vrstvené čelní sklo, vyhřívaná vnější zrcátka a zadní okno, asistent rozjezdu do kopce, prahové lišty dveří Volvo Ocean Race, komunikační rozhraní řidiče Volvo Sensus, systém Start/stop, zadní střešní spoiler, tříramenný volant s hliníkovou vložkou, adaptivní digitální přístrojový štít, hliníkové obložení interiéru, loga Volvo Ocean Race vně i uvnitř vozu, kožené čalounění s kontrastním prošíváním, kryty zpětných zrcátek v černém lesklém provedení atd. Kč
Cena testované sestavy 1 150 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket Convenience+Business – elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, dešťový senzor II. generace, aktivní tempomat, poloautomatický parkovací asistent (+128.200 Kč), paket IntelliSafe Surround – BLIS, Drivers Alert systém (+27.100 Kč), paket Security – alarm, náklonové čidlo, bezklíčový vstup a startování tlačítkem (+21.900 Kč), paket Winter – vyhřívané čelné sklo, vyhřívaná přední sedadla (+10.400 Kč), paket Light – komplexní diodové osvětlení, aktivní bixenony s ostřikovači (+30.300 Kč), paket Climate Comfort – dvouzónová klimatizace, zlepšovač kvality vzduchu (+8.600 Kč), bezpečnostní šrouby kol (+1.100 Kč), boční okna vpředu s vodoodpudivým povrchem (+3.000 Kč), zásuvka 12 V v zavazadelníku (+1.400 Kč), vypínání airbagu spolujezdce (+2.200 Kč), vyhřívaná zadní sedadla (+6.000 Kč), páčky pro řazení pod volantem (+4.400 Kč), posilovač řízení EPAS (+2.500 Kč), dojezdová rezerva (+1.900 Kč), tónovaná zadní skla (+10.900 Kč), příprava pro parkovací kameru (+1.900 Kč), panoramatická střecha (+31.400 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 4 / 3.5
Emise CO2: 106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 324 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 430
Rozměr pneu: 205/50 R 17
Volvo V40 D4 Drive-E Ocean Race
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4369
b) šířka (mm): 1802
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2647
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1546
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Katikakus
20. 3. 2015 00:28
Re: Premie
:yes:
Avatar - Atlis
19. 3. 2015 23:38
Re: Podivné
Jo krasna spicka w 7 tisicich hovoris? Hlavne, ze obmedzovac ma 2.5T na 6500 krasavec moj... 7200 tocil akurat tak dvojliter v ST Mk1, ktory bol pod 4tis mrtvola. A 2.5T nema zmysel tocit nad 5500, pretoze to 1) nema priliz rad a 2) nic sa tam aj tak nedeje. Takze ja si docela myslim, ze si v ST/RS asi ani nesedel.

;-)
Avatar - salamoon
19. 3. 2015 18:10
Re: volva sa mi pacia
XC70 je jedine Volvo, ktore by som sakramentsky chcel. je tam este ten zavan starsich krabicoidnych volv.
zvysok sa mi nepaci, vratane novej xc90.

bohuzial s mojou financnou situaciou si tu XC70 uz asi nestihnem kupit. :-(
Avatar - Bully_
19. 3. 2015 15:58
Re: Ozzman už mě předběhl,
Ale jasne, taky si koupim treba nejaky hadrik uz jenom kvuli napisu na nem, ale predrazeny osobni automobil kvuli nazvu jeho vybavy urcite ne. Asi jako drtiva vetsina nas vsech plebejcu davam napred prednost tride vozu, motorizaci, pomeru cena/uzitna hodnota, popr. zabava apod. . Cest jachtarskym vyjimkam, aspon se toho proda vic :yes: (pokud si teda skutecne myslis, ze tenhle model prave tato "cilova skupina" udrzi nad vodou).
Avatar - Katikakus
19. 3. 2015 15:52
Re: Ozzman už mě předběhl,
Ja reagoval na ty slinty nahore, ze je to predrazene. Nejde o to, jetli maji nemaji nemaji prijmy, ale z marketingoveho hlediska jsou prave oni to cilovkou. Jelikoz mam ve svem nejblizsim okoli dve XC60 VOR, tak vim, jak motivace za jejich nakupem stala. A opet jsi spatne cetl. Ja nikde netvrdim, ze edici VOR si budou kupovat ucastnici zavodu VOR.

VOR je pro znale velmi silna znacka a je to videt, i na jinych vyrobcich nez na autech - konkretne treba obleceni - sam nekolik kousku vlastnim.