Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC60 T6 – Tak trochu jiné Volvo

Michal Fokt
Volvo si vydobylo záviděníhodnou image výrobce všestranných rodinných automobilů. Jak ale do této koncepce zapadá nejnovější crossover XC60?

Možná je to i díky tomu, že má prakticky v každém americkém filmu typická středostavovská rodina bezmála povinnost jezdit v kombi od Volva, ale vozy skandinávské automobilky jsme si zvykli považovat za rozumnou volbu pro ten typ lidí, kteří chtějí robustní a praktické auto. A teď se Švédové rozhodli vytvořit vůz, jenž bude kombinovat vlastnosti kombi a SUV – vznikl tak crossover XC60.

Tak trochu jiné Volvo

Už jsme si zvykli, že Volva dávno nepřipomínají svým designem představy předškoláků o dopravním prostředku. Krabicovité tvary nahradily mnohem ladnější linie, byť základní charakter zůstal nezměněn. Ovšem XC60 šlo ještě mnohem dál. Přestože i nadále používá charakteristickou masku chladiče i styling zadních svítilen, jeho vzhled je radikálně odlišný. Vlastně je tak moderní, že by se k němu ztěží odvážila i celá řada mnohem méně konzervativních značek – a autu to opravdu sluší.

suv volvo testy crossover suv volvo testy crossover  

Naproti tomu interiér snad ani více „volvo“ být nemůže. Design palubní desky je velmi tradiční a jediný pokus o modernu představuje tenký středový panel. Ten je však ukázkovým příkladem vítězství dobrého nápadu nad zdravým rozumem. Jeho hrana bude většinu řidičů dost citelně tlačit řidiče do nohy. Jinak ale nelze mít vůči kabině mnoho výhrad. Materiály jsou příjemné, zpracování znamenité a velký volant k Volvu tak nějak patří. Nabídka prostoru na všech sedadlech patří ke špičce mezi kompaktními SUV, kam lze asi XC60 zařadit nejlépe, navíc je posaz za všech čtyřech plnohodnotných místech velmi komfortní. Teprve při jízdě zjišťujeme, že sedadlům chybí boční vedení a na měkké kůži tělo v zatáčkách jezdí jak namydlený blesk… Žádné výhrady nelze mít k zavazadlovému prostoru o objemu 490 litrů. Jeho dno i nakládací hrana jsou sice dost vysoko, ale objem patrně vyhoví všem, kteří budou XC využívat jako plnohodnotné rodinné auto.

suv volvo testy crossover suv volvo testy crossover  

Tak trochu jiné Volvo II.

Když už je řeč o těch zatáčkách. Ty nejsou zrovna tou částí silnic, na nichž by se vozy značky Volvo cítily nejlépe. Jenže i zde XC60 mění zavedené konvence. Elektronicky řízený podvozek nabízí tři režimy jízdy: Comfort, Sport a Advanced. Nebudeme zastírat, že nejlépe jsme se (i auto samotné) cítili v komfortním režimu. I tehdy se crossover v zatáčkách naklání jen mírně a řidič tak má za volantem pocit jistoty u švédské značky dosud nevídaný. Jenže to není vše. Ikscéčko netrpí ani typickou výraznou nedotáčivostí a vzdor vyšší stavbě karoserie zatáčí překvapivě ochotně. Ve verzi sport pérování přitvrdí a omezí se pohupování, schopnosti podvozku se ale jinak nijak výrazně nemění. Funkčnost módu Advanced při testu neodhalila žádné výrazné odlišnosti od toho sportovního. Ale aby nebylo těch překvapení málo, přesné a citlivé je i řízení, jehož posilovač nemá přehnaný účinek.

S podivem jsme zaznamenali, že při tom všem ale vůz neslevil z tradičních vlastností aut švédské značky. Po silnici se XC60 i na 18“ kolech pohybuje plavně a s noblesou a přes delší nerovnosti se přenáší s lehkým pohupováním. Výborně ale obstál i při přejezdu krátkých výrazných nerovností. Na spárách sice trochu znervózní, ale tlumiče zvládnou pohltit prakticky všechny rázy od nerovností, jimiž nás naši silničáři „rozmazlují“.

suv volvo testy crossover suv volvo testy crossover  

Tak trochu jiné Volvo III.

Výkonné verze T5 nebo T6 nejsou v nabídce Volva ničím novým. Ale i přesto dokázala téšestka řady XC60 překvapit. Díky systému pohonu všech kol nemá vůz naprosto žádné problémy s trakcí a silný přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 210 kW při 5600 otáčkách a s točivým momentem 400 Nm v rozmezí 1500-4800 otáček dodává svou sílu lineárně a v takovém množství, že umožňuje velmi svižné cestování. Šestistupňová automatická převodovka sice nefunguje právě nejrychleji, ale se sametovou hladkostí podřazuje i přeřazuje a dostatečná rezerva výkonu umožňuje bezproblémové předjíždění. Navíc prodleva převodovky stírá lehký turboefekt motoru. Přitom je v kabině opravdu ticho – neruší ani zvuk motoru, ani hluk od kol a také aerodynamický svist je dobře potlačen. Je ale pochopitelné, že verze T6 nebude zrovna pro spořivá – 9,5 l při jízdě ustálenou stovkou a 12,3 l na 100 km při konstantní stotřicítce to napovídají. Při běžném provozu je problém se vejít pod 13 litrů.

Fešák bez slabin

Řeknu vám to úplně na rovinu – XC60 je nejlepší Volvo, s jakým jsem kdy jel. K tradičním dobrým vlastnostem značky, jako je prostornost, pohodlné pérování a silný motor, přidává dobré jízdní vlastnosti, ovladatelnost a schopnost tlumičů pohlcovat rázy. Výsledkem tedy je, že tady máme po všech stránkách vyvážené auto, které nemá prakticky žádnou slabinu. Nezní to jako dobrý důvod, proč ho nevyzkoušet?

suv volvo testy crossover suv volvo testy crossover  

První cena vozu919.000,- Kč (XC60 2.4D, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.159.000,- Kč (XC60 T6 Kinetic, 210 kW)
Základní cena testovaného vozu1.284.000,- Kč (XC60 T6 Summum, 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.354.000,- Kč (XC60 T6 Summum, 210 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Komfortní interiér
  • Pružný a výkonný motor
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení

Mínusy

  • Mělká sedadla
  • Pomalejší řazení
  • Vyšší spotřeba paliva

Michal Fokt
Volvo XC60 T6
Cena základní sestavy 1 284 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 6 rychlostní automatická převodovka, Posilovač řízení, Tempomat, Vnější zpětná zrcátka - elektricky nastavitelná a vyhřívaná, automaticky ztavovaná, včetně sklopné funkce, Dešťový senzor, Multifunkční volant, Kožený volant, Kožené čalounění sedadel, audiosystém s CD a MP3, EBA (Emergency Brake Assistant) - brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) - rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, 17" kotoučové brzdy na předních kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6stupňová automatická převodovka Geartronic (T6), elektronicky řízený systém AWD včetně stálé trakce, Hill Descent Control (systém pro bezpečný sjezd prudkých svahů) , City Safety (systém automatického zastavení vozu při rychlosti do 30 km/h) , airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce) , hlavové airbagy IC, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, palubní počítač, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), dojezdové rezervní kolo, střešní podélné ližiny, kola z lehké slitiny 7.5x17" SEGIN (235/65 R17), automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, AQS (Air Quality Sensor), přední mlhová světla, chronografické přístroje (Watch-dial), stříbrné střešní ližiny, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a pozice sedadla, vyhřívaná přední sedadla, parkovací asistent vzadu, aktivní DUAL-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, kola z lehké slitiny 7.5x18" MANTUS (235/60 R18) Kč
Cena testované sestavy 1 354 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (21 000,-), střešní okno (49 000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.1 / 8.9 / 11.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1450
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1846 / 594
Rozměr pneu: 235/60 R18
Volvo XC60 T6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1672
d) rozvor (mm): 2774
e) rozchod vpředu (mm): 1632
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano