TEST VW Golf Variant GTD DSG – Grandiózní Turizmus Dieselový
Design, interiér
Volkswagen Golf prošel v rámci modelového roku 2017 modernizací, která se prohnala celou škálou verzí jako… jarní vánek. Najít zvenku rozdíly dost možná mají problém i příznivci značky, natož pak ti ostatní. Samozřejmě při pečlivém porovnávání odhalíte pozměněné nárazníky a optiku světlometů, jenže v terminologii „faceliftu“ jde spíše o změny na úrovni vytrhaného obočí. Ale přišel jsem na to – novinku bezpečně poznáte díky novému designu denních LED. Dále musím říci, že naprosto chápu potřebu některých lidí nevyčnívat z davu, ale míra nudy je v tomto případě až extrémní, vezmeme-li v úvahu, že jde o nejsportovnější nafťák v nabídce, to by si GTD snad zasloužilo trošku „koulí“.
Podívejte se třeba na arteon – není trošku nepříjemné, že sedan střední třídy nabídne násobně více atraktivity než sportovní kompakt? Ale k posouzení situace asi nebudu úplně povolaný, líbí se mi totiž auta s designérskou filozofií přesně opačnou, než co léta nabízí modely s označením Golf. Také interiér je čím dál stejný – a to není úplně pochvala. Středový displej je sice o poznání větší než doposud a než u jakéhokoli současného konkurenta, ale na dnešní poměry utopený hodně nízko v palubce, o ovladačích ventilace pod ním nemluvě.
Pravá noha má kvůli masivnímu středovému panelu stále stejně málo místa a volant chronicky známý tenký věnec v místě úchopu. Na první dojem se mi líbila sedadla – jsou příjemně těsná a přitom překvapivě pohodlná, navíc s možností prodloužení sedáku, jenže při jízdě se ukázalo, že bočnice opěradel jsou příliš poddajné a trup v zatáčkách neudrží.
Ale rozhodně nelze jen kritizovat. Interiér auta je opravdu vymazlený. Co se týče použitých materiálů, jejich struktury a sladění, je Golf prémiovější než mnohé luxusní kompakty. Skvělá je také grafika displeje v kapličce a potěší možnost volby různých režimů zobrazení, i když kreativitou tvůrci úplně nesršeli. Perfektní je také pozice za volantem i pro postavy velmi odlišného vzrůstu, což bohužel stále není samozřejmost.
Líbila se mi také velkoplošná příplatková panoramatická střecha, kterou lze otevřít v opravdu velkém rozsahu a jízda je snesitelná do rychlosti přibližně 120 km/h. Ostatně pochválit musím i velký zavazadlový prostor o objemu 605 litrů, ten dělá z kompaktního golfu velmi zajímavého „univerzála“.
Motor, jízdní vlastnosti
Golf Variant GTD zůstal, co se motoru týče, při starém. Jednotka 2.0 TDI má stále výkon 135 kW a točivý moment 380 N.m, novinkou je však sedmistupňová dvouspojková převodovka, doposud vůz měl o kvalt méně. Na papírové dynamice se to moc neprojevilo, akcelerace na stovku se zlepšila o desetinu (7,8 s) a maximální rychlost o celý 1 km/h na 230 km/h. Ba co víc, o dvě desetinky se současně zhoršila také spotřeba, ovšem pokud bychom to měli nějak smysluplně shrnout, na papíře zůstává vše při starém.
Navzdory tomu je znát, že má motor díky poupravenému zpřevodování více chuti do života. Dynamika auta je znamenitá – při lehkém tlaku na pedál pružně akceleruje už od 1800 otáček, ale u auta s označením GTD je přece jen přirozenější sešlápnout pedál důrazněji. Tehdy dvouspojka podřadí o dva-tři stupně níž a okamžitě a velmi důrazně zatahuje až do 4000/min, v manuálním módu jej však lze hnát až k pěti tisícům, už před 4500 otáčkami to však přestává dávat smysl.
Předjíždění s GTD je hračka a zátah motoru impozantní, ale třeba nedávno testovaný Countryman Cooper SD je při zrychlení ještě o poznání důraznější, když už je tedy řeč o kompaktních sportovních nafťácích. Motor ale nabízí víc než jen sílu, potěší také spotřebou. Na dálnici ve 130 km/h točí zhruba 2000 otáček a spaluje 6,3 l nafty, při devadesátce točí cca 1400/min a vystačí si se 4,5 litry nafty, v obou případech ještě se zimním obutím. Během celého testu jsem vcelku svižně jezdil za příjemných 6,5 litru, ale při ostrém stylu není problém se dostat i na 8,5 litru.
Vznětový čtyřválec je v kabině slyšet, ale neobtěžuje, jen prostě ten charakteristický zvukový doprovod ke sportovnímu svezení nějak nepatří. VW si myslel, že na to vyzraje a ve sportovním režimu přidává vrčivý akustický doprovod, který je naprosto otřesný. Zlaté kadlekadle…
Ostatně sportovní jízdní režim je vůbec v autě trošku zbytečný. Nepřirozeně ztuhne řízení, podvozek se začne chovat trošku prkenně a natřásá posádku, zrychlení reakcí dvouspojky jsem si snad ani nevšiml, i v ostatních módech je rychlá více než dostatečně. Vlastně jsem moc nevyužil ani standardní režim, naprostou většinu testu jsem odjel v komfortním módu.
Tehdy mi přišlo naladění posilovače nejpřirozenější, přestože je malinko přeposilované, vzhledem k tomu, že se do něj nepřenáší žádné ruchy od kol, lze naplno využít jeho přesnosti a ostrosti. Jako optimální mi také přišlo naladění podvozku. Velmi slušně, pevně a rychle tlumil běžné rázy od nerovností, na nerovném povrchu auto neodskakovalo a současně se auto při jízdě zbytečně netřese. S ohledem na to, že jde o sportovně laděné naftové kombi, si myslím, že ani není třeba využívat jiný setup.
Lze si pochopitelně nakonfigurovat individuální nastavení, ale prostě mi ten Comfort padl do ruky. Příjemným překvapením pro mě přitom byly jízdní vlastnosti kombíku. Časy šampiona nedotáčivosti v podobě první Fabie RS jsou dávno pryč, zdá se, že v tomto případě těžký motor částečně vyvažuje delší záď, samozřejmě za vydatné asistence znamenitě vyladěného brake-vectoringu, jenž pracuje prakticky nepoznatelně. Golf GTD je sice stále nedotáčivý, ale jen mírně, čitelně a předvídatelně. Náklony v zatáčkách jsou minimální, na chování auta si rychle zvyknete a záhy budete perfektně vědět, co auto v zatáčce udělá a jak a dokážete s ním být velmi rychlí. Ve vlásenkách nebo hodně agresivně najetých zatáčkách může trošku řidiče v komfortním módu znejistět rozevlátější záď, ale není třeba se bát, systém jízdní stability je ve střehu a jízda je o to zábavnější. Výhrady nelze mít ani k brzdám, na poměry u VW je pedál překvapivě tuhý, navíc je nástup plynulý a účinek naprosto bez výhrad.
Závěr
Byl jsem zprvu k naftovému sportovnímu kombíku trošku skeptický, ale nakonec – proč ne, stále je to přirozenější než módní „sportovní“ SUV. Ale nejde jen o nějaký můj vnitřní pocit nebo rozpor. Golf Variant GTD dělá čest svému jménu, jedná se o příjemně dynamické auto, které je současně tak nějak volkswagenovsky „hodné“.
Nesnaží se sázet vše na jednu kartu, kterou je v tomto případě síla motoru, má navíc příjemné jízdní vlastnosti, snadno se ovládá, je přiměřeně komfortní a slušně tlumí rázy. Interiér je tichý a působí velmi hodnotně, kazí to pouze ergonomie středového panelu, tenký volant, měkké bočnice sedadel a …sportovní režim, u něhož je špatně téměř všechno – nastavení posilovače řízení, tvrdý podvozek a „bonusový“ hluk „motoru“.
Nejlevnější verze modelu | 441.900 Kč (Golf Variant 1.0 TSI/81 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 737.900 Kč (Golf Variant GTD 2.0 TDI/135 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 797.900 Kč (Golf Variant GTD 2.0 TDI/135 kW DSG) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.175.200 Kč (Golf Variant GTD 2.0 TDI/135 kW DSG) |
Plusy
- Silný motor, malá spotřeba paliva
- Luxusně působící interiér, velký kufr
- Kombinace jízdních vlastností a komfortu
- Přesné řízení, rychlé řazení
- Účinné brzdy
Minusy
- Tenký věnec volantu
- Měkké bočnice opěradel
- Ergonomie středového panelu
- Omezené místo pro pravou nohu
Foto: Petr Homolka