Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat Variant Alltrack 2.0 TDI (176 kW) – Dá se boj s SUV vyhrát?

David Bureš
Diskuze (271)
Volkswagen nabízí oplastované kombi s pořádným motorem. Jak s biturbem jezdí, jsme zjišťovali v rámci redakčního testu.


Design, interiér


Popularita SUV je celosvětový trend, který je patrný také na českém trhu. Ještě před rokem tvořila asi pětinu trhu, za rok 2017 to bylo už 24 %. Co když ale vyžadujete schopnosti v lehkém terénu a zároveň nechcete vysokou karoserii SUV? Pak máte na výběr některý z oplastovaných zvýšených kombíků. U Volkswagenu je to třeba Passat Alltrack, kterého jsme vyzkoušeli s vrcholným vznětovým čtyřválcem 2.0 BiTDI (176 kW).

Passat Alltrack je nabízen od roku 2012, v roce 2015 nastoupila jeho druhá generace, odvozená od dnešní osmé generace Passatu. Základem je nadále výhradně kombík, přičemž k dispozici jsou tři varianty pohonu, benzinový čtyřválec 2.0 TSI (162 kW) doplňují dva vznětové, 2.0 TDI (140 kW) a 2.0 BiTDI (176 kW). Všechny jsou přitom spárované s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou s olejovou lázní.

Z hlediska nabídky přitom není zkoušené vrcholné naftové provedení úplně nesmyslnou volbou. Biturbo se 176 kW přijde na 1.130.900 korun, což je samo o sobě hodně, jenže při srovnání s 2.0 TDI (140 kW) to je příplatek „jen“ 62.000 korun, což s přihlédnutím k té síle navíc není zase tolik.

Výchozí výbava Alltracku je navíc už bohatá, zahrnuje adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu, devět airbagů, třízónovou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla nebo čalounění částečně využívající alcantaru. Bohatá je ale i nabídka příplatkové výbavy, a tak konkrétní Passat Alltrack na přiložených fotografiích najednou přijde na více než 1,5 milionu korun. Na některých prvcích by se sice dalo ušetřit (panoramatické okno, zatmavená koncová světla), jinak tu jsou ale prvky, za něž si zákazníci budou ochotni připlatit – navigace (+48.100,-), elektricky výklopné tažné zařízení (+24.200,-) nebo elektrické otevírání víka kufru (+12.500,-).

Nenápadný horal

Zvenku byste to však možná ani neřekli, že tenhle kousek stojí tolik, jenže právě to je to kouzlo Passatu. Jeho nenápadný styl nikoho neprovokuje, což platí pro sedan i pro kombi, stejně jako testované zvýšené provedení Alltrack, zvlášť když si ho objednáte v nenápadné stříbrné metalíze Pyrit testovaného kusu.

Proti běžnému kombíku se Alltrack liší primárně ve spodní části karoserie. Nárazníky jsou specifické pro tento model, nejenže mají bytelnou plastovou ochranu před poškozením v terénu procházející přes podběhy až k bočním prahům, ale také ten vpředu má upravené mlhovky nebo mřížku chladicího otvoru. Standardem jsou pak diodové světlomety, na střeše zase najdeme stříbrné podélné ližiny. Kola jsou v základu 17palcová, testovaný exemplář však zdobí slušivé 19palcové disky Albertville v dvoubarevném provedení. Samozřejmostí takového auta je pak i zvýšený podvozek, zde konkrétně o 27,5 mm, výsledkem čehož je světlost 174 mm. To je třeba o tři milimetry více než u podobně koncipované Škody Octavia Scout.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

To v interiéru už takové rozdíly proti normálnímu Passatu nenajdete. V základu sice máte alcantarou čalouněné sedačky s nápisem Alltrack, ve zkoušeném exempláři je ale nahrazují příplatková Ergo sedadla (+29.700,-) v koženém čalounění (+58.900,-), která jsou opravdu pohodlná i na dlouhých cestách. Mají dlouhý sedák, který u řidiče lze dále manuálně prodloužit, posádku navíc mohou hýčkat masážní funkcí pomocí elektrické bederní opěrky.

Jediným poznávacím znakem pseudoterénní verze je tak uvnitř nápis Alltrack u voliče převodovky nebo robustní prahy z nerezové oceli se stejným motivem. Stejný materiál je mimochodem užit také na pedálech.

To znamená, že interiér zůstává poněkud nudný, ale naprosto účelný. Tlačítka v autě najdete na první dobrou, ovladače jsou logicky rozmístěny, tohle koncern zkrátka umí. Snad jen vypnutí automatických dálkových světel nikoliv páčkou pod volantem, ale kolečkem vedle volantu pro funkci světelného senzoru trochu překvapí. Navíc jsme si opět uvědomili výhodnější řešení multimediálního systému s konvenčními tlačítky po stranách obrazovky, s nimiž se lépe pracuje než s dotykovými plochami. Bohužel, dnes objednané Passaty už mají také modernější displeje známé z modernizovaného Golfu nebo Octavie.

Testovaný Passat si navíc vystačil s výchozími analogovými budíky, doplněnými pouze o barvený displej palubního počítače, popravdě řečeno to ale ničemu nevadí. Bez příplatkového digitálního přístrojového štítu se klidně obejdete, analogové budíky svoji práci zastanou spolehlivě. A možná to dokonce uvnitř vypadá lépe, aspoň to ladí s analogovým ciferníkem na vrchu středového panelu.

Z hlediska prostornosti je pak vše samozřejmě při starém, což znamená spoustu místa všemi směry, a to jak vpředu, tak vzadu. Díky úzkým A sloupkům a slušnému prosklení je navíc z auta dobře vidět. Vzdušnosti v testovaném kousku pomáhá také obří, elektricky otevírané panoramatické okno (+30.000,-), na nerovnostech si ale všimnete, že snižuje tuhost karoserie. Ocenil bych pak silnější věnec volantu, jeho měkoučká kůže se ale příjemně drží.

Skvělé je to i s místem pro zavazadla. Pod víkem se ukrývá 639 litrů prostoru, který nadchne délkou i pravidelným tvarováním. Nechybí tu praktické háčky na nákupní tašky nebo třeba síť na upevnění větších zavazadel. A oceňujeme i množství odkládacích prostorů v kabině, těch je tu opravdu habaděj. Snad jediná poznámka by tu byla k víku kufru, otevírá se hezky vysoko, chybí mu ale tlačítko na zamknutí auta. Když tak odcházíte s plnýma rukama, nezbude vám nic jiného než hledat klíček po kapsách, tlačítkem na víku totiž páté dveře jen zavřete.

Motor, jízdní vlastnosti


Silný jako bivoj

I na českých prodejích Passatu je sice znatelný klesající zájem o vznětové motory (5.123 registrovaných Passatů TDI v roce 2016 vs. 4.518 kusů loni), naftové modely ale nadále s přehledem tvoří většinu českých prodejů ve střední třídě. A ve finále se ani tolik nedivíme oblibě Passatu se zkoušeným biturbem, označeným červenými písmenky TDI na zádi, vždyť jeho udávané parametry 176 kW a 500 N.m. vypadají na papíře úctyhodně. Díky nim totiž takový Alltrack zrychlí z 0-100 km/h za 6,4 sekundy a jede nejvýše rychlostí 234 km/h.

Čtyřválcový agregát o objemu 1968 cm3 navíc díky turbodmychadlům Borg Warner slibuje lineární charakter bez turbodíry, jedno turbodmychadlo je totiž nízkotlaké a druhé vysokotlaké. V praxi to ale bohužel tolik neplatí, v tomto ohledu nás testovaný Passat Variant Alltrack poněkud zklamal. Do nějakých 1400 otáček se zdál agregát mrtvý, ožil až následně, aby jako lokomotiva táhl do nějakých 4500 otáček. Navíc je po nastartování poměrně jadrný, v nízkých otáčkách nepříjemně duní, což je známá charakteristika i jiných 2.0 TDI.

Na druhou stranu se mohlo jednat jen o vadu konkrétního exempláře. V Arteonu se shodný motor projevoval lineárně nastupující silou, nejinak tomu bylo také u Tiguanu s touto jednotkou. Když byste však chtěli argumentovat nezajetím daného kousku, asi to tím nebude. V době testování měl na svém kontě 8.000 ujetých kilometrů, což je u testovacích vozidel už spíše vyšší hodnota.

Na vině však může být naladění sedmistupňové dvouspojkové převodovky, která je pro tento agregát jedinou volbou. DSG kvůli snaze o co nejnižší spotřebu řadí co nejvyšší stupeň, což přináší nízké otáčky s nepříjemným duněním. Ve výsledku tak ani nemáte pocit, že sedíte za volantem tak silného auta, převodovka tímto chováním motor dost otupuje a sráží jeho kvality. Sportovní režim navíc není vždy řešením, protože to už jsou otáčky zase mnohdy zbytečně vysoké. A aby toho nebylo málo, při rozjezdu DSG poněkud cuká. Ve vyšších rychlostech ale už řadí hladce, ideálně funguje i při rychlejším tempu. Na dálnici potěší jen 2200 otáček na nejvyšší převod.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Co naopak budeme jen chválit, je spotřeba - ta je totiž navzdory síle pod kapotou stále přijatelná. Závěrečný průměr po týdnu testování činil 7,6 litru, a to jsme se s autem nemazlili. Dálniční přesun, tedy nepochybně ten nejčastější jízdní cyklus Passatu, Alltrack BiTDI zvládal za 7,5 litru, na okresce si řekl o nějakých sedm litrů, ve městě však spotřeba vyšplhala nad 10 litrů. Nádrž na AdBlue je mimochodem třináctilitrová a měla by vydržet na ujetí zhruba 9.000 kilometrů. Její víčko je pak logicky u hrdla palivové nádrže.

Volkswagen Passat Variant Alltrack – srovnání s konkurencí
ModelVW Passat Variant AlltrackAudi A4 allroadOpel Insignia Country TourerVolvo V60 Cross Country
Motor2.0 BiTDI3.0 TDI2.0 BiCDTID4 AWD
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1968296719562400
Válce/ventily4/46/44/45/4
Největší výkon [kW/min]176/1750-4000160/4000-5000154/4000140/4000
Točivý moment [N.m/min]500/1750-2500400/1250-3750480/1500440/1500-2750
Převodovka7DS7DS8A6A
Max. rychlost [km/h]234231228225
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,46,68,28,9
Komb. spotřeba [l/100 km]6,05,17,25,5
Základní cena [Kč]1.130.9001.346.900925.9001.093.100

Jezdí skvěle

Právě silný motor v útrobách v kombinaci se zvýšenou karoserií může vyvolávat otázky, jak si s tím Alltrack dokáže poradit. Obavy ale nejsou na místě, on to zvládá náramně! Vzhledem k vyššímu podvozku se karoserie v oblouku naklání více, není to ale nic nepříjemného. Passat zůstává v zatáčkách na poměry své třídy nečekaně hbitý, obloukem se protáhne nadmíru svižně, směr mění skoro jako nějaký kompakt. Vedle standardně dodávanému pohonu tomu napomáhá také elektronická náhražka diferenciálu XDS+ na obou nápravách přibrzďující vnitřní kola pro agilnější chování.

Ve srovnání s běžnými verzemi se Alltrack jeví pohodlnější, k dispozici tu navíc jsou standardně dodávané adaptivní tlumiče přizpůsobující nastavení odpružení. Parádní je také odhlučnění, jemuž však u testovaného kousku pomáhala vrstvená bezpečnostní skla vpředu a na bocích absorbující hluk za 8.700 korun. Jen se ale vyhněte příplatkovým 19palcovým kolům, na fotkách sice disky Albertville vypadají skvěle, během jízdy jsou ale už slyšet. Takový dusot se k tomuto typu auta nehodí, bohužel hluk od zadní nápravy trápí i další modely s platformou MQB. Stejně jako rozvibrovaná karoserie kvůli obří panoramatické střeše...

Když se pak budete procházet v menu palubního počítače, objevíte ještě jednu odlišnost proti běžným verzím Passatu. Mezi předvolenými režimy je tu totiž ještě šestý mód Offroad, který přizpůsobí nastavení systémů auta pro jízdu mimo zpevněné cesty. Převodovka po jeho aktivaci začne řadit ve vyšších otáčkách, tlumiče přejdou do komfortního režimu, s pedálem plynu se dá citlivěji pracovat a upraveno je též nastavení ABS. Součástí režimu je navíc i asistent pro sjíždění kopců, který automaticky udržuje nastavenou rychlost v prudkých klesáních.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Právě tyto prvky vám mají usnadnit jízdu mimo silnice, stejně jako o 27,5 mm zvýšená světlost nebo rychle reagující připojování zadní nápravy, systém pohonu všech kol samozřejmě tvoří spojka Haldex páté generace. Lehčí terén zvládne, stále je ale potřeba myslet na to, že se jedná jen o kombík a nikoliv o offroad. Většině cílové klientely ale budou schopnosti stačit, vždyť stejně jako s SUV s ním pojedou maximálně na nějakou polní cestu. A jak jsme u verze s 2.0 TDI (140 kW) dokazovali v Hummeru centru, takové podmínky Alltrack zvládne s přehledem.

Závěr


Závěr

Celosvětovou popularitu SUV respektujeme, ale úplně nechápeme. Výhodu snazšího nastupování kompenzují mnoha nevýhodami, obecně menším vnitřním prostorem, vyšší cenovkou nebo vysokou karoserií zvyšující spotřebu paliva. Schopnosti mimo zpevněné cesty pak lze rozporovat, ne všechna SUV nabízejí pohon všech kol, některá navíc ani nemají takovou světlou výšku. A tak se nám pro zákazníky skutečně hledající auto schopné projet nějakou tu polňačku a lehčí terén zdá jako výhodnější alternativa zvýšené kombi, jako právě Volkswagen Passat Alltrack.

Díky zvýšenému podvozku, oplastované karoserii nebo jízdním asistentům pro pohyb mimo silnice už něco v lehkém terénu zvládne, přitom nemá nevýhodu SUV v podobě vysoké karoserie a vysoké spotřeby. Dlouhodobý průměr 7,6 l/100 km za týden testování se zdá vzhledem k síle pod kapotou velice slušný.

Právě k motoru ale máme určitě výhrady. Převodovka jeho schopnosti výrazně otupuje, kvůli emisním normám řadí neustále co nejnižší převod, a tak ve výsledku ani nemáte pocit, že právě sedíte v nejsilnějším nabízeném Passatu. V Arteonu i Tiguanu se nám 2.0 BiTDI jevilo silnější a lépe sladěné s převodovkou.

Jinak ale moc chyb Passat Alltrack nemá, snad jen hlučnější podvozek (19palcová kola už jsou docela slyšet). Je pohodlný, jak odpružením, odhlučněním nebo třeba komfortními sedadly. Volkswagen si ale za takové povedené auto nechává tučně zaplatit, výchozích 1,13 milionu za testované biturbo už je docela dost. Na druhou stranu, odpovídající konkurence na trhu není. Opel Insignia Country Tourer s 2.0 BiCDTI (154 kW) za 925.900 korun je přece jen slabší a Audi A4 allroad s třílitrovým šestiválcem za 1.346.900 Kč zase luxusnější. A navíc proti turbodieselu se 140 kW ten příplatek za dvě turba není zase tak vysoký... My bychom si ale se slabším tédéíčkem klidně vystačili.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Nejlevnější verze modelu704.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem1.114.900 Kč (2.0 BiTDI/176 kW Highline)
Testovaný vůz bez příplatků1.130.900 Kč (2.0 BiTDI/176 kW Alltrack)
Testovaný vůz s výbavou1.532.900 Kč (2.0 BiTDI/176 kW Alltrack)

Plusy

  • Pohodlný podvozek
  • Slušná spotřeba paliva
  • Pohodlné sedačky
  • Vnitřní prostor
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Průměrná spolupráce motoru a převodovky
  • Hlučnější podvozek

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (271)
VW Passat Variant Alltrack 2.0 TDI (176 kW)
Cena základní sestavy 1 130 900 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehkých slitin Ancona, adaptivní podvozek, adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 km/h, parkovací senzory vpředu a vzadu, třízónová automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, devět airbagů, dešťový senzor, diodové světlomety, mlhové světlomety, multifunkční kožený volant, palubní počítač s barevným multifunkčním ukazatelem, podélný střešní nosič stříbrný, čalounění kombinující textil s Alcantarou, rádio s osmipalcovým dotykovým displejem, osmi reproduktory a Bluetooth, rezervní plnohodnotné kolo z lehkých slitin, sledování únavy řidiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané přední sedačky. Kč
Cena testované sestavy 1 532 900 Kč
Výbava testované sestavy 19palcová kola z lehkých slitin Albertville (+24.900,-), stříbrná metalíza Pyrit (+17.700,-), kožené Nappa čalounění (+58.900,-), akční paket Business Alltrack – dynamické diodové světlomety, bezklíčové odemykání, zpětná kamera, zatmavená zadní skla, ambientní osvětlení (+35.000,-), akční paket Media II – navigace Discover Pro s 9,2“ dotykovým displejem, bluetooth, hlasovým ovládáním a osmi reproduktory, wi-fi hotspot, zásuvka na 230 V vzadu (+48.100,-), vyhřívaný multifunkční volant (+3.800,-), vyhřívané zadní sedačky (+7.900,-), zatmavená koncová diodová světla (+5.500,-), vyhřívané čelní sklo (+9.100,-), vrstvená bezpečnostní skla vpředu a na bocích absorbující hluk (+8.700,-), panoramatické střešní okno (+30.000,-), elektricky výklopné tažné zařízení (+24.200,-), Trailer Assist (+16.900,-), hudební systém Dynaudio Confidence s 10 reproduktory o výkonu 700 W (+33.900,-), Ergo komfortní přední sedadla s elektrickým nastavením a masážní funkcí (+29.700,-), elektrické otevírání víka kufru (+12.500,-), ochranná sluneční clona vzadu (+2.900,-), dekorace kartáčovaný hliník a Piano Black (+11.300,-), asistenční systém pro monitorování okolí (+11.000,-), asistenční systémy – systém pro udržování v jízdním pruhu, hlídání mrtvého úhlu, asistent při vyparkování (+27.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 1750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.3 / 6
Emise CO2: 157
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 639 / 1769
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1776 / 584
Rozměr pneu: 245/40 R19
VW Passat Variant Alltrack 2.0 TDI (176 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4777
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2789
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1561
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1250
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
17. 1. 2018 17:22
Re: Mainstreamový strop
Jsou i příklady, kde je tomu naopak...
Avatar - Shr3k
17. 1. 2018 15:56
Re: Mainstreamova nuda
Nejhorší je IMO kombajn z boku:
[odkaz]
předchozí byla vyváženější:
[odkaz]
Avatar - Beefcake
16. 1. 2018 21:52
Re: Mainstreamový strop
My nepotrebujeme okolo toho tolko kecat :-)
Avatar - white label
15. 1. 2018 17:33
Re: Mainstreamový strop
Cesta je cesta česky i slovensky. To, že Slováci nemají ekvivalent k našemu synonymu silnice (na rozdíl třeba od vozovky), je jiná věc.
A pokud dobře vidím, tak slovo silnice v jejich dialogu nevidím.
15. 1. 2018 13:12
Re: Mainstreamový strop
... Jestli to není tím, že ve slovenštině cesta znamená v češtině silnice.