Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Yamaha FZ6 Fazer: zdivočelá kočka

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Podle letošních statistik prodejů nových motocyklů v ČR je letos větší zájem o silnější kubatury než tomu bylo dříve, největšími taháky už tedy nejsou malé padesátky a skútry. Lidé si zkrátka rádi připlatí za „velkou“ motorku.

Mezi nejprodávanější motocykly jistě patří polokapotované šestistovky, které se díky svým proporcím hodí na všechny druhy silnic. Můžete s nimi jezdit každodenně po městě, o víkendu se prohnat po okresce či vyrazit v létě na dovolenou. Za svou cenu toho nabízí sakra hodně a proto jsou oblíbené.

Tento typ motorky vychází vždy z naháče, za příplatek několik tisíc dostanete navíc jen polokapotáž s větrným štítkem pro větší komfort, technika je většinou stejná. Mezi nejznámější zástupce třídy patří Honda Hornet (také model CBF), Suzuki Bandit a Yamaha Fazer. My jsme otestovali nejnovější model od Yamahy pod označením FZ6 Fazer, který byl představen zhruba před rokem. Motocykl navazuje na předchozího Fazera, jenž patřil mezi nejprodávanější šestistovky střední třídy, ten nový ovšem nabízí pořádnou porci moderní techniky, která byla staršímu modelu cizí.

Moderní od hlavy až k patě

Základem je motor ze supersportovního modelu R6, ten byl však upraven pro lepší průběh výkonu ve středních otáčkách. O přívod paliva se nyní stará elektronické vstřikování, jehož práci uslyšíte při každém otočení klíčků před nastartováním. Nový Fazer poskytuje výkon 72 kW (98 koní) při 12 000 otáčkách a točivý moment 63 Nm při 10 000 otáčkách. Tyto hodnoty leží dost vysoko, což jsme si ověřili v praxi. Velmi zajímavá je i konstrukce podvozku. Poprvé v historii se rám skládá ze dvou odlitků, kterou jsou zrcadlově obráceny a vzájemně sešroubovány (nikoli svařeny). Rám je z hliníku, což výrazně šetří hmotnost.

Dost už bylo suchého technického popisu, pojďme se povozit. Ještě před jízdou bych se zastavil u designu, který je oproti předchůdci hodně moderní a respektuje veškeré novodobé trendy. Fazer se ovšem nemusí líbit všem, někdo je z něj unešen, jiný dává přednost konzervativním tvarům předchůdce. Nový Fazer budí každopádně respekt, ať už svou „kočičí“ maskou, mohutným rámem či koncovkami výfuku pod sedlem. Dospělost této motorky podtrhuje i dvojice pneumatik o rozměrech 120 a 180 (předchůdce měl 110 a 160).

Vzpřímený posez

Když na motorku poprvé usednete, zaujme vás poměrně ergonomický posaz, při kterém je řidič sice orientován trošku dopředu, na pohodlí to ovšem nijak neubralo. Model působí dojmem krátkého stroje, koleny tak musíte důkladně obejmout nádrž, čímž s motorkou dokonale splynete. Tuto Yamahu bych doporučil i dlouhánům, sedlo je o něco výš a stupačky jsou níže, takže se sem krásně poskládá i majitel dvoumetrové postavy. Při pohledu na přístrojovou desku vás zaplaví pocit nevšednosti, přístrojový LCD panel s digitálním rychloměrem a s otáčkoměrem vyvedeným do oblouku jen tak nikde neuvidíte. Nechybí ani dvě denní počítadla kilometrů, hodiny, ukazatel paliva a teploty.

Po otočení klíčku uslyšíte jemné natlakování vstřikovací jednotky, přičemž krystalky otáčkoměru vyletí k nebesům a ukážou svou maximální hodnotu. Hned poté můžeme startovat, při chladných ránech dokonce bez sytiče, za což svědčíme elektronickému vstřikování paliva. Motocykl se za mírného vrnění rozjíždí už od dvou tisíc otáček, pokud budete chtít jezdit turisticky, stačí jet na krouťák a řadit okolo sedmi tisíc otáček. Od této hranice se v motoru chytnou saze a z přítulné kočky se stane pěkný dravec. Motorka poskočí vpřed a za agresivního jekotu míří až ke svému maximu na hranici 14 000 otáček. Původ z R6 tento kapalinou chlazený čtyřválec nezapře.

Musí se točit

Tento styl jízdy je dobrý na dálnici nebo okruh, kdo se však bude chtít kochat krajinou podél kvalitní okresky, očekával by větší pružnost motoru a s tím související výkon v nižších a středních otáčkách. Při předjíždění tak budete muset podřadit o dva i tři rychlostní stupně, abyste dosáhli raketového zrychlení, které je k dispozici nad hranicí sedmi tisíc otáček. To je trošku problém tohoto extrémně točivého motoru. Při dálničních sprintech není problémem, aby se na displeji zjevila cifra 230 km/h, v takové rychlosti ovšem počítejte s menšími vibracemi ve stupačkách. Pár minut po jízdě ucítíte, jakoby vám po nohách běhali mravenci – není to však nic drastického, co by vám mělo znepříjemnit jízdu.

Motor se v běžném režimu odmění příznivou spotřebou do šesti litrů. Co se týče ovladatelnosti, zde nemám žádné vážné připomínky, vše zkrátka funguje tak, jak má. Fazer je nadprůměrně hbitý a zároveň i stabilní. Zvládá velké náklony, nesmíte se však bát, zadní pneumatika o rozměru 180 se chvíli nechá přemlouvat, zvlášť při překlápění v sérii zatáček. Naladění tlumičů je tak akorát na naše cesty, Fazer však myslí i na sportovní vložky. Přední tlumič sice není nastavitelný, ten zadní si ovšem přizpůsobí každý. Velmi příjemná je i jízda se spolujezdcem. Co se týče brzd, mají velkou účinnost i skvělé dávkování, na přední brzdu stačí brnkat pouze dvěma prsty.

Pro každého něco

Stručně a jasně: Yamaha FZ6 Fazer je všestranný a lehce ovladatelný motocykl, který lze doporučit i začátečníkům. Motorka nabízí dostatek komfortu i sportovního chování, vedle toho báječně vypadá a je prošpikována moderní technikou. V tomto případě je cena 234.318 Kč oprávněná a ne nadarmo byly první zásoby v ČR okamžitě vyprodány.

Yamaha FZ6 Fazer - technické parametry
Motorvodou chlazený čtyřválec
Výkon72 kW (98 koní) při 12 000 ot./min
Točivý moment63 Nm při 10 000 ot./min
Převodovkašestistupňová
Brzdy2x 298 mm (přední), 245 mm (vzadu)
Pneumatiky120/70-17 (přední), 180/55-17 (zadní)
Hmotnost187 kg
Nádrž19,4 l
Maximální rychlostcca 230 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h3,5 s
Cena234 318 Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)