Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testovací okruh Opel v Dudenhofenu: Na hranici

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Navštívili jsme testovací centrum Opelu, abychom užitkové vozy této značky mohli vyzkoušet náročněji než obvykle.

Před odjezdem na speciální akci německého výrobce užitkových i osobních vozidel se divíme, kolik identifikačních dat musíme vyplnit. Připadá nám, že nás pustí nejméně do vývojové části automobilky, kam se za celý život nedostane ani 99,99 % zaměstnanců firmy.

Po příletu do Frankfurtu a krátkém transferu jihovýchodně od Ludwigshafenu postupně objevujeme, co tamní lesík o rozloze cca 20 km2 všechno ukrývá.

Ostraha vjezdu

Opel Combo, který řídíme z oblasti letiště až do Dudenhofenu, musí zůstat vně, ačkoliv jde o automobil vlastněný Opelem. Už samotná téměř padesátikilometrová trasa je součástí jízdy užitkovými opely. V nákladovém prostoru se nachází přikurtovaná zátěž 200 kg, abychom prověřili agregát 1.3 CDTI opatřený start-stop systémem. Zhasínání turbodieselu po dálniční jízdě a sjetí na první světelnou křižovatku nám trochu nahání hrůzu, co se děje s nekolujícím olejem v rozpáleném turbodmychadle. Raději tlačítkem vypínáme start-stop systém a maloobjemový šestnáctiventilový čtyřválec startuje a motorový olej proudí.

Navigace nás ještě pár kilometrů vede přímo k testovacímu areálu. Projetí branou na parkoviště těsně u oplocení areálu nám připomíná hraniční kontroly před zavedením Schengenského prostoru. Začíná „přepřahání“. Usedáme do připraveného vozidla, jehož řidič nás odváží hustě zalesněnou oblastí zatím neznámo kam. Vidíme pouze stromy ojediněle protnuté obloukem klopené kruhové dráhy pod námi.

Marketingová i produktová ofenziva

Jízda lesem končí na otevřeném prostranství s přibližně 25 m širokou asfaltovou plochou. Uprostřed ní se nachází stan, na přední straně kužely pro vyhýbací manévr a slalom. Pohled za stan odhaluje brzdnou dráhu.

Širokou asfaltovou plochu začíná skrápět déšť. Jdeme do stanu, který je připraven pro prezentaci a bezpečnostní pokyny k jízdám. Ian Hucker, evropský šéf užitkových vozů a fleetů Opelu, nás překvapuje. Oznamuje, že automobilka v Evropě začíná velkou ofenzivu LUV skrze dvě nové značky. FlexCare je určena pro malé flotilové klienty a již probíhá v Maďarsku. V posledním kvartálu letošního roku se rozšíří do několika dalších evropských zemí a má zákazníkům přinést například asistenci a kontroly stavu vozidla na silnici zdarma.

Od příštího roku se dle slov Huckera rozjede další značka 4 Business, zaměřená na velké fleetové klienty, jednou ze začínajících zemí má být Belgie. Dále se dozvídáme, že ještě letos nastane produktová ofenziva skrze speciální verzi Color Line Edition Vivara - nejprodávanějšího LUV Opelu. Největší model Movano bude do konce roku k mání také s pohonem všech kol, což má platit také pro český trh. Movano 4x4 vzniklo ze spolupráce Opelu s firmou Oberaigner.

Za volant

Čeká na nás šest vozidel, po dvou od každé modelové řady. Nejmenší Combo známe velmi dobře, proto usedáme do Movana Van L3H2 s pohonem předních kol a pneumatickým odpružením zadní nápravy. To se velmi příznivě projevuje ve slalomu, ve kterém postupně přidáváme, abychom se dostali na hranici adheze. Mezi kužely se nám nedaří rozhýbat zatížený furgon tak, aby došlo k jeho ustřelení do smyku. Mokrý povrch zkušební dráhy navozuje podmínky, při nichž se dostáváme do neotáčivého smyku předních kol.

Vyhýbací manévr projíždíme také Movanem, ale kombi L3H2 s přenosem hnací síly na zadní kola. Instruktor nám doporučuje rychlost 50 km/h, která je však spíše pro začátečníky. Druhý průjezd absolvujeme tempem 55 km/h a poznáváme obrovský rozdíl v ovladatelnosti vozu při tak v běžném provozu zanedbatelném rozdílu rychlostí.

Třetí předváděcí disciplínu tvoří maximální brzdění z rychlosti 100 km/h, které provádíme s Vivarem L2H1 Van. Navzdory asfaltu pokrytému vodou vozidlo opatřené zkušební zátěží vykazuje velkou decelerační schopnost. Velký podíl na ní mají nejen pneumatiky, ale také drsnost asfaltu v místě zkoušky.

Přehlídka přestaveb

Kromě praktických testů vozidel na hranici smyku a ovladatelnosti se na ploše testovacího okruhu nacházelo mnoho přestaveb všech tří modelových řad. Opel v Německu uzavřel spolupráci s několika tamními nástavbáři a nabízí s kompletní zárukou valník, sklápěčku, policejní speciál, hasičské vozidlo, sanitku a další.

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Avatar - Bubáq
23. 12. 2013 22:55
Re: Dudenhofen
... ať už se zkušební areal nachází kdekoliv v Německu, jedna věc je podstatnější: Opel opravdu zahajuje PR ofenzívu a rozhodně nevadí, že "začíná" s LUV. Opel si díky dlouhodbému zaměření na zvyšování kvality (to není reklamní heslo) zaslouží nyní mnohem intenzivnější publicitu, a to I na malém českém trhu. Skoda, že PR snaha je trochu znehodnocena downsizingem: Opel deklaroval větší zaměřeníé na užitkáče už před dvěma roky, ale vlastní motory mezitím snížily svůj max objem na 2,0 litru. Teď by se kvalitní 2,5 litr hodil...
23. 12. 2013 19:17
Dudenhofen
Tak tady něco hodně nehraje... Barvité popsání cesty do Dudenhofenu jihovýchodně od Ludwigshafenu atd... Ale testovací centrum Opelu je v Rodgau-Dudenhofenu což je asi tak 130km jinde a už vůbec ne 50km od letiště ale kolem max. 30km...
Buďto přebraný a špatně přeloženy článek a nebo více sledovat cestu když řídí kolega, jinak nevím co si o tom mám myslet...
Avatar - JFK
23. 12. 2013 13:13
Proti PG Ehra-Leissen chudáček...
:-!