23.12. 2013 Ladislav Černý

Testovací okruh Opel v Dudenhofenu: Na hranici

 

Navštívili jsme testovací centrum Opelu, abychom užitkové vozy této značky mohli vyzkoušet náročněji než obvykle.

Před odjezdem na speciální akci německého výrobce užitkových i osobních vozidel se divíme, kolik identifikačních dat musíme vyplnit. Připadá nám, že nás pustí nejméně do vývojové části automobilky, kam se za celý život nedostane ani 99,99 % zaměstnanců firmy.

Po příletu do Frankfurtu a krátkém transferu jihovýchodně od Ludwigshafenu postupně objevujeme, co tamní lesík o rozloze cca 20 km2 všechno ukrývá.

Ostraha vjezdu

Opel Combo, který řídíme z oblasti letiště až do Dudenhofenu, musí zůstat vně, ačkoliv jde o automobil vlastněný Opelem. Už samotná téměř padesátikilometrová trasa je součástí jízdy užitkovými opely. V nákladovém prostoru se nachází přikurtovaná zátěž 200 kg, abychom prověřili agregát 1.3 CDTI opatřený start-stop systémem. Zhasínání turbodieselu po dálniční jízdě a sjetí na první světelnou křižovatku nám trochu nahání hrůzu, co se děje s nekolujícím olejem v rozpáleném turbodmychadle. Raději tlačítkem vypínáme start-stop systém a maloobjemový šestnáctiventilový čtyřválec startuje a motorový olej proudí.

Navigace nás ještě pár kilometrů vede přímo k testovacímu areálu. Projetí branou na parkoviště těsně u oplocení areálu nám připomíná hraniční kontroly před zavedením Schengenského prostoru. Začíná „přepřahání“. Usedáme do připraveného vozidla, jehož řidič nás odváží hustě zalesněnou oblastí zatím neznámo kam. Vidíme pouze stromy ojediněle protnuté obloukem klopené kruhové dráhy pod námi.

Marketingová i produktová ofenziva

Jízda lesem končí na otevřeném prostranství s přibližně 25 m širokou asfaltovou plochou. Uprostřed ní se nachází stan, na přední straně kužely pro vyhýbací manévr a slalom. Pohled za stan odhaluje brzdnou dráhu.

Širokou asfaltovou plochu začíná skrápět déšť. Jdeme do stanu, který je připraven pro prezentaci a bezpečnostní pokyny k jízdám. Ian Hucker, evropský šéf užitkových vozů a fleetů Opelu, nás překvapuje. Oznamuje, že automobilka v Evropě začíná velkou ofenzivu LUV skrze dvě nové značky. FlexCare je určena pro malé flotilové klienty a již probíhá v Maďarsku. V posledním kvartálu letošního roku se rozšíří do několika dalších evropských zemí a má zákazníkům přinést například asistenci a kontroly stavu vozidla na silnici zdarma.

Od příštího roku se dle slov Huckera rozjede další značka 4 Business, zaměřená na velké fleetové klienty, jednou ze začínajících zemí má být Belgie. Dále se dozvídáme, že ještě letos nastane produktová ofenziva skrze speciální verzi Color Line Edition Vivara - nejprodávanějšího LUV Opelu. Největší model Movano bude do konce roku k mání také s pohonem všech kol, což má platit také pro český trh. Movano 4x4 vzniklo ze spolupráce Opelu s firmou Oberaigner.

Za volant

Čeká na nás šest vozidel, po dvou od každé modelové řady. Nejmenší Combo známe velmi dobře, proto usedáme do Movana Van L3H2 s pohonem předních kol a pneumatickým odpružením zadní nápravy. To se velmi příznivě projevuje ve slalomu, ve kterém postupně přidáváme, abychom se dostali na hranici adheze. Mezi kužely se nám nedaří rozhýbat zatížený furgon tak, aby došlo k jeho ustřelení do smyku. Mokrý povrch zkušební dráhy navozuje podmínky, při nichž se dostáváme do neotáčivého smyku předních kol.

Vyhýbací manévr projíždíme také Movanem, ale kombi L3H2 s přenosem hnací síly na zadní kola. Instruktor nám doporučuje rychlost 50 km/h, která je však spíše pro začátečníky. Druhý průjezd absolvujeme tempem 55 km/h a poznáváme obrovský rozdíl v ovladatelnosti vozu při tak v běžném provozu zanedbatelném rozdílu rychlostí.

Třetí předváděcí disciplínu tvoří maximální brzdění z rychlosti 100 km/h, které provádíme s Vivarem L2H1 Van. Navzdory asfaltu pokrytému vodou vozidlo opatřené zkušební zátěží vykazuje velkou decelerační schopnost. Velký podíl na ní mají nejen pneumatiky, ale také drsnost asfaltu v místě zkoušky.

Přehlídka přestaveb

Kromě praktických testů vozidel na hranici smyku a ovladatelnosti se na ploše testovacího okruhu nacházelo mnoho přestaveb všech tří modelových řad. Opel v Německu uzavřel spolupráci s několika tamními nástavbáři a nabízí s kompletní zárukou valník, sklápěčku, policejní speciál, hasičské vozidlo, sanitku a další.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…