23.5. 2014 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Testování vozů Volvo FL a FE: Pro snadné řízení

 

Dva nejmenší modely Volvo Trucks ve specifikaci Euro 6 jsme již vyzkoušeli na sklonku loňského léta. Co stojí za tak výraznou proměnou?

Loňské novinky pro distribuční dopravu Volvo FE a FL nás překvapily velmi jednoduchým ovládáním v uměle vytvořeném centru města. Velký rejd kol a nápadné ticho v kabině nás zaujaly nejvíce.

Tyto výhody vyšly z dlouhodobého testování a vývoje vozidel i jejich součástí. Důkladnými testy bylo prověřeno téměř vše. Jedním z nejdůležitějších cílů při vývoji nových modelů FE a FL bylo zlepšit pracovní podmínky řidiče, který ve vozidle tráví několik hodin denně a často vystupuje a nastupuje. „Chceme našim zákazníkům nabídnout vysoce kvalitní produkty. Pro nákladní vůz jsou stejně jako samotné technické parametry důležité i pohodlí řidiče a snadné ovládání,“ říká ředitel řízení kvality společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

Provozní zkoušky

Ze všech testů jsou ty provozní jedny z nejdůležitějších. Simulované zkoušky nemohou nikdy zcela nahradit skutečný provoz. Reálné testy se používají proto, aby vývoj pokročilých produktů odpovídal podmínkám skutečného provozu.

Sedm měsíců probíhala zkouška předsériového provedení FL ve švýcarské rozvážkové společnosti Gabriel. Tamní řidič Karli Walter, který už čtrnáct let řídí distribuční nákladní vozy pro švýcarskou firmu, sdělil po více než půlroční zkušenosti s vozem Volvo FL Euro 6 toto: „Nejlepším rysem nového modelu je vynikající manévrovatelnost. Pokud musím projíždět úzkými uličkami a stísněnými prostorami, je přímo senzační. Tento model má vyšší výkon i nosnost a jeho řízení je hračkou.“ Poznatky dopravců, kteří se podílejí na předprodukčním testování, mají pro výrobce vozidel cenu zlata. „Zpětná vazba od testovacích řidičů má pro nás nesmírný význam. Je potvrzením všeho, co děláme. Je to koneckonců otázka jednoho zcela zřejmého faktoru, a ten tvoří splnění očekávání našich zákazníků,“ říká Hayder Wokil.

Odhlučnění

Jedním z nejdůležitějších faktorů z hlediska komfortu řidiče je nízká úroveň zvuku v kabině. Z tohoto důvodu prošel každý detail od vibrací zpětného zrcátka, sedadla a volantu až ke hluku generovanému motorem a proudem vzduchu kolem oken důkladným zkoumáním a vyhodnocením. Díky novým motorům Euro 6 byla úroveň hluku v kabině řidiče podstatně snížena.

„Tyto nové motory mají nižší provozní otáčky, díky tomu jsou tišší a lépe přizpůsobené jízdě v městském prostředí. Největší přínos vyplývající z lepšího odhlučnění kabiny tvoří snížení únavy řidiče. A čilejší řidič je také pozornější a bezpečnější,“ říká produktový manažer nákladních vozů FE a FL Tobias Bergman.

Prověření životnosti

Další důležitou součástí zdokonalování pracovního prostředí řidiče jsou testy jízdy na nerovných cestách. Nákladní vozidlo musí nejen v době uvedení do provozu chránit řidiče před nadměrným hlukem, ale po ujetí sto či dvě stě tisíc kilometrů by neměly drnčet plasty v kabině ani jiné součásti. Proto Volvo podobně jako ostatní automobilky prověřilo nová vozidla dlouhodobým provozem přes hrboly a výtluky. Technici měřili vzniklé vibrace, které pak mohou být až po nejnižší kmitočet simulovány v laboratoři.

Po důkladném otestování na laboratorních přístrojích absolvovaly nákladní vozy včetně nových motorů Euro 6 a nově zavedené automatické převodovky I-Shift do řady FE mnoho okruhů na zkušební dráze Volvo Trucks. Funkce převodového ústrojí byla testována rozjížděním ve 25procentních stoupáních.

„Potom jsme provedli zrychlený test trvanlivosti a životnosti celého vozidla. Tyto zkoušky jsou jedny z nejkomplexnějších a je při nich ověřována celková doba provozuschopného života nákladního vozu. Celkově najely nové modely 12 000 kilometrů po náročných testovacích drahách a na otevřených silnicích, což odpovídá půl milionu běžných kilometrů či de facto celkové době průměrného provozu nákladního vozu,“ řekl Hayder Wokil.

Hlavní rysy FL a FE

Nové dvě nejmenší řady FL a FE byly vyvíjeny s ohledem na maximálně snadný pohyb v městských aglomeracích. K tomu přispívá dvojice motorů, z nichž čtyřválec D5K je k mání pro řadu FL ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW. Šestiválec D8K nabízí tři úrovně 184, 206 a 235 kW, přičemž nejsilnější je vyhrazena modelu FE. Oba agregáty nabízejí vysoký točivý moment už od 1000-1100 min-1 a tím zvyšují produktivitu pohonu a snižují nároky na naftu.

Nový model Volvo FL je díky možnosti 17,5palcových kol dostupný také s nižším vstupem, zlepšeným výhledem a snadnější nakládkou, a to při nosnosti zvýšené o 500 kg.

Velkým přínos do větší řady FE tvoří nabídka automatizované převodovky I-Shift, která šetří palivo i spojkové obložení a umožňuje řidiči, aby se soustředil více na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Oba modely jsou nejen tišší, ale obdržely rovněž ergonomičtější sedadla, která mají velký význam pro pohodlí a snižování únavy řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…