23.5. 2014 Ivo Semrád

Testování vozů Volvo FL a FE: Pro snadné řízení

 

Dva nejmenší modely Volvo Trucks ve specifikaci Euro 6 jsme již vyzkoušeli na sklonku loňského léta. Co stojí za tak výraznou proměnou?

Loňské novinky pro distribuční dopravu Volvo FE a FL nás překvapily velmi jednoduchým ovládáním v uměle vytvořeném centru města. Velký rejd kol a nápadné ticho v kabině nás zaujaly nejvíce.

Tyto výhody vyšly z dlouhodobého testování a vývoje vozidel i jejich součástí. Důkladnými testy bylo prověřeno téměř vše. Jedním z nejdůležitějších cílů při vývoji nových modelů FE a FL bylo zlepšit pracovní podmínky řidiče, který ve vozidle tráví několik hodin denně a často vystupuje a nastupuje. „Chceme našim zákazníkům nabídnout vysoce kvalitní produkty. Pro nákladní vůz jsou stejně jako samotné technické parametry důležité i pohodlí řidiče a snadné ovládání,“ říká ředitel řízení kvality společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

Provozní zkoušky

Ze všech testů jsou ty provozní jedny z nejdůležitějších. Simulované zkoušky nemohou nikdy zcela nahradit skutečný provoz. Reálné testy se používají proto, aby vývoj pokročilých produktů odpovídal podmínkám skutečného provozu.

Sedm měsíců probíhala zkouška předsériového provedení FL ve švýcarské rozvážkové společnosti Gabriel. Tamní řidič Karli Walter, který už čtrnáct let řídí distribuční nákladní vozy pro švýcarskou firmu, sdělil po více než půlroční zkušenosti s vozem Volvo FL Euro 6 toto: „Nejlepším rysem nového modelu je vynikající manévrovatelnost. Pokud musím projíždět úzkými uličkami a stísněnými prostorami, je přímo senzační. Tento model má vyšší výkon i nosnost a jeho řízení je hračkou.“ Poznatky dopravců, kteří se podílejí na předprodukčním testování, mají pro výrobce vozidel cenu zlata. „Zpětná vazba od testovacích řidičů má pro nás nesmírný význam. Je potvrzením všeho, co děláme. Je to koneckonců otázka jednoho zcela zřejmého faktoru, a ten tvoří splnění očekávání našich zákazníků,“ říká Hayder Wokil.

Odhlučnění

Jedním z nejdůležitějších faktorů z hlediska komfortu řidiče je nízká úroveň zvuku v kabině. Z tohoto důvodu prošel každý detail od vibrací zpětného zrcátka, sedadla a volantu až ke hluku generovanému motorem a proudem vzduchu kolem oken důkladným zkoumáním a vyhodnocením. Díky novým motorům Euro 6 byla úroveň hluku v kabině řidiče podstatně snížena.

„Tyto nové motory mají nižší provozní otáčky, díky tomu jsou tišší a lépe přizpůsobené jízdě v městském prostředí. Největší přínos vyplývající z lepšího odhlučnění kabiny tvoří snížení únavy řidiče. A čilejší řidič je také pozornější a bezpečnější,“ říká produktový manažer nákladních vozů FE a FL Tobias Bergman.

Prověření životnosti

Další důležitou součástí zdokonalování pracovního prostředí řidiče jsou testy jízdy na nerovných cestách. Nákladní vozidlo musí nejen v době uvedení do provozu chránit řidiče před nadměrným hlukem, ale po ujetí sto či dvě stě tisíc kilometrů by neměly drnčet plasty v kabině ani jiné součásti. Proto Volvo podobně jako ostatní automobilky prověřilo nová vozidla dlouhodobým provozem přes hrboly a výtluky. Technici měřili vzniklé vibrace, které pak mohou být až po nejnižší kmitočet simulovány v laboratoři.

Po důkladném otestování na laboratorních přístrojích absolvovaly nákladní vozy včetně nových motorů Euro 6 a nově zavedené automatické převodovky I-Shift do řady FE mnoho okruhů na zkušební dráze Volvo Trucks. Funkce převodového ústrojí byla testována rozjížděním ve 25procentních stoupáních.

„Potom jsme provedli zrychlený test trvanlivosti a životnosti celého vozidla. Tyto zkoušky jsou jedny z nejkomplexnějších a je při nich ověřována celková doba provozuschopného života nákladního vozu. Celkově najely nové modely 12 000 kilometrů po náročných testovacích drahách a na otevřených silnicích, což odpovídá půl milionu běžných kilometrů či de facto celkové době průměrného provozu nákladního vozu,“ řekl Hayder Wokil.

Hlavní rysy FL a FE

Nové dvě nejmenší řady FL a FE byly vyvíjeny s ohledem na maximálně snadný pohyb v městských aglomeracích. K tomu přispívá dvojice motorů, z nichž čtyřválec D5K je k mání pro řadu FL ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW. Šestiválec D8K nabízí tři úrovně 184, 206 a 235 kW, přičemž nejsilnější je vyhrazena modelu FE. Oba agregáty nabízejí vysoký točivý moment už od 1000-1100 min-1 a tím zvyšují produktivitu pohonu a snižují nároky na naftu.

Nový model Volvo FL je díky možnosti 17,5palcových kol dostupný také s nižším vstupem, zlepšeným výhledem a snadnější nakládkou, a to při nosnosti zvýšené o 500 kg.

Velkým přínos do větší řady FE tvoří nabídka automatizované převodovky I-Shift, která šetří palivo i spojkové obložení a umožňuje řidiči, aby se soustředil více na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Oba modely jsou nejen tišší, ale obdržely rovněž ergonomičtější sedadla, která mají velký význam pro pohodlí a snižování únavy řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…