reklama


23.5. 2014 Ivo Semrád

Testování vozů Volvo FL a FE: Pro snadné řízení

 

Dva nejmenší modely Volvo Trucks ve specifikaci Euro 6 jsme již vyzkoušeli na sklonku loňského léta. Co stojí za tak výraznou proměnou?

Loňské novinky pro distribuční dopravu Volvo FE a FL nás překvapily velmi jednoduchým ovládáním v uměle vytvořeném centru města. Velký rejd kol a nápadné ticho v kabině nás zaujaly nejvíce.

Tyto výhody vyšly z dlouhodobého testování a vývoje vozidel i jejich součástí. Důkladnými testy bylo prověřeno téměř vše. Jedním z nejdůležitějších cílů při vývoji nových modelů FE a FL bylo zlepšit pracovní podmínky řidiče, který ve vozidle tráví několik hodin denně a často vystupuje a nastupuje. „Chceme našim zákazníkům nabídnout vysoce kvalitní produkty. Pro nákladní vůz jsou stejně jako samotné technické parametry důležité i pohodlí řidiče a snadné ovládání,“ říká ředitel řízení kvality společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

Provozní zkoušky

Ze všech testů jsou ty provozní jedny z nejdůležitějších. Simulované zkoušky nemohou nikdy zcela nahradit skutečný provoz. Reálné testy se používají proto, aby vývoj pokročilých produktů odpovídal podmínkám skutečného provozu.

Sedm měsíců probíhala zkouška předsériového provedení FL ve švýcarské rozvážkové společnosti Gabriel. Tamní řidič Karli Walter, který už čtrnáct let řídí distribuční nákladní vozy pro švýcarskou firmu, sdělil po více než půlroční zkušenosti s vozem Volvo FL Euro 6 toto: „Nejlepším rysem nového modelu je vynikající manévrovatelnost. Pokud musím projíždět úzkými uličkami a stísněnými prostorami, je přímo senzační. Tento model má vyšší výkon i nosnost a jeho řízení je hračkou.“ Poznatky dopravců, kteří se podílejí na předprodukčním testování, mají pro výrobce vozidel cenu zlata. „Zpětná vazba od testovacích řidičů má pro nás nesmírný význam. Je potvrzením všeho, co děláme. Je to koneckonců otázka jednoho zcela zřejmého faktoru, a ten tvoří splnění očekávání našich zákazníků,“ říká Hayder Wokil.

Odhlučnění

Jedním z nejdůležitějších faktorů z hlediska komfortu řidiče je nízká úroveň zvuku v kabině. Z tohoto důvodu prošel každý detail od vibrací zpětného zrcátka, sedadla a volantu až ke hluku generovanému motorem a proudem vzduchu kolem oken důkladným zkoumáním a vyhodnocením. Díky novým motorům Euro 6 byla úroveň hluku v kabině řidiče podstatně snížena.

„Tyto nové motory mají nižší provozní otáčky, díky tomu jsou tišší a lépe přizpůsobené jízdě v městském prostředí. Největší přínos vyplývající z lepšího odhlučnění kabiny tvoří snížení únavy řidiče. A čilejší řidič je také pozornější a bezpečnější,“ říká produktový manažer nákladních vozů FE a FL Tobias Bergman.

Prověření životnosti

Další důležitou součástí zdokonalování pracovního prostředí řidiče jsou testy jízdy na nerovných cestách. Nákladní vozidlo musí nejen v době uvedení do provozu chránit řidiče před nadměrným hlukem, ale po ujetí sto či dvě stě tisíc kilometrů by neměly drnčet plasty v kabině ani jiné součásti. Proto Volvo podobně jako ostatní automobilky prověřilo nová vozidla dlouhodobým provozem přes hrboly a výtluky. Technici měřili vzniklé vibrace, které pak mohou být až po nejnižší kmitočet simulovány v laboratoři.

Po důkladném otestování na laboratorních přístrojích absolvovaly nákladní vozy včetně nových motorů Euro 6 a nově zavedené automatické převodovky I-Shift do řady FE mnoho okruhů na zkušební dráze Volvo Trucks. Funkce převodového ústrojí byla testována rozjížděním ve 25procentních stoupáních.

„Potom jsme provedli zrychlený test trvanlivosti a životnosti celého vozidla. Tyto zkoušky jsou jedny z nejkomplexnějších a je při nich ověřována celková doba provozuschopného života nákladního vozu. Celkově najely nové modely 12 000 kilometrů po náročných testovacích drahách a na otevřených silnicích, což odpovídá půl milionu běžných kilometrů či de facto celkové době průměrného provozu nákladního vozu,“ řekl Hayder Wokil.

Hlavní rysy FL a FE

Nové dvě nejmenší řady FL a FE byly vyvíjeny s ohledem na maximálně snadný pohyb v městských aglomeracích. K tomu přispívá dvojice motorů, z nichž čtyřválec D5K je k mání pro řadu FL ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW. Šestiválec D8K nabízí tři úrovně 184, 206 a 235 kW, přičemž nejsilnější je vyhrazena modelu FE. Oba agregáty nabízejí vysoký točivý moment už od 1000-1100 min-1 a tím zvyšují produktivitu pohonu a snižují nároky na naftu.

Nový model Volvo FL je díky možnosti 17,5palcových kol dostupný také s nižším vstupem, zlepšeným výhledem a snadnější nakládkou, a to při nosnosti zvýšené o 500 kg.

Velkým přínos do větší řady FE tvoří nabídka automatizované převodovky I-Shift, která šetří palivo i spojkové obložení a umožňuje řidiči, aby se soustředil více na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Oba modely jsou nejen tišší, ale obdržely rovněž ergonomičtější sedadla, která mají velký význam pro pohodlí a snižování únavy řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok v posílení konkurence nevěří

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok…

Podmínky rozšiřování počtu stanic technické kontroly (STK) zavádí novela o podmínkách provozu na pozemních…

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama