23.5. 2014 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Testování vozů Volvo FL a FE: Pro snadné řízení

 

Dva nejmenší modely Volvo Trucks ve specifikaci Euro 6 jsme již vyzkoušeli na sklonku loňského léta. Co stojí za tak výraznou proměnou?

Loňské novinky pro distribuční dopravu Volvo FE a FL nás překvapily velmi jednoduchým ovládáním v uměle vytvořeném centru města. Velký rejd kol a nápadné ticho v kabině nás zaujaly nejvíce.

Tyto výhody vyšly z dlouhodobého testování a vývoje vozidel i jejich součástí. Důkladnými testy bylo prověřeno téměř vše. Jedním z nejdůležitějších cílů při vývoji nových modelů FE a FL bylo zlepšit pracovní podmínky řidiče, který ve vozidle tráví několik hodin denně a často vystupuje a nastupuje. „Chceme našim zákazníkům nabídnout vysoce kvalitní produkty. Pro nákladní vůz jsou stejně jako samotné technické parametry důležité i pohodlí řidiče a snadné ovládání,“ říká ředitel řízení kvality společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

Provozní zkoušky

Ze všech testů jsou ty provozní jedny z nejdůležitějších. Simulované zkoušky nemohou nikdy zcela nahradit skutečný provoz. Reálné testy se používají proto, aby vývoj pokročilých produktů odpovídal podmínkám skutečného provozu.

Sedm měsíců probíhala zkouška předsériového provedení FL ve švýcarské rozvážkové společnosti Gabriel. Tamní řidič Karli Walter, který už čtrnáct let řídí distribuční nákladní vozy pro švýcarskou firmu, sdělil po více než půlroční zkušenosti s vozem Volvo FL Euro 6 toto: „Nejlepším rysem nového modelu je vynikající manévrovatelnost. Pokud musím projíždět úzkými uličkami a stísněnými prostorami, je přímo senzační. Tento model má vyšší výkon i nosnost a jeho řízení je hračkou.“ Poznatky dopravců, kteří se podílejí na předprodukčním testování, mají pro výrobce vozidel cenu zlata. „Zpětná vazba od testovacích řidičů má pro nás nesmírný význam. Je potvrzením všeho, co děláme. Je to koneckonců otázka jednoho zcela zřejmého faktoru, a ten tvoří splnění očekávání našich zákazníků,“ říká Hayder Wokil.

Odhlučnění

Jedním z nejdůležitějších faktorů z hlediska komfortu řidiče je nízká úroveň zvuku v kabině. Z tohoto důvodu prošel každý detail od vibrací zpětného zrcátka, sedadla a volantu až ke hluku generovanému motorem a proudem vzduchu kolem oken důkladným zkoumáním a vyhodnocením. Díky novým motorům Euro 6 byla úroveň hluku v kabině řidiče podstatně snížena.

„Tyto nové motory mají nižší provozní otáčky, díky tomu jsou tišší a lépe přizpůsobené jízdě v městském prostředí. Největší přínos vyplývající z lepšího odhlučnění kabiny tvoří snížení únavy řidiče. A čilejší řidič je také pozornější a bezpečnější,“ říká produktový manažer nákladních vozů FE a FL Tobias Bergman.

Prověření životnosti

Další důležitou součástí zdokonalování pracovního prostředí řidiče jsou testy jízdy na nerovných cestách. Nákladní vozidlo musí nejen v době uvedení do provozu chránit řidiče před nadměrným hlukem, ale po ujetí sto či dvě stě tisíc kilometrů by neměly drnčet plasty v kabině ani jiné součásti. Proto Volvo podobně jako ostatní automobilky prověřilo nová vozidla dlouhodobým provozem přes hrboly a výtluky. Technici měřili vzniklé vibrace, které pak mohou být až po nejnižší kmitočet simulovány v laboratoři.

Po důkladném otestování na laboratorních přístrojích absolvovaly nákladní vozy včetně nových motorů Euro 6 a nově zavedené automatické převodovky I-Shift do řady FE mnoho okruhů na zkušební dráze Volvo Trucks. Funkce převodového ústrojí byla testována rozjížděním ve 25procentních stoupáních.

„Potom jsme provedli zrychlený test trvanlivosti a životnosti celého vozidla. Tyto zkoušky jsou jedny z nejkomplexnějších a je při nich ověřována celková doba provozuschopného života nákladního vozu. Celkově najely nové modely 12 000 kilometrů po náročných testovacích drahách a na otevřených silnicích, což odpovídá půl milionu běžných kilometrů či de facto celkové době průměrného provozu nákladního vozu,“ řekl Hayder Wokil.

Hlavní rysy FL a FE

Nové dvě nejmenší řady FL a FE byly vyvíjeny s ohledem na maximálně snadný pohyb v městských aglomeracích. K tomu přispívá dvojice motorů, z nichž čtyřválec D5K je k mání pro řadu FL ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW. Šestiválec D8K nabízí tři úrovně 184, 206 a 235 kW, přičemž nejsilnější je vyhrazena modelu FE. Oba agregáty nabízejí vysoký točivý moment už od 1000-1100 min-1 a tím zvyšují produktivitu pohonu a snižují nároky na naftu.

Nový model Volvo FL je díky možnosti 17,5palcových kol dostupný také s nižším vstupem, zlepšeným výhledem a snadnější nakládkou, a to při nosnosti zvýšené o 500 kg.

Velkým přínos do větší řady FE tvoří nabídka automatizované převodovky I-Shift, která šetří palivo i spojkové obložení a umožňuje řidiči, aby se soustředil více na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Oba modely jsou nejen tišší, ale obdržely rovněž ergonomičtější sedadla, která mají velký význam pro pohodlí a snižování únavy řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na číču Hany Gregorové! Proboha, proč to napsal?

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na…

Pornobásničky, které skrz Facebook posílal zhrzený milenec Ondřej Koptík (34) své bývalé partnerce Haně…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…