23.5. 2014 Ivo Semrád

Testování vozů Volvo FL a FE: Pro snadné řízení

 

Dva nejmenší modely Volvo Trucks ve specifikaci Euro 6 jsme již vyzkoušeli na sklonku loňského léta. Co stojí za tak výraznou proměnou?

Loňské novinky pro distribuční dopravu Volvo FE a FL nás překvapily velmi jednoduchým ovládáním v uměle vytvořeném centru města. Velký rejd kol a nápadné ticho v kabině nás zaujaly nejvíce.

Tyto výhody vyšly z dlouhodobého testování a vývoje vozidel i jejich součástí. Důkladnými testy bylo prověřeno téměř vše. Jedním z nejdůležitějších cílů při vývoji nových modelů FE a FL bylo zlepšit pracovní podmínky řidiče, který ve vozidle tráví několik hodin denně a často vystupuje a nastupuje. „Chceme našim zákazníkům nabídnout vysoce kvalitní produkty. Pro nákladní vůz jsou stejně jako samotné technické parametry důležité i pohodlí řidiče a snadné ovládání,“ říká ředitel řízení kvality společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

Provozní zkoušky

Ze všech testů jsou ty provozní jedny z nejdůležitějších. Simulované zkoušky nemohou nikdy zcela nahradit skutečný provoz. Reálné testy se používají proto, aby vývoj pokročilých produktů odpovídal podmínkám skutečného provozu.

Sedm měsíců probíhala zkouška předsériového provedení FL ve švýcarské rozvážkové společnosti Gabriel. Tamní řidič Karli Walter, který už čtrnáct let řídí distribuční nákladní vozy pro švýcarskou firmu, sdělil po více než půlroční zkušenosti s vozem Volvo FL Euro 6 toto: „Nejlepším rysem nového modelu je vynikající manévrovatelnost. Pokud musím projíždět úzkými uličkami a stísněnými prostorami, je přímo senzační. Tento model má vyšší výkon i nosnost a jeho řízení je hračkou.“ Poznatky dopravců, kteří se podílejí na předprodukčním testování, mají pro výrobce vozidel cenu zlata. „Zpětná vazba od testovacích řidičů má pro nás nesmírný význam. Je potvrzením všeho, co děláme. Je to koneckonců otázka jednoho zcela zřejmého faktoru, a ten tvoří splnění očekávání našich zákazníků,“ říká Hayder Wokil.

Odhlučnění

Jedním z nejdůležitějších faktorů z hlediska komfortu řidiče je nízká úroveň zvuku v kabině. Z tohoto důvodu prošel každý detail od vibrací zpětného zrcátka, sedadla a volantu až ke hluku generovanému motorem a proudem vzduchu kolem oken důkladným zkoumáním a vyhodnocením. Díky novým motorům Euro 6 byla úroveň hluku v kabině řidiče podstatně snížena.

„Tyto nové motory mají nižší provozní otáčky, díky tomu jsou tišší a lépe přizpůsobené jízdě v městském prostředí. Největší přínos vyplývající z lepšího odhlučnění kabiny tvoří snížení únavy řidiče. A čilejší řidič je také pozornější a bezpečnější,“ říká produktový manažer nákladních vozů FE a FL Tobias Bergman.

Prověření životnosti

Další důležitou součástí zdokonalování pracovního prostředí řidiče jsou testy jízdy na nerovných cestách. Nákladní vozidlo musí nejen v době uvedení do provozu chránit řidiče před nadměrným hlukem, ale po ujetí sto či dvě stě tisíc kilometrů by neměly drnčet plasty v kabině ani jiné součásti. Proto Volvo podobně jako ostatní automobilky prověřilo nová vozidla dlouhodobým provozem přes hrboly a výtluky. Technici měřili vzniklé vibrace, které pak mohou být až po nejnižší kmitočet simulovány v laboratoři.

Po důkladném otestování na laboratorních přístrojích absolvovaly nákladní vozy včetně nových motorů Euro 6 a nově zavedené automatické převodovky I-Shift do řady FE mnoho okruhů na zkušební dráze Volvo Trucks. Funkce převodového ústrojí byla testována rozjížděním ve 25procentních stoupáních.

„Potom jsme provedli zrychlený test trvanlivosti a životnosti celého vozidla. Tyto zkoušky jsou jedny z nejkomplexnějších a je při nich ověřována celková doba provozuschopného života nákladního vozu. Celkově najely nové modely 12 000 kilometrů po náročných testovacích drahách a na otevřených silnicích, což odpovídá půl milionu běžných kilometrů či de facto celkové době průměrného provozu nákladního vozu,“ řekl Hayder Wokil.

Hlavní rysy FL a FE

Nové dvě nejmenší řady FL a FE byly vyvíjeny s ohledem na maximálně snadný pohyb v městských aglomeracích. K tomu přispívá dvojice motorů, z nichž čtyřválec D5K je k mání pro řadu FL ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW. Šestiválec D8K nabízí tři úrovně 184, 206 a 235 kW, přičemž nejsilnější je vyhrazena modelu FE. Oba agregáty nabízejí vysoký točivý moment už od 1000-1100 min-1 a tím zvyšují produktivitu pohonu a snižují nároky na naftu.

Nový model Volvo FL je díky možnosti 17,5palcových kol dostupný také s nižším vstupem, zlepšeným výhledem a snadnější nakládkou, a to při nosnosti zvýšené o 500 kg.

Velkým přínos do větší řady FE tvoří nabídka automatizované převodovky I-Shift, která šetří palivo i spojkové obložení a umožňuje řidiči, aby se soustředil více na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Oba modely jsou nejen tišší, ale obdržely rovněž ergonomičtější sedadla, která mají velký význam pro pohodlí a snižování únavy řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…