reklama


Testy zimních pneumatik 2008 (3.díl): Rozměr 225/45 R 17

Testy zimních pneumatik 2008 (3.díl): Rozměr 225/45 R 17

 

Nemůže být většího kontrastu než černé zimní pneumatiky na bílém sněhu. Jakou si ale vybrat? Nebo snad postačí celoroční univerzál? Odpoví vám následující srovnávací test.

Také jste si toho všimli? Denní teploty jdou nesmlouvavě dolů, ze skříní vytahujeme čím dál teplejší oblečení. Léto zabalilo definitivně kufry, zima klepe na dveře. A téma výběru vhodného obutí pro automobily nabývá na aktuálnosti a hlavně důležitosti. Do silničního zákona ČR se letos dostalo pravidlo povinného použití zimních pneumatik na vybraných úsecích silnic v období od 1. listopadu do 30. dubna. Pokud se na těchto místech budete pohybovat s nevhodným obutím (letní pneu či zimní s hloubkou dezénu pod 4 mm), nevyhnete se sankcím – hrozí 1 bod a pokuta 2000 Kč, ve správním řízení pak 1500 až 2500 korun.

Nasazení zimních pneumatik se neřídí jenom povrchem silnice, ale také její teplotou. Do 7°C je všechno v pořádku. Jakmile ale začne teploměr ukazovat nižší hodnoty, ztrácí letní směs přilnavost. Moderní produkty se sice drží až do bodu mrazu, s prvními sněhovými vločkami ale přestávají fungovat úplně. Náhlá sněhová bouře na dálnici tak může způsobit katastrofu podobnou letošní březnové hromadné havárii na D1.

Nicméně v extrémních podmínkách se zase tolik řidičů nepohybuje ani v zimě a spíše než přilnavost a trakci na sněhu a ledu ocení vyvážené vlastnosti na prosolené mokré vozovce spolu s nízkým valivým hlukem. Ten bývá často kamenem úrazu zimního obutí.

Tradiční srovnávací test sesterského Auto Bildu letos podstoupila desítka zimních a dvojice celoroční plášťů rozměru 225/45 R 17, tedy pneumatiky pro střední a vyšší střední třídu. Loni se o vítězství podělily Dunlop SP Winter Sport 3D a Michelin Primacy Alpin (rozměr 205/55 R 16). Obhájí letos prvenství? Testovací Mercedes-Benz C právě dorazil, jdeme zhodnotit výsledky…

OVLADATELNOST NA SNĚHUPrůměrná rychlost (km/h)

Jako královny zimní sezony se na sněhu ukázaly goodyeary, pirelli, dunlopy a nečekaně také neznámá kyota. Zasněžená cesta patří mezi jejich teritoria. Pro příležitostné použití na tomto povrchu ale obstojně poslouží i celoroční Goodyear Vector+ či stejně typizovaný vredestein. Věhlasné značky Michelin a Bridgestone zůstaly v testu ovladatelnosti na sněhu za očekáváním, prospělo by jim zlepšení bočního vedení v zatáčce.

SLALOM NA SNĚHUMaximální příčné zrychlení (m/s2)

Dobrá stranová stabilita pneumatik platí za základ úspěchu v této soutěži. Neuvěřitelné se stalo skutkem – levná čínská pneumatika Kyoto SnowGrip 7200 předčila špičkový Bridgestone Blizzak LM25 a zvítězila.

BRZDĚNÍ NA SNĚHUBrzdná dráha při zastavení z 50 km/h (m)

V náročné a důležité disciplíně stanovil Goodyear UltraGrip Performance 2 nová měřítka. O to překvapivěji zní fakt, že se mu téměř vyrovnalo kyoto! Za pozornost stojí skutečnost, s jak velkým rozdílem zaostaly při brzdění na sněhu celoroční pneumatiky, o letních ani nemluvě.

TRAKCE NA SNĚHUPrůměrná tažná síla (N)

Letité zkušenosti zimních specialistů od Goodyearu, Dunlopu a Pirelli se promítly do skvělých trakčních vlastností těchto pneumatik. Univerzální celoroční pláště doplácejí na menší počet lamel, dezén se snadněji zanáší a tažná síla klesá. V trakčním testu zůstal za očekáváním předposlední michelin.

AKVAPLANINKRychlost při ztrátě adheze (km/h)

Letní pneumatiky odolávají akvaplaninku mnohem lépe než zimní. Hrubé vzorky z dob minulých jsou u zimních plášťů naštěstí zapomenuty, moderní dezény s uzavřeným profilem a omezenou šířkou kanálků odolávají nežádoucímu efektu plavání lépe. Jako nejlepší se ukázala Fulda Kristall Supremo, naopak kyoto v testu zaostalo.

OVLADATELNOST NA MOKRUPrůměrná rychlost (km/h)

Protože se zimní pneumatiky většinu času pohybují na mokré silnici, přikládá se tomuto testu velká důležitost. Díky preciznímu bočnímu vedení a čitelným vlastnostem na limitu projel okruh nejrychleji Mercedes-Benz C se zimními dunlopy a goodyeary, když samozřejmě nepočítáme nejlepší letní pláště.

BRZDĚNÍ NA MOKRUBrzdná dráha při zastavení ze 100 km/h (m)

Brzdění na mokré silnici zvládla perfektně letní pneumatika, zimní soupeřka Continental WinterContact TS 810 za ní ale příliš nezaostala. Zato s levným kyotem zastavilo „céčko“ o propastných 24 metrů dál než s continentalem. Při manévru navíc neposkytly čínské pneumatiky stabilitu a měly tendenci jít brzy do smyku.

KRUHOVÁ DRÁHAPrůměrný čas na kolo (s)

Schopnosti pneumatik na mokru dokonale prověří test na kruhové kropené dráze. Dunlopy, goodyeary a micheliny dokonce porazily celoroční pláště, které měly přilnavější směs. Letní obutí si opět připsalo triumf, ale pozor – s klesajícími teplotami se také na mokru jejich účinnost rapidně snižuje.

AKVAPLANINK V ZATÁČCEStřední hodnota příčného zrychlení (m/s2)

Tento jev patří mezi vůbec nejnebezpečnější situace, do kterých se můžete dostat. Kdo odolá nejlépe? Mimo letní pneumatiky se s akvaplaninkem v zatáčce nejlépe perou fulda a celoroční goodyear. Na chvostu se opět ocitlo čínské kyoto, které sice na sněhu excelovalo, ale na mokru se mějte na pozoru.

OVLADATELNOST NA SUCHUPrůměrná rychlost (km/h)

Precizní řiditelnost, dobrá boční stabilita a jistý vyhýbací manévr – na suchu je ovladatelnost vozu osazeného zimními micheliny nejlepší (mimo letní obutí). Kyoto odjíždí s podobným hodnocením jako na mokré vozovce. Jeho průměrná rychlost na dráze je suverénně nejhorší a odpovídá standardu věhlasných značek osmdesátých let minulého století.

BRZDĚNÍ NA SUCHUBrzdná dráha při zastavení ze 100 km/h (m)

Zimní continentaly zvládají brzdné disciplíny s přehledem – jako jediné se dokázaly postavit suverénním výsledkům celoročních plášťů a přiblížit se letním. Ostatní zimní pneumatiky kvůli směsi ztrácejí, kyoto je tradičně poslední. Této disciplíně se vzhledem k menšímu výskytu v reálném provozu nepřikládá taková důležitost.

VNĚJŠÍ HLUČNOSTHlučnost při 60/80 km/h (dB)

Hlučné pneumatiky dokáží znepříjemnit jízdu. Kdo by čekal, že nejlépe obstojí letní pneumatika, mýlil by se. Nejméně hlukoměr zaměstnaly zimní dunlop a celoroční goodyear, nejvíce práce měl měřící přístroj překvapivě s celoročním pláštěm Vredestein Quatrac a zimním nokianem.

VALIVÝ ODPORPrůměrný koeficient valivého odporu CR

Neuvěřitelné, zimní pneumatiky šetří palivo díky nízkému valivému odporu mnohem lépe než letní! A to díky jemným lamelám, které nespotřebují tolik energie. Jde o priority – Michelin Primacy Alpin sice nepatřil k premiantům na sněhu, proti continentalu ale dokáže uspořit: při průměrné spotřebě 9,0 litru až 0,3 l na 100 km. Čemu dáte přednost?

KOMFORT ODVALOVÁNÍSubjektivní pocity

Testovací Mercedes-Benz C platí za komfortní automobil zejména se standardními 16“ ráfky. Zkouškami prošly pláště 225/45 R 17, což je ideální kompromis mezi pohodlím a sportovními vlastnostmi. Nejlepšího hodnocení zkušebních řidičů se dočkal Michelin Primacy Alpin, s dobrým výsledkem se odporoučely ještě značky Bridgestone a Continental. Citelně snížený komfort jízdy zaznamenali technici u laciné čínské pneumatiky Kyoto.

Nepřehlédněte
ADAC Testy zimních pneumatik 2008 (1. díl): Rozměr 175/65 R14 T
ADAC Testy zimních pneumatik 2008 (2. díl): Rozměr 195/65 R15 T

ZÁVĚR

Nejprve překvapení, potom pád - na zasněžené silnici se laciná čínská pneumatika Kyoto dokázala vyšvihnout do čela po bok věhlasných dunlopů, goodyearů a pirelli. Jakmile se ale dostala na mokrý povrch, na němž v běžném provozu najedete nejvíce kilometrů, spadly její akcie na samé dno. A to tak, že se v určitých situacích chovala až nebezpečně. S podobně špatným výsledkem se pohybovala také po suchém polygonu. A celoroční pláště? Nijak nepropadly, ale ani neexcelovaly, hlavně na sněhu. Vedly si průměrně a dokázaly překvapit slušným výsledkem na suchu. Loňské společné vítězství dunlopu s michelinem dokázal obhájit první jmenovaný – SP Winter Sport 3D.

Zimní pneumatiky 225/45 R 17 Konečné pořadí v testu
 Průměrná hodnota v jednotlivých testech  
 SníhMokroSucho Celková známka
DUNLOP SP Winter Sport 3D
koupit
122Přednosti: vyvážená pneumatika s příkladnými vlastnostmi na sněhu. Nadprůměrně vyrovnané výkony podává na suchu, tak na mokru.
Nevýhody: nepatrně delší brzdná dráha na suché vozovce.
Vynikající
GOODYEAR UltraGrip Performance 2
koupit
12-2Přednosti: všeuměl s vynikajícími schopnostmi na sněhu. Dobré výsledky podává rovněž na mokré a suché silnici.Nevýhody: mírně delší brzdná dráha za sucha.Vynikající
PIRELLI W 210 Sottozero Serie II
koupit
1-2-2-Přednosti: příkladné vystupování na zasněžené vozovce, sportovní a dynamické chování za každé povětrnostní situace.
Nevýhody: o něco delší brzdná dráha.
Vynikající
CONTINENTAL WinterContact TS 810
koupit
2-2-2Přednosti: harmonicky sladěná zimní pneumatika s krátkou brzdnou dráhou na suchém a mokrém povrchu.
Nevýhody: náchylnost k akvaplaninku.
Vynikající
MICHELIN Primacy Alpin PA3
koupit
3+2-2+Přednosti: perfektní jízdní vlastnosti na suchu, nízký valivý odpor a komfortní chování.
Nevýhody: pouze průměrné vlastnosti na sněhu.
Dobrý
VREDESTEIN Wintrac Xtreme2+32Přednosti: vyvážené chování na sněhu, jisté jízdní vlastnosti na suché silnici, nízký valivý odpor.
Nevýhody: delší brzdná dráha na mokru, nízká odolnost vůči akvaplaninku.
Dobrý
FULDA Kristall Supremo
koupit
23+2-Přednosti: vysoká bezpečnost při akvaplaninku, nízký valivý odpor.
Nevýhody: nejisté jízdní vlastnosti při vyhýbání, delší brzdná dráha na mokré vozovce.
Uspokojivý
NOKIAN WR G2
koupit
2-32-Přednosti: dobrá trakce a krátká brzdná dráha na sněhu, nízké hodnoty valivého odporu
Nevýhody: slabší odolnost proti akvaplaninku, nejisté chování na mokrém povrchu.
Uspokojivý
BRIDGESTONE Blizzak LM-25
koupit
33+2-Přednosti: komfortní pneumatika s nízkou hlučností při odvalování.
Nevýhody: slabší výkony na sněhu, omezená boční stabilita, delší brzdná dráha na suchu.
Uspokojivý
KYOTO SnowGrip 72001-54+Přednosti: ukázkové vlastnosti na sněhu.
Nevýhody: kritické jízdní vlastnosti, bezpečnostní rezervy při akvaplaninku, příliš dlouhá brzdná dráha na mokru a suchu.
Nedostatečný
Celoroční pneumatiky
GOODYEAR Eagle Vector+ EV-2
koupit
3+2-2 Uspokojivý
VREDESTEIN Quatrac 332-2 Uspokojivý

Zde si můžete prohlédnut kompletní tabulku hodnocení

JE TO ZIMNÍ, NENÍ TO ZIMNÍ…

Představte si, že právě vjíždíte do oblasti označené značkami povinného použití zimních pneumatik a zastaví vás policista. Jak ale pozná, že máte na voze obuté zimní pláště? Například podle symbolů jedné či více sněhových vloček a hory se třemi vrcholky na bočnici pneumatiky, často v kombinaci s písmeny M+S (Mud + Snow = bláto + sníh). Dezén zimního pláště je navíc plný jemných lamel a jeho povrch působí mnohem drsněji.

Převzato z časopisu AutoTip 21/08

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
Zdroj: Foto Auto Bild
 

Přidat názorDiskuse: Testy zimních pneumatik 2008 (3.díl):…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama