Thatcham: Hodnocení bezpečnosti opěrek hlav

Thatcham: Hodnocení bezpečnosti opěrek hlav

 
 

Britský ústav Thatcham Research Centre provádí pravidelně vyhodnocení účinnosti bezpečnostních opěrek hlav v automobilech. Ani letos se mnoho technicky vyspělých automobilů nemá příliš čím chlubit.

Britský ústav Thatcham Research Centre provádí pravidelně vyhodnocení účinnosti bezpečnostních opěrek hlav v automobilech. Ani letos se mnoho technicky vyspělých automobilů nemá příliš čím chlubit.

Výzkumný ústav Thatcham Research Centre, financovaný z velké části pojišťovnami působícími ve Velké Británii, je renomovanou institucí, která se dlouhá léta zabývá bezpečností osobních vozidel. Zájem pojišťoven je zřejmý. Jejich cílem je snížit plnění v případech, kde jsou trvalé následky zbytečné. V hustém městském a příměstském provozu dochází často k nehodám, kdy se na první pohled nic nestane, nejsou patrná žádná zranění a dokonce ani hmotná škoda na vozidle nemusí být velká, ale později jsou hlášeny škody na zdraví a s nimi spojené plnění. Zejména při nárazu zezadu a to i při nízkých rychlostech, může snadno dojít ke zranění krční páteře. Přestože naprostá většina takto postižených řidičů je po několika dnech až týdnech zbavena bolestí, celých 10 % hlásí ještě po roce problémy, které před nehodou neměli. Asi 1% řidičů si z lehké nehody odnáší trvalé následky.

Velmi ohroženou skupinou jsou ženy mezi 20 a 50 lety, tedy většina řidiček. Na tento fakt má vliv jednak méně odolné svalstvo, ale také nesprávná poloha těla za volantem. Zranění krční páteře lze zařadit mezi zranění způsobená náhlým zpomalením. Při nárazu zezadu má tělo tendenci pokračovat vpřed, ale hlava zůstává na místě a dochází k záklonu. Ten má být omezen již v počáteční fázi opěrkou hlavy. Ty jsou součástí předních sedadel již dlouhá léta a také vzadu jsme si na ně už zvykli. Výrobci automobilů se dnes často chlubí třemi opěrkami hlav na zadních sedadlech, což má zajistit stejný bezpečnostní standard všem pasažérům. V propagačních materiálech několika výrobců najdeme také zmínku o aktivních opěrkách. Výsledky výzkumu však ukazují, že i mezi novými automobily jsou modely, u nichž konstrukce opěrek neposkytuje hlavě dostatečnou oporu v případě nárazu.

Opěrky hlavy-jak je používat ?
Opěrka hlavy má za úkol zabránit náhlému pohybu hlavy vzad v případě nehody. K tomu aby svůj základní účel mohla plnit, musí být vhodně nastavena. Ačkoli většina automobilů má opěrky výškově nastavitelné (můžeme se setkat také s nastavením v podélném směru), podle britského průzkumu až tři čtvrtiny řidičů nemají vhodně nastavenou opěrku hlavy. Letmým pohledem na vozový park v našich velkoměstech je jasné, že také většina našich řidičů jezdí s opěrkami v základní-nejnižší- poloze. Opěrka by měla být co nejblíže řidičově hlavě během jízdy (tedy neseřizovat tak, že zakloníte hlavu a pak manipulujete s opěrkou). Dalším kritériem, které již z větší část závisí na konkrétní konstrukci je zajištění nastavené polohy. Dobrou opěrku byste neměli při první lehkém opření hlavy vrátit do výchozí polohy. Nežádoucí vychýlení mohou způsobit také spolucestující, kteří si na vaše opěradlo odkládají ruku nebo jim opěrka pomáhá při vystupování.

Co se měří ?
Specialisté na pasivní bezpečnost z Thatchamu stanovili dvě jednoduchá kritéria, podle kterých jsou každoročně hodnoceny opěrky hlav v automobilech prodávaných ve Spojeném království. Prvním kritériem je vertikální vzdálenost od vrcholu hlavy průměrného muže k vrcholu opěrky. Opěrka by neměla být níže než 6 cm pod vrcholem hlavy, což zaručuje funkci opěrky i u řidičů vyšších postav. Druhé kritérium je horizontální vzdálenost hlavy od opěrky. Pokud sedadlo vyhoví svou geometrií, je testováno dynamicky. Během tohoto testu je sedadlo urychleno za několik desetin sekundy na 16 km/h a po celou dobu jsou vyhodnocovány na speciální figuríně BioRID zrychlení a působící síly. Každé vozidlo je zařazeno do jedné ze čtyř kategorií: „dobrý“, „přijatelný“, „na hraně“, „špatný“. Opěrky prvních dvou jmenovaných úrovní mohou bezpečně ochránit krk vyšších pasažérů i pasažérů průměrného vzrůstu.

V průzkumu ústavu Thatcham jsou zahrnuty také různé varianty sedadel, které mohou být dodávány do jednotlivých modelů. Někdy se liší pouze čalouněním kůží, často jde o zcela jiná sedadla (např. sportovní).

A výsledky ?
Roli favoritů v oblasti bezpečnosti pasažérů mezi značkami potvrdily švédské Volvo a Saab-všechny jejich modely jsou v kategorii „dobrý“. Dobré opěrky jsou také v Renaultech, novějších Mercedesech (A, B, R a M), Alfě 159, Fordech Focus a Mondeo nebo nové Hondě Civic.

Škodovky, ale také řada dalších renomovaných výrobců, si stále s kritérii tohoto programu příliš netykají.

Vysvětlivky
RHR (Reactive Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru během nehody. Pohyb je vyvozován hmotností cestujícího, který se opře do opěradla.

PAHR (Pro Active Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru na počátku nárazu. Pohyb je odstartován signálem ze senzorů na nárazníku nebo uvnitř automobilu.

RAS (Reactive Seat) - Celé sedadlo i s opěrkou, které absorbují energii při nárazu zezadu.

Pozn. u několika modelů výrobce odmítl poskytnout zkušební vzorek, nebo celou účast v testu. Thatcham Research Centre z toho vyvozuje, že taková sedadla by mohla získat špatné hodnocení, pokud by se testu účastnila.

Hodnocení účinnosti bezpečnostních opěrek hlav Thatcham
ModelBezp. výbavaTyp sedadlaHodnocení
Alfa Romeo 147 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Alfa Romeo 156 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Alfa Romeo 159RHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Audi A3RHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Audi A4RHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Audi S4RHRSportovní sedadlo, kůže, nast. v 10 směrech, el.přípustné
Audi A6RHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
BMW Mini Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
BMW Cooper S Sportovní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
BMW 1 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
BMW 3 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
BMW X3 Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, man.špatné
BMW X5 Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, el.špatné
BMW X5 Sportovní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, el.špatné
BMW 5 Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.špatné
BMW 5 Sportovní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.přípustné
BMW 7PAHRStandardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.přípustné
Cadillac BLSRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Chevrolet Matiz Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Chevrolet Kalos Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Chevrolet Lacetti Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Chevrolet Tacuma Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.špatné
Chrysler PT Cruiser Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, man. & el.špatné
Chrysler Voyager Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.přípustné
Chrysler 300 C Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, el.přípustné
Citroen C1 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, pevná opěrka hlavyna hranici bezp.
Citroen C2 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Citroen C3 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Citroen C4 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Citroen C4 VTR/VTS Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Citroen C5 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Citroen C6RHRKomfortní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, el.přípustné
Citroen Xsara Picasso Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Daihatsu Charade všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Daihatsu Sirion všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Fiat CromaRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Fiat Idea Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Fiat Panda Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Fiat Grande PuntoRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Fiat Stilo Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Fiat Doblo Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Fiat Multipla Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Ford Ka Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Ford Fiesta Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Ford Fiesta ST Sportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Ford Focus Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Ford C-Max Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Ford MondeoRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Ford Fusion Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Ford Galaxy Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Honda Jazz Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Honda New CivicRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Honda Accord Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Honda CR-V Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Hyundai GetzRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Hyundai Accent Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Hyundai Elantra Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Hyundai SonataRHRStandardní sedadlo, látka, nast. v 8 směrech, man.dobré
Hyundai Santa FeRHRStandardní sedadlo, kůže, nast. v 8 směrech, man.na hranici bezp.
Hyundai Tucson Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.na hranici bezp.
Jaguar X-Type Standardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.špatné
Jaguar X-Type Sport Standardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.špatné
Jaguar XJRASStandardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.na hranici bezp.
Jaguar S-TypeRASStandardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.dobré
Jaguar S-Type SportRASStandardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.dobré
Jeep Grand CherokeeRHRStandardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.dobré
Kia Picanto Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Kia Rio všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Kia Sorento všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Kia Sedona všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Kia Sportage Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrechšpatné
Land Rover Discovery III Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, el.přípustné
Range Rover Sport Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, el.přípustné
Range Rover Comfort Seat, kůže, nast. v 6 směrech, el.na hranici bezp.
Land Rover Freelander Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Lexus GS Sportovní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, el.špatné
Lexus IS Sportovní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.na hranici bezp.
Lexus RX 300 Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, el.na hranici bezp.
Lexus LS Standardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.na hranici bezp.
Mazda 2 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Mazda 3 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Mazda 5 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Mazda 6 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Mazda MX5 Sportovní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man., Fixed Head Restraintna hranici bezp.
Mercedes A-ClassRASStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Mercedes B-ClassRASStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Mercedes C-ClassPAHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man. & el.přípustné
Mercedes E-Class Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, el.na hranici bezp.
Mercedes M-Class Standardní sedadlo, kůže, nast. v 8 směrech, el.na hranici bezp.
Mercedes M-ClassPAHRStandardní sedadlo, kůže, nast. v 8 směrech, el.dobré
Mercedes R-ClassPAHRStandardní sedadlo, kůže, nast. v 8 směrech, el.dobré
Mercedes R-Class Standardní sedadlo, kůže, nast. v 8 směrech, el.na hranici bezp.
Mitsubishi Colt Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Mitsubishi Shogun Standardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, el.špatné
Mitsubishi Outlander Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Nissan Micra Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Nissan Almera Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Nissan PrimeraRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Nissan Almera TinoRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Nissan Murano Standardní sedadlo, kůže, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Nissan X-Trail Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Opel Corsa Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Opel CorsaRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Opel Meriva Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Opel MerivaRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.přípustné
Opel TigraRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Opel Astra Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Opel Astra GTC Sportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Opel Zafira Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Opel VectraRHRStandardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.přípustné
Opel SignumRHRStandardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.přípustné
Peugeot 107 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, pevná opěrka hlavyna hranici bezp.
Peugeot 1007 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Peugeot 206 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Peugeot 307 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Peugeot 407 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Porsche Boxster všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Porsche 911 všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Porsche Cayenne všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Proton Gen 2 Sportovní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Renault Clio III Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Renault Modus Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Renault Megane Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Renault Megane CC Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Renault Scenic Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Renault Laguna II Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Renault Espace Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.přípustné
SAAB 9-3RHRStandardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, man.dobré
SAAB 9-3 ConvertibleRHRStandardní sedadlo, Half kůže, nast. ve 4 směrech, man.dobré
SAAB 9-5RHRStandardní sedadlo, kůže, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Seat Ibiza Sportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Seat Leon Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Seat LeonRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Seat Leon Sportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Seat LeonRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Seat Toledo Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Seat ToledoRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Seat Altea Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Seat AlteaRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Seat Alhambra Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Skoda Fabia Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Skoda Fabia RSRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Skoda Octavia Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Skoda Superb Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Smart Fortwo/cabrio Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.přípustné
Subaru Impreza WRXRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Subaru Impreza STIRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Subaru ForesterRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Subaru LegacyRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Subaru LegacyRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Subaru Legacy OutbackRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Suzuki Swift všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Suzuki Liana všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Suzuki Ignis všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Suzuki Wagon R všechnavýrobce odmítl dodat zkušební vzorek
Suzuki Grand Vitara Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Toyota Aygo Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, pevná opěrka hlavyna hranici bezp.
Toyota Yaris Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.na hranici bezp.
Toyota Corolla Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Toyota Corolla Verso Standardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.špatné
Toyota Prius Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Toyota Avensis Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Toyota Rav-4 Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.
Volvo S40RASStandardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.dobré
Volvo V50RASStandardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.dobré
Volvo S60RASStandardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.dobré
Volvo XC90RASStandardní sedadlo, kůže, nast. v 6 směrech, man.dobré
Volvo V70RASStandardní sedadlo, látka, nast. v 6 směrech, man.dobré
Volvo S80RASStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.dobré
Volkswagen Fox Standardní sedadlo, látka, nast. ve 2 směrech, man.špatné
Volkswagen Polo Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Volkswagen BeetleRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Volkswagen Golf VRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Volkswagen Golf GTIRHRSportovní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Volkswagen Golf PlusRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Volkswagen JettaRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Volkswagen PassatRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man. & el.přípustné
Volkswagen TouranRHRStandardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.přípustné
Volkswagen Sharan Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.špatné
Volkswagen Touareg Standardní sedadlo, látka, nast. ve 4 směrech, man.na hranici bezp.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
Zdroj: Thatcham Research Centre
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…