Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Jan Mička
Diskuze (25)
Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Víte ale, jak často byste jej měli kontrolovat? A že na elektronický indikátor nelze vždycky spoléhat?

Každý automobil má správný tlak pneumatik předepsaný v závislosti na zatížení, přičemž na kolik barů by měla být kola každé z náprav správně nahuštěny, není vůbec složité najít. Výrobci tyto informace uvádějí na štítcích umístěných zpravidla na prostředním sloupku karoserie (vidíte je po otevření dveří), z vnitřní strany víčka palivové nádrže, v tištěné příručce, nebo její elektronické verzi, kterou můžete u luxusních vozů najít v útrobách infotainmentu.

Uchovávat v pneumatikách správný tlak se rozhodně vyplatí, a to už s ohledem na životnost pneumatik i provozní náklady. Málo nahuštěná guma se nepřirozeně opotřebovává, ničí se její boky a v ostrých zatáčkách dokonce může dojít k jejímu sesunutí z ráfku, což malér, na který řada řidičů rozhodně není připravena. Nehledě na to, že větší valivý odpor negativně ovlivňuje spotřebu paliva. Ani opotřebení příliš nahuštěné pneumatiky však není rovnoměrné, navíc znatelně utrpí komfort jízdy. Auto pak jednoduše více poskakuje a to může být nebezpečné.

Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat jednou za dva týdny, avšak nikoliv pouze podle nyní již povinného systému kontroly, který zavedla Evropská unie. Hezky s tlakoměrem v ruce, jako za mlada! Za jízdu na podhuštěných pneumatikách sice pokuta nehrozí, je ale vyžadováno okamžité zjednání nápravy. Jinými slovy vás policie nenechá jet dál. Tlak měříme vždy před jízdou, protože odvalováním pláště po vozovce dochází k zahřívání a nedostanete tak přesnou informaci.

Pneumatiky se samozřejmě nemusí plnit pouze vzduchem, motoristé velmi rádi využívají také dusík, protože je jednoduše stabilnější a tedy méně náchylný na teplotu pláště. Jedním z příkladů použití dusíku již u sériového auta je Nissan GT-R, osobně bych jej ale doporučil v daleko širší míře, byť si za něj samozřejmě musíte připlatit zhruba 50 korun za jedno kolo.

Víte, jak poznat ojeté pneumatiky? Vysvětlíme to v následujícím videu!

Video se připravuje ...

Jan Mička
Diskuze (25)
28. 2. 2019 22:33
pneu
Nedávno jsem si koupil nový pístový kompresor z [odkaz] a tak tlak pneumatik kontroluju vždy, když je dofukuji. To dělám tak jednou do týdne, protože si myslím, že je to činnost, která opravdu není na škodu.
26. 7. 2017 16:16
Re: Som voláky zmätený...
Je to jednoduchý - cestou tam postupně vypouštět a cestou zpět zase přifukovat.
25. 7. 2017 21:46
Dusík do pneumatik je jen marketing
Dusík v pneumatikách a jeho "stabilita" je mnohokrát vyvrácený nesmysl. Všechny plyny mají stejnou tepelnou roztažnost, kdo nevěří ať si přečte nějaký VŠ skripta se základy termodynamiky. Rozdíly teda sice opravdu jsou, ale o pěkných pár řádů menší než jde běžným tlakoměrem na pneumatiky vůbec zaregistrovat. Dusík má smysl tak akorát pro závodní auto kde jsou pneu tak extrémně namáhány, že životnost je prakticky na dobu jednoho použití a teploty neustále na pokraji hoření gumy.
24. 7. 2017 11:52
Re: Reklama na Dusík
>:D >:D
Jo a já mám TPMS. :-!
Avatar - Floyd
24. 7. 2017 10:06
Re: zajimave
No nevšimnul, a to jsem si to i přes ty uřvaný znělky ve videu pouštěl dvakrát (to bude mít Machala radost:-)) Viděl jsem asi stokrát toho samýho Machalu a samozřejmě je jasný, že ho při tom někdo natáčel. Ale oba se jen můžeme dohadovat, že to byl Mička.

O tom ale moje reakce nebyla, ta mířila na tu tématickou shodu náhod s Honzou Koubkem.