Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ťok chce vypsat mýtný tendr, ideálně v létě

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Stávající smlouva se společností Kapsch vyprší koncem příštího roku, nový provozovatel by měl poté mýtný systém spravovat dalších deset let.

Aktualizace 27.5.2015 14:10

Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému ještě letos v létě, ideálně souběžně s červencovým termínem, kdy má základní parametry soutěže představit vládě. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Úřad potřebuje mít nového dodavatele vybraného do konce příštího roku, kdy končí smlouva se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch.

Posunutí termínu na letošní léto z původně avizovaného začátku příštího roku souvisí se snahou ministerstva vybrat nového provozovatele v jednacím řízení, které bývá časově náročnější. Výhodou je podle ministra to, že úřad během řízení se zájemci průběžně diskutuje, což by mělo vyloučit rizika následného napadání soutěže u antimonopolního úřadu. Zároveň připustil, že časový harmonogram je napjatý, dá se ale stihnout.

Původní text

Ministerstvo dopravy poslalo provozovateli mýtného systému v tuzemsku, společnosti Kapsch, desítky stran otázek na technickou dokumentaci k mýtnému systému a konkrétní požadavky na součinnost firmy se státem pro přípravu výběrového řízení na nového provozovatele. Nezbytnou pomoc ze strany soukromé firmy při přípravě tendru ministerstvo přiznalo začátkem letošního roku. Seznam požadavků je ale prvním hmatatelným krokem, který v jednání dosud úřad učinil.

Stalo se tak navíc až poté, co si Kapsch a ministerstvo dopravy vyměnilo dopisy, ve kterých se firma a úřad vzájemně vyzývaly k činnosti. První schůzka kvůli vzájemné spolupráci se na ministerstvu uskutečnila letos 16. dubna. Šlo ale podle vyjádření obou stran pouze o „společenské" setkání, na kterém se konkrétní body spolupráce neřešily.

Materiál, který úřad firmě Kapsch odeslal, obsahuje v padesátistránkové příloze soupis konkrétních jednotlivých součástí systému s výzvou, zda může resort informace o něm poskytnout v rámci připravovaného výběrového řízení případným uchazečům o provoz výběru mýta. Dále materiál podle informací ČTK obsahuje návrh jednání o způsobu předání těchto informací a rovněž o dohodě na zaškolování budoucích pracovníků mýtného systému.

Podle předběžného harmonogramu schváleného vládou má ministerstvo dopravy vypsat výběrové řízení na nového provozovatele do příštího jara a smlouvu s vítězem soutěže podepsat v září. Pokud by výsledky soutěže nenapadl některý z neúspěšných uchazečů, bude mít vítěz tendru na vyzkoušení a spuštění systému tedy pouhé tři měsíce. Úřad spolu s blížícím se koncem smlouvy s Kapschem tuto dobu pro zprovoznění systému postupně zkracoval, původně uváděl potřebu systém testovat zhruba rok.

Podle dřívějšího vyjádření jednoho z uchazečů, provozovatele slovenského mýtného systému společnosti SkyToll, je na spuštění systému potřeba vyhradit alespoň osm měsíců. Kvůli nedostatku času ministr dopravy Dan Ťok ještě v březnu uváděl, že bude potřeba si od Kapsche takzvaně koupit čas. Tento požadavek se objevil i v první verzi materiálu k jednání vlády. Po nátlaku koaliční ČSSD nakonec tuto větu z materiálu úřad vypustil.

Vyřešit problémy se zpožděným mýtným tendrem byly spolu se zajištěním personální stability v podřízených organizacích a nastartování výstavby silnic hlavní úkoly, které Ťokovi při jmenování uložil premiér Bohuslav Sobotka. Právě jeho ČSSD je v současnosti největším kritikem postupu ministerstva v přípravě soutěže. Kromě prodlužování smlouvy s Kapschem kritizovala například plán ministerstva nerozšiřovat zpoplatněnou síť komunikací na silnice nižších tříd.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Avatar - Hammunasakra
27. 5. 2015 11:33
Měření rychlosti
ANO ministr Ťok chce hlavně ve velkym rozjet hlídání rychlosti [odkaz] ;-\