Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tokijský autosalon - druhý díl

Michal Fokt
Minulý týden jsme vám představili tokijské koncepty malých automobilů, velkoprostorových vozů a vozidel pro volný čas SUV (první díl). Nyní jsou na řadě studie sportovních a otevřených vozů, ale také ty sériové, spolu s koncepty automobilů nižší...

Japonsko není asi pro kabriolety a roadstery zrovna země zaslíbená, alespoň to napovídá jejich poměrně malé zastoupení na Motorshow. Daihatsu vystavilo miniroadster s názvem Copen, který je otevřenou verzí automobilu stejného jména, jenž firma prezentovala předloni. O jeho velikosti si určitě uděláte obrázek sami, když si představíte délku 3395 mm, šířku 1475 mm a výšku 1260 mm. Osm set kilogramů vážící Copen je poháněn, podobně jako valná většina ostatních japonských vozů této kategorie, zážehovým čtyřválcem 0,7 l. Ten má díky přeplňování turbodmychadlem výkon 47 kW při 6800/min a točivý moment 108 N. m při 2800/min, převodovka je mechanická pětistupňová.

Sluší se připomenout, že s kompaktním otevřeným automobilem přišla i Mazda v podobě výkonné MX-5 MPS a také Suzuki GSX-R/4 s motorem z Hayabusy, ty však jsou našim čtenářům známy již z výstavy ve Frankfurtu, o které si můžete přečíst ZDE. Horkou novinkou však byl ale roadster Toyota FXS. Nezvykle tvarovaná studie připomínající závodní vozy třicátých let, ale také trochu luxusní kupé-kabrio Lexus SC 430 je vybavena právě z tohoto vozu známým zážehovým osmiválcem 4,3 l VVT-i.

Tak trochu z jiného světa byla studie Mitsuoka Le Seyde Convertible. Již sám název voní kůží a dřevem, a pokud si prohlédnete retrokaroserii, tak tomu snad ani jinak být nemůže. Pokud by se nějakému britskému lordovi zdál jeho Rolls už příliš moderní, tak právě Le Seyde může všechny milovníky starých časů chytit za srdce, zvláště když mé pod kabátem soudobou techniku u podobě dvoulitrového čtyřválce DOHC a samočinné čtyřstupňové převodovky. Studie je dlouhá 5260 mm (!), široká 1880 mm a vysoká 1285 mm. Za zmínku stojí i dlouhý rozvor 3425 mm.

Když už jsme zmínili značku Mitsuoka, tak ta měla na výstavě také studii supersportu Orochi. K ní sice nejsou k dispozici žádné technické údaje, každopádně však musíme uznat, že jí agresivní vzhled rozhodně nechybí. Orochi má rozměry 4580 x 2050 x 1140 mm a rozvor 2530 mm. Dalším pozoruhodných exponátem výstavy byla Mazda RX-8. Ta je o to zajímavější, že jde již o konečný vzhled tohoto nástupce kupé RX-7, a začne se zanedlouho vyrábět. Více informací o této mazdě najdete ZDE. Honda NSX na tom nejspíš nebude jinak. V podobě studie Type R s množstvím karbonových dílů karoserie a interiéru se představil facelift již 11 let starého kupé, které má nyní pevné přední světlomety namísto původních výklopných, a také drobné úpravy na karoserii a v kokpitu. Na sériovou výrobu je připraven také supersport nevyšší třídy Volkswagen W12 Coupé (více informací najdete ZDE). Mezi nejvýkonnější sportovní vozy hodlají zamířit také dvě studie kupátek od Nissanu. Nástupce legendárního modelu Z neustále vybrušuje své tvary a už jen čeká na pokyn z nejvyšších míst ke spuštění výroby, a aby se mezi tolika konkurenty necítil po tak dlouhé odmlce moc opuštěný, chystají mu i většího sourozence v podobě studie GT-R. Ta by měla vystřídat současný typ Skyline GTR, jak se o tom můžete dočíst ZDE.

Po mírném útlumu v minulých letech začíná opět vzrůstat zájem o malé, a výkonné automobily, které přitahují zejména méně majetnou mladší klientelu. Právě jí je určen třeba Mini Cooper S, o němž jsme vás již stručně informovali ZDE, a obsáhlý článek naleznete také ZDE a jen připomínáme, že se začne prodávat v létě příštího roku. Malým dynamicky střiženým konceptem bylo Mitsubishi CZ3 s přídomkem Tarmac, které pod atraktivní karoserií ukrývá zážehový čtyřválec GDI o objemu 1,5 l přeplňovaný turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Pohonná jednotka je poněkud nezvykle spřažena s převodovkou CVT. S rozměry 3850 x 1750 x 1420 mm a rozvorem 2500 mm by to mohl být velice zdařilý nástupce Mitsubishi Coltu GTI. Vzhledem k tomu, že jsme vám mezi malými vozy minule představili i umírněnou verzi CZ3, mohlo by to napovídat o tom, že právě s tímto konceptem mají u Mitsubishi nějaké plány.

Tímto výčtem řádka sportovních studií Tokia zdaleka nekončí, následující projekty však jsou již vesměs poněkud netradičními zástupci této kategorie. Nissan Nails je velmi atraktivně střižený pick-up, který by jistě přilákal celou řádku extravagantních zájemců o netypický sportovní vůz. Dvoumístná "dodávka" je osazena čtyřstupňovou samočinnou převodovkou a poměrně kompaktní rozměry nailsu (4250 x 1720 x 1470 mm, rozvor 2580 mm) napovídají, že není, stejně jako Honda Spocket z roku 1999, zrovna určen pro vození stavebního materiálu. Do Japonska si přivezl zajímavý exponát také Mercedes-Benz, a to v podobě roadsteru F400 Carving, jehož specialitou je v rámci zlepšení stability při rychlých průjezdech zatáčkami odklon vnějšího předního kola (více informací naleznete ZDE).

Ani Honda nezapomněla na sportovní studie, neboť slova sport a závodění jsou téměř synonymem této značky, ale zase by to nebyla ona, kdyby svými kreacemi i v této prestižní kategorii nešokovala. O to se postaral hlavně koncept Dualnote, ale tentokráte kupodivu ne svým vzhledem. Jde o poměrně střízlivě navržený čtyřdveřový sportovní vůz určený pro čtyři osoby (stejně jako sériová Mazda RX-8), revoluční změny se ale staly pod kapotou. Zde pracuje 3,5litrový šestiválec i-VTEC, který je zkombinován s hybridním ústrojím IMA (tvořený elektromotorem), známým již z kupé Insight. To je u supersportu nezvyklý počin, který zajistí nejen dostatek výkonu, ale i točivého momentu a navíc ušetří palivo (udávaná spotřeba je 5,6 l/100 km!) a díky nízkým emisím i životní prostředí. Objem motoru 3,5 l napovídá, že se do chystané příští generace vozu NSX chystá právě takto velká pohonná jednotka, vyskytly se však informace, že Honda počítá do chystaného kupé i s celým zmíněným hybridním ústrojím.

Dalším sportovním exponátem Hondy byl opět nepříliš konvenční, ale přitom atraktivní čtyřmístný vůz Bulldog. Název odpovídá vzhledu - mohutná nebezpečně vyhlížející příď kontrastuje s malýma očkama světlometů a úzkými okny. Jde o sportovní vůz do města a Honda tvrdí, že dostane svého majitele snadno kamkoliv. To rozhodně není nadnesené, protože v místě, kde končí pro buldoka silnice, přichází na řadu dvojice elektrických motocyklů, "zaparkovaných" ve složeném stavu v zavazadlovém prostoru.

Dobrým zvykem japonských firem na domácím trhu je produkce sportovních verzí snad všech modelů, u kterých to vůbec lze. Jako dobrý případ poslouží Subaru, které si nechalo vyladit jak Imprezu, tak Legacy. Prvně jmenovaná úprava kombíku nese název Sports Wagon Type Euro a dynamický vzhled tomuto vozu vtiskl Porsche Design. Pod kapotou 1380 kg těžkého vozu pracuje přeplňovaný dvoulitr s proměnným časováním ventilů o výkonu 184 kW při 6000/min a točivém momentu 333 N. m při 3600/min. Řazení obstarává překvapivě jen čtyřstupňový automat s možností ruční volby stupňů, zda půjde o sériový model zatím není známo. Také úprava modelu Legacy, nesoucí pojmenování B4 Blitzen, se zrodila v Evropě a na japonském trhu se běžně prodává. Vůz je vybaven stejným dvoulitrem jako Impreza, avšak přeplňování obstarávají hned dvě turbodmychadla, takže výsledný výkon činí 206 kW při 6500/min a točivý moment vzrostl na 343 N. m při 5000/min. Zde je použita již obvyklejší pětistupňová převodovka s přímým řazením.

Jak už bylo řečeno v úvodu prvního článku o 35. Tokyo Motorshow, tato výstava slouží zejména k prezentaci nových nápadů, než k představení sériových vozů, ale překvapivě slabá je i "účast" studií těch úplně "obyčejných" rodinných automobilů, ať už střední, nebo nižší střední třídy. Čest této kategorie zachraňovalo letos Subaru se svým kombíkem WX-01. Ten je atraktivní studií vozu vyšší střední třídy, a mohl by tak napovědět leccos o vzhledu příští Legacy, avšak realita v podobě sériové Imprezy se také nepodobala konceptu z roku 1999. WX-01 má rozměry 4795 x 1840 x 1630 mm, rozvor 2750 mm a pod kapotou je umístěn plochý šestiválec s výkonem 162 kW. Další studií, tentokráte nižší střední třídy, byla Toyota Ist. Poněkud atraktivnější hatchback, než jaký se objevil v modelové paletě řady Corolla, je vybaven motorem o skromném objemu 1,3 l a zdá se být poměrně reálný, takže se dá předpokládat, že obohatí již tak rozsáhlou nabídku vozů, které má Toyota určenou výhradně pro domácí trh.

Mezi poslední sériové automobily, které jsme dosud nejmenovali, patří nástupce typu Mazda 626 s označením "6", o kterém jsme vás již informovali ZDE. Za zmínku stojí i premiéra Hondy Civic sedan s hybridním ústrojím IMA. Kombinace zážehového motoru s elektromotorem by si podle kuloárních informací měla zanedlouho najít cestu i do pětidveřových verzí vyráběných v Evropě, a výroba těchto hybridních ústrojí ve větších sériích by měla výrazně snížit cenu jimi vybavených automobilů.



Michal Fokt