22.5. 2016 redakce AUTO.CZ

Tomáš Enge: Profesionálním jezdcem mohu být třeba ještě deset let

 

Tomáš Enge (*11. září 1976) je bezesporu nejúspěšnějším současným tuzemským závodním jezdcem. V motoristickém sportu dosáhl celou řadu velmi významných úspěchů, a to včetně startů v nejprestižnějším světovém šampionátu F1.

Patří zároveň ke špičkovým testovacím jezdcům, v poslední době působí i jako vývojový pracovník týmu Reiter Engineering. Věnuje se také koučování a nově je manažerem projektu Reiter Young Stars, kde působí jako hlavní koordinátor. V následujícím rozhovoru Tomáš dává nahlédnout do nejbližší budoucnosti své profesionální kariéry.

V září oslavíte jubileum, které pro většinu sportovců znamená bilancování a loučení s aktivní kariérou. Jak proto vidíte svou nejbližší budoucnost v roli špičkového závodního jezdce?

V tomto čase vidím svou budoucnost spíše v roli manažera či koordinátora různých sportovních projektů, jako je tomu třeba nyní v případě Reiter Young Stars. Aktuálně jsem stále ve službách týmu Reiter Engineering, který mne využívá zároveň i jako profesionálního jezdce. Pokud si mě zákazník týmu Reiter Engineering vyžádá, účastním se řady závodů v průběhu sezony po celém světe. V tomto ohledu si dokážu představit, že můžu strávit třeba i dalších deset let na úrovni špičkového profesionálního jezdce. Dále organizuji oficiální testy v průběhu sezony a kromě toho jsem zodpovědný za rozpočty pro zákazníky, nabídky, testování, koučinky atd., tedy kompletní podporu zákazníků.

Už jsme zmínili, že kromě závodění se věnujete i vývojářské činnosti. Jak jste se sžil s touto rolí? Co Vám tato práce přináší, čím Vás případně obohacuje?

Již dlouho dobu se podílím na vývoji a testování nových vozů a jejich dílů. Začalo to v roce 2002, kdy jsme u týmu Prodrive dělali na Ferrari 550 Maranello, později také na voze Aston Martin DBR9 a poté i na prototypu Aston Martin LMP1. Je to činnost, které se věnuji již čtrnáct let, a pokaždé mi přináší něco nového. Je to zkušenost, která vás obohatí a kterou můžete kdykoliv v budoucnu využít nejen pro vývoj, ale také při testování. U týmu Reiter Engineering jsem se nejdříve věnoval úpravám v nastavení Chevroletu Camaro GT3. V uplynulém roce jsem se pak nemalou měrou podílel na vývoji vozu KTM X-Bow GT4, jenž je již třetím rokem připravován v dílnách německého týmu Reiter Engineering.

Další z Vašich aktivit spočívá v koučování. S ním souvisí i kurz sportovní jízdy v areálu mosteckého autodromu na konci června, jehož lektorem budete právě Vy. Co mohou účastníci kurzu očekávat? Je pilot F1 zárukou, že „jeho učedníci“ odjedou po intenzivním výcviku ze severu Čech jako lepší řidiči, rychlejší a připravení obstát v případné konkurenci na závodní dráze? Co je hlavním smyslem tohoto kurzu?

Kurz sportovní jízdy, který pořádáme společně s mosteckým autodromem, není zaměřen pouze na lidi, kteří mají cíl v podobě závodního růstu, zisku závodní licence, či proniknutí do závodního prostředí. Tento kurz je zaměřen i na běžné řidiče, kteří si chtějí zdokonalit své řidičské schopnosti anebo se naučit lépe ovládat svůj vůz ve vyšším tempu. Pro kurz není třeba ani mít sportovní auto, takže je možné jej absolvovat s běžným autem. Stejně tak je kurz určen i ženám, a že těch rychlých je u nás spousta. Je určen lidem, kteří mají talent, nadání nebo si jen chtějí zajet rychle na bezpečném místě, kde si mohou naplno vyzkoušet limity svého vozu a naučit se jak správně zareagovat na konkrétní kritické situace, které je mohou potkat v běžném silničním provozu.

Pokud se vrátíme k závodění, kromě evropských okruhů brázdíte také ty asijské. Rok 2015 Vám dokonce přinesl titul v šampionátu Thailand Super Series, v němž jste startoval s vozem Chevrolet Camaro GT3 u týmu Vattana Motorsport. Jaké jsou tedy rozdíly mezi Asií a Evropou pokud jde o závodění, jak se vyrovnáváte například s nutností cestovat na velké vzdálenosti, s časovými posuny? Co na to Vaši nejbližší?

Já jsem již měl možnost závodit na všech kontinentech včetně Afriky. Nejsložitější na tom není ani tak cestování samotné, ale hlavně to, jak se organismus srovná s časovými posuny. Ty jsou někdy opravdu velké a přiznám, že čím je člověk starší, tím hůře se na to zvyká. V posledních letech zažívá boom závodění v Asii, kam směřuje spousta jezdců z Evropy, Ameriky i Austrálie, což zvyšuje kvalitu a konkurenci tamních šampionátů. Obecně ale platí, že pokud chce člověk uspět, je třeba mít ten správný tým, to správné auto a i toho správného spolujezdce.

Každý člověk má kromě profesionálního i soukromý, osobní život. Ani s blížící se čtyřicítkou se nezdá, že byste toužil po manželství a dětech. Nepociťujete v sobě v této souvislosti „tikot biologických hodin“ včetně touhy předat své jezdecké umění potomkům? Neplánujete tedy nějakou zásadní změnu v osobním životě?

Chtěl bych říci, že si vážím všech svých příznivců a fanoušků a děkuji jim za jejich podporu. O mně se všeobecně ví, že nerad řeším soukromí v médiích, a tak neudělám výjimku ani tentokráte. Myslím si, že pokud nějaká zásadní změna v osobním životě nastane, veřejnost se to určitě dozví…

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 

Štítky Rozhovor

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…