Arctic Trucks Toyota Hilux: Dobytí jižního pólu
Expedice se zúčastnili členové Indického národního centra pro výzkum Antarktidy a oceánu (NCAOR), kteří zkoumají strukturu sněhu, terén ledovců a podloží skryté pod ledem.
Čtveřice vozů určená k téměř měsíční expedici byla upravena islandskou společností Arctic Trucks, která se specializuje na Toyoty s pohonem všech kol do náročného terénu.
Změny provedené na vozech zahrnovaly úpravy předního i zadního zavěšení, motor byl přestavěn na spalování leteckého paliva, navíc mu bylo dodáno přídavné vyhřívání a mazání. Převodovka dostala převody pro jízdu do velkých stoupání.
Kola byla obuta do větších pneumatik s nízkým tlakem 1,379 baru (standardní Hilux přitom používá tlak 1,441 baru). Výbava aut dále zahrnovala jeřáb pro nakládání věcí na korbu a naviják.
Trasa dlouhá 4.600 km vedla ze stanice Maitri na jižní pól a zpět. Automobily se musely postavit extrémním podmínkám, které zahrnovaly výšky překonávající 3.400 m. n. m. a velmi nízké teploty, pohybující se kolem -40° C. Nejnižší zaznamenaná teplota byla dokonce -56° C.
Automobily používaly letecké palivo A1, které má nižší teplotu tuhnutí než běžné letecké palivo. Jeho spotřeba se s hodnotou 50 l/100 km zdá vysoká, nicméně je to méně než u ostatních vozů při jízdě v těchto klimatických podmínkách. Motory přitom pracovaly ve dne v noci, aby palivo v nádržích nezamrzlo.
Hodnota spotřeby byla pro expedici důležitá, protože barel paliva stojí na Antarktidě asi 10.000 dolarů. Díky nízké spotřebě mohla expedice dotankovat jen jednou, asi 1.500 km od startu. Vozy rovněž dosáhly vyšší průměrné rychlosti, než jakou členové expedice dopředu plánovali.
Polárníci si pochvalovali i nosnost auta 1,5 tuny a tažnou sílu 3 tun. Vedle nezbytné výbavy posádky vezl každý automobil náhradní díly a 1.280 litrů paliva.
Odolnost Toyoty Hilux dokázal už legendární Top Gear. Nejprve se členové pořadu vydaly v Toyotě Hilux na severní pól, poté James May vyjel na chrlící islandskou sopku Eyjafjallajökull.