Toyota Avensis 2.0 D-4D (93 kW): první jízdní dojmy

Toyota Avensis 2.0 D-4D (93 kW): první jízdní dojmy

 
 

Stěžejní technickou novinkou pro modelový rok 2007 je nový základní vznětový motor 2.0 D-4D. Jeho úkolem je nahradit starší jednotku o výkonu 85 kW, která již v nelítostné turbodieselové konkurenci střední třídy nebyla hodna reprezentovat Toyotu.

Evropská Toyota Avensis je od roku 2003 jedním z nejúspěšnějších neevropských modelů střední třídy. Tři karosářské varianty, pestrá nabídka propracovaných zážehových motorů a špičková nabídka vysokovýkonných dieselů byly základní stavební kameny tohoto úspěchu. V novém modelovém roce Toyota přidává několik stylistických, výbavových, funkčních i technických změn. Krátce jsme se s nimi seznámili v okolí ústředí evropského zastoupení Toyoty v belgickém hlavním městě - Bruselu.

Stěžejní technickou novinkou pro modelový rok 2007 je nový základní vznětový motor 2.0 D-4D. Jeho úkolem je nahradit starší jednotku o výkonu 85 kW, která již v nelítostné turbodieselové konkurenci střední třídy nebyla hodna reprezentovat Toyotu. Nový motor bude dostupnější alternativou výkonných motorů 2.2 D-4D, které jsou dnes na špičce této objemové kategorie se 110 resp. 130 kW a v druhém případě i s pokrokovým systémem eliminujícím nejen produkci pevných částic, ale také oxidů dusíku.

Nový motor 2.0 D-4D (93 kW)

Nový motor 2.0 D-4D (93 kW) používá stejný blok a stejné technologie jako motory o objemu 2,2 l. Jeho výhodou je ekonomičtější provoz díky nižší hmotnosti a menšímu zdvihovému objemu. Blok motoru a hlava válců jsou celohliníkové, avšak zdvih se zmenšil na 86 mm (jde tedy nyní o tzv. čtvercový motor se stejným průměrem vrtání 86 mm a zdvihem 86 mm), čímž bylo dosaženo menšího zdvihového objemu.      

Příbuznost s motorem 2.2 D-4D (110 kW) dokládá použití vstřikovačů s elektromagneticky ovládanými jehlami (u 130kW verze je použita piezotechnologie). Zachován byl také velmi nízký kompresní poměr (16,8 : 1) a systém vysokotlakého vstřikování common rail pracuje taktéž s tlakem až 1700 bar.

Nový motor vyráběný v polské motorárně Toyoty se bude dodávat ve dvou verzích tak, aby vyhovoval individuálním podmínkám trhů po celé Evropě. Verze vybavená filtrem pevných částic (DPF) bude určena pro země, kde platí směrnice pro nízké emise pevných částic. Ostatní trhy budou zásobovány verzí, která je opatřena oxidačním katalyzátorem. Obě verze pochopitelně splňují emisní normu Euro4.

Nejvyšší výkon nového motoru činí 93 kW při 3600 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 300 Nm mezi 2000 a 2800 ot./min. Subjektivně lze v běžném provozu rozdíl mezi objemnější verzi 2.2 D-4D (110 kW) jen obtížně rozpoznat. Pohled do tabulek technických prozrazuje, že plochý průběh točivého momentu mají oba motory, vrchol silnějšího je jen o málo vyšší (310 Nm), ale je kdispozici v širším otáčkovém spektru (2000 až 3200 ot./min). Motor dosahuje výkonového maxima již ve 3600 ot./min, ale ručka otáčkoměru se ochotně vytáčí až k pěti tisícům otáček. Takové počínání má však smysl jen asi v pásmu do 4200 ot./min, kde lze efektivně využívat dynamických možností této jednotky.

Standardní šestistupňová převodovka má řadící páku s ukázkově hladkým i přesným chodem. Skříň je přitom kompaktní (délka jen 384 mm), uvnitř je převodový olej s nejnižší viskozitou, jaká je v současnosti k dispozici, což přispívá ke snížení ztrát a v konečném důsledku i spotřeby.

Důležitým poznatkem v době vrcholící popularity motorů se vstřikováním čerpadlo-tryska je k hranici dokonalosti dovedené odhlučnění nového vznětového motoru Avensise. Jako vždy jde o kombinaci konstrukce motoru, jeho uložení a pečlivého utěsnění resp. odizolování motorového prostoru od kabiny pro cestující.

Kombinovaná spotřeba má činit 5,5 l/100 km v případě liftbacku a sedanu, 5,7 l/100 km u kombi. Větší motor 2.2 D-4D (110 kW) potřebuje 5,9 l/100 km resp. 6 l/100 km. Praktické srovnání provozní spotřeby dvou slabších turbodieselů potvrdilo rozdíl ve spotřebě 1-2 l/100 km za srovnatelných jízdních podmínek.

Avensis 2007
Pro pátý rok na trhu provedla Toyota také řadu na první pohled viditelných i neviditelných změn.

Zcela nové je tvarování předního nárazníku (celková délka nyní + 15 mm), zvýrazněné obrysy masky, nové světlomety a jinak uspořádané koncové svítilny. Směrová světla jsou nyní integrována do vnějších zpětných zrcátek a využívají prvky LED. V nabídce se objevuje 5 nových barevných odstínů.

Změny na komponentech podvozku se zaměřily na zlepšení odezvy řízení na podněty od řidiče a zvýšení jízdního komfortu. Převodka řízení je nyní robustněji uchycena do karoserie, celý mechanismus je tužší a řízení tak dává řidiči jednoznačnější informaci o tom co se děje pod předními koly. Jízdní vlastnosti vozu jsou v dobrém smyslu slova ovlivněny novým vyztužením středového tunelu a zástavbou zadní příčné výztuhy. Nově je také zvolena tuhost úchytů přední nápravy McPherson a zadní lichoběžníkové nápravy, Avensis dostal jiné tlumiče, větší průměr stabilizátoru vpředu a menší vzadu.

V interiéru nyní dominuje nový design audiosoustavy s podporou MP3 a WMA (standardní výbava). Změnu doznaly také ovládací prvky audiosoustavy na volantu. V zájmu lepší přehlednosti přístrojů došlo k přemístění palubního počítače pod ukazatel rychlosti, k dispozici je také nový informační displej na středové konzole.

Nová prémiová úroveň výbavy Premium
Vrcholný turbodiesel se 130 kW bude dodáván výhradně s novou vrcholnou úrovní výbavy Premium resp. Premium Active. Luxusní Avensis se tak přiblíží koncernové značce Lexus. Vlajková loď bude mít exkluzivní sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a tmavě šedou masku chladiče s chromovanými prvky. Interiér bude rovněž exkluzivní se stříbrnými stehy na koženém potahu volantu a krytu kulisy řadicí páky, kovovými prvky na sportovním volantu.

České ceny
Nejlevnější Avensis sedan s motorem 1.6 VVT-i stojí 589.900,-Kč, kombi se stejným motorem příjde na 629.900,-Kč (oba modely ve výbavě Terra). Liftback pořídíte až s motorem 1.8 VVT-i ve výbavě Sol za 729.900,-Kč. Nový turbodiesel 2.0 D-4D (93 kW) se prodává za 659.900,-Kč (sedan, Terra), 699.900,-Kč (kombi, Terra) resp. 749.900,-Kč (liftback, Sol).

Již základní výbava Terra zahrnuje kompletní bezpečnostní sadu (ABS, stabilizační systém, přední,boční, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, atd.) autorádio s CD schopné zpracovávat formát MP3, palubní počítač, klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání atp.

V dalších stupních (Sol, Exklusive, Lux, Lux+, Premium, Premium Active) roste šíře standardní výbavy i ceny. Objednání nejsilnějšího dieselu je svázáno s výbavou Premium, resp. Premium Active. Ceny prakticky kompletně vybaveného vozu (schází navigace, kožené čalounění) začínají na 949 resp. 959 tisících korun.

Toyota Avensis je především komfortním vozem na krátké i dlouhé cesty, který poskytuje dostatek místa i nadprůměrnou kulturu cestování. To platí i pro všechny tři vznětové motory vyvinuté na přání evropských zákazníků.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

  Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a…

Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu

Česko se zřejmě přidá k žalobě proti limitům znečištění…

Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011 Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011

Počtvrté za sebou pražská burza rostla a den zakončila na…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Toyotě Avensis slábnou xenony, upozornil Autobild Toyotě Avensis slábnou xenony, upozornil Autobild

Během dvou let si skoro 10.000 německých majitelů Toyoty…

Toyota svolává k opravě téměř 1,7 milionu automobilů Toyota svolává k opravě téměř 1,7 milionu automobilů

Japonská automobilka Toyota Motor svolává po celém světě…

 



 
Nissan prostřednictvím konceptu Xmotion naznačuje vývoj designu svých SUV

Nissan prostřednictvím konceptu Xmotion naznačuje vývoj designu svých SUV

Dnes 17:50

Představy designérů japonské značky o jejich možné budoucnosti nabízí koncept Xmotion.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…