Toyota Avensis 2.0 D-4D (93 kW): první jízdní dojmy

Toyota Avensis 2.0 D-4D (93 kW): první jízdní dojmy

 
 

Stěžejní technickou novinkou pro modelový rok 2007 je nový základní vznětový motor 2.0 D-4D. Jeho úkolem je nahradit starší jednotku o výkonu 85 kW, která již v nelítostné turbodieselové konkurenci střední třídy nebyla hodna reprezentovat Toyotu.

Evropská Toyota Avensis je od roku 2003 jedním z nejúspěšnějších neevropských modelů střední třídy. Tři karosářské varianty, pestrá nabídka propracovaných zážehových motorů a špičková nabídka vysokovýkonných dieselů byly základní stavební kameny tohoto úspěchu. V novém modelovém roce Toyota přidává několik stylistických, výbavových, funkčních i technických změn. Krátce jsme se s nimi seznámili v okolí ústředí evropského zastoupení Toyoty v belgickém hlavním městě - Bruselu.

Stěžejní technickou novinkou pro modelový rok 2007 je nový základní vznětový motor 2.0 D-4D. Jeho úkolem je nahradit starší jednotku o výkonu 85 kW, která již v nelítostné turbodieselové konkurenci střední třídy nebyla hodna reprezentovat Toyotu. Nový motor bude dostupnější alternativou výkonných motorů 2.2 D-4D, které jsou dnes na špičce této objemové kategorie se 110 resp. 130 kW a v druhém případě i s pokrokovým systémem eliminujícím nejen produkci pevných částic, ale také oxidů dusíku.

Nový motor 2.0 D-4D (93 kW)

Nový motor 2.0 D-4D (93 kW) používá stejný blok a stejné technologie jako motory o objemu 2,2 l. Jeho výhodou je ekonomičtější provoz díky nižší hmotnosti a menšímu zdvihovému objemu. Blok motoru a hlava válců jsou celohliníkové, avšak zdvih se zmenšil na 86 mm (jde tedy nyní o tzv. čtvercový motor se stejným průměrem vrtání 86 mm a zdvihem 86 mm), čímž bylo dosaženo menšího zdvihového objemu.      

Příbuznost s motorem 2.2 D-4D (110 kW) dokládá použití vstřikovačů s elektromagneticky ovládanými jehlami (u 130kW verze je použita piezotechnologie). Zachován byl také velmi nízký kompresní poměr (16,8 : 1) a systém vysokotlakého vstřikování common rail pracuje taktéž s tlakem až 1700 bar.

Nový motor vyráběný v polské motorárně Toyoty se bude dodávat ve dvou verzích tak, aby vyhovoval individuálním podmínkám trhů po celé Evropě. Verze vybavená filtrem pevných částic (DPF) bude určena pro země, kde platí směrnice pro nízké emise pevných částic. Ostatní trhy budou zásobovány verzí, která je opatřena oxidačním katalyzátorem. Obě verze pochopitelně splňují emisní normu Euro4.

Nejvyšší výkon nového motoru činí 93 kW při 3600 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 300 Nm mezi 2000 a 2800 ot./min. Subjektivně lze v běžném provozu rozdíl mezi objemnější verzi 2.2 D-4D (110 kW) jen obtížně rozpoznat. Pohled do tabulek technických prozrazuje, že plochý průběh točivého momentu mají oba motory, vrchol silnějšího je jen o málo vyšší (310 Nm), ale je kdispozici v širším otáčkovém spektru (2000 až 3200 ot./min). Motor dosahuje výkonového maxima již ve 3600 ot./min, ale ručka otáčkoměru se ochotně vytáčí až k pěti tisícům otáček. Takové počínání má však smysl jen asi v pásmu do 4200 ot./min, kde lze efektivně využívat dynamických možností této jednotky.

Standardní šestistupňová převodovka má řadící páku s ukázkově hladkým i přesným chodem. Skříň je přitom kompaktní (délka jen 384 mm), uvnitř je převodový olej s nejnižší viskozitou, jaká je v současnosti k dispozici, což přispívá ke snížení ztrát a v konečném důsledku i spotřeby.

Důležitým poznatkem v době vrcholící popularity motorů se vstřikováním čerpadlo-tryska je k hranici dokonalosti dovedené odhlučnění nového vznětového motoru Avensise. Jako vždy jde o kombinaci konstrukce motoru, jeho uložení a pečlivého utěsnění resp. odizolování motorového prostoru od kabiny pro cestující.

Kombinovaná spotřeba má činit 5,5 l/100 km v případě liftbacku a sedanu, 5,7 l/100 km u kombi. Větší motor 2.2 D-4D (110 kW) potřebuje 5,9 l/100 km resp. 6 l/100 km. Praktické srovnání provozní spotřeby dvou slabších turbodieselů potvrdilo rozdíl ve spotřebě 1-2 l/100 km za srovnatelných jízdních podmínek.

Avensis 2007
Pro pátý rok na trhu provedla Toyota také řadu na první pohled viditelných i neviditelných změn.

Zcela nové je tvarování předního nárazníku (celková délka nyní + 15 mm), zvýrazněné obrysy masky, nové světlomety a jinak uspořádané koncové svítilny. Směrová světla jsou nyní integrována do vnějších zpětných zrcátek a využívají prvky LED. V nabídce se objevuje 5 nových barevných odstínů.

Změny na komponentech podvozku se zaměřily na zlepšení odezvy řízení na podněty od řidiče a zvýšení jízdního komfortu. Převodka řízení je nyní robustněji uchycena do karoserie, celý mechanismus je tužší a řízení tak dává řidiči jednoznačnější informaci o tom co se děje pod předními koly. Jízdní vlastnosti vozu jsou v dobrém smyslu slova ovlivněny novým vyztužením středového tunelu a zástavbou zadní příčné výztuhy. Nově je také zvolena tuhost úchytů přední nápravy McPherson a zadní lichoběžníkové nápravy, Avensis dostal jiné tlumiče, větší průměr stabilizátoru vpředu a menší vzadu.

V interiéru nyní dominuje nový design audiosoustavy s podporou MP3 a WMA (standardní výbava). Změnu doznaly také ovládací prvky audiosoustavy na volantu. V zájmu lepší přehlednosti přístrojů došlo k přemístění palubního počítače pod ukazatel rychlosti, k dispozici je také nový informační displej na středové konzole.

Nová prémiová úroveň výbavy Premium
Vrcholný turbodiesel se 130 kW bude dodáván výhradně s novou vrcholnou úrovní výbavy Premium resp. Premium Active. Luxusní Avensis se tak přiblíží koncernové značce Lexus. Vlajková loď bude mít exkluzivní sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a tmavě šedou masku chladiče s chromovanými prvky. Interiér bude rovněž exkluzivní se stříbrnými stehy na koženém potahu volantu a krytu kulisy řadicí páky, kovovými prvky na sportovním volantu.

České ceny
Nejlevnější Avensis sedan s motorem 1.6 VVT-i stojí 589.900,-Kč, kombi se stejným motorem příjde na 629.900,-Kč (oba modely ve výbavě Terra). Liftback pořídíte až s motorem 1.8 VVT-i ve výbavě Sol za 729.900,-Kč. Nový turbodiesel 2.0 D-4D (93 kW) se prodává za 659.900,-Kč (sedan, Terra), 699.900,-Kč (kombi, Terra) resp. 749.900,-Kč (liftback, Sol).

Již základní výbava Terra zahrnuje kompletní bezpečnostní sadu (ABS, stabilizační systém, přední,boční, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, atd.) autorádio s CD schopné zpracovávat formát MP3, palubní počítač, klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání atp.

V dalších stupních (Sol, Exklusive, Lux, Lux+, Premium, Premium Active) roste šíře standardní výbavy i ceny. Objednání nejsilnějšího dieselu je svázáno s výbavou Premium, resp. Premium Active. Ceny prakticky kompletně vybaveného vozu (schází navigace, kožené čalounění) začínají na 949 resp. 959 tisících korun.

Toyota Avensis je především komfortním vozem na krátké i dlouhé cesty, který poskytuje dostatek místa i nadprůměrnou kulturu cestování. To platí i pro všechny tři vznětové motory vyvinuté na přání evropských zákazníků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Toyotě Avensis slábnou xenony, upozornil Autobild Toyotě Avensis slábnou xenony, upozornil Autobild

Během dvou let si skoro 10.000 německých majitelů Toyoty…

Toyota svolává k opravě téměř 1,7 milionu automobilů Toyota svolává k opravě téměř 1,7 milionu automobilů

Japonská automobilka Toyota Motor svolává po celém světě…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…