Toyota Avensis 2.0 D-4D (93 kW): první jízdní dojmy

Toyota Avensis 2.0 D-4D (93 kW): první jízdní dojmy

 
 

Stěžejní technickou novinkou pro modelový rok 2007 je nový základní vznětový motor 2.0 D-4D. Jeho úkolem je nahradit starší jednotku o výkonu 85 kW, která již v nelítostné turbodieselové konkurenci střední třídy nebyla hodna reprezentovat Toyotu.

Evropská Toyota Avensis je od roku 2003 jedním z nejúspěšnějších neevropských modelů střední třídy. Tři karosářské varianty, pestrá nabídka propracovaných zážehových motorů a špičková nabídka vysokovýkonných dieselů byly základní stavební kameny tohoto úspěchu. V novém modelovém roce Toyota přidává několik stylistických, výbavových, funkčních i technických změn. Krátce jsme se s nimi seznámili v okolí ústředí evropského zastoupení Toyoty v belgickém hlavním městě - Bruselu.

Stěžejní technickou novinkou pro modelový rok 2007 je nový základní vznětový motor 2.0 D-4D. Jeho úkolem je nahradit starší jednotku o výkonu 85 kW, která již v nelítostné turbodieselové konkurenci střední třídy nebyla hodna reprezentovat Toyotu. Nový motor bude dostupnější alternativou výkonných motorů 2.2 D-4D, které jsou dnes na špičce této objemové kategorie se 110 resp. 130 kW a v druhém případě i s pokrokovým systémem eliminujícím nejen produkci pevných částic, ale také oxidů dusíku.

Nový motor 2.0 D-4D (93 kW)

Nový motor 2.0 D-4D (93 kW) používá stejný blok a stejné technologie jako motory o objemu 2,2 l. Jeho výhodou je ekonomičtější provoz díky nižší hmotnosti a menšímu zdvihovému objemu. Blok motoru a hlava válců jsou celohliníkové, avšak zdvih se zmenšil na 86 mm (jde tedy nyní o tzv. čtvercový motor se stejným průměrem vrtání 86 mm a zdvihem 86 mm), čímž bylo dosaženo menšího zdvihového objemu.      

Příbuznost s motorem 2.2 D-4D (110 kW) dokládá použití vstřikovačů s elektromagneticky ovládanými jehlami (u 130kW verze je použita piezotechnologie). Zachován byl také velmi nízký kompresní poměr (16,8 : 1) a systém vysokotlakého vstřikování common rail pracuje taktéž s tlakem až 1700 bar.

Nový motor vyráběný v polské motorárně Toyoty se bude dodávat ve dvou verzích tak, aby vyhovoval individuálním podmínkám trhů po celé Evropě. Verze vybavená filtrem pevných částic (DPF) bude určena pro země, kde platí směrnice pro nízké emise pevných částic. Ostatní trhy budou zásobovány verzí, která je opatřena oxidačním katalyzátorem. Obě verze pochopitelně splňují emisní normu Euro4.

Nejvyšší výkon nového motoru činí 93 kW při 3600 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 300 Nm mezi 2000 a 2800 ot./min. Subjektivně lze v běžném provozu rozdíl mezi objemnější verzi 2.2 D-4D (110 kW) jen obtížně rozpoznat. Pohled do tabulek technických prozrazuje, že plochý průběh točivého momentu mají oba motory, vrchol silnějšího je jen o málo vyšší (310 Nm), ale je kdispozici v širším otáčkovém spektru (2000 až 3200 ot./min). Motor dosahuje výkonového maxima již ve 3600 ot./min, ale ručka otáčkoměru se ochotně vytáčí až k pěti tisícům otáček. Takové počínání má však smysl jen asi v pásmu do 4200 ot./min, kde lze efektivně využívat dynamických možností této jednotky.

Standardní šestistupňová převodovka má řadící páku s ukázkově hladkým i přesným chodem. Skříň je přitom kompaktní (délka jen 384 mm), uvnitř je převodový olej s nejnižší viskozitou, jaká je v současnosti k dispozici, což přispívá ke snížení ztrát a v konečném důsledku i spotřeby.

Důležitým poznatkem v době vrcholící popularity motorů se vstřikováním čerpadlo-tryska je k hranici dokonalosti dovedené odhlučnění nového vznětového motoru Avensise. Jako vždy jde o kombinaci konstrukce motoru, jeho uložení a pečlivého utěsnění resp. odizolování motorového prostoru od kabiny pro cestující.

Kombinovaná spotřeba má činit 5,5 l/100 km v případě liftbacku a sedanu, 5,7 l/100 km u kombi. Větší motor 2.2 D-4D (110 kW) potřebuje 5,9 l/100 km resp. 6 l/100 km. Praktické srovnání provozní spotřeby dvou slabších turbodieselů potvrdilo rozdíl ve spotřebě 1-2 l/100 km za srovnatelných jízdních podmínek.

Avensis 2007
Pro pátý rok na trhu provedla Toyota také řadu na první pohled viditelných i neviditelných změn.

Zcela nové je tvarování předního nárazníku (celková délka nyní + 15 mm), zvýrazněné obrysy masky, nové světlomety a jinak uspořádané koncové svítilny. Směrová světla jsou nyní integrována do vnějších zpětných zrcátek a využívají prvky LED. V nabídce se objevuje 5 nových barevných odstínů.

Změny na komponentech podvozku se zaměřily na zlepšení odezvy řízení na podněty od řidiče a zvýšení jízdního komfortu. Převodka řízení je nyní robustněji uchycena do karoserie, celý mechanismus je tužší a řízení tak dává řidiči jednoznačnější informaci o tom co se děje pod předními koly. Jízdní vlastnosti vozu jsou v dobrém smyslu slova ovlivněny novým vyztužením středového tunelu a zástavbou zadní příčné výztuhy. Nově je také zvolena tuhost úchytů přední nápravy McPherson a zadní lichoběžníkové nápravy, Avensis dostal jiné tlumiče, větší průměr stabilizátoru vpředu a menší vzadu.

V interiéru nyní dominuje nový design audiosoustavy s podporou MP3 a WMA (standardní výbava). Změnu doznaly také ovládací prvky audiosoustavy na volantu. V zájmu lepší přehlednosti přístrojů došlo k přemístění palubního počítače pod ukazatel rychlosti, k dispozici je také nový informační displej na středové konzole.

Nová prémiová úroveň výbavy Premium
Vrcholný turbodiesel se 130 kW bude dodáván výhradně s novou vrcholnou úrovní výbavy Premium resp. Premium Active. Luxusní Avensis se tak přiblíží koncernové značce Lexus. Vlajková loď bude mít exkluzivní sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a tmavě šedou masku chladiče s chromovanými prvky. Interiér bude rovněž exkluzivní se stříbrnými stehy na koženém potahu volantu a krytu kulisy řadicí páky, kovovými prvky na sportovním volantu.

České ceny
Nejlevnější Avensis sedan s motorem 1.6 VVT-i stojí 589.900,-Kč, kombi se stejným motorem příjde na 629.900,-Kč (oba modely ve výbavě Terra). Liftback pořídíte až s motorem 1.8 VVT-i ve výbavě Sol za 729.900,-Kč. Nový turbodiesel 2.0 D-4D (93 kW) se prodává za 659.900,-Kč (sedan, Terra), 699.900,-Kč (kombi, Terra) resp. 749.900,-Kč (liftback, Sol).

Již základní výbava Terra zahrnuje kompletní bezpečnostní sadu (ABS, stabilizační systém, přední,boční, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, atd.) autorádio s CD schopné zpracovávat formát MP3, palubní počítač, klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání atp.

V dalších stupních (Sol, Exklusive, Lux, Lux+, Premium, Premium Active) roste šíře standardní výbavy i ceny. Objednání nejsilnějšího dieselu je svázáno s výbavou Premium, resp. Premium Active. Ceny prakticky kompletně vybaveného vozu (schází navigace, kožené čalounění) začínají na 949 resp. 959 tisících korun.

Toyota Avensis je především komfortním vozem na krátké i dlouhé cesty, který poskytuje dostatek místa i nadprůměrnou kulturu cestování. To platí i pro všechny tři vznětové motory vyvinuté na přání evropských zákazníků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Toyotě Avensis slábnou xenony, upozornil Autobild Toyotě Avensis slábnou xenony, upozornil Autobild

Během dvou let si skoro 10.000 německých majitelů Toyoty…

Toyota svolává k opravě téměř 1,7 milionu automobilů Toyota svolává k opravě téměř 1,7 milionu automobilů

Japonská automobilka Toyota Motor svolává po celém světě…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny, Limberský nebude

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny,…

PŘÍMO ZE ŠVÝCARSKA | Na papíře se zdá být všechno jednoznačné. Viktoria Plzeň jde do čtvrtečního utkání základní…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…