Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Avensis - Proti Accordu a Mazdě6

Toyota chystá na nejbližších 12 měsíců modelovou ofenzivu – do prodeje se dostane šest nových modelů a sedm faceliftů. Třetí generace Avensise je první takovou novinkou. S ní končí verze liftback a přichází moderní a dynamický design.

První generace Toyoty Avensis se představila na konci roku 1997 jako nástupce modelu Carina E. Změna názvu měla zdůraznit výraznou změnu designu auta, které bylo navrženo podle požadavků evropského trhu. Tato strategie přinesla Toyotě komerční úspěch, když Avensis zvýšil její podíl ve střední třídě na evropských trzích z 6 na 8 %.

Předchozí generace Toyoty Avensis (představená v roce 2003) byla na dnešní poměry až příliš usedlá. Největší japonská automobilka proto nyní sází na agresivnější tvary a dynamičtější naladění podvozku. Avensis je největším modelem Toyoty nabízeným v Evropě a je zaměřený výhradně na evropské zákazníky, proto nepřekvapí, že nová generace byla navržena z velké části ve spolupráci s inženýry z Toyota Motor Europe.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme  

V Japonsku na vývoji auta pracovalo 35 konstruktérů z Evropy. Důležité pro vývoj bylo i testování prototypů na evropských silnicích. S ohledem na evropské trhy významným parametrem bylo také snížení emisí CO2 – nová generace má průměrné emise 153,5 g/km, což je o 4,8 % méně než u generace předchozí.

Designéři ve francouzském studiu Toyoty ED2 se museli vypořádat s protichůdnými požadavky – dnes trh žádá velký vnitřní prostor při kompaktních rozměrech karoserie, dobré jízdní výkony při nízké spotřebě paliva a u japonských aut také „evropský“ design skombinovaný s asijskou originalitou, kterou Toyota nazývá J-faktor.

Toyota Avensis - srovnání generací
Rozměr nový Avensis sedan/kombi
(3. gen.)
Avensis sedan/kombi
(2. gen.)
rozdíl
Délka [mm] 4695/4765 4645/4715 +50
Šířka [mm] 1810 1760 +50
Výška [mm] 1480/1480 1480/1525 0/-45
Rozvor [mm] 2700 2700 0
Objem zav. prostoru [l] 509/543 520/510 -11/+33

Z nabídky zmizí karoserie liftback, nový Avensis tak zůstane jen ve verzích sedan a kombi. Na rozdíl od trendu zvětšovat každou novou generaci jde Toyota cestou zachování rozměrů – rozvor a výška jsou stejné jako v předchozí generaci, délka i šířka narostly o nijak průlomových 50 mm. Nová platforma má při shodném rozvoru větší rozchod kol vpředu (1560 mm, + 45 mm) i vzadu (1550 mm, + 30 mm). Nápravy byly přepracovány – přední zavěšení je nadále typu MacPherson a vzadu jsou dvojité lichoběžníky, zlepšena ale byla torzní tuhost náprav a tím jízdní stabilita.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme  

Nový Avensis není tak nudný a usedlý jako jeho předchůdci. Designéři vsadili na výrazný cab-forward design s kabinou posunutou výrazně vpřed. To vedlo k prodloužení čelního skla s výrazným sklonem, které sahá až téměř k náboji předních kol, a k současnému zkrácení kapoty. Kabina se protáhla i opačným směrem a víko kufru je velice krátké.

V detailech můžeme nalézt inspiraci Lexusem nebo menší Corollou sedan, celek má ale zcela svébytný charakter a karoserie působí moderním, kompaktním dojmem. Radikální posun v designu přináší také snížení součinitele aerodynamického odporu na 0,28 u sedanu, respektive 0,29 u kombi.

Srovnání s konkurencí - karoserie sedan
Rozměr Toyota Avensis Citroën C5 Honda Accord Mazda 6 Opel Insignia
Délka [mm] 4695 4779 4725 4735 4830
Šířka [mm] 1810 1860 1840 1795 1856
Výška [mm] 1480 1451 1440 1440 1498
Rozvor [mm] 2700 2815 2705 2725 2737
Objem zav. prostoru [l] 509 439 467 519 500

Minulá generace Avensise se vyznačovala prostorným interiérem. Konstruktéři Toyoty tento pocit uvnitř nového Avensise ještě podpořili posunutím sloupků karoserie – předního o 100 mm a zadního o 50 mm – a možností panoramatické střechy pro kombi (za příplatek). Uvnitř se jednotlivé stupně výbavy odlišují obložení středové konzole a dveřních výplní. Základní provedení Avensis je má černé, verze Sol s titanovým vzhledem a Executive s bambusovou strukturou Takesumi.

Po praktické stránce majitelé Avensise uvítají jednoduché ovládání mechanismu sklápění zadních sedadel, a to i u sedanu. Po sklopení zůstane rovná plocha bez schodu. Navíc je možné pro dlouhé předměty otvor v prostředním sedadle.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme  

Na poli benzinových motorů přichází nový Avensis se zcela novou řadou agregátů Valvematic. Ty jsou součástí vývojové strategie Toyota Optimal Drive, která usiluje o kompaktnější konstrukci motorů a vyšší účinnost. Ve srovnání s pohonnými jednotkami VVT-i v předchozí generaci dosahují o 10-26 % nižších emisí CO2 (a tím tedy i nižší spotřeby) a současně mají vyšší výkon o 3-20 %.

Konstrukčně Valvematic vychází z Dual VVT-i. Aktuátor umístěný uvnitř po straně v hlavě motoru obsahuje šnekovitý převod a ovlivňuje chod ventilů. Mechanismus Valvematic je velmi kompaktní a umožňuje přesnější regulaci a větší rozsah zdvihu ventilů. Praktický přínos spočívá ve vyšší účinnosti ve všech pásmech otáček a lepším složení emisí. Ve srovnání s VVT-i je markantní především nárůst výkonu ve vyšších otáčkách a pokles spotřeby paliva v nižších otáčkách.

Základní motor 1,6 Valvematic dosahuje nejvyššího výkonu 97 kW při 6400 ot./min, což je hodnota na úrovni konkurenčních osmnáctistovek a o celých 20 % víc než 1,6 VVT-i v předchozí generaci Avensise. Kombinovaná spotřeba je o 12 % nižší. Motor 1,8 Valvematic přináší 14% nárůst výkonu na 108 kW při 6400 ot./min a současně 10% úsporu paliva. Vrcholem nabídky pak je motor 2,0 Valvematic se 112 kW.

Všechny benzinové motorizace jsou standardně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou, pro motory s objemem 1,8 a 2,0 l je v nabídce také nová bezestupňová převodovka CVT, označovaná Multidrive S. Tato převodovka při běžné jízdě udržuje motor po většinu času v optimálních otáčkách a tím dosahuje nižší reálné spotřeby, při ostré jízdě se začne chovat jako sedmistupňový automat. Řidič může také zvolit sportovní režim, nebo manuální režim se sedmi přednastavenými převodovými poměry (u 2,0 Valvematic s možností řazení pod volantem).

Toyota Avensis - zážehové motorizace
Motor 1,6 Valvematic 1,8 Valvematic 2.0 Valvematic
Zdvihový objem [cm3] 1598 1798 1986
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 97/6400 108/6400 112/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 160/4400 180/4000 196/4000
Max. rychlost [km/h] 200 200 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4 9,4 (10,4) 9,0 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 6,5 (6,7) 6,9 (7,0)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1365 1370 (1405) 1400 (1435)

Trojici dieselových motorů přebírá nový Avensis v upravené verzi z předchozí generace. Všechny jsou vybaveny standardně filtrem pevných částic a modernizovány, aby splňovaly podmínky emisní normy Euro 5 a dosahovaly nižší normované spotřeby (o 1-10 %). Především byly osazeny vstřikováním common-rail nové generace s piezo-elektrickými vstřikovači s tlakem až 2000 bar.

Základem je motor 2,0 D-4D (93 kW), následovaný 2,2 D-4D se 110 kW a 2,2 D-CAT se 130 kW, u všech tlrbodieselů vzrost točivý moment v nízkých otáčkách. Nejslabší vznětový agregát má kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km, nejsilnější pak 5,9 l/100 km.

I turbodiesely jsou spojeny standardně se šestistupňovou manuální převodovkou. Pro motor 2,2 D-4D je volitelně nový šestistupňový automat s možností manuální volby převodů a AI-Shift Control (přizpůsobení řazení jízdnímu režimu), který nahrazuje starší pětistupňovou převodovku. Všechny převodovky pro dieselové motory se vyznačují mimořádně kompaktní konstrukcí.

Toyota Avensis - vznětové motorizace
Motor 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-CAT
Zdvihový objem [cm3] 1998 2231 2231
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 93/3600 110/3600 130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 310/1800-2400 340/2000-2800 400/2000-2800
Max. rychlost [km/h] 200 210 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 8,9 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,5 5,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 1490 1515 1515

Kromě úspornějších motorů mají všechny verze nového Avensise také ukazatel vhodného okamžiku pro přeřazení, respektive s automatickou převodovkou nebo s Multidrive S indikátor ECO jízdy.

Výroba benzinových motorů, stejně jako konečná montáž celého auta, probíhá ve Velké Británii. V továrně Burnaston Toyota vyráběla od roku 1992 Carinu E a vznikaly zde dosud všechny generace Avensise. Kromě toho je součástí zdejšího výrobního programu například model Corolla. Dieselové motory a manuální převodovky se vyrábí v Polsku.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme  

Předchozí generace Toyoty Avensis byla prvním autem, které získalo pět hvězd za ochranu cestujících při nárazových zkouškách podle nové metodiky Euro NCAP. Zisk plného počtu hvězd Toyota očekává také u nového modelu, který by měl projít testy Euro NCAP v roce 2009. Bezpečnostní výbava zahrnuje sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče), aktivní opěrky hlavy a modernizovaný stabilizační systém VSC+. Nejvyšším verzím je vyhrazen systém pre-crash, adaptivní tempomat, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a udržování vozidla v jízdním pruhu.

Pro nový Avensis budou určeny čtyři stupně výbavy. Základní verze bude vybavena například manuální klimatizací, autorádiem a stabilizačním systémem, stupeň Sol přidává mimo jiné dvouzónovou klimatizaci, tempomat, litá kola, přední mlhovky, dešťový a světelný senzor a elektricky nastavitelný sloupek řízení.

Verze Executive přidává prvky jako zatmavená zadní skla, audiosystém s 10GB harddiskem, navigaci, elektricky nastavitelná přední sedadla nebo bezklíčkový vstup Smart Entry. Nejvyšší verze Premium/TEC Edition pak obsahuje také panoramatickou střechu, adaptivní bi-xenonové světlomety a s motorem 2,2 D-4D také plnou bezpečnostní výbavu s pokročilými elektronickými systémy. Přesné specifikace se ale mohou na jednotlivých trzích lišit.