24.11. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Toyota C-HR: Poprvé jsme řídili nový japonský crossover! Podvozek super, ale...

 

Nový kompaktní crossover od Toyoty je zatím dostupný se dvěma motory. Ve Španělsku jsme vyzkoušeli oba, abychom zjistili, jak s nimi C-HR jezdí.

Obrovský úspěch Nissanu Qashqai nedává ostatním výrobcům spát, a tak i další automobilky míří do segmentu kompaktních crossoverů a SUV. Mezi ně nově patří i Toyota, která přijíždí s novým modelem C-HR. Automobil jsme poprvé vyzkoušeli na mezinárodní jízdní prezentaci v okolí Madridu.

Obliba kompaktních crossoverů mezi zákazníky roste, důsledkem čehož je i zvyšující se konkurence v tomto segmentu. Ta se i nadále vyhrazuje proti Nissanu Qashaqai, který danou třídu založil. I Toyota svojí novinku s Qashqaiem na prezentaci vozu často srovnávala, zároveň ale zdůrazňovala, že kompaktní crossover chtěla udělat po svém. Proto nabídla opravdu futuristický design nebo možnost hybridního pohonu, který je pro Toyotu typický. Jediným hybridem v segmentu ale C-HR nebude, v prodeji ji nedávno předběhla Kia Niro, která je dokonce dnes nabízena výhradně s hybridním pohonem.

Výborný podvozek, ale co ty motory?

To Toyota C-HR nabízí na českém trhu výběr mezi dvěma pohonnými jednotkami. V prvním případě se jedná o hybridní variantu kombinující atmosférickou zážehovou osmnáctistovku a dva elektrické generátory. První primárně funguje jako startér a generátor energie, který přeměňuje přebytečnou energii ze zážehovému motoru na energii, zatímco druhý slouží k pohonu vozu při rozjezdu, couvání a v elektrickém režimu. Jestliže vám to připomíná techniku aktuálního Priusu, trefili jste se do černého, C-HR hybridní pohon Priusu převzal. Dokonce používá i jeho modulární platformu TNGA, byť upravenou pro potřeby crossoveru. Druhou možností je pak přeplňovaná zážehová dvanáctistovka o výkonu 85 kW a točivém momentu 185 N.m, která se poprvé ukázala v Aurisu.

Jestliže hybrid je možné pořídit výhradně jako dvoukolku s jednoduchým planetovým soukolím připomínajícím svým chováním CVT, motor 1.2T nabízí výběr mezi šestistupňovým manuálem a CVT, které je možné pořídit i v kombinaci s pohonem všech kol. Systém tvořený elektromagnetickou mezinápravovou spojkou má být spíše doplněním nabídky, Toyota velký zájem o něj nečeká.

Toyota C-HR odhalila kompletní ceník. Levná není!

Stejně tak nebude k dispozici turbodiesel, tedy pokud zákazníci o něj neprojeví nečekaný zájem. Toyota to ale s ohledem na dosavadní zkušenosti nepředpokládá, dokonce tvrdí, že vznětové motory příliš neumí (dnes si je pořizuje od BMW), a proto zájemcům o úspornější variantu nabízí právě hybrid. Ten má dokonce podle odhadů značky tvořit většinu prodejů, šest z deseti C-HR prodaných na českém trhu mají mít hybridní pohon. Z celoevropského hlediska přitom hybridem mají být dokonce tři čtvrtiny prodaných C-HR. Možnost příchodu vznětového agregátu navíc dále snižuje další plánované zpřísnění evropských emisních norem, s jejichž splněním tyto jednotky mohou mít zásadní potíž. Co by však mohlo přijít, je silnější zážehová varianta. Ta už je ostatně dostupná na východoevropských trzích mimo EU, kde je možné objednávat benzinový dvoulitr se 109 kW.

A právě potentní motor by podle nás autu vůbec neuškodil. Minimálně dle podvozku je znát, že by C-HR silnější agregát pod kapotou bezpochyby zvládlo. Nová platforma TNGA byla navržena nejen s důrazem na modularitu, ale také na jízdní vlastnosti aut. Nejen v případě C-HR to znamená nízké těžiště, architektura totiž umožňuje usadit komponenty níže než dosud. V případě C-HR jsou výsledkem velice agilní jízdní vlastnosti, které u auta s vyšší stavbou mohou až překvapit. V zatáčkách se crossover naklání jen minimálně, zároveň tomuto ale nepomáhá tvrdé nastavení podvozku. Auto zůstává velice komfortní.

Španělské silnice jsou sice o moc hladší než ty české, s těmi několika nerovnostmi si ale C-HR poradilo na výbornou. Důvod hledejme v řešení podvozku, vpředu jsou tradiční vzpěry McPherson, vzadu však nenajdeme jednoduchou nápravu, nýbrž lichoběžníkové zavěšení. Na testovaných osmnáctipalcových kolech tak byl vůz pohodlný, od podvozku se navíc neozývaly žádné hlasité rány. První zkušenosti jsou tedy velice pozitivní, zatím si ale na verdikt počkáme do doby, než C-HR vyzkoušíme přímo na českých kotěhůlkách. Co ale nepochybně bude patrné i u nás, je aerodynamický hluk, šum větru kolem karoserie je při dálničním tempu znát.

Právě s ohledem na zajímavé jízdní vlastnosti nás poněkud zklamaly nabízené motory, tedy hlavně zážehová dvanáctistovka s 85 kW a 185 N.m, od níž se moc dynamiky nedočkáte. I v dvoučlenném obsazení bylo předjíždění otázkou značného rozhodování, do kopců se autu moc stoupat nechtělo, těch 116 ořů pod kapotou jsou zkrátka spíše poníci než koně. Do dvou tisíců otáček se toho moc nedočkáte, stejně tak po vytočení nenajdete žádnou výkonovou špičku. Agregát má navíc překvapivě červené pole už v 5500 otáčkách, což Toyota vysvětluje charakterem motoru, který je laděn hlavně na úspornost, nikoliv na sportovní vytáčení.

Jednotka s přímým vstřikováním D-4T a časováním ventilů VVT-i je přeplňována turbodmychadlem s nízkou setrvačností, přičemž je schopna pracovat nejen v tradičním Ottově cyklu, ale za nízké zátěže též v Atkinsonově cyklu. Právě tato schopnost zásadně ovlivňuje spotřebu paliva. Zatímco při klidné jízdě palubní počítač ukazoval hodnoty kolem šesti litrů na 100 kilometrů, stačilo vjet na dálnici a rázem jsme byli vysoko nad osmi litry. Co nás však hodně potěšilo je fakt, že je motor dodáván bez stop-start systému. V dnešní době věc neobvyklá, ale chvályhodná!

Co na dvanáctistovce musíme též pochválit, je kombinace s manuální převodovkou. Šestistupňový manuál má naprosto precizní dráhy, díky čemuž si řidič změnu převodu opravdu užívá, zvlášť v kombinaci s kraťoučkou řadicí pákou s kulatou hlavicí. Specialitou je pak možnost zapnutí funkce automatických meziplynů pro hladší změnu převodového stupně. Jen ty rozjezdy nejsou někdy elegantní, kvůli slabšímu agregátu.

Pocity z jízdy s hybridem jsou podobné, výkon sice činí 90 kW, zase je ale ve srovnání s konvenční verzí těžší. V jeho případě to ale s ohledem na jeho úsporné zaměření plně chápeme. Dokonce je vedle ekologického módu k dispozici i sportovní nastavení, v němž už vůz slušně reaguje na plyn. Hybrid navíc v tomto případě odvděčuje obzvlášť nízkou spotřebou, svižnější tempo na dálnici a okresních silnicích znamenalo spotřebu přes šest litrů, když jsme se však zklidnili, podařilo se nám průměr srazit na 5,4 litru. A pokud bychom se ještě více snažili nebo jezdili pomalu ve městě, kdy by vůz častěji jezdil na elektřinu, dosáhli bychom ještě nižší hodnoty. Jen je potřeba si zvyknout na pro hybridy typický „vysavačový“ efekt, kdy převodovka při akceleraci drží motor ve vysokých otáčkách.

Toyota C-HR – technická data a ceny nabízených motorů
Motor1.2 Turbo1.2 Turbo AWD1.8 Hybrid
Pohon4x24x44x2
Zdvihový objem [cm3]119711971798
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]85/5200-560085/5200-560090/5200
Točivý moment [N.m/min]185/1500-4000185/1500-4000142/3600
Převodovka6M (CVT)CVTCVT
Max. rychlost [km/h]190 (185)180170
Zrychlení z 0-100 km/h [s]10,9 (11,1)11,411
Komb. spotřeba [l/100 km]5,9 (5,9)6,33,8
Pohotovostní h. [kg]1320 (1390)14601380
Cena Live [Kč]489.900--
Cena Active [Kč]534.900-629.900
Cena Dynamic [Kč]579.900-674.900
Cena Executive [Kč]609.900719.900704.900

Nezvyklý se skvělým zpracováním

Když už jsme shrnuli jízdní zážitky s C-HR, zaměřme se nyní na vzhled auta a jeho interiér. Samotný design rozhodně není pro Toyotu obvyklý, přičemž vychází hlavně ze snahy výrobce udělat crossover po svém. Na design odkazuje i samotný název, C-HR má být zkratkou pro coupé high rider (vyvýšené kupé), případně cross hatch rider nebo dokonce cross hybrid revolution. Výsledkem je velice dynamicky působící automobil, který svoji siluetou připomíná BMW X6. Charakteristickým detailem jsou i protažené přední svítilny, které jsou dlouhé takřka tři čtvrtě metru, nebo u verze Dynamic dvoubarevná karoserie.

Typické zákazníky značky asi expresivní tvary tolik nezaujmou, jenže C-HR má Toyotě přivést hlavně nové klienty. Výrobce si sice cení loajálních zákazníků, kteří často u značky už zůstávají, jenže zároveň má ve srovnání s jinými značkami potíže lákat nové klienty. A právě to bude hlavním úkolem C-HR.

Rozměrově C-HR zapadá někam mezi Auris a RAV4, na délku měří 4.360 mm, na šířku 1.795 mm a na výšku 1.565 mm (hybrid je o 10 mm nižší). Byť se to nezdá, vnějšími rozměry automobil odpovídá svému přímému konkurentovi v podobě Nissanu Qashqai, jak si můžete ověřit v přiložené tabulce. C-HR totiž dobře maskuje své tvary. Její silueta se sice zdá opticky nízká, takový mrňous ale není.

Toyota C-HR - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelToyota C-HRKia NiroNissan QashqaiRenault Kadjar
Délka [mm]4360435543804449
Šířka [mm]1795180518061945
Výška [mm]1565154515901607
Rozvor [mm]2640270026462646
Objem zavazadelníku [l]377427401472
Podobně futuristicky jako karoserie je řešen i interiér, v jehož případě je hlavním motivem lichoběžník, tedy pardon, Toyota hovoří o diamatu. Tento motiv se objevuje nejen na čalounění a výplních dveří, ale také na seskupení tlačítek na středovém tunelu nebo prolisech na stropu. Středový panel je řešen velice minimalisticky, úzký pás ovladačů klimatizace doplňuje obří obrazovka multimediálního systému Toyota Touch 2, která má osmipalcovou úhlopříčku. Trčící „věc“ má i základní verze, které multimediální systém chybí, v jejím případě je na vrchu středového panelu ovládání rádia. Co nás opravdu nadchlo, je zpracování vnitřku. Spáry jsou naprosto minimální, výběr materiálů na nejvyšší úrovni. Tohle se Toyotě vážně povedlo!

To už se však úplně nedá říct o multimediálním systému. Ten nás sice potěšil hbitými reakcemi na pokyn a přehledným ovládáním, jenže tím naše chvála končí. Navigace je nepřehledná, a to jak zobrazením mnoha informací na obrazovce, tak zmatečnými příkazy. Po kličkování v madridských uličkách jsme mnohdy nevěděli, kdy vlastně odbočit. Příliš nepomáhala ani podivná česká lokalizace zkoušených vozů. Na obranu auta ale musíme zmínit, že podle zástupců Toyoty je ve vozech, nacházejících se přímo v Česku, vše v pořádku. Tak uvidíme při testování na českých silnicích...

Toyota C-HR: Statické dojmy z hlavního města módy

Pozice za volantem je vyšší, jak se dá u crossoveru očekávat. Stejně bychom si ale přáli posunout sedadlo níž, přece jen se nám výchozí poloha zdála značně vysoko. Standardně dodávaná sportovní sedadla pak sice nadchnou svým výrazným bočním vedením, já osobně bych si ale představoval delší sedák. To ale u aut japonských značek není nic neobvyklého...

Výhled do boků je díky úzkým A sloupkům výtečný, při otočení se vzad je to ale už horší. Daní za design jsou tlusté C sloupky s malým zadním oknem, které výhled při couvání notně omezují. Vůbec se tak nedivíme, že C-HR je standardně vybaveno zadní parkovací kamerou. Právě tlusté C sloupky v kombinaci s nízkým bočním prosklením znamenají, že cestující na zadních sedadlech se cítí poněkud stísněně. Už samotné nastupování a vystupování se kvůli tvaru střechy poněkud komplikované, když se ale usadíte, zjistíte, že s místem na zadních sedačkách to není vůbec špatné, a to jak v prostoru před koleny, tak nad hlavou. V obou případech jsem se svojí výškou 183 centimetrů měl ještě nějakou rezervu.

To s kufrem už to tak zázračné není, udávaný objem 377 litrů je proti konkurenci nižší. Je zde místo tak pro dva než pro čtyři osoby. Kufr navíc bojuje hlavně svojí hloubkou, a proto po sklopení zadních sedadel vznikne poměrně výrazný schod. Výhodou jsou ale praktické háčky na tašky.

Závěr

Toyota má s CH-R velké plány, rozhodně se nemá jednat o doplňku nabídky, ale jeden z klíčových modelů. Ročně chce automobilka prodávat 100.000 aut, což je skoro na úrovni Aurisu (cca 130.000 evropských registrací za rok 2015). Zájem zatím podle všeho je, protože původně se C-HR mělo prodávat výhradně v Evropě, jenže auto nadchlo i americké zákazníky, a tak se nakonec začne prodávat i v Americe.

Zájemcům se rozhodně nedivíme, protože C-HR má čím zajmout. Jednoznačnou chválu zaslouží kvalita zpracování nebo komfortní podvozek. Pro někoho bude lákadlem i expresivní vzhled, který naopak mnohé bude jistě odrazovat. Zajímavá je i cenová politika, C-HR sice není nejlevnější (základ za 1.2T činí 489.900 Kč), už v základu ale nabízí adaptivní tempomat nebo asistent pro jízdu v jízdních pruzích. Co by naopak stálo vylepšit je odhlučnění a hlavně nabídka motorů. C-HR by si nepochybně zasloužilo nějaký silnější motor, který by odpovídal jeho vynikajícímu podvozku a sportovnímu vzezření. Nevýhody v podobě omezeného výhledu a stísněného interiéru jsou dány koncepcí s nízkým prosklením.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota C-HR: Poprvé jsme řídili nový…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Toyota C-HR Hy-Power má nabídnout více stylu i výkonu Toyota C-HR Hy-Power má nabídnout více stylu i výkonu

Koncept Toyota C-HR Hy-Power má zdůraznit emotivní a…

Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI – #nepostradatelní Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI – #nepostradatelní

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…