reklama


24.11. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Toyota C-HR: Poprvé jsme řídili nový japonský crossover! Podvozek super, ale...

 

Nový kompaktní crossover od Toyoty je zatím dostupný se dvěma motory. Ve Španělsku jsme vyzkoušeli oba, abychom zjistili, jak s nimi C-HR jezdí.

Obrovský úspěch Nissanu Qashqai nedává ostatním výrobcům spát, a tak i další automobilky míří do segmentu kompaktních crossoverů a SUV. Mezi ně nově patří i Toyota, která přijíždí s novým modelem C-HR. Automobil jsme poprvé vyzkoušeli na mezinárodní jízdní prezentaci v okolí Madridu.

Obliba kompaktních crossoverů mezi zákazníky roste, důsledkem čehož je i zvyšující se konkurence v tomto segmentu. Ta se i nadále vyhrazuje proti Nissanu Qashaqai, který danou třídu založil. I Toyota svojí novinku s Qashqaiem na prezentaci vozu často srovnávala, zároveň ale zdůrazňovala, že kompaktní crossover chtěla udělat po svém. Proto nabídla opravdu futuristický design nebo možnost hybridního pohonu, který je pro Toyotu typický. Jediným hybridem v segmentu ale C-HR nebude, v prodeji ji nedávno předběhla Kia Niro, která je dokonce dnes nabízena výhradně s hybridním pohonem.

Výborný podvozek, ale co ty motory?

To Toyota C-HR nabízí na českém trhu výběr mezi dvěma pohonnými jednotkami. V prvním případě se jedná o hybridní variantu kombinující atmosférickou zážehovou osmnáctistovku a dva elektrické generátory. První primárně funguje jako startér a generátor energie, který přeměňuje přebytečnou energii ze zážehovému motoru na energii, zatímco druhý slouží k pohonu vozu při rozjezdu, couvání a v elektrickém režimu. Jestliže vám to připomíná techniku aktuálního Priusu, trefili jste se do černého, C-HR hybridní pohon Priusu převzal. Dokonce používá i jeho modulární platformu TNGA, byť upravenou pro potřeby crossoveru. Druhou možností je pak přeplňovaná zážehová dvanáctistovka o výkonu 85 kW a točivém momentu 185 N.m, která se poprvé ukázala v Aurisu.

Jestliže hybrid je možné pořídit výhradně jako dvoukolku s jednoduchým planetovým soukolím připomínajícím svým chováním CVT, motor 1.2T nabízí výběr mezi šestistupňovým manuálem a CVT, které je možné pořídit i v kombinaci s pohonem všech kol. Systém tvořený elektromagnetickou mezinápravovou spojkou má být spíše doplněním nabídky, Toyota velký zájem o něj nečeká.

Toyota C-HR odhalila kompletní ceník. Levná není!

Stejně tak nebude k dispozici turbodiesel, tedy pokud zákazníci o něj neprojeví nečekaný zájem. Toyota to ale s ohledem na dosavadní zkušenosti nepředpokládá, dokonce tvrdí, že vznětové motory příliš neumí (dnes si je pořizuje od BMW), a proto zájemcům o úspornější variantu nabízí právě hybrid. Ten má dokonce podle odhadů značky tvořit většinu prodejů, šest z deseti C-HR prodaných na českém trhu mají mít hybridní pohon. Z celoevropského hlediska přitom hybridem mají být dokonce tři čtvrtiny prodaných C-HR. Možnost příchodu vznětového agregátu navíc dále snižuje další plánované zpřísnění evropských emisních norem, s jejichž splněním tyto jednotky mohou mít zásadní potíž. Co by však mohlo přijít, je silnější zážehová varianta. Ta už je ostatně dostupná na východoevropských trzích mimo EU, kde je možné objednávat benzinový dvoulitr se 109 kW.

A právě potentní motor by podle nás autu vůbec neuškodil. Minimálně dle podvozku je znát, že by C-HR silnější agregát pod kapotou bezpochyby zvládlo. Nová platforma TNGA byla navržena nejen s důrazem na modularitu, ale také na jízdní vlastnosti aut. Nejen v případě C-HR to znamená nízké těžiště, architektura totiž umožňuje usadit komponenty níže než dosud. V případě C-HR jsou výsledkem velice agilní jízdní vlastnosti, které u auta s vyšší stavbou mohou až překvapit. V zatáčkách se crossover naklání jen minimálně, zároveň tomuto ale nepomáhá tvrdé nastavení podvozku. Auto zůstává velice komfortní.

Španělské silnice jsou sice o moc hladší než ty české, s těmi několika nerovnostmi si ale C-HR poradilo na výbornou. Důvod hledejme v řešení podvozku, vpředu jsou tradiční vzpěry McPherson, vzadu však nenajdeme jednoduchou nápravu, nýbrž lichoběžníkové zavěšení. Na testovaných osmnáctipalcových kolech tak byl vůz pohodlný, od podvozku se navíc neozývaly žádné hlasité rány. První zkušenosti jsou tedy velice pozitivní, zatím si ale na verdikt počkáme do doby, než C-HR vyzkoušíme přímo na českých kotěhůlkách. Co ale nepochybně bude patrné i u nás, je aerodynamický hluk, šum větru kolem karoserie je při dálničním tempu znát.

Právě s ohledem na zajímavé jízdní vlastnosti nás poněkud zklamaly nabízené motory, tedy hlavně zážehová dvanáctistovka s 85 kW a 185 N.m, od níž se moc dynamiky nedočkáte. I v dvoučlenném obsazení bylo předjíždění otázkou značného rozhodování, do kopců se autu moc stoupat nechtělo, těch 116 ořů pod kapotou jsou zkrátka spíše poníci než koně. Do dvou tisíců otáček se toho moc nedočkáte, stejně tak po vytočení nenajdete žádnou výkonovou špičku. Agregát má navíc překvapivě červené pole už v 5500 otáčkách, což Toyota vysvětluje charakterem motoru, který je laděn hlavně na úspornost, nikoliv na sportovní vytáčení.

Jednotka s přímým vstřikováním D-4T a časováním ventilů VVT-i je přeplňována turbodmychadlem s nízkou setrvačností, přičemž je schopna pracovat nejen v tradičním Ottově cyklu, ale za nízké zátěže též v Atkinsonově cyklu. Právě tato schopnost zásadně ovlivňuje spotřebu paliva. Zatímco při klidné jízdě palubní počítač ukazoval hodnoty kolem šesti litrů na 100 kilometrů, stačilo vjet na dálnici a rázem jsme byli vysoko nad osmi litry. Co nás však hodně potěšilo je fakt, že je motor dodáván bez stop-start systému. V dnešní době věc neobvyklá, ale chvályhodná!

Co na dvanáctistovce musíme též pochválit, je kombinace s manuální převodovkou. Šestistupňový manuál má naprosto precizní dráhy, díky čemuž si řidič změnu převodu opravdu užívá, zvlášť v kombinaci s kraťoučkou řadicí pákou s kulatou hlavicí. Specialitou je pak možnost zapnutí funkce automatických meziplynů pro hladší změnu převodového stupně. Jen ty rozjezdy nejsou někdy elegantní, kvůli slabšímu agregátu.

Pocity z jízdy s hybridem jsou podobné, výkon sice činí 90 kW, zase je ale ve srovnání s konvenční verzí těžší. V jeho případě to ale s ohledem na jeho úsporné zaměření plně chápeme. Dokonce je vedle ekologického módu k dispozici i sportovní nastavení, v němž už vůz slušně reaguje na plyn. Hybrid navíc v tomto případě odvděčuje obzvlášť nízkou spotřebou, svižnější tempo na dálnici a okresních silnicích znamenalo spotřebu přes šest litrů, když jsme se však zklidnili, podařilo se nám průměr srazit na 5,4 litru. A pokud bychom se ještě více snažili nebo jezdili pomalu ve městě, kdy by vůz častěji jezdil na elektřinu, dosáhli bychom ještě nižší hodnoty. Jen je potřeba si zvyknout na pro hybridy typický „vysavačový“ efekt, kdy převodovka při akceleraci drží motor ve vysokých otáčkách.

Toyota C-HR – technická data a ceny nabízených motorů
Motor1.2 Turbo1.2 Turbo AWD1.8 Hybrid
Pohon4x24x44x2
Zdvihový objem [cm3]119711971798
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]85/5200-560085/5200-560090/5200
Točivý moment [N.m/min]185/1500-4000185/1500-4000142/3600
Převodovka6M (CVT)CVTCVT
Max. rychlost [km/h]190 (185)180170
Zrychlení z 0-100 km/h [s]10,9 (11,1)11,411
Komb. spotřeba [l/100 km]5,9 (5,9)6,33,8
Pohotovostní h. [kg]1320 (1390)14601380
Cena Live [Kč]489.900--
Cena Active [Kč]534.900-629.900
Cena Dynamic [Kč]579.900-674.900
Cena Executive [Kč]609.900719.900704.900

Nezvyklý se skvělým zpracováním

Když už jsme shrnuli jízdní zážitky s C-HR, zaměřme se nyní na vzhled auta a jeho interiér. Samotný design rozhodně není pro Toyotu obvyklý, přičemž vychází hlavně ze snahy výrobce udělat crossover po svém. Na design odkazuje i samotný název, C-HR má být zkratkou pro coupé high rider (vyvýšené kupé), případně cross hatch rider nebo dokonce cross hybrid revolution. Výsledkem je velice dynamicky působící automobil, který svoji siluetou připomíná BMW X6. Charakteristickým detailem jsou i protažené přední svítilny, které jsou dlouhé takřka tři čtvrtě metru, nebo u verze Dynamic dvoubarevná karoserie.

Typické zákazníky značky asi expresivní tvary tolik nezaujmou, jenže C-HR má Toyotě přivést hlavně nové klienty. Výrobce si sice cení loajálních zákazníků, kteří často u značky už zůstávají, jenže zároveň má ve srovnání s jinými značkami potíže lákat nové klienty. A právě to bude hlavním úkolem C-HR.

Rozměrově C-HR zapadá někam mezi Auris a RAV4, na délku měří 4.360 mm, na šířku 1.795 mm a na výšku 1.565 mm (hybrid je o 10 mm nižší). Byť se to nezdá, vnějšími rozměry automobil odpovídá svému přímému konkurentovi v podobě Nissanu Qashqai, jak si můžete ověřit v přiložené tabulce. C-HR totiž dobře maskuje své tvary. Její silueta se sice zdá opticky nízká, takový mrňous ale není.

Toyota C-HR - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelToyota C-HRKia NiroNissan QashqaiRenault Kadjar
Délka [mm]4360435543804449
Šířka [mm]1795180518061945
Výška [mm]1565154515901607
Rozvor [mm]2640270026462646
Objem zavazadelníku [l]377427401472
Podobně futuristicky jako karoserie je řešen i interiér, v jehož případě je hlavním motivem lichoběžník, tedy pardon, Toyota hovoří o diamatu. Tento motiv se objevuje nejen na čalounění a výplních dveří, ale také na seskupení tlačítek na středovém tunelu nebo prolisech na stropu. Středový panel je řešen velice minimalisticky, úzký pás ovladačů klimatizace doplňuje obří obrazovka multimediálního systému Toyota Touch 2, která má osmipalcovou úhlopříčku. Trčící „věc“ má i základní verze, které multimediální systém chybí, v jejím případě je na vrchu středového panelu ovládání rádia. Co nás opravdu nadchlo, je zpracování vnitřku. Spáry jsou naprosto minimální, výběr materiálů na nejvyšší úrovni. Tohle se Toyotě vážně povedlo!

To už se však úplně nedá říct o multimediálním systému. Ten nás sice potěšil hbitými reakcemi na pokyn a přehledným ovládáním, jenže tím naše chvála končí. Navigace je nepřehledná, a to jak zobrazením mnoha informací na obrazovce, tak zmatečnými příkazy. Po kličkování v madridských uličkách jsme mnohdy nevěděli, kdy vlastně odbočit. Příliš nepomáhala ani podivná česká lokalizace zkoušených vozů. Na obranu auta ale musíme zmínit, že podle zástupců Toyoty je ve vozech, nacházejících se přímo v Česku, vše v pořádku. Tak uvidíme při testování na českých silnicích...

Toyota C-HR: Statické dojmy z hlavního města módy

Pozice za volantem je vyšší, jak se dá u crossoveru očekávat. Stejně bychom si ale přáli posunout sedadlo níž, přece jen se nám výchozí poloha zdála značně vysoko. Standardně dodávaná sportovní sedadla pak sice nadchnou svým výrazným bočním vedením, já osobně bych si ale představoval delší sedák. To ale u aut japonských značek není nic neobvyklého...

Výhled do boků je díky úzkým A sloupkům výtečný, při otočení se vzad je to ale už horší. Daní za design jsou tlusté C sloupky s malým zadním oknem, které výhled při couvání notně omezují. Vůbec se tak nedivíme, že C-HR je standardně vybaveno zadní parkovací kamerou. Právě tlusté C sloupky v kombinaci s nízkým bočním prosklením znamenají, že cestující na zadních sedadlech se cítí poněkud stísněně. Už samotné nastupování a vystupování se kvůli tvaru střechy poněkud komplikované, když se ale usadíte, zjistíte, že s místem na zadních sedačkách to není vůbec špatné, a to jak v prostoru před koleny, tak nad hlavou. V obou případech jsem se svojí výškou 183 centimetrů měl ještě nějakou rezervu.

To s kufrem už to tak zázračné není, udávaný objem 377 litrů je proti konkurenci nižší. Je zde místo tak pro dva než pro čtyři osoby. Kufr navíc bojuje hlavně svojí hloubkou, a proto po sklopení zadních sedadel vznikne poměrně výrazný schod. Výhodou jsou ale praktické háčky na tašky.

Závěr

Toyota má s CH-R velké plány, rozhodně se nemá jednat o doplňku nabídky, ale jeden z klíčových modelů. Ročně chce automobilka prodávat 100.000 aut, což je skoro na úrovni Aurisu (cca 130.000 evropských registrací za rok 2015). Zájem zatím podle všeho je, protože původně se C-HR mělo prodávat výhradně v Evropě, jenže auto nadchlo i americké zákazníky, a tak se nakonec začne prodávat i v Americe.

Zájemcům se rozhodně nedivíme, protože C-HR má čím zajmout. Jednoznačnou chválu zaslouží kvalita zpracování nebo komfortní podvozek. Pro někoho bude lákadlem i expresivní vzhled, který naopak mnohé bude jistě odrazovat. Zajímavá je i cenová politika, C-HR sice není nejlevnější (základ za 1.2T činí 489.900 Kč), už v základu ale nabízí adaptivní tempomat nebo asistent pro jízdu v jízdních pruzích. Co by naopak stálo vylepšit je odhlučnění a hlavně nabídka motorů. C-HR by si nepochybně zasloužilo nějaký silnější motor, který by odpovídal jeho vynikajícímu podvozku a sportovnímu vzezření. Nevýhody v podobě omezeného výhledu a stísněného interiéru jsou dány koncepcí s nízkým prosklením.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje

Jihokorejský parlament dnes v tajném hlasování sesadil…

Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila

Inflace v Česku v listopadu nečekaně zrychlila na 1,5…

Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy

Mladí sportovci dostávají víc peněz. O nárůstu svědčí…

Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj

Brusel chce rozhýbat evropskou ekonomiku prostřednictvím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota C-HR: Poprvé jsme řídili nový…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 




Toyota C-HR odhalila kompletní ceník. Levná není! Toyota C-HR odhalila kompletní ceník. Levná není!

Excentrický crossover od Toyoty není právě levný,…

Toyota C-HR dorazila do Česka. Známe její základní ceny Toyota C-HR dorazila do Česka. Známe její základní ceny

Japonská automobilka míří do segmentu kompaktních…

 



 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama