Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Celica T Sport

Jiří Štacha
Japonská automobilka Toyota rozšířila svou nabídku u vybraných modelů o novou sportovní verzi. Na ženevském autosalonu se tak představily dvě novinky s emblémem T Sport (Toyota Sport). Vozy s tímto označením budou nejvýkonnější sériově vyráběnou...

Poslední generace sportovního kupé Toyota Celica byla představena na frankfurtském autosalonu na podzim roku 1999. Nyní se však zájemci o tento vůz mohou těšit na její ještě sportovnější verzi. Nejvýkonnější sériově prodávaná Celica s označením T Sport bude mít sice stejný objem motoru 1,8 litru, ale tento motor bude vybaven novým systémem variabilního časování a zdvihu ventilů VVTL-i. Tento systém vylepšuje původní systém VVT-i o proměnný zdvih ventilů. Výsledkem je výrazné zvýšení výkonu na 141 kW (192 k) při 7800 ot/min a zvýšení i největšího točivého momentu na 180 Nm při 6800 ot/min. Vylepšený motor dostal i vylepšenou šestistupňovou přímo řazenou převodovku. Pro sportovnější verzi byly samozřejmě zvoleny jiné převodové poměry lépe vyhovující charakteristice tohoto motoru. Nová Celica T Sport tak umí s těmito vylepšeními zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 225 km/h.

Zvětšeným výkonům motoru byl přizpůsoben i podvozek, který ještě více zvýrazňuje sportovní charakter vozu. Použity byly tužší vzpěry McPherson u předních závěsů a tužší spodní pouzdra. Zadní dvojité lichoběžníkové závěsy dostaly také tužší pouzdra a tlumiče s modifikovanou charakteristikou. Obzvláště při vyšších rychlostech přispějí k lepším jízdním vlastnostem a stabilitě vozu i 16palcová litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami, které jsou součástí standardní výbavy. Ke standardní výbavě Celica T Sport přibyl i protiblokovací systém brzd s elektronickým rozdělováním brzdné síly, který naopak přispívá k bezpečnějšímu zastavení.

Toyotu Celica T Sport bude možné na první pohled rozpoznat od klasické verze i podle zvláštní barvy exteriéru. Vnitřní část vozu byla shledána jako dostatečně sportovní a tak jsou jedinou změnou interiéru nové palubní přístroje odrážející vyšší výkon této verze. U otáčkoměru tak najdeme červené pole až na 8200 ot/min.

Standardní Toyota Celica a Celica T Sport obzvláště, jsou nepochybně důstojným nástupcem předchozí sportovně úspěšné generace tohoto vozu. Můžeme tak jen doufat, že se Celica objeví v nabídce Toyoty i u nás.

Technické údaje
Motor1,8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1796
Válce/ventily4/4
Max. výkon (kW/ot)141/7800
Max. točivý moment (Nm/ot)180/6800
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)225
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,2
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)11,5
Mimo město (l/100 km)6,6
Kombinovaná (l/100 km)8,4
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4335
Šířka (mm)1735
Výška (mm)1315
Rozvor (mm)2600
Rozchod vpředu (mm)1490
Rozchod vzadu (mm)1480
Pohotovostní hmotnost (kg)1140 - 1215
Rozměr pneu205/50 R 16

Jiří Štacha