Toyota Corolla 2002 - Pět jednou ranou

Toyota Corolla 2002 - Pět jednou ranou

 
 

Mohutnou ofenzívu v nižší střední třídě chystá na počátek roku 2002 automobilka Toyota. Během velice krátkého časového období totiž vypustí na trh hned pětici vozů modelové řady Corolla.

Zatímco kupříkladu Honda dávkovala na evropský trh svou sedmou generaci řady Civic, čítající pět karosářských variant od třídveřového hatchbacku přes kupé až po kompaktní MPV, postupně celý jeden rok, její největší rival Toyota se rozhodl představit celé spektrum řady Corolla najednou. Také japonská jednička vytvořila pětici karosářských verzí, oproti Hondě jí sice chybí kupé, zato má ale kombíka. Dalšími variantami pak jsou tří- a pětidveřový hatchback, sedan a kompaktní van, nazvaný Corolla Verso. My se v tomto prvním nejprve budeme věnovat té sportovnější části modelové řady, zastoupené oběma hatchbacky.

Nová platforma corolly oproti té předchozí pochopitelně o něco povyrostla. Rozvor se natáhl o nezanedbatelných 135 mm a zvětšily se i vnější rozměry – výška o rovných 90 mm a šířka o 20 mm, což rozhodně pocítí cestující v interiéru. Tří- a pětidveřové modely jsou většinou středem zájmu mladé klientely, která má ráda sportovní, nebo sportovně vyhlížející automobily, ovšem pár centimetrů prostoru navíc rozhodně neuškodí.

Do jaké míry splňují požadavky na "sportovnost" oba hatchbacky zatím nelze říci, o jedné jejich variantě to rozhodně platí. Jde o provedení Corolla T Sport, což je po celice a yarisu již třetí přírůstek to rodiny s názvem T Sport (Toyota Sport). "Téčko" se vyrábí pouze se třídveřovou karoserií a jediným motorem, kterým je osmnáctistovka z Celicy T Sport, vybavená systémem VVTL-i. Pokud je vám známa pouze zkratka VVT-i (Variable Valve Timing – intelligent), tak vězte, že písmeno "L" u VVTL-i značí "Lift", jde tedy o systém nejen proměnného časování, ale i zdvihu ventilů, tedy o obdobu Valvetroniku od BMW a i-VTECu od Hondy. Díky kouzlům s vačkovou hřídelí disponuje T Sport výkonem 141 kW při (pro sportovní jízdu) slibně vysokých otáčkách 7800/min, točivý moment vrcholí 180 N.m při 6800/min a tato technická lahůdka je spřažena se šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Corolla díky vyspělé technice dokáže jet až 225 km/h a sprint na stovku zvládne za 8,4 s. Poněkud překvapující jsou však u T Sportu dvě věci. Předně volba motoru o objemu 1,8 l. Tenhle vůz se totiž jistě stane předmětem úprav pro všemožné silniční a možná i okruhové závody, které jsou však vypisovány v kategorii do 2,0 l, takže bude mít tahle Toyota objemovou nevýhodu. V souvislosti s tím je třeba připomenout stejný problém, s nímž se donedávna potýkala Honda Integra Type R s motorem 1,8 l/140 kW. Ta se proto nyní rozhodla vytvořit ostrou verzi právě z dvoulitrové pohonné jednotky a je zvláštní, že Toyota opakuje o několik let později stejnou chybu. Každopádně to ale nebude nijak vadit těm, kteří si vůz pořídí pro radost z jízdy v běžném provozu. Druhý překvapující fakt je ale ten, že se sportovní verze rozměrově naprosto shoduje s obyčejnými sourozenci, a to jak tří-tak i pětidveřovými (!) – obě varianty jsou totiž stejně vysoké, zatímco třeba u Fiatu Stilo a Hondy Civic tomu tak kvůli zvýraznění sportovnější orientace 3d není. Tedy ani stopa po sníženém podvozku, většinou u sportovních verzích obvyklém, u T Sportu tedy dojde k úpravám šasi bez úpravy světlé výšky. A když už hovoříme o rozměrech - překvapením je také velikost zavazadlového prostoru, který činí pouhých 0,289 m3 a jen o málo tak převyšuje průměr vozů o třídu níž.

Civilnější hatchbacky Corolla jsou k dispozici s dvojicí zážehových a dvojicí přeplňovaných vznětových jednotek. Ty benzinové mají v obou případech systém VVT-i, slabší o objemu 1,4 l disponuje výkonem 71 kW při 6000/min, silnější šestnáctistovka má 81 kW při 6000/min. Dvojice turbodieselů se systémem vysokotlakého vstřikování common rail má shodný objem 2,0 l, první z nich však má výkon 66 kW při 4000/min, zatímco druhý 81 kW při 4000/min. Slabší motor má točivý moment 215 N. m při 2400/min, silnější, vybavený chladičem stlačeného vzduchu se může pochlubit 250 N. m při 2400/min. Přední náprava využívá vzpěr McPherson, zadní náprava zatím blíže nespecifikovanou variantu tuhé nápravy (pravděpodobně obdobu systému Multilink u Nissanu). Na evropský trh se boudou dovážet pouze verze s pohonem přední nápravy, v Japonsku však existují také se stálým pohonem všech kol. Základní pneumatiky mají rozměr 175/70 R 14 (pouze ocelová kola), pořídit je však možné i pláště 195/60 R 15 (ocelová kola i lité disky) a pro verzi T Sport tu jsou i šestnáctipalcová kola, obutá do pneumatik 195/55 (litá kola).

Oba hatchbacky se tentokráte namísto designérských výstřelků spoléhají na střízlivý design, ne nepodobný tomu u vozů evropské provenience. Nelze jim proto upřít eleganci a v případě třídveřové verze také sportovní švih, bez něhož se již takovýto model snad ani neobejde.

Prodej kompletní modelové řady Corolla bude na evropských trzích zahájen počátkem roku 2002.

Rallye Dakar 2018
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Dnes 18:40

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“ popsal svědek z hořícího hotelu v Praze

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“…

Situace během požáru v hotelu Eurostars David v centru Prahy byla v sobotu 20. ledna nepřehledná. Milan Markovič…

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Překvapení se v UFC nekonalo. Miocic zničil kamerunskou hvězdu a má rekord

Překvapení se v UFC nekonalo. Miocic zničil…

Přišel do UFC a od první chvíle zářil. Francis Ngannou vyhrál šest prvních zápasů, žádný z nich netrval déle,…

 

Reflex.cz

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi zraněnými je i několik cizinců

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi…

Sobotní požár hotelu v centru Prahy má už čtyři oběti. Dva mladí cizinci - jednadvacetiletý Němec a o rok mladší…