Toyota Corolla – 30 milionů spolehlivých dříčů (1. část, 1966–1987)

Toyota Corolla – 30 milionů spolehlivých dříčů (1. část, 1966–1987)

 
 

V roce 2007 oslaví japonská Toyota 70. výročí založení automobilky, která je dnes po GM druhou největší na světě. Zároveň se pravděpodobně na některých trzích rozloučí s modelem Corolla, jehož se v devíti generacích vyrobilo za 40 let přes 30 milionů.

Kořeny světoznámé automobilky Toyota sahají až do 19. století a jsou spojeny se jménem Sakichi Toyoda (1867 – 1930). Nadaný syn tesaře vynalezl jednoduchý tkalcovský stav a založil řadu firem na výrobu textilních strojů. Volné prostředky z úspěšného podnikání věnoval vývoji automobilů. Po jeho smrti se vedení podniku ujal jeho syn Kiichiro Toyoda, který zdědil jeho technické nadání. V roce 1934 založil automobilové oddělení firmy Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. a od roku 1936 začal vyrábět první osobní automobil Toyoda AA. V následujícím roce založil samostatnou automobilku nazvanou Toyota Motor Company, Ltd.

Během druhé světové války se továrně v Aichi vyhnulo bombardování, takže po válce se mohla rozběhnout výroba modelu Toyopet SA, dosti připomínajícího německý Volkswagen „Brouk.“ Pak začala Toyota vyrábět terénní osobní automobily ve stylu amerického Jeepu. Po smrti Kiichiro Toyody (1952) se vyráběly typy Crown a Corona, prodávané v dealerské síti Toyopet. Tím se dostáváme až do poloviny šedesátých let minulého století, kdy firmu vedl synovec Kiichiro Toyody, Eiji Toyoda. Po krátkém období spolupráce s Fordem se Toyota pustila do vlastního vývoje velkosériově vyráběného vozu, nazvaného Corolla. Měl nahradit malý model Publica, vyráběný od roku 1961.

1. generace (1966 – 1969)

První generace Corolly (dostala interní označení E10) byla představena v říjnu 1966 a okamžitě se začala vyrábět. Malý dvoudveřový automobil s rozměry 384,5 x 148,5 x 138 cm (délka x šířka x výška) a rozvorem náprav 228,6 cm poháněl čtyřválcový motor s objemem 1077 cm3 (výkon 60 koní SAE, rozvod OHV) a pohonem zadních kol. Maximální rychlost 140 km/h a spotřeba kolem šesti litrů na 100 km vyhovovala běžným uživatelům, pro které byla Corolla určena.

Dvoudveřový model byl brzy doplněn čtyřdveřovým sedanem i verzemi kupé a kombi, nazvaném Wagon. V roce 1968 se začaly Corolly exportovat do USA s motorem 1,2 litru a došlo k prvnímu faceliftu. Začala tím tradice uvádění faceliftované verze zhruba po dvou letech výroby a další generace každé čtyři roky. Už v roce 1969 byla Corolla prvním japonským vozem, jehož celková výroba převýšila milion kusů.

2. generace (1970 – 1978)

Rok 1970 přinesl premiéru Corolly druhé generace (série E20), která byla větší (rozvor se prodloužil na 233,5 cm) a měla výkonnější motory. Nejslabší měl objem 1166 cm3 (41 kW/55 k), novinkou byly motory 1,4 a 1,6 litru (56 – 86 kW). Karoserie byla ještě poplatná japonskému vkusu a její boční profil připomínal tvar láhve od Coca-Coly. Podstatně bylo vylepšeno zavěšení předních kol, vzadu ale zůstalo vše při starém.

Výrobní čísla neustále stoupala, takže Corolla se stala druhým nejvíce prodávaným typem na světě. K dvou a čtyřdveřovému provedení přibyla verze kupé a kombi. K menšímu faceliftu došlo v roce 1973, kdy Corolla dostala novou masku chladiče a jinak řešené přední směrovky a zadní koncová světla. Kombi se vyrábělo pro japonský trh i po uvedení třetí generace.

3. generace (1974 – 1981)

Toyota Corolla třetí generace (série E30) již byla více přizpůsobena potřebám evropského trhu a velké prodejní úspěchy zaznamenala i v USA, neboť tehdy vrcholila palivová krize, na kterou nebyly americké automobilky připraveny. Vlivem celosvětové recese zůstala třetí generace Corolly ve výrobě až do roku 1981. Podvozkové díly Corolly byly využity příbuznou značkou Daihatsu v modelu Charmant.

Jak se stalo dobrým zvykem, nabídka verzí zahrnovala kromě dvoudveřového i čtyřdveřové provedení, sportovně vyhlížející kupé, poněkud exoticky vyhlížející provedení Liftback (v Japonsku se jmenovalo Levin GT) a sportovní varianta Corolly nazvaná Sprinter, dosahující s motorem 1,6 litru (81 kW/110 k) rychlosti až 190 km/h. Nesmělo samozřejmě chybět kombi Wagon. Přísné americké emisní předpisy si v roce 1978 vynutily náhradu původně dodávaných motorů typu 3K (1,2 litru) za motory 4K (1,3 litru). Většina vozů dodávaných do USA a prodávaných na domácím trhu ale používala větší motory 2T (1,6 litru) s výkonem kolem 56 kW.

4. generace (1979 – 1983)

Poslední generací Corolly s klasickým uspořádáním pohonu (motor vpředu, pohon zadních kol) byla čtvrtá, představená v roce 1979. V této době dosáhla celková produkce Corolly úctyhodných 7 milionů vozů a denní produkce přes 2 300 vozů. Kromě hranatější karoserie, jejíž rozměry opět narostly (délka 410,5 cm, rozvor 240 cm), dostala Corolla nové řešení zadní nápravy s vinutými pružinami a panhardskou tyčí.

Nabídka motorů byla doplněna o čtyřválec s objemem 1770 cm3 a v roce 1983 o první motor s rozvodem OHC (1588 cm3). Poprvé měla Corolla posilovač řízení. Modely ročníků 1980 – 81 dostaly pro některé trhy 4 přední světlomety, ale v dalších dvou letech se opět vrátily ke dvěma. Příchod další generace přežily jen verze kombi a van, které se vyráběly až do roku 1987.

5. generace (1983 – 1987)

Pátá generace Corolly z roku 1983 byla první s předním pohonem a motory umístěnými vpředu napříč. Téměř současně s jejím uvedením na trh vyrobila Toyota desetimiliontou Corollu. Nabídka motorů zahrnovala třináctistovku s výkonem 51 kW (69 k) a motor 1,6 litru (62 kW/84 k). Novinkou byl vznětový motor se zdvihovým objemem 1839 cm3 a výkonem 43 kW (58 k).

Základní čtyřdveřová karoserie se stupňovitou zádí měla proti předcházející generaci opět o něco větší rozměry (délka x šířka x výška: 413,5 x 163,5 x 138,5 cm, rozvor 243 cm). Kromě sedanu byl k dostání i pětidveřový Liftback a úhledné dvoudveřové kupé Corolla GT 16V s 16ventilovým motorem dosahujícím špičkového výkonu 91 kW (124 k). Nebylo divu, že s tak výkonným motorem jezdilo kupé až 195 km/h a že se uplatnilo i ve sportu. S Corollou GT 16V jezdil například český jezdec Antonín Charouz, který se spolujezdci Georgem Albertem a Helmutem Maierem skončil v závodě Evropského mistrovství cestovních vozů 1986 v Zolderu na 25. místě.

Se stejným motorem se v USA prodával model GT-S s výklopnými světlomety a splývající zádí s velkým výklopným víkem kufru. Ty ale používaly starší podvozek se zadním pohonem. Milovníkům počítačových her je tento model znám z honičky Need for Speed: Underground 2. Velkou oblibu si také získal třídveřový hatchback Corolla Compact.

V roce 1987 se začaly Corolly vyrábět kromě Japonska i přímo v USA, v závodě NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc) v kalifornském Fremontu. Zdejší Corolly nesly označení FX, respektive FX-16 s šestnáctiventilovými motory DOHC. Corolla se tak začala stávat celosvětovým vozem a její obliba dál rostla. Za vše mluví čísla: jen vozů páté generace se prodalo na 3,3 milionu.

Druhým dvacetiletím historie výroby nejrozšířenější Toyoty vás provedeme ve druhé části.

Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Toyota Corolla začínala jako malý vůz pouze pro Japonsko Toyota Corolla začínala jako malý vůz pouze pro Japonsko

Japonské továrny přišly v 60. letech minulého století s…

Toyota Corolla: Nejprodávanější model značky s novou tváří Toyota Corolla: Nejprodávanější model značky s novou tváří

Corolla tvoří asi pětinu globálních prodejů největší…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…