Toyota Corolla Verso D-4D - zapomeňte na benzín

Toyota Corolla Verso D-4D - zapomeňte na benzín

 
 

Dieselové motory prošly v posledních letech dynamickým vývojem a zaznamenaly obrovský pokrok v kultivovanosti, výkonu i spotřebě.

Drtivá většina moderních naftových jednotek už výrazněji nerozkmitá interiér a nedráždí sluchový aparát posádky, přitom poskytne velmi dobrou dynamiku jízdy a svižnou akceleraci danou velkým točivým momentem i výkonem. I dnes můžete narazit na výjimku, která potvrzuje pravidlo, ale takových výjimek stále ubývá.

Někteří výrobci automobilů vsadili na naftu a přestože její cena v posledních měsících překonala cenu benzínu, jejich důvěra v světlou budoucnost naftových motorů neochabuje. Bezmeznou oddanost vznětovým agregátům prokázal například koncern Volkswagen (TDI), především vysoká evropská poptávka přinutila přemýšlet o naftě i takové benzínové velikány jakým je Honda. Když i japonská automobilka ukázala, že dokáže postavit silný a úsporný turbodiesel, padly všechny překážky.

Přestože odborníci nejsou ve věci budoucnosti naftových motorů jednotní, stále hlasitěji zaznívá názor, že jejich pozice ještě posílí. Ať už se tak stane či nikoliv, také Toyota bude připravena. V její nabídce figuruje v současné době několik vznětových jednotek pohánějících vozy napříč celým modelovým spektrem. V nejmenším Yarisu pracuje vznětový čtyřválec 1.4 litru s výkonem 55 kW a točivým momentem 170 Nm (2000 – 2800 ot./min.).

Corolla využívá motor stejného objemu s výkonem 66 kW a točivým momentem 190 Nm a Corolla Verso dvoulitr s výkonem 85 kW a točivým momentem 280 Nm. Na stejnou jednotku sází rovněž avensis a RAV-4 (zde má točivý moment pouze 250 Nm). V nejsilnějším land-cruiseru spaluje naftu třílitrový čtyřválec (122 kW, 410 Nm) a šestiválec 4.2 l (150 kW/430 Nm).

Lepší než benzín

Novou Corollu Verso jsme poprvé vyzkoušeli s nejsilnějším zážehovým motorem 1.8 VVT-i výkonem 95 kW/6000 ot./min a točivým momentem 170 Nm při 4200 ot./min. Automobil v nás zanechal pozitivní dojmy plynoucí z příjemného interiéru vyhovujícího zejména rodinám s dětmi prostorností a vynikající variabilitou. Motor se představil jako svižný čtyrválec s dobrým zátahem odspodu, dostatečným výkonem, ale překvapivě větší hlučností již kolem 3000 otáček.

Naftová jednotka (2.0 l, 85 kW, 280 Nm při 2000 – 2200 ot/min) nás zaujala kultivovaností, kterou dokonce předstihne i zážehovou 1.8 (především ve vyšších otáčkách). Charakteristický klapot naftového motoru je tentokrát omezen na minimum, ihned po nastartování se jednotka uklidní a zůstává klidná v polovině dostupných otáček. Postupné přidávání plynu nenarušuje klid na palubě, teprve nad 3500 otáčkami začíná hluk vzrůstat.

Dobrou zprávou je, že jednotka nemá sklony znepříjemňovat posádce život vibracemi ani duněním. Zvýšená hladina hluku vyplývá pouze z aktivity motoru ve vysokých otáčkách, přesto i v těchto končinách naftová jednotka překoná přijatelností hluku benzínovou 1.8. Na rozdíl od zážehového agregátu vydává hlubší tóny, jež se uvnitř lépe snáší.

Jede dobře

Hodnoty motoru v čele s výkonem 85 kW při 3600 otáčkách a točivým momentem 280 Nm při 2000 – 2200 otáčkách nevypadají na papíře špatně a ve skutečnosti o nic hůře. Jednotka táhne hezky odspodu, není třeba čekat na 2000 otáček, aby se něco začalo dít. Maximum točivého momentu dostupné právě na hranici 2000 otáček vám umožní si vychutnat pěkný zátah. Jakmile mine ručička otáčkoměru číslo 2200, nastává strmý nárůst síly.

Kolem 3000 otáček se čtyrválec s přímým vstřikováním paliva common-rail, turbodmychadlem s proměnným nastavením lopatek a mezichladičem nadechuje k závěrečnému finiši, přičemž maximum výkonu (citelnému) chrlí v 3600 otáčkách. Dalších 1400 otáček zbývajících do nástupu omezovače v 5000 otáčkách se nese ve znamení poklesu síly. Nad 4000 skutečně nemá smysl jednotku vytáčet, protože nic nového nenabídne.

Oblast využitelných otáček nedosahuje kvůli položení maximálního výkonu úrovně některých konkurentů, což v praxi znamená, že musíte obratněji zacházet s řadicí pákou. Ta, jak jsme upozorňovali v prvním testu, se bohužel posunula níže, než je zdrávo, takže musíte více ohýbat zápěstí. Na druhou stranu, naučíte-li se včasným řazením využívat točivý moment a výkon, nebudete dynamikou vozu rozhodně zklamáni.

Spotřeba nevybočuje ze standardu typického pro objemovou kategorii i segment, na hodnoty udávané výrobcem jsem tradičně nedosáhl, ale ani tyto hodnoty výrazně nepřekročil. Ve městě si verso 2.0 D-4D řeklo o 8 litrů nafty, mimo město se spokojilo s 5,4 litry nafty. Kombinovaná spotřeba při normální jízdě dosáhla 6,5 litrů na 100 km. Při sportovnějším stylu spotřeba překročila 7 litrů, při maximálně úsporné jízdě naopak klesla na 6 litrů.

Corolla Verso vedená turbodieselem se chová na cestě jistě, v zatáčkách se zbytečně nenaklání a výborně brzdí. Polepšila si rovněž převodovka. Řazení rychlostí probíhá kupodivu s větší přesností než u dříve testované verze. V interiéru Corolly Verso i tentokrát čekala spousta prostoru, maximální variabilita a příjemné materiály. Přestože testovaná výbava Terra postrádala některé z dříve popsaných prvků, působil na mě interiér příjemným, i když trochu smutnějším dojmem.

Info: Podrobné informace o interiéru, jízdních vlastnostech a video z interiéru i jízdy Corolly Verso nalezne v našem starším testu.

Pro každého něco

Pomineme-li základní motor 1.6 litru, můžete v Corolle Verso volit mezi dvěma rozdílnými způsoby jízdy. V případě zážehové 1.8 VVT-i se můžete těšit na tiché předení do 3000 otáček, ale zvukově méně příjemný projev dalších 3000 otáček, dobrou dynamiku a široký rozsah využitelných otáček. Turbodiesel D-4D kontruje celkově kultivovanějším chodem, dobrým točivým momentem, nízkou spotřebou, ale ztrácí malým rozsahem využitelných otáček.

Cenová výhoda stojí na straně benzínové varianty, za kterou zaplatíte s výbavou Terra 695.900 Kč. Stejná výbava s testovaným dieselovým motorem stojí 749.900 Kč, což znamená rozdíl 54 tisíc. Za nejlepší výbavu Sol se zážehovou 1.8 VVT-i zaplatíte 759.900 Kč (s manuální převodovkou), zatímco Sol s turbodieselem stojí už 813.900 Kč. Testovaný vůz s výbavou Terra stojí 749.900 Kč, tedy o 10.000 Kč méně než výbava Sol s motorem 1.8. Proti výbavě Sol ovšem Terra postrádá mnoho prvků. Automatickou klimatizaci nahradila klimatizace manuální, chybí okenní airbagy, dešťový senzor, automatické zatmívání vnitřního zpětného zrcátka, elektrické otevírání oken vzadu, kožený volant a hlavice řadicí páky, litá kola a loketní opěrky.

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Corolla Verso D-4D

Cena v základní výbavě: 749 900 Kč Cena v testované výbavě: 749 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, kolenní airbag, ABS s EBD a BA (brzdový asistent), elektronický stabilizační systém VSC a kontrola trakce TCS, elektronický klíč a startování tlačítkem, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky vyhřívané vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, ovládání audiosoustavy na volantu, optitronová přístrojová deska, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední třetí řada sedadel

Výbava testovaného vozu:základní

Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 

Štítky Toyota Testy Video

Technické údaje
Motor Toyota Corolla Verso D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2000 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.3 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 667 / 1563
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 525
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4455
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Corolla Verso D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Corolla Verso na vrcholu Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Corolla Verso na vrcholu

V první desítce letos najdeme 7 japonských aut, 2…

Facelift pro Toyotu Corolla Verso, rozsáhlejší seznam výbavy Facelift pro Toyotu Corolla Verso, rozsáhlejší seznam výbavy

Corolla Verso, jeden z klíčových modelů značky Toyota pro…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení zařídil Bakoš

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Plzeň 1:2. Obrat v nastavení…

Fotbalisté Plzně ve 4. kole HET ligy na půdě Jihlavy sice už po 27 vteřinách prohrávali po gólu Davise…

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…