Toyota Corolla Verso D-4D - zapomeňte na benzín

Toyota Corolla Verso D-4D - zapomeňte na benzín

 
 
17.1. 2005 Libor Zezulka

Dieselové motory prošly v posledních letech dynamickým vývojem a zaznamenaly obrovský pokrok v kultivovanosti, výkonu i spotřebě.

Drtivá většina moderních naftových jednotek už výrazněji nerozkmitá interiér a nedráždí sluchový aparát posádky, přitom poskytne velmi dobrou dynamiku jízdy a svižnou akceleraci danou velkým točivým momentem i výkonem. I dnes můžete narazit na výjimku, která potvrzuje pravidlo, ale takových výjimek stále ubývá.

Někteří výrobci automobilů vsadili na naftu a přestože její cena v posledních měsících překonala cenu benzínu, jejich důvěra v světlou budoucnost naftových motorů neochabuje. Bezmeznou oddanost vznětovým agregátům prokázal například koncern Volkswagen (TDI), především vysoká evropská poptávka přinutila přemýšlet o naftě i takové benzínové velikány jakým je Honda. Když i japonská automobilka ukázala, že dokáže postavit silný a úsporný turbodiesel, padly všechny překážky.

Přestože odborníci nejsou ve věci budoucnosti naftových motorů jednotní, stále hlasitěji zaznívá názor, že jejich pozice ještě posílí. Ať už se tak stane či nikoliv, také Toyota bude připravena. V její nabídce figuruje v současné době několik vznětových jednotek pohánějících vozy napříč celým modelovým spektrem. V nejmenším Yarisu pracuje vznětový čtyřválec 1.4 litru s výkonem 55 kW a točivým momentem 170 Nm (2000 – 2800 ot./min.).

Corolla využívá motor stejného objemu s výkonem 66 kW a točivým momentem 190 Nm a Corolla Verso dvoulitr s výkonem 85 kW a točivým momentem 280 Nm. Na stejnou jednotku sází rovněž avensis a RAV-4 (zde má točivý moment pouze 250 Nm). V nejsilnějším land-cruiseru spaluje naftu třílitrový čtyřválec (122 kW, 410 Nm) a šestiválec 4.2 l (150 kW/430 Nm).

Lepší než benzín

Novou Corollu Verso jsme poprvé vyzkoušeli s nejsilnějším zážehovým motorem 1.8 VVT-i výkonem 95 kW/6000 ot./min a točivým momentem 170 Nm při 4200 ot./min. Automobil v nás zanechal pozitivní dojmy plynoucí z příjemného interiéru vyhovujícího zejména rodinám s dětmi prostorností a vynikající variabilitou. Motor se představil jako svižný čtyrválec s dobrým zátahem odspodu, dostatečným výkonem, ale překvapivě větší hlučností již kolem 3000 otáček.

Naftová jednotka (2.0 l, 85 kW, 280 Nm při 2000 – 2200 ot/min) nás zaujala kultivovaností, kterou dokonce předstihne i zážehovou 1.8 (především ve vyšších otáčkách). Charakteristický klapot naftového motoru je tentokrát omezen na minimum, ihned po nastartování se jednotka uklidní a zůstává klidná v polovině dostupných otáček. Postupné přidávání plynu nenarušuje klid na palubě, teprve nad 3500 otáčkami začíná hluk vzrůstat.

Dobrou zprávou je, že jednotka nemá sklony znepříjemňovat posádce život vibracemi ani duněním. Zvýšená hladina hluku vyplývá pouze z aktivity motoru ve vysokých otáčkách, přesto i v těchto končinách naftová jednotka překoná přijatelností hluku benzínovou 1.8. Na rozdíl od zážehového agregátu vydává hlubší tóny, jež se uvnitř lépe snáší.

Jede dobře

Hodnoty motoru v čele s výkonem 85 kW při 3600 otáčkách a točivým momentem 280 Nm při 2000 – 2200 otáčkách nevypadají na papíře špatně a ve skutečnosti o nic hůře. Jednotka táhne hezky odspodu, není třeba čekat na 2000 otáček, aby se něco začalo dít. Maximum točivého momentu dostupné právě na hranici 2000 otáček vám umožní si vychutnat pěkný zátah. Jakmile mine ručička otáčkoměru číslo 2200, nastává strmý nárůst síly.

Kolem 3000 otáček se čtyrválec s přímým vstřikováním paliva common-rail, turbodmychadlem s proměnným nastavením lopatek a mezichladičem nadechuje k závěrečnému finiši, přičemž maximum výkonu (citelnému) chrlí v 3600 otáčkách. Dalších 1400 otáček zbývajících do nástupu omezovače v 5000 otáčkách se nese ve znamení poklesu síly. Nad 4000 skutečně nemá smysl jednotku vytáčet, protože nic nového nenabídne.

Oblast využitelných otáček nedosahuje kvůli položení maximálního výkonu úrovně některých konkurentů, což v praxi znamená, že musíte obratněji zacházet s řadicí pákou. Ta, jak jsme upozorňovali v prvním testu, se bohužel posunula níže, než je zdrávo, takže musíte více ohýbat zápěstí. Na druhou stranu, naučíte-li se včasným řazením využívat točivý moment a výkon, nebudete dynamikou vozu rozhodně zklamáni.

Spotřeba nevybočuje ze standardu typického pro objemovou kategorii i segment, na hodnoty udávané výrobcem jsem tradičně nedosáhl, ale ani tyto hodnoty výrazně nepřekročil. Ve městě si verso 2.0 D-4D řeklo o 8 litrů nafty, mimo město se spokojilo s 5,4 litry nafty. Kombinovaná spotřeba při normální jízdě dosáhla 6,5 litrů na 100 km. Při sportovnějším stylu spotřeba překročila 7 litrů, při maximálně úsporné jízdě naopak klesla na 6 litrů.

Corolla Verso vedená turbodieselem se chová na cestě jistě, v zatáčkách se zbytečně nenaklání a výborně brzdí. Polepšila si rovněž převodovka. Řazení rychlostí probíhá kupodivu s větší přesností než u dříve testované verze. V interiéru Corolly Verso i tentokrát čekala spousta prostoru, maximální variabilita a příjemné materiály. Přestože testovaná výbava Terra postrádala některé z dříve popsaných prvků, působil na mě interiér příjemným, i když trochu smutnějším dojmem.

Info: Podrobné informace o interiéru, jízdních vlastnostech a video z interiéru i jízdy Corolly Verso nalezne v našem starším testu.

Pro každého něco

Pomineme-li základní motor 1.6 litru, můžete v Corolle Verso volit mezi dvěma rozdílnými způsoby jízdy. V případě zážehové 1.8 VVT-i se můžete těšit na tiché předení do 3000 otáček, ale zvukově méně příjemný projev dalších 3000 otáček, dobrou dynamiku a široký rozsah využitelných otáček. Turbodiesel D-4D kontruje celkově kultivovanějším chodem, dobrým točivým momentem, nízkou spotřebou, ale ztrácí malým rozsahem využitelných otáček.

Cenová výhoda stojí na straně benzínové varianty, za kterou zaplatíte s výbavou Terra 695.900 Kč. Stejná výbava s testovaným dieselovým motorem stojí 749.900 Kč, což znamená rozdíl 54 tisíc. Za nejlepší výbavu Sol se zážehovou 1.8 VVT-i zaplatíte 759.900 Kč (s manuální převodovkou), zatímco Sol s turbodieselem stojí už 813.900 Kč. Testovaný vůz s výbavou Terra stojí 749.900 Kč, tedy o 10.000 Kč méně než výbava Sol s motorem 1.8. Proti výbavě Sol ovšem Terra postrádá mnoho prvků. Automatickou klimatizaci nahradila klimatizace manuální, chybí okenní airbagy, dešťový senzor, automatické zatmívání vnitřního zpětného zrcátka, elektrické otevírání oken vzadu, kožený volant a hlavice řadicí páky, litá kola a loketní opěrky.

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Corolla Verso D-4D

Cena v základní výbavě: 749 900 Kč Cena v testované výbavě: 749 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, kolenní airbag, ABS s EBD a BA (brzdový asistent), elektronický stabilizační systém VSC a kontrola trakce TCS, elektronický klíč a startování tlačítkem, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky vyhřívané vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem, ovládání audiosoustavy na volantu, optitronová přístrojová deska, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední třetí řada sedadel

Výbava testovaného vozu:základní

Brněnská firma zdokonaluje rozpoznávání hlasu, využívá už i prvky umělé inteligence Brněnská firma zdokonaluje rozpoznávání hlasu, využívá už i prvky umělé inteligence

Rozpoznávání hlasu je zase o něco pokročilejší. Brněnská…

Problém s dopravou v New Yorku mohou v budoucnu vyřešit sdílená autonomní auta Problém s dopravou v New Yorku mohou v budoucnu vyřešit sdílená autonomní auta

Autonomní a sdílené vozy by ulehčily dopravu v New Yorku…

Byznys GDPR ovládli poradci a IT firmy Byznys GDPR ovládli poradci a IT firmy

Českem se v posledních měsících prohnala vlna byznysu…

Babiš: Eurozóna není prioritou, s korunou jsem spokojený Babiš: Eurozóna není prioritou, s korunou jsem spokojený

Premiér v demisi Andrej Babiš na festivalu Re:publika v…

 

Štítky Toyota Testy Video

Technické údaje
Motor Toyota Corolla Verso D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2000 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.3 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 667 / 1563
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 525
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4455
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Corolla Verso D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Corolla Verso na vrcholu Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Corolla Verso na vrcholu

V první desítce letos najdeme 7 japonských aut, 2…

Facelift pro Toyotu Corolla Verso, rozsáhlejší seznam výbavy Facelift pro Toyotu Corolla Verso, rozsáhlejší seznam výbavy

Corolla Verso, jeden z klíčových modelů značky Toyota pro…

 



 
Čistší prostředí díky elektromobilům? V Číně ovzduší paradoxně znečistí

Čistší prostředí díky elektromobilům? V Číně ovzduší paradoxně znečistí

Včera

Nová studie se zaměřila na elektromobily, respektive to, jaký mají ve skutečnosti vliv na životní prostředí. A obyvatele Číny výsledky rozhodně nepotěší.




Blesk.cz

Zemřel tvůrce (†88) legendární pohádky: Tučňák Pingu přišel o duchovního otce

Zemřel tvůrce (†88) legendární pohádky: Tučňák Pingu…

Podařilo se mu vykouzlit úsměvy na tvářích milionů dětí, teď už bohužel ve své práci pokračovat nemůže. Tony…

Válka v Brně kvůli znásilnění muslimky Ježíšem: Herečka vytáhla z pochvy českou vlajku, protestanti obsadili jeviště

Válka v Brně kvůli znásilnění muslimky Ježíšem:…

Aktivistům se podařilo narušit začátek kontroverzní inscenace Naše násilí a vaše násilí v Divadle Husa na…

 

iSport.cz

Řádění fanoušků Brna: Hozená kadibudka zranila fanouška, opilé dítě v nemocnici

Řádění fanoušků Brna: Hozená kadibudka zranila…

Během prvoligového fotbalového zápasu mezi Baníkem Ostrava a Brnem byl dnes zraněn pětatřicetiletý fanoušek…

Real Madrid - Liverpool 3:1. Finále LM rozhodly šílené hrubky brankáře

Real Madrid - Liverpool 3:1. Finále LM rozhodly…

Třináctý triumf! Fotbalisté Realu porazili ve finále letošního ročníku Ligy mistrů Liverpoolu 2:1 a potřetí za…

 

Reflex.cz

Zeman, Okamura, Štiková... Nižší vrstvy voličů zcela ztratily pokoru

Zeman, Okamura, Štiková... Nižší vrstvy voličů zcela…

Přes Blesk sleduji nejnovější výstupy rodiny Štikových, neboť je to pro sociálního psychologa vynikající…

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako partaj plná paradoxů

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako…

Komunistická strana Čech a Moravy je partaj plná paradoxů. Má mimořádně vysoký průměrný věk členstva, ale to…