Než se auta s palivovými články stanou samozřejmostí, bude ještě nějaký čas trvat. Toyota předpokládá, že v prvních letech sériové výroby těchto vozidel bude prodávat až deset tisíc vozů ročně.
dnes tech 72k cenove odpovida vpodstate Tesle S P85 (konkurence pro auta jako BMW5, Mercedes E, Audi A6, a podobnym) ale kde bude v dobe uvedeni FCV parametrove a cenove obdobne drahe elektroauto s baterkama? predpoklad je ze se zvedne nejen kapacita baterii na stejnou vahu a velikost, ale ze zaroven klesne jejich cena ktera dnes tvori podstatnou cast elektromobilu.
ostatne FCV bude zrejme taky elektromobilem, jen bude k ziskavani energie pouzivat vodik a ne baterie
Co myslíš tím "hybridem"? Nevím tedy přesně jak Toyota, ale u Hondy FCX nic hybridního není, jede se po ose - nádrž - FC - motor - kola. Dokonce mám pocit, že akumulátor se snad využívá pouze pro rekuperaci.
Hybridní znamená, že využívá více než jeden zdroj energie k pohonu vozu. V tomhle případě jde o vodík a elektřinu. Jako primární zdroj energie může v hybridním systému sloužit kde co (což i Toyota prezentovala jako výhodu a plán do budoucna). Ale je pravda, že u tohoto konceptu nic o hybridním pohonu nepsali (nebo jsem alespoň nic nečetl). Zmiňovali jen vylepšení. Nicméně vodíkové Toyoty v minulosti byly hybridy.
Jasně. Ovšem FC jsou zatím(!) přece jen prostorově dosti náročné a kombinace ještě s něčím by asi byla komplikovaná. Ale jak říkáš, hybridy možná jsou, což je špatná zpráva pro všechny, kteří tvrdili a stále tvrdí, že hybrid je slepá ulička. Podstatné ale v současnosti asi je ukázat plný potenciál FC, ne se pokoušet přesvědčit o jeho funkčnosti nějakým kočkopsem.
Koukám na strejdu wikiho a vidím 690 km, nikoli 800, navíc FCHV byl Highlander, u kterého se Toyota raději váhou ani nechlubila, což není nic až tak divného, vezmeme-li v úvahu, že to byl hybrid bateriový, schopný jet na aku 50 km, tedy jako dnešní plug-iny. Víme přece, jak se liší váhově plug-in od obyčejného hybridu, antož pak od běžného auta. ;-) Je to prostě něco za něco, já výhodu FC vidím hlavně v tom, že to nemusí vážit přes dvě tuny, aby to někam dojelo.
Záleží, podle jaké normy. Přes 800 to bylo podle nějaké japonské. 690 byl myslím odhad na základě testu v běžném provozu v USA. O to je to lepší výkon, když to takové auto zvládne s cca. 150 litrovou nádrží.
O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
... pokud bude auto provozovatelné podobně jako auto se spalovacím motorem, zákazníky si zejména v USA jistě najde. A je v podstatě jedno, zda bude stát 1,5 nebo 2 miliony, průměrný člověk si to stejně nekoupí, bude to auto pro celebrity.
Autům s palivovými články dávám větší naději do budoucna než elektromobilům s bateriemi - to je slepá ulička vývoje, kterou lidstvo prochází už podruhé (poprvé na konec této slepé uličky došlo před 100 lety).
Zásadní problém je samozřejmě skladování a tankování vodíku, nejlehčího plynu na světě.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
To skladování jsem nemyslel "stacionární", ale samozřejmě "mobilní", čili v autě a s tím souvisí ta hustota (vodík má nejmenší hustotu ze všech plynů a zkapalňování je problém a hustota se stejně ropným palivům nevyrovná).
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Moc nad tím mudrujete, [odkaz] je plně funkční už teď, natož pak nová generace za 2 roky. Už dnes je dojezd 460 km, což je naprosto luxusní hodnota. ;-)
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Tak mi, prosím, ukažte, síť čerpacích stanic vodíku na Moravě a ve Slezsku. Možná to někomu přijde jako mudrování, ale podle mě je to zásadní věc.
Ano, Honda FCX to vyřešeno má. Ale to je auto vyvinuté speciálně, musí se zapracovat na implementaci do "normálních" aut. Umístit 171 litrovou nádrž (takovou má Honda FCX) do "normálních" aut není hračka.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Co s tím má co dělat síť čerpacích stanic? Ta se pochopitelně musí vybudovat, ale není to o nic složitější, než infrastruktura pro elektromobily, ostatně "čerpačky" na LPG máš dneska v každé vesnici. Pokud vím, problémy s únikem vodíku trápily pouze BMW a jeho zkapalněný vodík, plynný lze dnes skladovat zcela bez problémů.
Problém, pokud tomu lze s ohledem na časový harmonogram zavádění vodíku vůbec říkat problém, je, kde vodík vzít. Momentálně je to sice odpad v rafinérkách, ale ty ho většinu používají k dalším procesům, takže ve velkém by to poptávku neuspokojilo, ovšem pokud se bude do roku 2025 prodávat třeba 30k vodíkových aut globálně, mohlo by to být jedno. Momentálně je tedy asi 12 let na to, vymyslet nejlepší způsoby získávání vodíku.
Část se bude určitě vyrábět v solárních elektrárnách, které rozvodné síti dnes spíš škodí, část asi půjde z rafinerií a část se bude vyrábět ze zemního plynu. Honda má už dnes jak funkční solární "domácí" čerpačku, tak tu plynovou.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Síť čerpacích stanic je z pohledu uživatele základní prvek praktické možnosti využívat auto. Infrastruktura a logistika distribuce vodíku bude složitější. Stejně jako Honda FCX potřebuje několikrát větší nádrž než běžné auto, tak i "cisterna" bude muset mít několikrát větší objem než na ropná paliva, případně bude muset pendlovat mezi místem výroby a čerpací stanicí několikrát častěji. První čerpačka na vodík u nás vznikla v Neratovicích, protože tam se vodík vyrábí a tím pádem je logistika snažší.
Získávání vodíku je známo už nejméně sto let - buď elektrolýza vody nebo chemicky z fosilních paliv. Nic jiného vymyslet nejde.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
To je pravda, FCX na těch 460 km potřebuje dnes 170 l nádrž, tedy asi dvojnásobnou oproti benzinu, ale to mi zase nepřijde až tak zásadní, zvlášť pokud si ty vodíkové čerpačky budou za pomoci soláru a vodovodního potrubí nádrž samy připlňovat. U benzinky ti nafta v nádrži prostě nepřibude, i kdyby se sna hlavu postavil. Pokud teda nejedeš v LTO. >:-[]
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
>:D
Myslel jsem to jako příměr k velikosti nádrže v normálním autě. :-) Jasně, že na těch 90 l ujede to dotyčné auto víc. >:D Tak beru z5: čtyřnásobnou. ;-)
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
U benzínu by ke stejnému dojezdu stejně velkého auta stačila cca 30 litrová nádrž, u nafty 25 litrová a u LPG 40 litrová. 170 litrová tedy není v žádném případě dvojnásobná.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Mudrujeme, nemudrujeme, 460 km vzhledem k relativně vysoké účinnosti pohonu a dobré aerodynamice není nic zázračného. Jsou aplikace, kde na tomhle opravdu záleží. Nemluvě o tom, že i na to potřebuje celkem velkou nádrž, kterou by normálně nebyla žádná hračka do auta dostat.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Nic zázračného ve srovnání s čím? Musíš porovnávat s konkurencí v podobě EV. Který čtyř-pětimístný EV s váhou 1,6 tuny ujede 460 km? Tesla váží 2,1 t.
Nesmíš se na to dívat současnou optikou "majitele Passatu", toužícího po přestavbě na LPG. ;-) On se ten vodíkový pohon vešel i do tohodlenc [odkaz] a přestože vodíková miniauta asi budou trošku oříšek i nadále, zdá se být vcelku logické, že auta, která budou buď primárně vodíková nebo alternativně vodíková, budou konstruována tak, aby se do nich potřebná technika vešla.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Musím? Ale nemusím. Samozřejmě, že měřítkem jsou tu uhlovodíková paliva. Nikde jsem nenapsal, že je to nepoužitelná technologie. Ale, že pokud je někde problém, tak v energetické hustotě. Což je prostě fakt. Jestli aktuální stav stačí na vození dětí do školy, je úplně jedno.
Na rozdíl od tebe, ty majiteli Passatu ( ;-) ), myslím třeba na obchodní lodě, kde se každý metr krychlový a každý kilogram počítá.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Ale no tak, dojezd 500 km není úplně ideální příměr k vození dětí do školy, to obstojí u toho EVčka se 120. ;-) S 500 už dáš Pha-Bno, aniž bys musel 2x přespávat, >:D , dojedeš do Mnichova, to mi nepřijde zase tak tragické. Spíš se mi zdá, že je škoda, že obecně je teď spíš trend zachovat těch 500 km a spíš zmenšovat celé ústrojí namisto toho, aby to velikostně nechali a dali tomu třeba 700 km.
Obchodní lodě? Vždyť výhoda toho vodíku je právě v tom, že ho odnikud z daleka vozit nemusíš, dokonce, jak tu už zaznělo, bude mít každá stanice možnost ho v učitém množství vyrábět na místě. Ba co víc, těch vodíkových FCX z Japonska přivezeš se stejnými náklady víc, než těch EV z USA. Každý kg se počítá. :-)
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Tak já třeba víc ocením velký dojezd ve městě než při cestování na větší vzdálenosti. To často stavím, abych se protáhl, dopřál zádům a nohám trochu pohybu, něco snědl, napil se. Není už takový problém natankovat. Ve městě je to horší, protože jezdím spíš krátké trasy, takže nějak nedochází na to, abych si zastavil a při té příležitosti natankoval.
Nepřirovnával jsem dojezd k vození dětí do školy. Spíš jsem to bral jako běžnou funkci vozu v každodenním životě. Děti do školy a rodiče do práce. To auta dělají dobrých 250 dní v roce. Firemní nepočítám, protože auto na vodík není zrovna typický firemní vůz.
Nemluvím o dovážení vodíku. Ale o vodíkovém pohonu pro obchodní lodě.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Když řekneš skladování, tak si rozhodně nepředstavím nádrž v autě. Když řeknu sklad, také si asi nepředstavíš dodávku. Je na tom hůř než nafta. Ale i stlačený je použitelný (a překoná baterie).
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
To by bylo bezpochyby praktičtější a mohlo by to způsobit rychlý průnik palivových článků do aut. Ale politika/ideologie říká: jen a pouze vodík, ať to stojí, co to stojí, i kdybychom ho měli vyrobit z ropy.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Problém je, že by takové auto bylo hodně drahé. Podobně jako je tomu v případě článků na vodík. Když už máš představit honosný koncept, je lepší sáhnout po tom nejčistším palivu. Ve stacionárních aplikacích to má celkem jistě budoucnost. Palivové články jsou například skvělé záložní generátory.
Re: O prodejnosti nerozhodně cena, ale praktičnost provozu
Ale zase infrastruktura je na místě (no, u CNG to není ideální, ale rozhodně je na tom lépe než vodík) a nic nebrání nasazení do provozu. Až na cenu vozu. Jak říkám, když už stavíš něco podobného, je úplně jedno, že použiješ palivo, které jen tak neseženeš. To nikoho nezajímá. Takový koncept má představovat vizi budoucnosti. Kdyby dávaly palivové články smysl po ekonomické stránce, tak je budeme používat klidně s fosilními palivy. Spotřeba by měla být poloviční. S prakticky nulovými emisemi škodlivin. Pak bychom mohli zkoumat, jak efektivně vodík vyrábět, jak ho zkoncentrovat, aby byl prakticky použitelný v dopravě, atd. Jinak CNG, tedy metan, lze také vyrábět synteticky. Z vodíku.
Slova efektivně, vodík a solární energie bych nedával dohromady. Taková úschova energie nemá s efektivitou nic moc společného. Ale je to způsob. A něco je lepší než nic. Pokud tedy nemáš na mysli HTE, jednu z takových těch věží se zrcadly (tepelný kolektor+koncentrátor) a využití tepla ze slunečního záření. Pořád to ale není zase tak efektivní.
Hodnotí se většinou vzhled, praktičnost nebo třeba pocity k nebezpečí výbuchu. To jsou ale subjektivní názory.
Podle mně si na ty tvary musí člověk jen zvyknout - ne jinak to bylo u elektrik.. a je to tu! Srovnání s všemi možnými elektrickými pohony. :-) Za mně má vodík palec nahoru :yes: a do budoucna to bude takové malé deja vu. Jakmile dostanou vodíky trochu prostoru k dýchání (vystavění vodíkových stanic), tak zažijeme jednu dechberoucí vodíkovou novinku za druhou a automobilky se budou prát o sebemenší podíl těchto aut na trhu. ;-)
Bez poznania ceny vodíku je zbytočné o niečom rozmýšľať
Výroba vodíka je relatívne drahá. Na druhej strane zase nebude zaťažená spotrebnou daňou. Ale aj keby to auto jazdilo zadarmo, tak sa z hľadiska nákladov neoplatí.
Na svete je však množstvo milionárov, ktorí si potrpia na imidžovky ako táto. Ak auto bude spoľahlivé, relatívne bezpečné a nebude problém nájsť čerpačku na vodík, tak by plány Toyoty ohľadne predaja nemuseli byť až také nereálne.
Jednoduše proto, že umí pálit etanol i metanol a to úplně ze všeho. A to jsou klíčová paliva pro DMFC, tedy pro palivové články na bázi metanolu (běžný mainstream) a etanolu (prémie) a jednoznačně zvítězí a ovládnou automobilové pohony budoucnosti. :-)