Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota FT-86 Concept v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
Koncept lehkého sportovního kupé se představil již v Tokiu, v Evropě oslavil premiéru nad Ženevským jezerem.

Zkratka FT odkazuje na budoucnost, znamená Future Toyota. Automobilka tak označuje většinu svých konceptů z poslední doby. Význam číslovky 86 ovšem výrobce nezveřejnil, trvá však na japonské výslovnosti hachi roku ve všech jazycích. Toto označení také odkazuje na model Corolla Levin, respektive Sprinter Trueno s kódem AE86, vyráběný v letech 1983-1987. Evropskou verzi Corolla Coupé bez výklopných světlometů si starší čtenáři budou pamatovat z Mistrovství Evropy cestovních vozů.

Novinka FT-86 je jakýmsi pokračovatelem těchto vozů, Supry byly přece jen větší, MR2 měly zase motor uprostřed a Celicy během let přešly na přední pohon. FT-86 je poháněn dvoulitrovým motorem s protilehlými válci (boxer). Agregát s rozvorem DOHC a čtyřventilovou technikou nepochází samozřejmě z vývoje Toyoty, ta se obrátila na jiného specialistu – Subaru. Zástavba plochého agregátu do přední části vozu umožnila snížit těžiště vozu na velmi nízkou úroveň. FT-86 má, jak se na sportovně laděné auto sluší, pohon zadních kol a lehkou karoserii, podle výrobce disponuje ovladatelností takřka závodního vozu. Sílu motoru přenáší šestistupňová přímo řazená převodovka.

Design vychází z konceptu FT-HS, který byl představen na detroitské NAIAS v lednu 2007, je však sportovnější s menšími převisy. Dovnitř se vejdou až čtyři cestující, o plně čtyřmístném uspořádání však při rozměrech 4160 x 1760 x 1260 mm a rozvoru náprav 2570 mm nelze mluvit. Přístrojová deska je čalouněná kůží, při návrzích samotného panelu se designéři poměrně odvázali.


Ladislav Čermák