Toyota iQ míří na český trh, první vozy příjdou v červnu 2009
Vedení společnosti Toyota Motor Czech rozhodlo o dovozu miniautomobilu do města s názvem Toyota iQ. Uvedení na trh v České republice nebylo původně plánováno. Po zvážení prodejní strategie Toyoty v ČR je však konečné rozhodnutí ve prospěch brzké premiéry tohoto městského automobilu na domácím trhu.
Model iQ se poprvé objevil ve finální podobě na loňském autosalonu v Paříži. Cílem konceptu iQ bylo postavit nový typ vozidla do města – takového, které by pojalo čtyři pasažéry, ale při zachování celkové délky do 3 metrů. Dominance modelu iQ je v prostornosti interiéru – ve voze o délce pouhých 2985 mm, o šířce 1680 mm a výšce 1500 mm mohou cestovat až čtyři osoby, například trojice dospělých s dítětem.
„Toyota iQ je vůz, který byl s neobyčejně pozitivními ohlasy přijat veřejností a automobilovými médii ve všech metropolích po celé Evropě. Od začátku letošního roku převzalo klíčky od nového modelu iQ téměř 20.000 zákazníků.“, říká Mika Elojärvi, vicepresident společnosti Toyota Motor Czech.
V České republice by se měla Toyota iQ objevit v červnu 2009. České ceny ani jednotlivé nabízené specifikace zatím nebyly zveřejněny.
Malý konkurent Smartu se v sousedním Německu začal prodávat 24. ledna 2009. Čtyřmístný, ale jen 3 m dlouhý automobil má bohatou výbavu, ale také sebevědomě nastavené ceny.
Za základní model s motorem 1,0 VVT-i (50 kW, 91 Nm) známým z Ayga i Yarise, dají němečtí zájemci 12.700 Euro, za druhý motor v nabídce, vznětový čtyřválec 1,4 D-4D, zaplatí nejméně 14.900 Euro. Prémiově bohatá výbava zahrnuje nejen ESP, klimatizaci, rádio a kola z lehkých slitin, ale také například 9 airbagů.
Za bezstupňovou samočinnou převodovku CVT pro základní zážehovou motorizaci zaplatíte navíc 1200 Euro. Standardem je pětistupňová ručně řazená převodovka, v turbodieselu je vždy šestistupňová převodová skříň.
Příplatek za luxusnější výbavu IQ+ činí dalších 1.400 Euro. Dostanete ale navíc automatickou klimatizaci, automatické stěrače, samostmívací zrcátko, kola z lehkých slitin mají leštěný povrch a navíc je ve voze bezklíčový systém startování i otevírání dveří.
Toyota iQ: Ceny v Německu | ||
Motor | 1,0 VVT-i | 1,4 D-4D |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1364 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 50/6000 | 66/3400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 91/4800 | 190/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 150 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,7 | 11,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 4 |
Cena iQ v Německu [Euro] | 12.700 | 14.900 |
Cena iQ+ v Německu [Euro] | 14.100 | 16.300 |
V průběhu roku 2009 se objeví zcela nový zážehový motor 1,33 Dual VVT-i se systémem stop-and-start.
Na první pohled se může iQ jevit jako ten nejmenší model značky Toyota, který bude v Evropě nabízen, ale při přímém srovnání vnějších rozměrů s třídveřovým provedením modelu Aygo je jasné, že novinka přichází pouze s nejmenší celkovou délkou. Toyota iQ je sice o 420 mm kratší, ale zároveň je o 65 mm (!) širší a o 35 mm vyšší než model Aygo.