Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly

Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly

 
 
11.12. 2006 Ondřej Šuch

Nejdůležitější je na voze islandská poznávací značka – ti kteří považují řidiče za zešílivšího českého tunera, mají o důvod méně si klepat na čelo. Zato řidič, který k vozu na 38“ kolech přijde v horkém listopadu poprvé, má logicky dilema – půjde...

To, co v české duši vyvolává rozpaky, je na Islandu nutnost a pokud prostě potřebujete projet silnicí X a brodem Y, nikdo se vás neptá, jak vaše auto vypadá. I když takto upravený vůz s cenou za přestavbu přibližně 622 tisíc korun) nemůže v ČR ani získat registrační značky, jsou naše čtyřdenní zkušenosti docela zajímavé – především z možností běžného provozu na kvalitních silnicích. Ale nepředbíhejme.

Pneumatiky o neskutečném rozměru 405/70 sedí na patnáctipalcových discích, a každé kolo má dvě duše a dva ventilky. Auto je dovybaveno dvěma kompresory, které mohou natlakovat přídavný devítilitrový zásobník až na 105 psi a z něj pak lze dohušťovat jednotlivá kola. Islandský úpravce Arctic Truck nabízí i střízlivější provedení s pneumatikami o průměru 33 a 35 palců, které jsou asi lepším kompromisem z hlediska jízdních vlastností na klasických silnicích, extrémní modely 38 a dokonce 44 palců ale umožňují udělat z Landcruisera regulérní bigfoot s podstatně širším uplatněním v terénu.

obrázek [300 x 208] U úpravy 38 palců se zadní náprava posunula více dozadu a tím se rozvor kol zvětšil o 12 cm. Tím se snížila hmotnost připadající na zadní nápravu, což je důležité pro dobré vlastnosti vozu na sněhu. Navíc to zvýšilo stabilitu vozu při jízdě na nerovných cestách. Jistou nevýhodou je, že tato úprava zvětšila minimální poloměr otáčení z 6,2 m na 7,5 m a z 5,7 na 7,2 měřeno ve stopě vozu. Ke zdvižení karoserie nad podvozek používá Arctic Trucks čtyři šesticentimetrové nylonové vložky umístěné mezi karosérii a její upevňovací body, které jsou tedy umístěny o 6 cm výše než ty původní.

Když se průměr pneumatik zvětšil z 30,6 palce na 38 palců, tj. přibližně o 24%, bylo potřeba jako korekci snížit stálý převodový poměr z 1 / 3,91 na 1 / 4,88, tj o přibližně 25%. Ke standardnímu mezinápravovému diferenciálu přibyly stoprocentní uzávěrky předního a zadního diferenciálu. I když světlá výška vozu narostla na 305 mm, disponuje vůz možností její dodatečné regulace, ovšem stejně jako u voliče změny charakteristiky tlumičů jsme v praxi nenašli pro tyto vymoženosti využití.

Praktičtější, i když naštěstí nevyzkoušené, se nám zdály přední a zadní víceúčelové spojky se čtvercovým průřezem, na které lze v případě potřeby upevnit tažné zařízení, naviják nebo dokonce vysokozdvižný zvedák.

Průměrná udávaná spotřeba je okolo 15 l/100 km, skutečná žíznivost auta je ale extrémně závislá na stylu jízdy. My jsme například mimo město neměli problém jezdit i za 9 litrů při průměrné rychlosti 88 km/h, na dálnici pak spotřeba stoupá o přibližně dva litry na každých 10 km/h navíc. Výrobce nám nedoporučoval jezdit rychleji než 120 km/h, i při této rychlosti je ale Arctic solidně ovladatelný, ale pochopitelně vyžaduje extrémní soustředění a klidnou práci s volantem.

Pro náročné cesty je vůz doplněn přídavnou nádrží a celkový objem zásob paliva tak činí 172 litrů nafty. My jsme za celý 700kilometrový test spotřebovali průměrně 11l/100 km, což považujeme za skvělou hodnotu.

obrázek [300 x 246] 2,2 znamená u Arcticu šířu v metrech i váhu v tunách, takže hlavně v městském provozu si řidič připadá jako v bagru. Pomineme-li ale problém s parkováním, a trochu truckovým nastupováním, hrozí zdaleka největší problém od ostatních, kteří, zírajíce na vaše auto, zapomenou na své řízení. V zatáčkách se auto dost naklání a ponor přídě i při velmi jemném dobrždění u semaforu patří k zážitkům, na které nezapomenete. Při přímé jízdě je potřeba trochu gumové řízení neustále korigovat a v zatáčkách budou pneumatiky s nízkou boční tuhostí častěji pískat. Na kvalitních silnicích ale zdaleka nejde o život, jak jsme se podvědomě báli při prvním nastupování. Na konstantní valivý hluk od kol si lze zvyknout a mimo výtku k relativně málo účinným brzdám auto plní očekávání, které na něj, korigováni jeho hlavním určením, můžeme mít.

Při výletech do terénu naopak v podstatě neexistují překážková omezení, jen je třeba mít na paměti hmotnost auta a relativně subtilní konstrukci podvozku – auto sice vyjede leccos, ale v terénu nelze jezdit vysokými rychlostmi, jak by možná balónové pneumatiky sváděly. Poloosy působí v poměru ke kolům poměrně subtilně a značné zatížení homokinetických kloubů nedovoluje hrátky s průhraby bez rizika. Pokud zvolíme autu poklidné šplhací tempo, dostaví se dříve pud sebezáchovy než limity průjezdnosti. A to jsme nechali všechny uzávěry diferenciálů netknuté.

Plusy:

  • originalita
  • spotřeba paliva
  • výhled z vozu
  • terénní schopnosti

Minusy

  • účinnost brzd
  • boční náklony
  • hluk od kol

Toyota Land Cruiser Arctic

Cena v základní výbavě: 1 520 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 141 680 Kč

Základní výbava:pneu 265/65 R17, disky z lehké slitiny, barevná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kožený volant a hlavice řadicí páky, automatická dvojitá klimatizace, navigace, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, EBD, BA, 6x airbagy, přední mlhové světlomety, ostřikovače světel, centrální diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty, dvouose nastavitelný volant, digitální hodiny a ukazatel vnější teploty, el. ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední a zadní nášlapy, audio – 6x repro, 6CD changer, metalický lak, rozšířené blatníky, kožené potahy sedadel, , optitronová přístrojová deska, nastavitelná tuhost pérování a světlá výška vozu, zadní pneumatické tlumiče pérování

Výbava testovaného vozu:pneumatiky AT405 38x15,5 R15, hliníkové disky 15x12,5”, rozšířené nárazníky a blatníky+lakování, změna zavěšení náprav, zdvižení karoserie o 60 mm, změna stálého převodu na 4,88:1, vyvážení kol, sada první pomoci, hasicí přístroj (cca 622.000 Kč)

Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie

U vývoje ceny kryptoměn nelze hledat souvislost s…

Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 

Štítky Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota Land Cruiser Arctic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 122 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1800 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 120
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l):87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2180 / 670
Rozměr pneu:405/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 2205
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 2910
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Land Cruiser Arctic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 





 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Včera

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

Konec smluv po telefonu a podomního prodeje. Stát chce utnout „šmejdy“ v energetice

Konec smluv po telefonu a podomního prodeje. Stát…

Změnu legislativy, která by měla pomoci v boji proti nekalým praktikám v energetice, oznámili v pondělí na…

 

iSport.cz

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

Švýcarský brankář Genoni: po stříbru se chystá smlouva, která zlomí rekord

Švýcarský brankář Genoni: po stříbru se chystá…

Být Kevin Fiala přesnější, houpalo by se brankáři Leonardu Genonimu i dalším Švýcarům na krku senzační zlato.…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…