Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly

Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly

 
 

Nejdůležitější je na voze islandská poznávací značka – ti kteří považují řidiče za zešílivšího českého tunera, mají o důvod méně si klepat na čelo. Zato řidič, který k vozu na 38“ kolech přijde v horkém listopadu poprvé, má logicky dilema – půjde...

To, co v české duši vyvolává rozpaky, je na Islandu nutnost a pokud prostě potřebujete projet silnicí X a brodem Y, nikdo se vás neptá, jak vaše auto vypadá. I když takto upravený vůz s cenou za přestavbu přibližně 622 tisíc korun) nemůže v ČR ani získat registrační značky, jsou naše čtyřdenní zkušenosti docela zajímavé – především z možností běžného provozu na kvalitních silnicích. Ale nepředbíhejme.

Pneumatiky o neskutečném rozměru 405/70 sedí na patnáctipalcových discích, a každé kolo má dvě duše a dva ventilky. Auto je dovybaveno dvěma kompresory, které mohou natlakovat přídavný devítilitrový zásobník až na 105 psi a z něj pak lze dohušťovat jednotlivá kola. Islandský úpravce Arctic Truck nabízí i střízlivější provedení s pneumatikami o průměru 33 a 35 palců, které jsou asi lepším kompromisem z hlediska jízdních vlastností na klasických silnicích, extrémní modely 38 a dokonce 44 palců ale umožňují udělat z Landcruisera regulérní bigfoot s podstatně širším uplatněním v terénu.

obrázek [300 x 208] U úpravy 38 palců se zadní náprava posunula více dozadu a tím se rozvor kol zvětšil o 12 cm. Tím se snížila hmotnost připadající na zadní nápravu, což je důležité pro dobré vlastnosti vozu na sněhu. Navíc to zvýšilo stabilitu vozu při jízdě na nerovných cestách. Jistou nevýhodou je, že tato úprava zvětšila minimální poloměr otáčení z 6,2 m na 7,5 m a z 5,7 na 7,2 měřeno ve stopě vozu. Ke zdvižení karoserie nad podvozek používá Arctic Trucks čtyři šesticentimetrové nylonové vložky umístěné mezi karosérii a její upevňovací body, které jsou tedy umístěny o 6 cm výše než ty původní.

Když se průměr pneumatik zvětšil z 30,6 palce na 38 palců, tj. přibližně o 24%, bylo potřeba jako korekci snížit stálý převodový poměr z 1 / 3,91 na 1 / 4,88, tj o přibližně 25%. Ke standardnímu mezinápravovému diferenciálu přibyly stoprocentní uzávěrky předního a zadního diferenciálu. I když světlá výška vozu narostla na 305 mm, disponuje vůz možností její dodatečné regulace, ovšem stejně jako u voliče změny charakteristiky tlumičů jsme v praxi nenašli pro tyto vymoženosti využití.

Praktičtější, i když naštěstí nevyzkoušené, se nám zdály přední a zadní víceúčelové spojky se čtvercovým průřezem, na které lze v případě potřeby upevnit tažné zařízení, naviják nebo dokonce vysokozdvižný zvedák.

Průměrná udávaná spotřeba je okolo 15 l/100 km, skutečná žíznivost auta je ale extrémně závislá na stylu jízdy. My jsme například mimo město neměli problém jezdit i za 9 litrů při průměrné rychlosti 88 km/h, na dálnici pak spotřeba stoupá o přibližně dva litry na každých 10 km/h navíc. Výrobce nám nedoporučoval jezdit rychleji než 120 km/h, i při této rychlosti je ale Arctic solidně ovladatelný, ale pochopitelně vyžaduje extrémní soustředění a klidnou práci s volantem.

Pro náročné cesty je vůz doplněn přídavnou nádrží a celkový objem zásob paliva tak činí 172 litrů nafty. My jsme za celý 700kilometrový test spotřebovali průměrně 11l/100 km, což považujeme za skvělou hodnotu.

obrázek [300 x 246] 2,2 znamená u Arcticu šířu v metrech i váhu v tunách, takže hlavně v městském provozu si řidič připadá jako v bagru. Pomineme-li ale problém s parkováním, a trochu truckovým nastupováním, hrozí zdaleka největší problém od ostatních, kteří, zírajíce na vaše auto, zapomenou na své řízení. V zatáčkách se auto dost naklání a ponor přídě i při velmi jemném dobrždění u semaforu patří k zážitkům, na které nezapomenete. Při přímé jízdě je potřeba trochu gumové řízení neustále korigovat a v zatáčkách budou pneumatiky s nízkou boční tuhostí častěji pískat. Na kvalitních silnicích ale zdaleka nejde o život, jak jsme se podvědomě báli při prvním nastupování. Na konstantní valivý hluk od kol si lze zvyknout a mimo výtku k relativně málo účinným brzdám auto plní očekávání, které na něj, korigováni jeho hlavním určením, můžeme mít.

Při výletech do terénu naopak v podstatě neexistují překážková omezení, jen je třeba mít na paměti hmotnost auta a relativně subtilní konstrukci podvozku – auto sice vyjede leccos, ale v terénu nelze jezdit vysokými rychlostmi, jak by možná balónové pneumatiky sváděly. Poloosy působí v poměru ke kolům poměrně subtilně a značné zatížení homokinetických kloubů nedovoluje hrátky s průhraby bez rizika. Pokud zvolíme autu poklidné šplhací tempo, dostaví se dříve pud sebezáchovy než limity průjezdnosti. A to jsme nechali všechny uzávěry diferenciálů netknuté.

Plusy:

  • originalita
  • spotřeba paliva
  • výhled z vozu
  • terénní schopnosti

Minusy

  • účinnost brzd
  • boční náklony
  • hluk od kol

Toyota Land Cruiser Arctic

Cena v základní výbavě: 1 520 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 141 680 Kč

Základní výbava:pneu 265/65 R17, disky z lehké slitiny, barevná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kožený volant a hlavice řadicí páky, automatická dvojitá klimatizace, navigace, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, EBD, BA, 6x airbagy, přední mlhové světlomety, ostřikovače světel, centrální diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty, dvouose nastavitelný volant, digitální hodiny a ukazatel vnější teploty, el. ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední a zadní nášlapy, audio – 6x repro, 6CD changer, metalický lak, rozšířené blatníky, kožené potahy sedadel, , optitronová přístrojová deska, nastavitelná tuhost pérování a světlá výška vozu, zadní pneumatické tlumiče pérování

Výbava testovaného vozu:pneumatiky AT405 38x15,5 R15, hliníkové disky 15x12,5”, rozšířené nárazníky a blatníky+lakování, změna zavěšení náprav, zdvižení karoserie o 60 mm, změna stálého převodu na 4,88:1, vyvážení kol, sada první pomoci, hasicí přístroj (cca 622.000 Kč)

Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota Land Cruiser Arctic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 122 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1800 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 120
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l):87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2180 / 670
Rozměr pneu:405/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 2205
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 2910
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Land Cruiser Arctic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…