Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly

Toyota Land Cruiser Arctic – Island pod koly

 
 

Nejdůležitější je na voze islandská poznávací značka – ti kteří považují řidiče za zešílivšího českého tunera, mají o důvod méně si klepat na čelo. Zato řidič, který k vozu na 38“ kolech přijde v horkém listopadu poprvé, má logicky dilema – půjde...

To, co v české duši vyvolává rozpaky, je na Islandu nutnost a pokud prostě potřebujete projet silnicí X a brodem Y, nikdo se vás neptá, jak vaše auto vypadá. I když takto upravený vůz s cenou za přestavbu přibližně 622 tisíc korun) nemůže v ČR ani získat registrační značky, jsou naše čtyřdenní zkušenosti docela zajímavé – především z možností běžného provozu na kvalitních silnicích. Ale nepředbíhejme.

Pneumatiky o neskutečném rozměru 405/70 sedí na patnáctipalcových discích, a každé kolo má dvě duše a dva ventilky. Auto je dovybaveno dvěma kompresory, které mohou natlakovat přídavný devítilitrový zásobník až na 105 psi a z něj pak lze dohušťovat jednotlivá kola. Islandský úpravce Arctic Truck nabízí i střízlivější provedení s pneumatikami o průměru 33 a 35 palců, které jsou asi lepším kompromisem z hlediska jízdních vlastností na klasických silnicích, extrémní modely 38 a dokonce 44 palců ale umožňují udělat z Landcruisera regulérní bigfoot s podstatně širším uplatněním v terénu.

obrázek [300 x 208] U úpravy 38 palců se zadní náprava posunula více dozadu a tím se rozvor kol zvětšil o 12 cm. Tím se snížila hmotnost připadající na zadní nápravu, což je důležité pro dobré vlastnosti vozu na sněhu. Navíc to zvýšilo stabilitu vozu při jízdě na nerovných cestách. Jistou nevýhodou je, že tato úprava zvětšila minimální poloměr otáčení z 6,2 m na 7,5 m a z 5,7 na 7,2 měřeno ve stopě vozu. Ke zdvižení karoserie nad podvozek používá Arctic Trucks čtyři šesticentimetrové nylonové vložky umístěné mezi karosérii a její upevňovací body, které jsou tedy umístěny o 6 cm výše než ty původní.

Když se průměr pneumatik zvětšil z 30,6 palce na 38 palců, tj. přibližně o 24%, bylo potřeba jako korekci snížit stálý převodový poměr z 1 / 3,91 na 1 / 4,88, tj o přibližně 25%. Ke standardnímu mezinápravovému diferenciálu přibyly stoprocentní uzávěrky předního a zadního diferenciálu. I když světlá výška vozu narostla na 305 mm, disponuje vůz možností její dodatečné regulace, ovšem stejně jako u voliče změny charakteristiky tlumičů jsme v praxi nenašli pro tyto vymoženosti využití.

Praktičtější, i když naštěstí nevyzkoušené, se nám zdály přední a zadní víceúčelové spojky se čtvercovým průřezem, na které lze v případě potřeby upevnit tažné zařízení, naviják nebo dokonce vysokozdvižný zvedák.

Průměrná udávaná spotřeba je okolo 15 l/100 km, skutečná žíznivost auta je ale extrémně závislá na stylu jízdy. My jsme například mimo město neměli problém jezdit i za 9 litrů při průměrné rychlosti 88 km/h, na dálnici pak spotřeba stoupá o přibližně dva litry na každých 10 km/h navíc. Výrobce nám nedoporučoval jezdit rychleji než 120 km/h, i při této rychlosti je ale Arctic solidně ovladatelný, ale pochopitelně vyžaduje extrémní soustředění a klidnou práci s volantem.

Pro náročné cesty je vůz doplněn přídavnou nádrží a celkový objem zásob paliva tak činí 172 litrů nafty. My jsme za celý 700kilometrový test spotřebovali průměrně 11l/100 km, což považujeme za skvělou hodnotu.

obrázek [300 x 246] 2,2 znamená u Arcticu šířu v metrech i váhu v tunách, takže hlavně v městském provozu si řidič připadá jako v bagru. Pomineme-li ale problém s parkováním, a trochu truckovým nastupováním, hrozí zdaleka největší problém od ostatních, kteří, zírajíce na vaše auto, zapomenou na své řízení. V zatáčkách se auto dost naklání a ponor přídě i při velmi jemném dobrždění u semaforu patří k zážitkům, na které nezapomenete. Při přímé jízdě je potřeba trochu gumové řízení neustále korigovat a v zatáčkách budou pneumatiky s nízkou boční tuhostí častěji pískat. Na kvalitních silnicích ale zdaleka nejde o život, jak jsme se podvědomě báli při prvním nastupování. Na konstantní valivý hluk od kol si lze zvyknout a mimo výtku k relativně málo účinným brzdám auto plní očekávání, které na něj, korigováni jeho hlavním určením, můžeme mít.

Při výletech do terénu naopak v podstatě neexistují překážková omezení, jen je třeba mít na paměti hmotnost auta a relativně subtilní konstrukci podvozku – auto sice vyjede leccos, ale v terénu nelze jezdit vysokými rychlostmi, jak by možná balónové pneumatiky sváděly. Poloosy působí v poměru ke kolům poměrně subtilně a značné zatížení homokinetických kloubů nedovoluje hrátky s průhraby bez rizika. Pokud zvolíme autu poklidné šplhací tempo, dostaví se dříve pud sebezáchovy než limity průjezdnosti. A to jsme nechali všechny uzávěry diferenciálů netknuté.

Plusy:

  • originalita
  • spotřeba paliva
  • výhled z vozu
  • terénní schopnosti

Minusy

  • účinnost brzd
  • boční náklony
  • hluk od kol

Toyota Land Cruiser Arctic

Cena v základní výbavě: 1 520 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 141 680 Kč

Základní výbava:pneu 265/65 R17, disky z lehké slitiny, barevná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, kožený volant a hlavice řadicí páky, automatická dvojitá klimatizace, navigace, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, EBD, BA, 6x airbagy, přední mlhové světlomety, ostřikovače světel, centrální diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty, dvouose nastavitelný volant, digitální hodiny a ukazatel vnější teploty, el. ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední a zadní nášlapy, audio – 6x repro, 6CD changer, metalický lak, rozšířené blatníky, kožené potahy sedadel, , optitronová přístrojová deska, nastavitelná tuhost pérování a světlá výška vozu, zadní pneumatické tlumiče pérování

Výbava testovaného vozu:pneumatiky AT405 38x15,5 R15, hliníkové disky 15x12,5”, rozšířené nárazníky a blatníky+lakování, změna zavěšení náprav, zdvižení karoserie o 60 mm, změna stálého převodu na 4,88:1, vyvážení kol, sada první pomoci, hasicí přístroj (cca 622.000 Kč)

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

 
Technické údaje
Motor Toyota Land Cruiser Arctic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 122 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1800 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 120
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l):87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2180 / 670
Rozměr pneu:405/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 2205
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 2910
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Land Cruiser Arctic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 6
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,92
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

 

Reflex.cz

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem: Anča a Papík souborně!

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem:…

Nebýt Anči a Pepíka, neměl by dnes asi český komiks svou první dámu – Lucii Lomovou. Právě na nich se doslova a…

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa ohlašuje návrat

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa…

Na co Damon Albarn šáhne, to funguje: Blur!, Good, Bad and The Queen a samozřejmě Gorillaz. A právě Gorillaz…