Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota slaví: 75 let historie v měřítku 1:5

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Toyota stále slaví 75 let a k výročí si tentokrát ve svém továrním muzeu přichystala novou výstavu. Nejde ale o skutečná auta.

S půlkulatinami japonské automobilky je to trošku složitější. První prototyp osobního auta Toyoda A1 totiž vyjel už v roce 1935. Další sezóna znamenala příchod sériového modelu AA, už pod změněnou značkou, která se později stala světoznámou. Samostatná společnost Toyota Motor Company vznikla v srpnu 1937 a skutečná pásová výroba byla zahájena v továrně v Koromo v roce 1938. Dnes se toto město v centrálním Japonsku mimochodem jmenuje Toyota City. Ze stručného přehledu vyplývá, že je evidentně pořád co slavit.

Mimochodem, proč se auta nejmenují Toyoda, ale Toyota? Existují záznamy o tom, že se název vybíral zhruba z dvaceti tisíc návrhů, ale je tu více výkladů. Například ten, že jméno Toyoda se v japonštině píše deseti tahy, kdežto Toyota osmi. A šťastným číslem zakladatele Kiichira Toyody byla právě osmička. Můžeme tomu věřit, ale nemusíme. Další prameny tvrdí, že jméno změnil prezident TMC Risaburo Toyoda, neboť zmíněné číslo 8 je považováno za šťastné v celé Zemi vycházejícího slunce. A to ještě výrobce používal pro domácí trh v letech 1947-1971 značku Toyopet.

Dnes se pere s General Motors o pozici největšího producenta automobilů na světě, ale pořád se má čím pyšnit, i svou historií. Přece jen 75 let je už poměrně dlouhá doba. Připravila si tedy v továrním muzeu výstavu. Ovšem ne jen tak ledajakou, jedná se o průřez poválečnou produkcí v měřítku 1:5. Sběratelé automobilových modelů určitě zaplesají, byť pětinové zmenšeniny jsou poněkud atypické a v domácí kolekci by určitě zabíraly hodně místa. Jenže, vystavené exempláře vznikly přímo v automobilce a stojí za nimi její designéři, takže precizní práce je samozřejmostí.

Jedná se skutečně o reprezentativní vzorek celé padesátky modelů, které dosud odpočívaly skryty veřejnosti v depozitářích. Nyní byly umístěny hlavně do prosklených vitrín. Na své si zde přijdou fanoušci řad Corona, Celica a

Supra, ale i

MR2 s motorem uprostřed. Pochopitelně v různých generacích. Evropanům méně známé jsou tak řady Chaser, Cresta a Soarer. Corona se navíc v několika podobách prodávala v Evropě pod názvem Camry. Zmenšené kopie pochopitelně v mnoha případech doplňují jejich velké pojízdné protějšky a také na sedm stovek skic a průhledových kreseb. Expozice je otevřena až do 6. května letošního roku, jen je trochu škoda, že Japonsko je zeměpisně od České republiky hodně vzdáleno. V tovární sbírce Toyoty, která se nachází v Nagatuke City v prefektuře Aichi, najdeme jinak celkem 120 vozů, také jiných značek, dokonce i těch evropských a za návštěvu rozhodně stojí. Byla otevřena v roce 1989.

Na závěr se vraťme krátce k první sériové Toyotě AA. Ta je v muzeu vystavena nikoli jako model, nýbrž v podobě přesné funkční kopie, která vznikla k padesátému výročí (1987). Model AA vycházel z amerických vzorů, podvozek a karoserie z Chrysleru Airflow, blok řadového šestiválce OHV 3,4 l pro změnu z Chevroletu. Motor dával výkon 48 kW (65 k) při 3400 min-1 a točivý moment 190 N.m/1800 min-1. Mělo se totiž za to, že se žádný originál nedochoval, a to jich v letech 1936-1942 vzniklo 1404. Nedávno byl ovšem jeden exemplář objeven soukromým sběratelem v Rusku, pochopitelně ve značně zbědovaném a hlavně nepůvodním stavu. Jenže, v něm také kvůli jisté autentičnosti zůstane a bude pouze zakonzervován.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Pekelná Micinka
9. 3. 2013 13:01
Kingsize
Tak tohle měřítko už je trochu moc... >:D Tipl bych, že tak 1:7 by bylo příjemnější z mého pohledu, některé z těch modelů představují zajímavé typy a nevadilo by mi si s nimi vyzdobit obývák.
Avatar - Hotwire
9. 3. 2013 12:47
Re: ach, to boli časy....
pravda, dnesne toyoty su riadne obludy ;-\ nova supra, to by bolo nieco :yes:
9. 3. 2013 09:47
ach, to boli časy....
kam sa podeli tie prekrásne modely? corona, celica, supra to boli naozajstné skvosty ciest... len veľká škoda, že nie aj u nás... dnešné dizajnové portfolio sa nedá s tu propagovaným obdobím absolútne zrovnávať... a to je škoda :'-(