Toyota: Nový elektromobil je připraven pokořit Nürburgring
Toyota Motorsport GmbH odhalila svůj plán: 29. srpna 2011 se pokusí zapsat do historie okruhu Nürburgring překonáním rekordního času v kategorii elektromobilů.
K pokusu na náročné Severní smyčce o délce 20,832 km Toyota Motorsport GmbH (TMG) nasadí svůj nový elektromobil. Ten pohání vysokovýkonná elektrická hnací jednotka o špičkovém výkonu 280 kW, která automobilu propůjčuje velmi zajímavé dynamické schopnosti: z klidu na 50 km/h zrychlí elektromobil za 1,8 sekundy, sprint na stovku zvládne i díky točivému momentu 800 Nm za 3,9 sekundy. Maximální rychlost vozu je 260 km/h.
Prozatím bezejmenný vůz s rozměry (d x š x v) 4190 x 1785 x 1070 milimetrů má rozvor dlouhý 2368 milimetrů a hmotnost 970 kilogramů. Energii dvěma elektromotorům dodává sada lithium-keramických akumulátorů s kapacitou 41,5 kWh pracující s napětím 520 V. Celková hmotnost akumulátorů je více než třetinová oproti zbytku vozu – celý komplet váží 350 kg.
Toyota na základě neoficiálního testování očekává, že prolomení rekordního času v kategorii elektromobilů nebude obtížné. Aktuálním rekordmanem Nürburgringu ve třídě elektromobilů je s časem 9 minut a 1,338 sekundy Peugeot EX1.
Ludwig Zeller, ředitel TMG pro elektropohony a elektroniku, k tomu uvedl: „Naším cílem je ukázat, že i pomocí elektropohonu můžeme dosahovat vysokých výkonů, nejen v motoristickém sportu, ale v rámci všech vývojových projektů TMG zaměřených na elektromobily pro běžný provoz. K demonstraci těchto výkonů neexistuje příhodnější místo než severní smyčka okruhu Nürburgring. Naším cílem je překonat stávající rekord o více než pouhých několik sekund, protože tím ukážeme, jak významný posun naše technologie prodělala od roku 2007, kdy jsme začali pracovat na systémech KERS. Řada lidí stále sní o budoucnosti elektromobilů v motoristickém sportu; v TMG se domníváme, že tato budoucnost je mnohem blíže, než by se mohlo zdát, a naším cílem je ukázat, čeho lze s vysoce výkonným elektrickým pohonem dosáhnout.“
TMG rovněž oznámila jména partnerů, kteří se pokusu o překonání rychlostního rekordu účastní. Firma Aguti vytvořila a realizovala koncepci karoserie, znalci rychlých kol bezpochyby poznají Radical SR3 SL z něhož elektromobil vychází. Společnost rational motion zajistila zástavbu elektrického pohonu, trakčních akumulátorů a řídicí elektroniky, o potřebný výkon se starají elektromotory od EVO Electric a dodavatelem pneumatik je firma Yokohama.
Pohonná jednotka je dle Toyoty ideální volbou pro budoucí nasazení v elektromobilech účastnících se závodních seriálů jednoho modelu; od roku 2012 začne TMG svoji technologii elektrického pohonu prodávat na běžném trhu.