Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí generaci hybridu

Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí generaci hybridu

 
 

Nová hybridní Honda Insight nebude mít rozhodně klidné spaní. Světu se totiž poprvé ukázal její úhlavní konkurent – třetí generace Toyoty Prius. Podle Toyoty má být výkonnější, úspornější, tišší i prostornější než předchůdce.

Premiéra nového hybridního modelu Toyoty, která má s těmito vozy největší zkušenosti, se pochopitelně odehrála také na autosalonu v Detroitu. Třetí generace, která byla představena jako model pro rok 2010, by měla být dle představitelů automobilky výkonnější, úspornější, tišší a prostornější.

Při návrhu nového Priusu se konstruktéři Toyoty zaměřili na pečlivé odladění stávajících systémů v kombinaci s rozsáhlým nasazením nové techniky. Automobil se bude vyrábět za použití procesů, jejichž cílem je snížit míru znečištění v celém životním cyklu vozu, od výroby přes každodenní používání až po konečnou likvidaci.

Hybridní systém

Nový Prius je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i. Výkon motoru dosahuje ve specifikaci pro americký trh hodnoty 73 kW (98 k)/5200 ot/min, na přední kola je pomocí elektronicky řízené bezstupňové převodovky s planetovým soukolím přenášeno maximálně 142 Nm točivého momentu při 4000 ot/min. Zážehový agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW (80 k) a největším točivém momentu 207 Nm (maximální otáčky zatím výrobce nezveřejnil). Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW (134 k). Protože maximální výkony jednotlivých hnacích strojů jsou dosahovány při různých otáčkách, nelze je jednoduše sčítat.

Elektromotor je zatím napájen NiMH bateriemi. Lithiové by měly přijít v roce 2010, nejprve však pouze pro flotilové firemní zákazníky. Od roku 2012 budou moci využívat výhody vyšší energetické hustoty Li-Ion akumulátorů (nižší hmotnost, vyšší kapacita) také běžní zákazníci. V souvislosti s tím se očekává, že výrazně vzroste dojezd na čistě elektrický pohon.

Automobil by již dnes měl dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidu za 9,8 s, což znamená zlepšení o více než jednu sekundu.

Toyotu Prius může pohánět samotný spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace zážehového agregátu a elektromotoru. Patentovaný systém pohonu Hybrid Synergy Drive je údajně z 90 procent zcela nový. Spotřeba paliva by i díky němu měla klesnout pod pětilitrovou hranici – Toyota zatím uvádí neoficiálních 4,7 l/100 km (údaj podle americké metodiky EPA nelze přímo porovnávat s údaji, uváděnými v Evropě). Hnací ústrojí je lehčí asi o 20 % a oproti předchozímu modelu snižuje ztráty točivého momentu. Ve voze byl také použit nově vyvinutý elektronicky řízený systém rekuperačního brzdění s optimalizovanou řídicí logikou. V interiéru najdeme multifunkční displej zobrazující spotřebu paliva a toky energií. Řidiči poskytuje zpětnou vazbu o fungování pohonné jednotky, ten tak pomocí tří různých zobrazení může postupně získat návyky nutné k hospodárnější jízdě.

Nový Prius nabídne řidiči možnost volit ze tří různých režimů jízdy. Prvním je EV-Drive, ten umožňuje jízdu s pomocí elektromotoru na energii ze samotných akumulátorových baterií, a to nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,6 km. Dalším režimem je sportovnější Power, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu. Posledním je Eco, ten pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva.

Technika a design

Rozvor náprav se sice nezměnil (zůstává na hodnotě 2700 mm), ale Prius je postaven na nové podvozkové platformě. Systém zavěšení kol využívá vzpěry přední nápravy a vlečená ramena s příčným zkrutným stabilizátorem jako u předchozí generace, ale došlo ke zlepšení jízdní stability. Na všech čtyřech kolech najdeme kotoučové brzdy, současné provedení má na zadní nápravě bubny. Při konstrukci vozu bylo štědře využito hliníku, a to na kapotě, pátých dveřích, zavěšení předních kol a třmenech kotoučových brzd. Kromě toho byla použita vysokopevnostní ocel na prazích dveří, na středových sloupcích a ve střešních výztuhách, jak je to dnes již u nových vozů obvyklé. Ke snížení hluku v interiéru pak přispěje vyšší tuhost karoserie i účinnější zvuková izolace.

Toyota Prius - Srovnání vnějších rozměrů
Rozměr2.generace3.generaceRozdíl
Délka [mm]44504460+10
Šířka [mm]17251745+20
Výška [mm]14901491+1
Rozvor [mm]270027000

Konstruktéři zachovali trojúhelníkovou siluetu současného modelu s klínovitým profilem. Výška zůstala beze změny (1491 mm), díky úpravám čalounění se zvětšil prostor pro cestující na zadních sedadlech Celková délka nového Priusu nepatrně narostla o 10 mm na 4460 mm. Optimalizace vzhledu a dokonalejší zakrytování podlahy má za následek snížení součinitele odporu vzduchu o jednu setinu na konečných 0,25. Nový Prius se tak stává nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě.

Zvětšil se zavazadelník, více místa mají i zadní cestující, a to zejména pro nohy díky novému tvarování předních sedadel. Pod řadicí pákou našla místo praktická schránka na uložení drobností. Pokud se řidič dotkne spínače audio soustavy nebo informačního systému na volantu, objeví se stejný obrázek i na přístrojovém panelu před ním. Toyota tento systém nazývá Touch Tracer (sledovač pokynů).

Bezpečnost a výbava

V interiéru jsou využity ekologické plasty, které se objevují v čalounění sedadel, na obložení pod čelním sklem, na vnitřních i vnějších prahových lištách a na krytu motoru. Přispívají kromě jiného také ke snížení emisí CO2 a k omezení spotřeby ropy, nejsou totiž vyrobeny z této suroviny.

Součástí základní výbavy jsou airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, boční airbagy vpředu a dále kolenní airbag pro řidiče. Obě přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy, které omezují riziko poranění krční páteře při nárazu do vozidla zezadu. Bezpečnostní systém Toyoty (SSS - Star Safety System), zahrnuje i protiblokovací zařízení ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), elektronické řízení trakce (TRAC) a systém řízení stability vozu (VSC). Na přání je pak k dispozici adaptivní tempomat se systémem udržení vozu v jízdním pruhu (LKA), který brání řidiči v neúmyslném opuštění jízdního pruhu, a dále pre-crash systém, který v případě nevyhnutelné nehody automaticky zatáhne bezpečnostní pásy, posílí brzdný účinek a zmírní tak riziko nárazu. Ve voze najdeme i vylepšený inteligentní parkovací asistent (IPA).

Ve výbavě na přání nalezneme dále například posuvné střešní okno se solárními články nad hlavami zadních cestujících. Energie získaná ze solárních panelů slouží k pohonu ventilace. Ta snižuje míru využití klimatizace, která ovšem ve voze samozřejmě je, a to s dálkovým ovládáním. Potkávací a brzdové světlomety využívají světelných diod. Zákazníci mohou dále zvolit například až sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/45R17, v základní výbavě jsou pak o dva palce menší, obutá do pneumatik 195/65R15.

Cena novinky bude oznámena krátce před uvedením na americký trh koncem letošního jara. Termín příchodu do Evropy ještě není znám.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí

V červnu letošního roku má být ukončena výroba plug-in…

Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol

Toyota se svého hybridního snu nevzdává. Ve čtvrté…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…