reklama


Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí generaci hybridu

Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí generaci hybridu

 
 

Nová hybridní Honda Insight nebude mít rozhodně klidné spaní. Světu se totiž poprvé ukázal její úhlavní konkurent – třetí generace Toyoty Prius. Podle Toyoty má být výkonnější, úspornější, tišší i prostornější než předchůdce.

Premiéra nového hybridního modelu Toyoty, která má s těmito vozy největší zkušenosti, se pochopitelně odehrála také na autosalonu v Detroitu. Třetí generace, která byla představena jako model pro rok 2010, by měla být dle představitelů automobilky výkonnější, úspornější, tišší a prostornější.

Při návrhu nového Priusu se konstruktéři Toyoty zaměřili na pečlivé odladění stávajících systémů v kombinaci s rozsáhlým nasazením nové techniky. Automobil se bude vyrábět za použití procesů, jejichž cílem je snížit míru znečištění v celém životním cyklu vozu, od výroby přes každodenní používání až po konečnou likvidaci.

Hybridní systém

Nový Prius je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i. Výkon motoru dosahuje ve specifikaci pro americký trh hodnoty 73 kW (98 k)/5200 ot/min, na přední kola je pomocí elektronicky řízené bezstupňové převodovky s planetovým soukolím přenášeno maximálně 142 Nm točivého momentu při 4000 ot/min. Zážehový agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW (80 k) a největším točivém momentu 207 Nm (maximální otáčky zatím výrobce nezveřejnil). Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW (134 k). Protože maximální výkony jednotlivých hnacích strojů jsou dosahovány při různých otáčkách, nelze je jednoduše sčítat.

Elektromotor je zatím napájen NiMH bateriemi. Lithiové by měly přijít v roce 2010, nejprve však pouze pro flotilové firemní zákazníky. Od roku 2012 budou moci využívat výhody vyšší energetické hustoty Li-Ion akumulátorů (nižší hmotnost, vyšší kapacita) také běžní zákazníci. V souvislosti s tím se očekává, že výrazně vzroste dojezd na čistě elektrický pohon.

Automobil by již dnes měl dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidu za 9,8 s, což znamená zlepšení o více než jednu sekundu.

Toyotu Prius může pohánět samotný spalovací motor, pouze elektromotor, nebo kombinace zážehového agregátu a elektromotoru. Patentovaný systém pohonu Hybrid Synergy Drive je údajně z 90 procent zcela nový. Spotřeba paliva by i díky němu měla klesnout pod pětilitrovou hranici – Toyota zatím uvádí neoficiálních 4,7 l/100 km (údaj podle americké metodiky EPA nelze přímo porovnávat s údaji, uváděnými v Evropě). Hnací ústrojí je lehčí asi o 20 % a oproti předchozímu modelu snižuje ztráty točivého momentu. Ve voze byl také použit nově vyvinutý elektronicky řízený systém rekuperačního brzdění s optimalizovanou řídicí logikou. V interiéru najdeme multifunkční displej zobrazující spotřebu paliva a toky energií. Řidiči poskytuje zpětnou vazbu o fungování pohonné jednotky, ten tak pomocí tří různých zobrazení může postupně získat návyky nutné k hospodárnější jízdě.

Nový Prius nabídne řidiči možnost volit ze tří různých režimů jízdy. Prvním je EV-Drive, ten umožňuje jízdu s pomocí elektromotoru na energii ze samotných akumulátorových baterií, a to nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,6 km. Dalším režimem je sportovnější Power, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu. Posledním je Eco, ten pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva.

Technika a design

Rozvor náprav se sice nezměnil (zůstává na hodnotě 2700 mm), ale Prius je postaven na nové podvozkové platformě. Systém zavěšení kol využívá vzpěry přední nápravy a vlečená ramena s příčným zkrutným stabilizátorem jako u předchozí generace, ale došlo ke zlepšení jízdní stability. Na všech čtyřech kolech najdeme kotoučové brzdy, současné provedení má na zadní nápravě bubny. Při konstrukci vozu bylo štědře využito hliníku, a to na kapotě, pátých dveřích, zavěšení předních kol a třmenech kotoučových brzd. Kromě toho byla použita vysokopevnostní ocel na prazích dveří, na středových sloupcích a ve střešních výztuhách, jak je to dnes již u nových vozů obvyklé. Ke snížení hluku v interiéru pak přispěje vyšší tuhost karoserie i účinnější zvuková izolace.

Toyota Prius - Srovnání vnějších rozměrů
Rozměr2.generace3.generaceRozdíl
Délka [mm]44504460+10
Šířka [mm]17251745+20
Výška [mm]14901491+1
Rozvor [mm]270027000

Konstruktéři zachovali trojúhelníkovou siluetu současného modelu s klínovitým profilem. Výška zůstala beze změny (1491 mm), díky úpravám čalounění se zvětšil prostor pro cestující na zadních sedadlech Celková délka nového Priusu nepatrně narostla o 10 mm na 4460 mm. Optimalizace vzhledu a dokonalejší zakrytování podlahy má za následek snížení součinitele odporu vzduchu o jednu setinu na konečných 0,25. Nový Prius se tak stává nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě.

Zvětšil se zavazadelník, více místa mají i zadní cestující, a to zejména pro nohy díky novému tvarování předních sedadel. Pod řadicí pákou našla místo praktická schránka na uložení drobností. Pokud se řidič dotkne spínače audio soustavy nebo informačního systému na volantu, objeví se stejný obrázek i na přístrojovém panelu před ním. Toyota tento systém nazývá Touch Tracer (sledovač pokynů).

Bezpečnost a výbava

V interiéru jsou využity ekologické plasty, které se objevují v čalounění sedadel, na obložení pod čelním sklem, na vnitřních i vnějších prahových lištách a na krytu motoru. Přispívají kromě jiného také ke snížení emisí CO2 a k omezení spotřeby ropy, nejsou totiž vyrobeny z této suroviny.

Součástí základní výbavy jsou airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, boční airbagy vpředu a dále kolenní airbag pro řidiče. Obě přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy, které omezují riziko poranění krční páteře při nárazu do vozidla zezadu. Bezpečnostní systém Toyoty (SSS - Star Safety System), zahrnuje i protiblokovací zařízení ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), elektronické řízení trakce (TRAC) a systém řízení stability vozu (VSC). Na přání je pak k dispozici adaptivní tempomat se systémem udržení vozu v jízdním pruhu (LKA), který brání řidiči v neúmyslném opuštění jízdního pruhu, a dále pre-crash systém, který v případě nevyhnutelné nehody automaticky zatáhne bezpečnostní pásy, posílí brzdný účinek a zmírní tak riziko nárazu. Ve voze najdeme i vylepšený inteligentní parkovací asistent (IPA).

Ve výbavě na přání nalezneme dále například posuvné střešní okno se solárními články nad hlavami zadních cestujících. Energie získaná ze solárních panelů slouží k pohonu ventilace. Ta snižuje míru využití klimatizace, která ovšem ve voze samozřejmě je, a to s dálkovým ovládáním. Potkávací a brzdové světlomety využívají světelných diod. Zákazníci mohou dále zvolit například až sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 215/45R17, v základní výbavě jsou pak o dva palce menší, obutá do pneumatik 195/65R15.

Cena novinky bude oznámena krátce před uvedením na americký trh koncem letošního jara. Termín příchodu do Evropy ještě není znám.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Nová Toyota Prius: Vše podstatné o třetí…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí

V červnu letošního roku má být ukončena výroba plug-in…

Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol

Toyota se svého hybridního snu nevzdává. Ve čtvrté…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama