reklama


Toyota Prius Plug-In: Pilotní projekt spuštěn ve Štrasburku (první dojmy)

Toyota Prius Plug-In: Pilotní projekt spuštěn ve Štrasburku (první dojmy)

 
 

Toyota ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila velký pilotní projekt praktického používání hybridních vozů s dobíjením ze zásuvek.

Projekt zahrnuje asi 100 hybridních vozů Plug-in (PHV), včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.

Celosvětově chce Toyota zařadit do testovacího programu 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mj. v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. Hlavním cílem je dále zkoumat techniku a vlastnosti vozů PHV. V partnerské spolupráci firem EDF a Toyota se na podzim 2007 uskutečnily evropské silniční testy vozů PHV ve Francii a o rok později se rozšířily i na území Velké Británie.

EDF zřídí více než 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací.

Některá vozidla budou používat nový systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a tak při dobíjení garantuje maximální bezpečnost. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se zapojí i německý poskytovatel elektřiny EnBW (Energie Baden-Württemberg AG, EDF Group), díky kterému se projekt rozšíří do spolkové země Bádensko-Württembersko, kde se bude využívat deset vozů PHV a kde bude zavedena příslušná dobíjecí infrastruktura.

Jako partner pilotního projektu si město a městská oblast Štrasburk pronajme pět vozů PHV. Štrasburk již zajistil zřízení veřejných dobíjecích stanic a dobíjecích míst podél veřejných komunikací, a též finančně podpoří místního poskytovatele služby sdílení vozů při pronájmu tří vozidel PHV. Zbývající vozidla budou pronajata nejrůznějším veřejným institucím a soukromým společnostem.

Toyota Prius Plug-In
Prius Plug-in Hybrid je dalším vývojovým stupněm stěžejního hybridního modelu Toyoty. Už výchozí provedení je tzv. full hybridem, je tedy schopné jízdy v plně elektrickém módu (EV) bez asistence spalovacího motoru. Plug-in verze vybavená možností dobíjet baterie z rozvodné sítě tuto vlastnost dále posiluje, dojezd na elektrický pohon je větší.

Standardní verze je omezena bateriemi, které se dobíjí jen za jízdy, resp. při běhu spalovacího motoru. Prius Plug-in má akumulátor s výrazně větší kapacitou – jedná se o lithium-iontový s 5,4 kWh, zatímco současný Prius třetí generace má NiMH baterii s 1,3 kWh (pro srovnání Honda Insight má 0,6 kWh). Díky externímu zdroji dobíjení je proto možné využívat režim EV několikanásobně delší dobu a maximální rychlost na elektrický pohon vzrostla z 50 na zhruba 100 km/h.

Podle nové mezinárodní metodiky pro plug-in hybridy jsou emise CO2 u této verze Priusu v kombinovaném režimu dle evropských norem 59 g/km. To v přepočtu odpovídá 2,6 l/100 km.

První dojmy

Na rozdíl od běžného full-hybridního priusu disponuje PHV (Plug-in Hybrid Vehicle = hybrid nabíjený kabelem ze sítě) vysokokapacitními Li-ion akumulátory, které pojmou místo 1,3 kWh (Ni-MH) až 5,2 kWh. Díky tomu lze čistě na elektrický pohon dosáhnout akčního rádiusu až 20 km. Primárně totiž Plug-in Hybrid jezdí na elektřinu, spalovací motor se připojuje jen v případě maximální akcelerace, když prošlápnete pedál plynu na podlahu.

V praxi štrasburského provozu systém fungoval. Akcelerace se však zdála vlažnější a samozřejmě ji neprovázel žádný akustický doprovod. Plynulý rozjezd se odbyl za charakteristického bzučení, Zvenku musí dát na Prius PHV pozor chodci - není totiž slyšet. Na centrálním displeji indikuje palubní počítač práci systému, využítí energií, ale hlavně zásobu v bateriích a dojezd. My jsme urazili v reálných podmínkách 17,2 km s průměrnou spotřebou 1,2 litru benzinu na 100 km kvůli dvěma nutným akceleracím spojeným s asistencí spalovací osmnáctistovky.

Ale v tu chvíli už jsme měli baterky na nule a mířili k jednomu z dobíjecích stojanů. Dočerpání energie není nic složitějšího než obyčejné tankování, navíc u něj odpadá odborná obsluha. Prostě přijdete k “totemu”, magnetickou kartou si ho odemknete, ze čtyřsetlitrového zavazadelníku priusu vylovíte přívodní kabel s koncovkami a připojíte k síti. Proces však logicky trvá - za sto minut máte baterky při napětí 200V dobité na maximum a můžete dalších cca dvacet kilometrů jezdit na elektřinu. Cena? Ve francouzském prostředí asi čtyřicet centů, což odpovídá našim deseti korunám. V kombinovaném provozu pak jezdí PHV za 2,6 l/100 km, tedy o 30 % úsporněji než výchozí verze.

Domestikovat Toyotu Prius PHV by nemělo smysl, do Česka se totiž ani výhledově nepodívá. Problémem je, jako v případě ostatních alternativních pohonů, chybějící infrastruktura a vyšší cena v porovnání s konvenčními automobily.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Zdroj: Auto Tip
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí

V červnu letošního roku má být ukončena výroba plug-in…

Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol

Toyota se svého hybridního snu nevzdává. Ve čtvrté…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama