Toyota Prius Plug-In: Pilotní projekt spuštěn ve Štrasburku (první dojmy)

Toyota Prius Plug-In: Pilotní projekt spuštěn ve Štrasburku (první dojmy)

 
 

Toyota ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila velký pilotní projekt praktického používání hybridních vozů s dobíjením ze zásuvek.

Projekt zahrnuje asi 100 hybridních vozů Plug-in (PHV), včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.

Celosvětově chce Toyota zařadit do testovacího programu 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mj. v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. Hlavním cílem je dále zkoumat techniku a vlastnosti vozů PHV. V partnerské spolupráci firem EDF a Toyota se na podzim 2007 uskutečnily evropské silniční testy vozů PHV ve Francii a o rok později se rozšířily i na území Velké Británie.

EDF zřídí více než 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací.

Některá vozidla budou používat nový systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a tak při dobíjení garantuje maximální bezpečnost. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se zapojí i německý poskytovatel elektřiny EnBW (Energie Baden-Württemberg AG, EDF Group), díky kterému se projekt rozšíří do spolkové země Bádensko-Württembersko, kde se bude využívat deset vozů PHV a kde bude zavedena příslušná dobíjecí infrastruktura.

Jako partner pilotního projektu si město a městská oblast Štrasburk pronajme pět vozů PHV. Štrasburk již zajistil zřízení veřejných dobíjecích stanic a dobíjecích míst podél veřejných komunikací, a též finančně podpoří místního poskytovatele služby sdílení vozů při pronájmu tří vozidel PHV. Zbývající vozidla budou pronajata nejrůznějším veřejným institucím a soukromým společnostem.

Toyota Prius Plug-In
Prius Plug-in Hybrid je dalším vývojovým stupněm stěžejního hybridního modelu Toyoty. Už výchozí provedení je tzv. full hybridem, je tedy schopné jízdy v plně elektrickém módu (EV) bez asistence spalovacího motoru. Plug-in verze vybavená možností dobíjet baterie z rozvodné sítě tuto vlastnost dále posiluje, dojezd na elektrický pohon je větší.

Standardní verze je omezena bateriemi, které se dobíjí jen za jízdy, resp. při běhu spalovacího motoru. Prius Plug-in má akumulátor s výrazně větší kapacitou – jedná se o lithium-iontový s 5,4 kWh, zatímco současný Prius třetí generace má NiMH baterii s 1,3 kWh (pro srovnání Honda Insight má 0,6 kWh). Díky externímu zdroji dobíjení je proto možné využívat režim EV několikanásobně delší dobu a maximální rychlost na elektrický pohon vzrostla z 50 na zhruba 100 km/h.

Podle nové mezinárodní metodiky pro plug-in hybridy jsou emise CO2 u této verze Priusu v kombinovaném režimu dle evropských norem 59 g/km. To v přepočtu odpovídá 2,6 l/100 km.

První dojmy

Na rozdíl od běžného full-hybridního priusu disponuje PHV (Plug-in Hybrid Vehicle = hybrid nabíjený kabelem ze sítě) vysokokapacitními Li-ion akumulátory, které pojmou místo 1,3 kWh (Ni-MH) až 5,2 kWh. Díky tomu lze čistě na elektrický pohon dosáhnout akčního rádiusu až 20 km. Primárně totiž Plug-in Hybrid jezdí na elektřinu, spalovací motor se připojuje jen v případě maximální akcelerace, když prošlápnete pedál plynu na podlahu.

V praxi štrasburského provozu systém fungoval. Akcelerace se však zdála vlažnější a samozřejmě ji neprovázel žádný akustický doprovod. Plynulý rozjezd se odbyl za charakteristického bzučení, Zvenku musí dát na Prius PHV pozor chodci - není totiž slyšet. Na centrálním displeji indikuje palubní počítač práci systému, využítí energií, ale hlavně zásobu v bateriích a dojezd. My jsme urazili v reálných podmínkách 17,2 km s průměrnou spotřebou 1,2 litru benzinu na 100 km kvůli dvěma nutným akceleracím spojeným s asistencí spalovací osmnáctistovky.

Ale v tu chvíli už jsme měli baterky na nule a mířili k jednomu z dobíjecích stojanů. Dočerpání energie není nic složitějšího než obyčejné tankování, navíc u něj odpadá odborná obsluha. Prostě přijdete k “totemu”, magnetickou kartou si ho odemknete, ze čtyřsetlitrového zavazadelníku priusu vylovíte přívodní kabel s koncovkami a připojíte k síti. Proces však logicky trvá - za sto minut máte baterky při napětí 200V dobité na maximum a můžete dalších cca dvacet kilometrů jezdit na elektřinu. Cena? Ve francouzském prostředí asi čtyřicet centů, což odpovídá našim deseti korunám. V kombinovaném provozu pak jezdí PHV za 2,6 l/100 km, tedy o 30 % úsporněji než výchozí verze.

Domestikovat Toyotu Prius PHV by nemělo smysl, do Česka se totiž ani výhledově nepodívá. Problémem je, jako v případě ostatních alternativních pohonů, chybějící infrastruktura a vyšší cena v porovnání s konvenčními automobily.

Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq Škoda Auto vyrobila dvacet milionů automobilů. Jubilejním vozem byl Karoq

Automobilka Škoda Auto dnes vyrobila automobil s…

Uber nemá problémy jen v Londýně, odejde i z kanadské provincie Quebec Uber nemá problémy jen v Londýně, odejde i z kanadské provincie Quebec

Alternativní taxislužba Uber Technologies se příští měsíc…

Akcie, měny & názory Václava Kmínka: Volby trhy neovlivnily Akcie, měny & názory Václava Kmínka: Volby trhy neovlivnily

Angela Merkelová bude pravděpodobně počtvrté kancléřkou,…

 
Zdroj: Auto Tip

Štítky Toyota Hybrid Reportáže Testy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí Toyota Prius Plug-in příští měsíc končí

V červnu letošního roku má být ukončena výroba plug-in…

Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol Toyota Prius IV dostane alternativně pohon všech kol

Toyota se svého hybridního snu nevzdává. Ve čtvrté…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Dnes 18:53

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

Pikantní trapas moderátora Chuma v živém vysílání:  Po VYHOLENÉ lehl smíchy!

Pikantní trapas moderátora Chuma v živém vysílání:…

Na rozhlasové stanici Radiožurnál měli v úterý ráno veselo. Moderátor Jiří Chum (37) se totiž velmi zajímavě…

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

 

iSport.cz

Kloppa vytočili v Moskvě: Hrajeme Ligu mistrů a vás zajímá, koho miluju!

Kloppa vytočili v Moskvě: Hrajeme Ligu mistrů a vás…

Cesty na východ nepatří u fotbalistů zrovna mezi nejoblíbenější. A i trenérovi Liverpoolu Jürgenu Kloppovi výlet…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…