Toyota ProAce: Nový sourozence pro Jumpy a Expert
Toyota ProAce je jako výsledek dohody mezi japonskou automobilkou a koncernem PSA sourozencem současných modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Její výroba bude probíhat v závodě Sevel Nord v severní Francii, kde by měla zaměstnávat 2.700 pracovníků a spolupráce PSA s Toyotou by měla trvat až do roku 2020.
Novinka japonské značky je určena pro evropský trh a stejně jako její francouzští sourozenci i ProAce bude k dispozici ve dvou délkách a dvou výškách karoserie. Za označením L1 se ukrývá rozvor náprav dlouhý 3.000 mm a celková délka 4.805 mm, zatímco L2 značí rozvor 3.122 mm a celkovou délku 5.135 mm. Délka ložné plochy je 2.254 mm, resp. 2.584 mm.
Pro určení výšky je stejně jako u francouzských verzí užito zkratky H1 (1.942 mm) a H2 (2.276 mm). Výška uvnitř nákladového prostoru je pak 1.449 mm, resp. 1.750 mm. Vnitřní šířka ložné plochy je pro všechny verze shodně od stěny ke stěně 1.602 mm a mezi podběhy zadních kol 1.245 mm.
Toyota bude ProAce nabízet v provedeních L1H1, L2H1 a L2H2, disponujících objemem nákladového prostoru 5,0 m3, 6,0 m3 a 7,0 m3. Užitečné zatížení může být až 1.200 kg a ProAce utáhne přívěs do hmotnosti dvou tun.
Přístup do nákladového prostoru umožní zadní křídlové dveře otevíratelné v úhlu až 270 stupňů a kromě nich budou k dispozici i boční posuvné dveře na obou stranách vozu.
Toyota ProAce bude kromě čistě užitkové verze k dispozici jako combi pro převoz osob a nákladu nebo jako čistě osobní model. Standardní výbavu pro všechny verze bude představovat mimo jiné ABS, ESP, airbag řidiče, světla pro denní svícení, mlhová světla, stavitelný volant, dálkové centrální zamykání a elektrické ovládání oken.
Paleta pohonných jednotek nabídne trojici vznětových agregátů. Základní motorizací bude čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 66 kW při 4.000 min-1 a točivým momentem 180 Nm při 1.500 min-1. Následuje dvoulitrový turbodiesel s výkonem 94 kW při 3500 min-1 a točivým momentem 320 Nm při 2000 min-1. Vrcholná motorizace má rovněž objem 2,0 l, ale disponuje výkonem 120 kW při 3750 min-1 a točivým momentem 340 Nm při 2000 min-1. Všechny tři motory pohánějí přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Prodej Toyoty ProAce se má rozběhnout na jaře příštího roku a dodávky prvním majitelům budou zahájeny ve druhém čtvrtletí roku 2013. Přesné specifikace pro jednotlivé evropské trhy a ceny jednotlivých verzí budou upřesněny v následujících měsících.